morsole
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Skruven till oken är nyckelvidd 19, tänk på att kolven måste kunna röra sig också, det är inte bara att skruva in. Det gör ingen nytta att du skruvar av oket, där det sitter får du bra grepp och kan göra det som behövs för att få loss kolven. Men du måste veta hur du ska göra!
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Sen är det a och o att hålla hjulen i balans; det är mycket sällsynt att vi byter på våra egna bilar här; vi har 3 og900 i trafik för tillfället och bor på landet. Men annars är det enbart på andras bilar jag byter spindelleder.
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Vad handbromsen angår så får du kanske göra en grundinställning först på vajrarna, så du har rätt utgångsläge. När det sen är klart kan du gå vidare och få fart på oken; där ingår slägga, kofot, bromsvätska på injektiongsspruta, och en hel del tålamod.
Det är inte fel om du har en verkstadshandbok som stöd, då får du klarare för dig, men det är inte alltid så lätt FÖRSTA GÅNGEN…Mvh Johannes
PS Om du vill så kan jag skriva en fullständig anvisning åt dig.
DS
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Det räcker nog att skruva av locket på behållaren när man pressar bakvägen, det brukar vara det snabbaste sättet att lufta på, med en vanlig smörjkanna (bara för bromsvätska) o en bit gummislang på luftningsnippeln på slaven, lossa o trycka upp den vägen.
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Man justerar ju spelet så pinnen ”går fritt” så kopplingen funkar o kopplar ur…Det går ju att justera så kopplingen inte ”kopplar till”, det var vanligt på den tiden att man inte visste om den detaljen. Du är säker på att du har funktion i huvudcylindern, att packningarna vänder ”rätt”?
MvhBor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Har du testat att trycka bromsvätskan bakvägen genom nippeln på slavcylindern och upp i behållaren? För detta ändamålet har jag en vanlig smörjkanna som jag använder enbart till kopplingar, det är alltså bromsvätska i kannan, sätter på en gummislang och ansluter på nippeln på slaven.
En annan sak är att på din bil har du en justering på kopplingsarmen, du måste se till att den kan koppla till ordentligt.
Men testa med att pumpa upp bakvägen, lugnt och sansat, det brukar ge utdelning!Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Du ska ta en pinne, såga upp den så du får slippapper i skåran, sen lindar du så det blir ”lagom”, fuktar med lite sprit kanske o kör, kollar, kör osv. När spåren är borta så är det bra; försök att ha finare o finare papper, våtslip ska det vara! Lycka till, detta klarar du!
Mvh
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
-
FörfattareInlägg