tommy banana
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
december 20, 2009 kl. 22:59 #149923
Bidrar med en bild från Nord-Norge 020303. Snön på 90:an kom över natten…
Hälsn. Tommy
december 9, 2009 kl. 23:10 #149322Träffade igår en man som var arbetsledare/verkmästare för bl.a. Talladega-ombyggnationen.
Han kom faktiskt ihåg att fabriken tog över ”produktionen” på slutet, vilket bör vara 90 års modell. Han trodde dock att Thn (Trollhättan) fortsatte och har inget minne av Wallhamn som dock utgjorde fabrikens ”förlängda arm” under någon period.Hälsn. Tommy
november 23, 2009 kl. 17:16 #148442Har någon farit med osanning?
Hela denna historia genomsyras väl av okunskap, osäkerhet, dålig dokumentation och tidens ”minnesförfall”.
Sakta, men säkert, får vi kanske de rätta uppgifterna med tid och diverse påminnelser…..?Hälsn. Tommy
november 22, 2009 kl. 16:59 #148382Jag är inte SÄKER på att ombyggnationen flyttats men varken jag eller de jag pratat med har något minne av något sådant.
Det borde vi ha kommit ihåg. Om byggnationen flyttats så är det lustigt att Nyköping byggt om Talladegor med senare datum än Per-Eriks bil daterad Wallhamn.
Jag lyssnar vidare….
Ni hänger upp er på SA-koder som jag nämnt tidigare att vi redan ”på den tiden” reagerade över. Jag upptäckte redan då att det fanns variationer men kommer inte ihåg orsaken.Hälsn. T
november 22, 2009 kl. 10:24 #148353Vi får inte glömma bort att 90 års modell drabbades av lågkonjunktur.
” – Det gick inte att sälja dyra bilar och Talladegan var en förhållandevis dyr bil.”, var en kommentar jag nyss fått av en handlare.Hälsn. Tommy
november 20, 2009 kl. 22:29 #148282Hej Per-Erik
Jag har vidarebefordrat din Leverans-ID och intyget till då ansvarig för kommentar.
Återkommer….T.
november 20, 2009 kl. 21:42 #148273Vi måste också komma ihåg att den tiden inte ”styrdes” av datavärlden utan att den mänskliga faktorn hade än stort inflytande. Mina leveranslistor gjordes helt manuellt på en IBM skrivmaskin. Något som idag är ofattbart…eller?
T.
november 20, 2009 kl. 21:39 #148272Jag har sökt information angående SA-koderna men kommer ihåg att diskussionen var aktuell redan under försäljningstiden. Om jag inte minns fel så ifrågasattes SA-kodningen redan då utan svar. Jag tror inte man kan lita på SA-kodningen. Det var inte återförsäljarna som registerade bilarna.
T.
november 20, 2009 kl. 17:15 #148259Vore skoj att se hur intyget ser ut. Jag kan inte påminna mig om något sådant.
M5 står för manuell 5-växlad låda, GPT & TPT kan jag inte påminna mig om. Om jag inte minns fel så står SR3 för soltak glas….eller var det elmanövrerat? Minnet är kort…Hälsn. Tommy
november 19, 2009 kl. 22:20 #148215Ett förtydligande:
De låga siffrorna för 90 års Talladega stämmer och gäller de bilar som byggdes om i Nyköping. Om fler bilar byggdes hos återförsäljare så är det ”off the record”. Men visst kan man tycka att de också är äkta Talladegor, i så fall….
Det fanns en person som skulle bevaka att stripe m.m. inte kom i orätta händer och vid ett flertal gånger blev jag tillfrågad om chassinummer och äkthet. Sedan är det ju inte omöjligt att någon återförsäljare eller lackverkstad hade andra avsikter med sin beställning av ex. stripe som reservdel.
Det leder till en fundering: Om du köper ex. en SAAB 9-3 Linear och ber återförsäljaren byta ut de detaljer som gör den till en Vector…är det då en Vector?
Vad jag kan påminna mig om är att de första Talladegorna hade moccainlägg i klädseln men att den gick att få utomlands (USA, tror jag….). Jag såg, i alla fall, moccainlägget första gången i en USA-specad 9000.Hälsn. Tommy
november 8, 2009 kl. 08:07 #147706Eftersom Talladega-konceptet är en eftermonterad historia så står det säkert inte mycket i bilen. Talladeg på bilden i förra inlägget avser färgen Talladegaröd
november 7, 2009 kl. 18:30 #147689Rätt inställning, Per-Erik!
Det finns ingen som plagierar något utan värde.
Jag jobbar nu på att publicera mina listor i lätt omskriven form.Ha en skön lördag….!
Hälsn. Tommy
november 6, 2009 kl. 21:42 #147660De första Talladegorna levererades utan sidokjolar p.g.a. att man inte kunde få fram dem till ”seriestarten”. Därför lackerades de första trösklarna och i dagsläget är det okänt när under årsmodell 88 som man började montera kjolar. Det är mycket troligt att så skedde någonstans under modellåret.
Orsaken till de få bilarna årsmodell 1990 borde kunna relateras till dålig orderingång.
Det har tyvärr också kommit fram att någon återförsäljare ”byggt” egna Talladegor som sålts som ”äkta”…Hälsn. Tommy
november 4, 2009 kl. 23:02 #147573Bilarna hade en grundspec. när de lämnade bandet i Thn och Finland. Talladega-paketet monterades i Nyköping på en internverkstad som hade hand om Saab Automobiles tjänstebilar (huvudkontoret låg då fortfarande kvar i Nyköping). Samma verkstad byggde även polis-, tull-, militär- och övriga specialbilar. Talladega-paketet var framtaget för den svenska marknaden…annars hade bilarna färdigställts redan på bandet.
Jag funderar själv på varför jag bara har åtta bilar av årsmodell 1990 på listan.
De byggdes om i Nyköping i början av april 1990 till slutet av aug 1990 samt en i september. Efter GMs övertagande och ett antal omorganisationer, så finns det väldigt dåligt med dokumentation inom SAAB Sverige resp. SAAB Automobile men jag ska undersöka saken med de som var inblandade. Det skulle kunna vara så att Trollhättan tog över Talladegan fr.o.m. 1990 års modell och att Nyköping bara byggde om några bilar. Men som sagt, det är bara spekulation och jag tror det knappast för i oktober 1990 påbörjades ombyggnaden till 9000 CC AERO årsmodell 1991 i Nyköping. Det gjordes 59 st. sådana fram till början av mars 1991.Sedan kan jag nämna att tillverknings- och försäljningssiffror inte alltid går hand i hand. De åtta Talladegorna är just Talladegor och ska inte blandas ihop med de 59 st 9000 CC Aero-bilarna
Vad det gäller bilregistrets koder så tror jag att det finns variationer. Om jag inte minns fel så var samma fråga aktuell redan på den tiden. Ska undersöka den saken också…
Hälsn. Tommy
-
FörfattareInlägg
