Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 672 totalt)
  • Författare
      SaabAero wrote:
      Per-Erik wrote:
      http://geting.se/image.php/204629-DSC00387.JPG

Inga extra uttag, utan endast ett enda för stort ovalt utblås, men betydligt grövre material i kjolen är vad den röde aeron uppvisade tycker jag det ser ut som…

Intressant eller vad man nu ska tycka.. Nu blev det ju ännu mer rörigt för stackars Rodder 🙂
      Undrar om inte bildvinklarna luras lite när det gäller tjockleken :confused:

Kan det vara så enkelt att det skiljer mellan originalmonterade och eftermonterade tillbehörskjolar?
      Skulle även kunna vara reservdelskjolen som tillverkats så att den kan ersätta ett antal olika originakjolar med olika hål för utblåset? (alltså Per-Erik har en originalkjol och jag har en reservdelskjol?)

Vad säger EPC och tillbehörskatalogerna om art nr på kjolarna?
      Vilka art har våra kjolar ?

Rörigt och rörigt…. eller Stackars Rodder……
      Ska sanningen fram så har denna forskning om Talladega lett mig bra mycket längre än jag någonsin tänkt och egentligen var jag nöjd med vad jag hade innan jag började tråden här. MEN det är skojigt att forska vidare, skojigt att hitta detaljinfomation, men framförallt skoj att komma i kontakt med så många Saab-människor via forum, mail och telefon som jag kommit i kontakt med via denna tråd.

Vad gäller bakre spoilern så är det konstigt, och detta gjorde det inte rörigare än innan, det bara bekräftade vad jag redan ”visste”. Skoj att artikelnummer kom in på Per-Eriks 90.

Den stora frågan just nu är vad som hände med produktionen av Talladega 1990. Enligt de siffror jag ifrågasätter skulle Per-Eriks inte vara äkta MEN det är konstigt med en sådan perfekt kopia med den ovanliga inredningen, rätt chassi OCH rätt stereo (även om vissa delar är på villovägar).
      Vad vi vet är att siffrorna inte stämmer och att bakre stötfångaren förändrades under 1990års Talladega.

Hoppas att vi finner mer om detta snart/senare.
      Däremot så tror jag inte att man bara kan säga att Per-Eriks är originalbakkjol utan att kunna verifiera. Tittar man på 88-89 så har alla jag sett det kantiga utblåset, och det är således de med ett singelutblås som är konstiga för mig. Detta (singelutblås) är dock kraftigt överrepresenterat på de 90or jag sett bilder på….
      Lägger man ihop bakkjolens förändring tillsammans med de konstigt små siffrorna för Talladega 1990 så undrar jag om det inte gjorts någon förändring i produktionen av Talladega som gjort att papprena ”försvunnit”

//David

november 19, 2009 kl. 21:21 #148210
        Rodder76 wrote:
        Enligt de siffror jag ifrågasätter skulle Per-Eriks inte vara äkta MEN det är konstigt med en sådan perfekt kopia med den ovanliga inredningen, rätt chassi OCH rätt stereo (även om vissa delar är på villovägar).

…sen kan man ju fråga sig… En Talladega ”kopia”, helt rätt i alla specar, byggd och såld av SAAB…? Är inte det en Talladega oavsett vad då eller?

november 19, 2009 kl. 21:51 #148213

I mina ögon är en Talladega rätt byggd och byggd av Saab självklart en Talladega. Inget snack om den saken. En likadan byggd av någon annan än Saab är däremot en kopia eller replika.

november 19, 2009 kl. 22:20 #148215

Ett förtydligande:
            De låga siffrorna för 90 års Talladega stämmer och gäller de bilar som byggdes om i Nyköping. Om fler bilar byggdes hos återförsäljare så är det ”off the record”. Men visst kan man tycka att de också är äkta Talladegor, i så fall….
            Det fanns en person som skulle bevaka att stripe m.m. inte kom i orätta händer och vid ett flertal gånger blev jag tillfrågad om chassinummer och äkthet. Sedan är det ju inte omöjligt att någon återförsäljare eller lackverkstad hade andra avsikter med sin beställning av ex. stripe som reservdel.
            Det leder till en fundering: Om du köper ex. en SAAB 9-3 Linear och ber återförsäljaren byta ut de detaljer som gör den till en Vector…är det då en Vector?
            Vad jag kan påminna mig om är att de första Talladegorna hade moccainlägg i klädseln men att den gick att få utomlands (USA, tror jag….). Jag såg, i alla fall, moccainlägget första gången i en USA-specad 9000.

