mabo

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 89 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 8, 2024 kl. 11:00 #514100

      Då är det inte så långt från mig.

      Ja skicka gärna några bilder på martin_boglind@hotmail.com

      mvh

      Martin

        mars 7, 2024 kl. 13:25 #514071

        Hej! Det låter intressant. Från vilken årsmodell, vilken färg och var finns den?

         

        Mvh

         

        Martin

          september 2, 2022 kl. 08:38 #496624

          Har också erfarenhet av D-jet i en MB 450 som vi har i familjen sedan sent 80-tal. Ett tag hadde vi problem med kabelstamen som var torkad och spröd vilket gjorde att ena cylinderbanken föll bort. Ånglås vid varmstart är tyvärr ett återkommande problem men det är nog mest kopplat till MB V8ans värmeutveckling. I övrigt inga problem, imponerande att ett så gammalt ”datasystem” kan fungera.

            mars 10, 2021 kl. 20:13 #482490

            Halloj! Fint med nymålad axel 🙂 Tror du har satt den rätt sida men den där i mellan ska okhållaren också sitta, sedan skruvas allt ihop via okhållarens bultar.

              oktober 15, 2020 kl. 14:17 #477129

              Tack! jo då det framskrider långsamt i alla fall 🙂

                oktober 13, 2020 kl. 22:27 #477089

                Riktning, spackling och förberedelse inför grundfärg

                IMG_1892

                Härlig sommarkväll med lackering i det fria 🙂

                IMG_1893

                  oktober 13, 2020 kl. 22:24 #477084

                  Passagerardörren var inte bra. Förutom standardrosten i botten var framkanten anfrätt

                  IMG_1101

                  Två reparationsbitar till 4-dörrars och sedan en egenknackad plåt till framkanten

                  IMG_1107

                  Svetsat .Plåten slog sig tyvärr en del så det blev en hel del riktning.

                  IMG_1108

                    oktober 13, 2020 kl. 22:17 #477078

                    En liten uppdatering. Mer rostfix på dörrarna. Först förardörren:

                    Till insidan kunde en avkortad reparationsplåt till 2-dörras modellen användas.

                    IMG_1096

                    För dörrarnas undersida skarvades två reparationsplåtar till 4-dörrarsmodellen

                    IMG_1097

                    En bit av främre hörnet fick också bytas.

                    IMG_1099

                    En dörr klar:) tre kvar

                    IMG_1100

                    • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av mabo.
                    • Det här svaret redigerades för 5 år, 8 månader sedan av mabo.
                      maj 1, 2020 kl. 12:46 #469813

                      Dörrarna på CDn var i riktigt dåligt skick. Som tur var fick jag tag i 4 bättre dörrar även dessa behövde mycket jobb. Först trodde jag att CD-modellen hade egna dörrskinn som monterades på förlängda dörramar, så var det inte: Framdörrarnas dörrskinn är från 2-dörrarsmodellen och har kortats och fått handtaget flyttat. På bakdörrarna har två dörrskinn skarvats. Tillverkningen måste varit i det närmaste hantverksmässing och har nog bidragit till ytterligare grogrund för rost.

                      Provmontering av dörrar innan rostlagning tar vid

                      IMG_0965

                      Nedslipning av gammal lack och spackel. Räknade till fyra! lager lack. Fick hålla på och damma utomhus

                      IMG_1086

                      Runt handtaget och låset var det illa sargat av rost och x antal inbrott. Får ersättas med en donatorbit

                      IMG_1087

                      Inpassning av donatorbiten

                      IMG_1093

                      • Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av mabo.
                      • Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av mabo.
                        maj 1, 2020 kl. 12:26 #469806

                        Bagagerumsgolvet var som vanligt i dåligt skick. Jag har sparat plåtarna runt avrinningshålen från reservdelsbilen så dessa kunde passas in och svetsas på plats.

                        IMG_0857

                        Resten av bagaget blev lite ”lapptäcke” men nu är det helt iallafall

                        IMG_0860

                        Anslutningen mot tanken är ett vanligt rostställe. Lätt att laga när tanken är ur:

                        IMG_0953

                        Svetsat och klart

                        IMG_0954

                          maj 1, 2020 kl. 12:19 #469801

                          Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade men det gå framåt med CDn. Här kommer lite bilder

                          Knackat fram en reparationsplåt till golvet höger fram.

                          IMG_3560

                          Plåten på plats

                          IMG_3561

                          Främre golvet grundat och kittat. Som tur är har det bakre golvet klarat sig fint.

                          IMG_0848

                            september 9, 2019 kl. 16:39 #462832

                            Och en liten uppdatering:

                            Bakre skärmkanter och innerskärmar är förstås dåliga. Till vänster sida kapade jag bort hela bakskärmen från donatorbilen.

                            Donatorskärmen och div andra objekt(som stjäl uppmärksamhet från CDn…)

                            IMG_4951

                            Bortkapad bakskärm på CDn och rostlagat hjulhus. Mycket enklare att komma åt när både skärm och bakaxel är borta:)

                            IMG_4952

                            Den inre delen av bakskärmen som möter bagagerumsgolvet fick också plockas från donatorn.

                            IMG_4953

                            Inpassning av skärmen + ny baklucka från donatorn.

                            IMG_5104

                              september 9, 2019 kl. 16:19 #462828

                              Har varit lite dålig på att uppdatera men det går långsamt framåt i alla fall:) Tack för era kommentarer!

                              Angående blästringen så går det fint att återanvända sanden ett par gånger. Jag samlade ihop sanden på en presenning och silade den sedan genom ett durkslag – kanske gick åt 10 liter sand totalt

                              Färgen som jag sedan använde är Hagnmans CA -Epoxiprimer. Har använt den vid flertalet renoveringar med gott resultat.

                              • Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av mabo.
                                maj 7, 2019 kl. 09:40 #458876

                                Nu är motorhuv och bagagerumsinredning är sålda. Resten finns kvar 🙂

                                  oktober 29, 2018 kl. 12:46 #450990

                                  Väldigt sällan någorlunda servad en 8v H-motor behöver en helrenovering(om man inte trimmat eller vansinneskört…)Jag skulle nog säga att den är det mest slitstarka som gjordes på den tiden. Men det kan hända att Topp, toppackning och grenrör spricker och läcker samt att det läcker olja vid packboxarna på vevaxeln , och kamkedjan kan rassla på långmilare. I övrigt är det mest turbon och växellådan riskerar att slitas ut…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 89 totalt)