Hej
Fråga…. Är det bättre kyleffekt i en turbo kylare än en std?
Jag verkar ha fått tag i en beg som visserligen behöver lite fix. Fast det kanske är bättre att jobba med den än att fixa min bef std kyl….
Bara en fundering…
//Patric
Hur gjorde du med vattenpumpen.
Blev den bytt?
Frågade en Saab mek en gång om hur man vet att en v-pump på dessa motorer är ok.
Svaret va att om det rasslar vid start så är det inte bra men om det är som ditt ljud vet ja ej….
Den är ju som du sa inte lätt bytt…
//Patric
Själva locket läcker inte utan det kommer från avluftningen i lamellaxellocket pos 27.
Pos 29 har en annan utformning.
Verkar vara luftning högre upp.
Är egentligen inget problem om man tvättar rent lite oftare…. Några droppar varje gång man kör blir ju snart en helt ner kletad motor.
Hej
Jo den ska ha svensk motor. Men har en kollega som envisas med att påstå att om vattenpumpen sitter ner i blocket så är det en engelsk…. Vilket det gör på min.
Bilen har varit i familjen sedan ny och det har alltid hetat att det är en av de första med svensk motor….
För övrigt så drömmer jag om en sådan renovering som du gör på din.
Blir kul att följa.
Mvh Patric
Hej Adam
Fortsätter här istället…
Borde gå att ta ett rör istället som passar mot fjäderisolatorn. Då kan man svetsa på insidan av röret…. kommer ju aldrig synas.
/Patric
Hej
Ang Fjäderisolator, övre bak
Har ni kollat på art 707967 ssk webshop…. funkade på min 99 -72.
Om det ser väldigt rostigt ut så kan det vara enbart fästet som rostat upp och att fjädern krypt upp mot karossen…..
Mvh Patric
Jo så är det nog…. Det är nog därför att den är skruvad dikt an. Luften/bränslet kyler röret under körning. Kanske är den svalaste platsen på ett annars varmt ställe……