Hälsn. Tommy

november 20, 2009 kl. 16:06 #148254

Idag grävde jag fram en del information om min Talladega, bla har jag en komplett ägarlista… Bland de papper jag rotade fram fanns den ursprungliga Leveransidentifikationen från SAAB med, där bilens typ benämns: ”SAAB 9000 TALLADEGA M5 GPT SR3 TPT”, daterad 90-02-15, med förste ägaren listad. Jag fann även ett intyg där det står att ”SAAB-SCANIA AB har tillverkat följande personvagn…” med chassienummer och motorspec. mm. signerat av en verkmästare osv…

november 20, 2009 kl. 17:15 #148259

Vore skoj att se hur intyget ser ut. Jag kan inte påminna mig om något sådant.
                M5 står för manuell 5-växlad låda, GPT & TPT kan jag inte påminna mig om. Om jag inte minns fel så står SR3 för soltak glas….eller var det elmanövrerat? Minnet är kort…

Hälsn. Tommy

november 20, 2009 kl. 18:52 #148260

SR3 – jag har elmanövrerat soltak i glas… 🙂

Bilder på intyg osv kommer senare ikväll, nu har vi födelsedagskalas :p

november 20, 2009 kl. 20:40 #148266
                    Tommy BanANA wrote:
                    Orsaken till de få bilarna årsmodell 1990 borde kunna relateras till dålig orderingång.Det har tyvärr också kommit fram att någon återförsäljare ”byggt” egna Talladegor som sålts som ”äkta”…

Hälsn. Tommy

Tommy BanANA wrote:
                    Ett förtydligande:
                    De låga siffrorna för 90 års Talladega stämmer och gäller de bilar som byggdes om i Nyköping. Om fler bilar byggdes hos återförsäljare så är det ”off the record”. Men visst kan man tycka att de också är äkta Talladegor, i så fall….
                    Det fanns en person som skulle bevaka att stripe m.m. inte kom i orätta händer och vid ett flertal gånger blev jag tillfrågad om chassinummer och äkthet. Sedan är det ju inte omöjligt att någon återförsäljare eller lackverkstad hade andra avsikter med sin beställning av ex. stripe som reservdel.
                    Det leder till en fundering: Om du köper ex. en SAAB 9-3 Linear och ber återförsäljaren byta ut de detaljer som gör den till en Vector…är det då en Vector?
                    Vad jag kan påminna mig om är att de första Talladegorna hade moccainlägg i klädseln men att den gick att få utomlands (USA, tror jag….). Jag såg, i alla fall, moccainlägget första gången i en USA-specad 9000.

Hälsn. Tommy

Hej.
                    Efter att ha sugit på detta en bra stund måste jag ställa frågan. Vem registrerade in bilarna? SAAB? Återförsäljarna?
                    Om nu SAAB registrerade in bilarna måste dom ha vetat vad dom registrerade in. Alltså rätt SA-kod och rätt typbeteckning. Då måste det ju vara äkta Talladegas. Om nu återförsäljarna kunde registrera in dom, kunde dom då registrera in dom som -TA och i rätt SA-kod?

Mvh Martin

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

november 20, 2009 kl. 21:39 #148272

Jag har sökt information angående SA-koderna men kommer ihåg att diskussionen var aktuell redan under försäljningstiden. Om jag inte minns fel så ifrågasattes SA-kodningen redan då utan svar. Jag tror inte man kan lita på SA-kodningen. Det var inte återförsäljarna som registerade bilarna.

T.

november 20, 2009 kl. 21:42 #148273

Vi måste också komma ihåg att den tiden inte ”styrdes” av datavärlden utan att den mänskliga faktorn hade än stort inflytande. Mina leveranslistor gjordes helt manuellt på en IBM skrivmaskin. Något som idag är ofattbart…eller?

T.

november 20, 2009 kl. 21:51 #148275

här kommer av-fotade dokument…

Leverans id:

Intyg:

Enligt intyget är bilen färdigställd till Talladega spec på Wallhamn PDI AB i Skärhamn, som gör liknande jobb än idag med bla Aero SAAB:ar… kan det vara så att de tagit över Talladega monteringen när Aeron började byggas i Nyköping och det därför är så få Tallor på Tommy’s listor? Att återförsäljare skulle kunna/vilja omregistrera bilarna och få in TA i beteckningen känns väldigt långsökt. I det läget, under 1990, borde de ju lika gärna kunnat sälja en Aero, det var ju det nya exklusiva då, eller?

november 20, 2009 kl. 22:00 #148276

kan man inte försöka få tag på verkmästaren som står på dina papper per-erik o prata med han,,, om han nu lever såklart,, han om nån borde ju kunna svara på detta o lösa denna gåta???????????????

november 20, 2009 kl. 22:10 #148278

jo, jag ringde idag, men det var redan stängt. Tänkte kolla på måndag. Jag har även beställt de papper som finns om bilen på riksarkivet, borde komma på tisdag…

november 20, 2009 kl. 22:29 #148282

Hej Per-Erik

Jag har vidarebefordrat din Leverans-ID och intyget till då ansvarig för kommentar.
                                Återkommer….

T.

november 20, 2009 kl. 23:06 #148284
                                  Tommy BanANA wrote:
                                  Hej Per-Erik

Jag har vidarebefordrat din Leverans-ID och intyget till då ansvarig för kommentar.
                                  Återkommer….

T.

ok

Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.