samppo

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 73 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 24, 2015 kl. 20:19 #379964

      Har funderat på samma sak, finns en kille som trimmat till över 270hk:
      http://www.garaget.org/?car=343396

        april 19, 2015 kl. 10:01 #245450

        Tack för kommentarerna! Fin är den för åldern, men arbete återstår. Om bilen stannar hos mig kommer jag i något skede att riva ur motorn och fixa motorrummet ordentligt, men inte i år. Först blir det att fixa bromsarna och köpa nya däck för jag vill köra med bilen 🙂

          april 13, 2015 kl. 20:22 #233372

          Några nya bilder på bilen, har inte gjort mycket annat än tvättat den grundligt.

          aero84

          aero84-5

          aero84-2

            mars 21, 2015 kl. 18:20 #202579

            Har Jörgen och Dennis renoverat även automatlådor (?)

              mars 21, 2015 kl. 13:46 #202563

              Trevligt att det finns intresse. Dom 30 dagarna får brukas när som helst under året och baserar sig på egen kördagbok.

                november 24, 2014 kl. 21:35 #199869

                På mina två t16 har jag mätt med gps 100km/h och då visar varvtalet ganska exakt 3000, om inte en aning under. Däckdimension är 195/60 och båda årsm. 1993.

                  november 23, 2014 kl. 20:29 #177059

                  Det verkar som dom med negativa inställningar mot automatlådor är sådana som aldrig ägt en og900 med bw37.
                  Har ägt flera och med t16 är det en härlig kombination. Varvtalet blir man snabbt van vid som för övrigt är ganska precis 3000/min vid 100 verklig fart (enligt mätaren 103 på en -93). Bränsle dricker den aningen mer, ca. 0,5-1,5 liter per 100km beroende på hur och var man kör. Utan släp eller fullt bagage åt det mindre hållet.

                    april 27, 2013 kl. 08:04 #195597

                    Jag har haft flera T16 med automatlåda och nu även bruksbilen med sådan. Hade mina fördomar innan, men nu är jag helt nöjd. Det lite högre varvtalet på landsväg blir man fort van med. Bränsleförbrukningen är ganska nära vad Saab uppger, om inte aningen mindre, däremot tar cabben aningen mer, iaf nercabbat.

                    Det kommenterades om att turbogurglet skulle vara dovare på automatare. Absolut inte, kanske har du annat än original avgassystem. Kan säga detta med erfarenhet av ca. 10st T16 manual/automat.

                      augusti 17, 2011 kl. 10:13 #186974

                      När jag skulle köpa turbo cab hade jag stora fördomar mot automatlådan. Efter en längre tids ägarskap skulle jag nog ha svårt att byta till en med manuell växellåda. I mitt tycke passar automaten perfekt till en cab då man inte behöver tänka på växlandet utan bara får njuta av fina sommarlandskap. Speciellt i samband med nyare motorvarianten med mitsubishi turbon är den otroligt bra då motorn har gott med vrid redan från låga varvtal. I början störde det lite högre varvtalet, men nu tänker jag inte ens på det. Visst, ingen raket från 0-100 men när behövs det. Vid omkörning bra med kraft och ork.

                      I stadstrafik vill jag påstå att automaten drar mindre bensin än manualvarianten. Min tar ca. 9,0-10,5 liter/100km beroende på om det är landsvägs- eller stadskörning. Med taket uppe dricker den ca. 0,5 liter mindre vid landsvägskörning.

                        januari 22, 2011 kl. 18:35 #167575

                        Köpte förra sommaren här:
                        Vindskydd

                        Fick två stycken för 310 euro inklusive frakt. Bra kvalitet och funktion, förutom främre pinnarna som gör att skyddet glider lite från sida till sida. Mycket enkel lösning är att sätta några små gummibussningar i ändarna på pinnarna för att få bort glappet, funkar fint. Det behövs håltagning för främre fästen, men det är onödigt att skruva fast motstycken, bara borra ett aningen mindre hål för proppen så hålls den bra fast.
                        När man en gång provat vindskydd är det svårt att vara utan.

                          februari 23, 2010 kl. 18:53 #153680

                          Jag har sett en tvåfärgad (lyx) 900 CD till salu i Finland. Detta är säkert snart 10 år sedan. Vet dock ej om denna kommit så från fabriken.

                          Finns även en 900 CD t16 -84 här i trakterna med original taklucka i plåt

                            februari 9, 2010 kl. 19:55 #152922

                            Jag skulle börja med att försöka tvätta, kan vara smuts. Sprickorna brukar bli lite mindre när man fettat in säten.

                            Kolla hur jag gjorde med min bil, inredningsbilderna där finns information:
                            http://www.garaget.org/?car=2725

                              december 17, 2009 kl. 22:44 #149669

                              Vi har i familjen 3 st 9000 Aero med både manual och automatlåda. En -94, -95 och -97, -95:an med automatlåda.

                              Automatvarianten tar ca. 1 liter mer bränsle på 100km i blandad körning, landsväg en aning mindre. Lådan har bra hållbarhet, minst lika bra som den vanliga växellådan, bara den är någorlunda servad med oljebyte.

                              Visst, med manuell växellåda känns bilen sportigare och kraften är mera påtaglig. Men..automataren är skön att köra den med och accelerationen fattar man först när man kollar hastighetsmätaren. Så lat är den inte. Själv skulle jag ha svårt att välja vilken som är ”bättre”.

                              Det som är att se upp med är rosten i skärmkanter, plåten bakom bakre hjul innanför stötfångaren, domkraftsfästen och kanten runt vindrutan, den är lömsk.

                                december 4, 2009 kl. 22:51 #149085
                                hasselgren wrote:
                                SaabAero wrote:
                                Annars är ju en 9000 snålare än 900 :doh:

                                Har ställt frågan i en annan tråd men ännu inget svar: Vilken 9000 är snålast?

                                Av dom 9000 som ägts i familjen: 9000 2.0i CD/CC/CS, CS 2.3ltt automat, 2,3 aero manuell/automat så är aeron med vanlig växellåda mest ekonomisk på sträcka. I blandad körning ganska jämn med CS 2.0i.
                                T.ex. nu i vinter har förbrukningen på två 9000 Aero legat på 7,5/8,6L/100, den senare med mera stadskörning. Automatarna tar 0,5-1 liter mer per 100km.
                                Av egen erfarenhet har jag märkt att en 900 aero med 7:ans primär förbrukar ganska exakt 0,5 liter mindre på landsväg (sommar) än 9000 aero med manuell låda. Men då har inte 900 aeron AC, så med samma utrustning blir det ganska jämnt.

                                Dessa är verklig förbrukning uppmätt vid tankning och på så samma sätt som möjligt.

                                  december 1, 2009 kl. 15:32 #148913

                                  Allra minst bensin har familjens aero t16 dragit. Ren landsväg 6,5-7,2 liter/100km, blandat ca. 8-8,5/100km. Lätttryckarna har ej viljat gå under 8 liter landsväg, men blandad körning ungefär samma som aeron.
                                  Aero cabben med automat tar ganska exakt 9,5-10 liter på hundra km oavsett körsätt. Verkar som automaten är faktiskt ganska ekonomisk i stadskörning.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 73 totalt)