mabo
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Då är det inte så långt från mig.
Ja skicka gärna några bilder på martin_boglind@hotmail.com
mvh
Martin
Har också erfarenhet av D-jet i en MB 450 som vi har i familjen sedan sent 80-tal. Ett tag hadde vi problem med kabelstamen som var torkad och spröd vilket gjorde att ena cylinderbanken föll bort. Ånglås vid varmstart är tyvärr ett återkommande problem men det är nog mest kopplat till MB V8ans värmeutveckling. I övrigt inga problem, imponerande att ett så gammalt ”datasystem” kan fungera.
Riktning, spackling och förberedelse inför grundfärg
Härlig sommarkväll med lackering i det fria 🙂
Attachments:
Passagerardörren var inte bra. Förutom standardrosten i botten var framkanten anfrätt
Två reparationsbitar till 4-dörrars och sedan en egenknackad plåt till framkanten
Svetsat .Plåten slog sig tyvärr en del så det blev en hel del riktning.
Attachments:
En liten uppdatering. Mer rostfix på dörrarna. Först förardörren:
Till insidan kunde en avkortad reparationsplåt till 2-dörras modellen användas.
För dörrarnas undersida skarvades två reparationsplåtar till 4-dörrarsmodellen
En bit av främre hörnet fick också bytas.
En dörr klar:) tre kvar
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av
mabo.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av
mabo.
Attachments:
Dörrarna på CDn var i riktigt dåligt skick. Som tur var fick jag tag i 4 bättre dörrar även dessa behövde mycket jobb. Först trodde jag att CD-modellen hade egna dörrskinn som monterades på förlängda dörramar, så var det inte: Framdörrarnas dörrskinn är från 2-dörrarsmodellen och har kortats och fått handtaget flyttat. På bakdörrarna har två dörrskinn skarvats. Tillverkningen måste varit i det närmaste hantverksmässing och har nog bidragit till ytterligare grogrund för rost.
Provmontering av dörrar innan rostlagning tar vid
Nedslipning av gammal lack och spackel. Räknade till fyra! lager lack. Fick hålla på och damma utomhus
Runt handtaget och låset var det illa sargat av rost och x antal inbrott. Får ersättas med en donatorbit
Inpassning av donatorbiten
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av
mabo.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av
mabo.
Bagagerumsgolvet var som vanligt i dåligt skick. Jag har sparat plåtarna runt avrinningshålen från reservdelsbilen så dessa kunde passas in och svetsas på plats.
Resten av bagaget blev lite ”lapptäcke” men nu är det helt iallafall
Anslutningen mot tanken är ett vanligt rostställe. Lätt att laga när tanken är ur:
Svetsat och klart
Attachments:
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade men det gå framåt med CDn. Här kommer lite bilder
Knackat fram en reparationsplåt till golvet höger fram.
Plåten på plats
Främre golvet grundat och kittat. Som tur är har det bakre golvet klarat sig fint.
Attachments:
Och en liten uppdatering:
Bakre skärmkanter och innerskärmar är förstås dåliga. Till vänster sida kapade jag bort hela bakskärmen från donatorbilen.
Donatorskärmen och div andra objekt(som stjäl uppmärksamhet från CDn…)
Bortkapad bakskärm på CDn och rostlagat hjulhus. Mycket enklare att komma åt när både skärm och bakaxel är borta:)
Den inre delen av bakskärmen som möter bagagerumsgolvet fick också plockas från donatorn.
Inpassning av skärmen + ny baklucka från donatorn.
Attachments:
Har varit lite dålig på att uppdatera men det går långsamt framåt i alla fall:) Tack för era kommentarer!
Angående blästringen så går det fint att återanvända sanden ett par gånger. Jag samlade ihop sanden på en presenning och silade den sedan genom ett durkslag – kanske gick åt 10 liter sand totalt
Färgen som jag sedan använde är Hagnmans CA -Epoxiprimer. Har använt den vid flertalet renoveringar med gott resultat.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av
mabo.
Väldigt sällan någorlunda servad en 8v H-motor behöver en helrenovering(om man inte trimmat eller vansinneskört…)Jag skulle nog säga att den är det mest slitstarka som gjordes på den tiden. Men det kan hända att Topp, toppackning och grenrör spricker och läcker samt att det läcker olja vid packboxarna på vevaxeln , och kamkedjan kan rassla på långmilare. I övrigt är det mest turbon och växellådan riskerar att slitas ut…
-
FörfattareInlägg

















































