Snack om 9000 Talladega

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 672 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #147660
    tommy banana
    Deltagare

    De första Talladegorna levererades utan sidokjolar p.g.a. att man inte kunde få fram dem till ”seriestarten”. Därför lackerades de första trösklarna och i dagsläget är det okänt när under årsmodell 88 som man började montera kjolar. Det är mycket troligt att så skedde någonstans under modellåret.

    Orsaken till de få bilarna årsmodell 1990 borde kunna relateras till dålig orderingång.
    Det har tyvärr också kommit fram att någon återförsäljare ”byggt” egna Talladegor som sålts som ”äkta”…

    Hälsn. Tommy

    #147670
    saabaero
    Deltagare

    1990 var ett krisår likt 2009 så det såldes inte många bilar öht det året.

    Med tanke på att Tallor och CC Aero varit betydligt dyrare än vanliga turbobilar är det inte alls konstigt att det byggts falska bilar genom åren. Vissa är kanske byggda i rent bedrägerisyfte medan andra troligen är byggda som replikor av det häftigaste man kunde ha i Saabväg. Jämför med hur många ”Viggen” man hittar på blocket idag.

    Jag har också varit i kontakt med Tommy ang min CC Aero och den finns inte med i listorna bland de 59. Troligen är förklaringen att min bil stannade kvar hos Saab i Södertälje till 1993. När det gäller CC Aero brukar det anges 70-75st sålda bilar i Sverige och Tommys listor säger 59 så det är troligt att det även här gått ut bilar andra vägar.
    Själv gjorde jag för närmare 10år sedan en enkel sökning i ett bilregister som fanns på nätet och hittade då betydligt fler än de 75 som brukar anges. Minnet säger att det var ca 120st 9000 Aero 1991 som jag hittade då. Gjorde inga mer efterforskningar då och inte heller någon djupare sökning så jag vet inget om sanningen i de listorna men såhär i efterhand kan man misstänka något lurt med den sökningen :sad2:

    #147672
    filbrun2
    Deltagare

    Intressant läsning! Men nu blir man ju lite orolig om inte mina bilar är äkta Talladega & Aero…

    #147688
    Per-Erik
    Deltagare
    Filbrun wrote:
    Intressant läsning! Men nu blir man ju lite orolig om inte mina bilar är äkta Talladega & Aero…

    Jo, lite tråkigt vore det ju, meeen, å andra sidan så, skit samma, då har man en perfekt replika av en våldsamt ovanlig bil…

    #147689
    tommy banana
    Deltagare

    Rätt inställning, Per-Erik!

    Det finns ingen som plagierar något utan värde.
    Jag jobbar nu på att publicera mina listor i lätt omskriven form.

    Ha en skön lördag….!

    Hälsn. Tommy

    #147705
    saabaero
    Deltagare

    Ett sätt att kolla sin bil är att leta klisterlappar under panelerna. Vad jag förstått kommer dessa från produktionen och borde således beskriva hur bilen var specad när den lämnade bandet?
    Hur ser dessa lappar ut på en Talladega?

    Såhär ser lappen på bakluckan ut på min CC Aero och av den drar jag slutsatsen att bilen faktiskt lämnat bandet med den vanliga olackade gummivingen istället för bridgespoilern eller den låga lackade spoilern som alla andra CC Aero har

    #147706
    tommy banana
    Deltagare

    Eftersom Talladega-konceptet är en eftermonterad historia så står det säkert inte mycket i bilen. Talladeg på bilden i förra inlägget avser färgen Talladegaröd

    #148029
    Per-Erik
    Deltagare

    …blir det nån mer info eller?

    #148037
    rodder76
    Deltagare

    Vi väntar på bilder på bakkjolen från dig Per-Erik 😉

    Annar sär läget som sådant att Tommy jobbar lite på sin alistor, och jag har haft häcken överfull så jag inte hunnit ”tjata” för att få veta mer.
    Men nu när 9000 fått eget tillhåll på Saabklubben så kan vi alltid roa oss med att starta andra trådar i 9000-anda tills dess att ny smaskig information kommer 😉

    #148092
    Per-Erik
    Deltagare

    Jo, jag vet, bild… har glömt det de senaste garage rundorna, men nu ikväll kom jag ihåg, så….. tadaaa!

    Inga extra uttag, utan endast ett enda för stort ovalt utblås, men betydligt grövre material i kjolen är vad den röde aeron uppvisade tycker jag det ser ut som…

    #148114
    Lustgasen
    Moderator

    Inte en talladega men rättså ovanlig ändå känns det som

    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9000_turbo_parlemovit_24714672.htm?ca=2&w=3

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #148160
    saabaero
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    Jo, jag vet, bild… har glömt det de senaste garage rundorna, men nu ikväll kom jag ihåg, så….. tadaaa!

    Inga extra uttag, utan endast ett enda för stort ovalt utblås, men betydligt grövre material i kjolen är vad den röde aeron uppvisade tycker jag det ser ut som…

    Intressant eller vad man nu ska tycka.. Nu blev det ju ännu mer rörigt för stackars Rodder 🙂
    Undrar om inte bildvinklarna luras lite när det gäller tjockleken :confused:

    Kan det vara så enkelt att det skiljer mellan originalmonterade och eftermonterade tillbehörskjolar?
    Skulle även kunna vara reservdelskjolen som tillverkats så att den kan ersätta ett antal olika originakjolar med olika hål för utblåset? (alltså Per-Erik har en originalkjol och jag har en reservdelskjol?)

    Vad säger EPC och tillbehörskatalogerna om art nr på kjolarna?
    Vilka art har våra kjolar ?

    #148192
    Per-Erik
    Deltagare

    De nummer jag kan hitta ingjutna på mina är:

    Fram: 86 62 660
    Bak: 86 62 702

    Om detta är art. nummer vet jag inte, men det kan kanske hjälpa till i någon riktning 😉 om inte annat konstatera att jag bara har en ”låtsas Talladega” :doh:

    #148202
    turboande
    Deltagare

    Står en svart talladega i Krokek utanför Norrköping. Tog reg.nr men hittar det inte just nu. Ser orörd ut, dock ser den ut att vara avställd (dåligt med luft i däcken och en bögglig framskärm). Annars ser den mumma ut. Jäddra snygg modell!

    900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93
    9-5 Arc -05
    9-5 Vector -08

    #148204
    rodder76
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    om inte annat konstatera att jag bara har en ”låtsas Talladega”

    Lugn med detta innan vi riktigt rett ut allting….. Jag vill fortfarande tro att 8st 90:or är fullkomligt missvisande. Finns i min hjärna ingen logik i att det skulle säljas ca 75st 88, ca 75st 89, endast 8st 90, medan vissa siffror tyder på över 150 CDE som var en lyxbil, för att fortsätta med ca 60st (90 enligt andra) Aero 1991.

    8st kan inte stämma, men jag har inte hunnit styra mer med den information jag fått från Tommy. Kankse på måndag……

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 672 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng