Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Snack om 9000 Talladega
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 6 november, 2009 kl. 21:42 #147660
tommy banana
DeltagareDe första Talladegorna levererades utan sidokjolar p.g.a. att man inte kunde få fram dem till ”seriestarten”. Därför lackerades de första trösklarna och i dagsläget är det okänt när under årsmodell 88 som man började montera kjolar. Det är mycket troligt att så skedde någonstans under modellåret.
Orsaken till de få bilarna årsmodell 1990 borde kunna relateras till dålig orderingång.
Det har tyvärr också kommit fram att någon återförsäljare ”byggt” egna Talladegor som sålts som ”äkta”…Hälsn. Tommy
7 november, 2009 kl. 06:50 #147670saabaero
Deltagare1990 var ett krisår likt 2009 så det såldes inte många bilar öht det året.
Med tanke på att Tallor och CC Aero varit betydligt dyrare än vanliga turbobilar är det inte alls konstigt att det byggts falska bilar genom åren. Vissa är kanske byggda i rent bedrägerisyfte medan andra troligen är byggda som replikor av det häftigaste man kunde ha i Saabväg. Jämför med hur många ”Viggen” man hittar på blocket idag.
Jag har också varit i kontakt med Tommy ang min CC Aero och den finns inte med i listorna bland de 59. Troligen är förklaringen att min bil stannade kvar hos Saab i Södertälje till 1993. När det gäller CC Aero brukar det anges 70-75st sålda bilar i Sverige och Tommys listor säger 59 så det är troligt att det även här gått ut bilar andra vägar.
Själv gjorde jag för närmare 10år sedan en enkel sökning i ett bilregister som fanns på nätet och hittade då betydligt fler än de 75 som brukar anges. Minnet säger att det var ca 120st 9000 Aero 1991 som jag hittade då. Gjorde inga mer efterforskningar då och inte heller någon djupare sökning så jag vet inget om sanningen i de listorna men såhär i efterhand kan man misstänka något lurt med den sökningen :sad2:7 november, 2009 kl. 09:54 #147672filbrun2
DeltagareIntressant läsning! Men nu blir man ju lite orolig om inte mina bilar är äkta Talladega & Aero…
7 november, 2009 kl. 18:21 #147688Per-Erik
DeltagareFilbrun wrote:Intressant läsning! Men nu blir man ju lite orolig om inte mina bilar är äkta Talladega & Aero…Jo, lite tråkigt vore det ju, meeen, å andra sidan så, skit samma, då har man en perfekt replika av en våldsamt ovanlig bil…
7 november, 2009 kl. 18:30 #147689tommy banana
DeltagareRätt inställning, Per-Erik!
Det finns ingen som plagierar något utan värde.
Jag jobbar nu på att publicera mina listor i lätt omskriven form.Ha en skön lördag….!
Hälsn. Tommy
8 november, 2009 kl. 07:31 #147705saabaero
DeltagareEtt sätt att kolla sin bil är att leta klisterlappar under panelerna. Vad jag förstått kommer dessa från produktionen och borde således beskriva hur bilen var specad när den lämnade bandet?
Hur ser dessa lappar ut på en Talladega?Såhär ser lappen på bakluckan ut på min CC Aero och av den drar jag slutsatsen att bilen faktiskt lämnat bandet med den vanliga olackade gummivingen istället för bridgespoilern eller den låga lackade spoilern som alla andra CC Aero har
8 november, 2009 kl. 08:07 #147706tommy banana
DeltagareEftersom Talladega-konceptet är en eftermonterad historia så står det säkert inte mycket i bilen. Talladeg på bilden i förra inlägget avser färgen Talladegaröd
14 november, 2009 kl. 21:41 #148029Per-Erik
Deltagare…blir det nån mer info eller?
15 november, 2009 kl. 09:51 #148037rodder76
DeltagareVi väntar på bilder på bakkjolen från dig Per-Erik 😉
Annar sär läget som sådant att Tommy jobbar lite på sin alistor, och jag har haft häcken överfull så jag inte hunnit ”tjata” för att få veta mer.
Men nu när 9000 fått eget tillhåll på Saabklubben så kan vi alltid roa oss med att starta andra trådar i 9000-anda tills dess att ny smaskig information kommer 😉16 november, 2009 kl. 20:16 #148092Per-Erik
Deltagare17 november, 2009 kl. 20:42 #148114Lustgasen
ModeratorInte en talladega men rättså ovanlig ändå känns det som
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9000_turbo_parlemovit_24714672.htm?ca=2&w=3
Saab 99 Van -77
Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben
19 november, 2009 kl. 07:06 #148160saabaero
DeltagarePer-Erik wrote:Intressant eller vad man nu ska tycka.. Nu blev det ju ännu mer rörigt för stackars Rodder 🙂
Undrar om inte bildvinklarna luras lite när det gäller tjockleken :confused:Kan det vara så enkelt att det skiljer mellan originalmonterade och eftermonterade tillbehörskjolar?
Skulle även kunna vara reservdelskjolen som tillverkats så att den kan ersätta ett antal olika originakjolar med olika hål för utblåset? (alltså Per-Erik har en originalkjol och jag har en reservdelskjol?)Vad säger EPC och tillbehörskatalogerna om art nr på kjolarna?
Vilka art har våra kjolar ?19 november, 2009 kl. 19:08 #148192Per-Erik
Deltagare19 november, 2009 kl. 20:41 #148202turboande
DeltagareStår en svart talladega i Krokek utanför Norrköping. Tog reg.nr men hittar det inte just nu. Ser orörd ut, dock ser den ut att vara avställd (dåligt med luft i däcken och en bögglig framskärm). Annars ser den mumma ut. Jäddra snygg modell!
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93
9-5 Arc -05
9-5 Vector -0819 november, 2009 kl. 21:01 #148204rodder76
DeltagarePer-Erik wrote:om inte annat konstatera att jag bara har en ”låtsas Talladega”Lugn med detta innan vi riktigt rett ut allting….. Jag vill fortfarande tro att 8st 90:or är fullkomligt missvisande. Finns i min hjärna ingen logik i att det skulle säljas ca 75st 88, ca 75st 89, endast 8st 90, medan vissa siffror tyder på över 150 CDE som var en lyxbil, för att fortsätta med ca 60st (90 enligt andra) Aero 1991.
8st kan inte stämma, men jag har inte hunnit styra mer med den information jag fått från Tommy. Kankse på måndag……
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.