Inga oljor rinner när man tar bort startmotorn. Men det underlättar som sagt att lossa på motorfästet på samma sida som startmotorn och hissa upp motorn med en domkraft.
MVH
Micke
På de Saabar jag monterat dragkrok, så sitter det ett kontakt stycke ungefär vid vänster bakljus under inredningen.
Micke
Jag lade i 2:an och puttade till bilen med min andra bil´, samtidigt som min grabb satt med kopplingspedalen nedtryckt.
Om bilen rör sig i sidled, kan det vara den mittre bakaxelbussningen som är slut.
Ska man åka nu, krävs amfibiebil…. 😥
Var ut idag i närheten av Örbyhus (norduppland) vart inga bilder denna gång dock…
Men kul är det.
Starta upp bilen utan batteri men utan startkablar, så kommer bilen att gå så länge generatorn laddar! Det som händer är att generatorn tar stryk då den inte har en blyackumulator att arbeta mot!
Tänk på att den ska kunna bryta laddströmmen från generatorn. Då annars motorn kan fortsätta gå, så länge generatorn laddar.
http://biphome.spray.se/anders.jensen/
finns under reservdelar övrigt, länk Saab stickers..
Micke
läste en motor tidning, där de bytte till brytarlöst i en V***o B18, vann 2hk i en standard maskin. Största vinsten blev i bränsle ekonomi.
När man måste sitta och pu,pa med gasen för att den inte ska dö så brukar det kunna vara smuts i tomgångsmunstycket. Men tack vara att man pumpar får den bensin via accmunstycket.
Gör ringen tillräckligt lite så den behöver värmas för att gå på, sedan lär det vara ok.
Bilen är en V4:a-76, lite klantigt av mig att inte nämna det….
Tack för tipsen, ska börja med kylarlocket. Lite konstigt att det inte uppkom förrän jag bytt motor. Kylaren är dock densamma.