Tommy

Forumsvar skapade

  • Författare
    Inlägg
    • juni 23, 2026 kl. 23:37 #529364

      Jag kör med dessa i min NG9-5.
      https://www.viktobult.se/sv/tpms/cub-uni-sensor-433-mhz-kombi-metallventil.html

      Har verktyget för att programmera dom också, men antar att det ska fungera att få dom förprogrammerade via viktobult på samma sätt.

      Notera att de enbart klarar upp till 210km/h om jag inte minns fel.

        juni 23, 2026 kl. 23:31 #529360

        Klart du ska köra på etanol! Det finns många fördelar! 😀
        Jag kör året om här i Östersund.

        Det luktar mindre, lukten fastnar inte på händer, bilen morrar sportigare, inget sot i motorn, motorn går inte lika varmt, klimat, bättre avgasvärden, BioPower ger fler hästar på etanol.

        Om du kör mycket på etanol, se till att vara lite gasglad och varva ur ibland, eller tanka var 10e tank bensin.
        Det är ett additiv i bensin-delen i E85 som inte funkar med etanolen och olja, vilket gör att insug och spridare kleggar igen.

        Saab’s egna rapport:
        Skarmbild_20260623_231901
        Skarmbild_20260623_231719
        Skarmbild_20260623_231816

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          juni 23, 2026 kl. 22:57 #529359

          Om bilen vägrar starta så är det startspärren.
          Går att programmera bort startspärr med trionicsuite eller låna en box som redan har spärren bortprogrammerad.

          Om det gäller att låsa/låsa upp bilen så kan det vara ett par saker.

          Blinkar blinkersen när du försöker låsa/låsa upp? Men inget händer, då är det troligen reläerna i modulen ovanför pedalerna.
          De går att byta till nyare varianter men kräver omlödning av modulen.

          Vägrar låsa överhuvudtaget med fjärr? Kolla microbrytaren som sitter i förardörrens handtag, om elektroniken tror dörren är öppen så kommer den inte försöka låsa dörrarna alls. Går att låsa/låsa upp manuellt med nyckeln och sedan stänga av startspärren med tändningen i ON-läge samt trycka låsa upp på fjärrkontrollen.

            juni 17, 2024 kl. 00:37 #515979

            schwartz.from.sweden@gmail.com

              juni 17, 2024 kl. 00:37 #515978

              Finns utanför Östersund, men kan tas med till Karlstad/Örebro vid tillfälle.

                oktober 17, 2023 kl. 03:05 #511589

                Instrumentbelysning

                 

                Se pdf i det inlägget.

                 

                Mvh

                Tommy

                  januari 23, 2023 kl. 01:32 #500214

                  Kolla hur mycket ström den lilla elmotorn inuti rattlåsmodulen drar vid kontinuerlig matning med 12V (båda riktningarna).
                  Den ska dra 0,09-0,1A vid 12V.

                  Bifogar hur min motor såg ut, den drog 3 gånger så mycket ström som den borde och därför orka den aldrig öppna/låsa rattlåset ordentligt på de strömpulser den fick.

                  Dessa finns att köpa på ebay/aliexpress osv om man inte orkar ta isär elmotorn och rengöra.
                  Nummer på motorn FC-280SC-22125.

                  • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av Tommy.
                    oktober 29, 2022 kl. 17:32 #498080

                    Vart i landet?

                      september 26, 2022 kl. 18:10 #497271

                      Svenska saabklubben har nytillverkade sedan en tid tillbaka

                        september 26, 2022 kl. 17:52 #497269

                        Hej Mats,

                        Japp, min 9000 säljer jag aldrig! Det är 3 ägare på den, bilhandlaren, farsan och jag 🙂

                        Fantastiskt att höra!

                        Det har visat sig att jag fått tag på den äldre ”ståltermosen”, vilket är lite gammalt för min bil.
                        Söker därför en Webasto Top T sådan du har på bild, men bilder är ju självklart välkommet innan jag fått tag på ny!

                        Misstänker att en del slangar och ex tidur är samma så allt är inte förgäves.
                        Men det är otroligt sparsmakat med information på nätet om just bensinvärmare till 9000, någon verkstadsmanual har jag lyckats skrapa fram.

                        Är det mycket bilder? Kan ordna en mapp på servern här hemma du enkelt kan ladda upp, bara drag’n drop eller klicka på Plus-tecknet uppe till vänster.
                        https://cloud.zvaz.se/s/KbQXpeXJJMZX7Zc

                        Tack!
                        Tommy

                        • Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av Tommy.
                          september 26, 2022 kl. 17:38 #497267

                          Edit: Har uppdaterat pdf’n med fler lampor.

                          Tröttnade på alla halvdana foruminlägg om lampor till 9000 så nu håller jag på med ett dokument där jag samlar alla lampor i bilen. Har identifierat alla lampor i instrumentbelysningen, men det som saknas är vilken typ av lampor det är. Ska köpa ett labbaggregat så fort det jag vill ha kommer in i lager igen, så fortsätter jag jobba på listan sen.

                          • Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av Tommy.
                            september 25, 2022 kl. 19:43 #497248

                            Svenska Saabklubben har fått fram nya

                            https://saabklubben-reservdelar.se/9000-85-98/kaross/emblem/emblem-nt-1/

                              september 4, 2021 kl. 22:12 #488165

                              Skev fälg från ett djupt potthål?
                              Testa att byta mellan sommar och vinterdäck.

                              Har haft samma fenomen på min där bilen går som en dröm på sommardäcken och skit rent ut sagt på vinterdäcken trots ombalansering av vinterdäcken.

                                juli 1, 2021 kl. 23:57 #485768

                                Original emblem till bakluckan med Saab/Scania-loggan har varit helt slut i många många år. Fanns några få nya på ebay för ett tag sedan, 1700kr/st!
                                Hade turen att lyckas köpa ett nytt begagnat nyligen men det verkar som man kan köpa ett speciellt klistermärke som de sätter över som är väldigt bra finish på, vet dock inte om detta är med Saab/Scania-loggan eller vart de köper dom.

                                  augusti 16, 2020 kl. 16:40 #473790

                                  Grattis!

                                  • Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av Tommy.