Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 672 totalt)
  • Författare

På dokumnetet framgår även vilken ljuddämpare som är monterad. Kanske det går att lösa även ljuddämparmysteriet om fler hittar sina gamla papper?

november 21, 2009 kl. 17:17 #148316

Nu jägarns börjar det hända grejjer.
        Hoppas innerligt att detta kanske är början på slutet av flera luriga frågor. 🙂

november 21, 2009 kl. 21:09 #148328

så vad ni menar är att vilken saab återförsäljare kan/kunde bygga om en ”vanlig” saab till en talladega eller aero.eller har jag fått det om bakfoten??

november 21, 2009 kl. 22:33 #148336

nej, som jag förstått det kunde de beställa en talladega, men själva registreringen och bygget ordnades av saab-scania. Tommy har däremot nämnt möjligheten att någon återförsäljare/verkstad kan ha beställt tallladega komponenter och ”fuskat” ihop talladegor… de kan inte ordna dit ”TA” i efterhand…

november 22, 2009 kl. 02:48 #148346

PerErik, du har väl mocca-inslag i dina säten??

Mvh

CCH

november 22, 2009 kl. 05:56 #148348
                CCH wrote:
                PerErik, du har väl mocca-inslag i dina säten??

Mvh

CCH

Absolut!

november 22, 2009 kl. 08:03 #148350
                  jimmy_p wrote:
                  så vad ni menar är att vilken saab återförsäljare kan/kunde bygga om en ”vanlig” saab till en talladega eller aero.eller har jag fått det om bakfoten??

Snabb resume av vad som hänt senaste sidorna.
                  Tommy BanANAs har listor på alla tillverkade Talladegor, i vilket fall de som sattes samman i Nyköping. Just 1990 är det en extremt låg siffra, som inte alls stämmer överens med det antal 90or som finns i trafik idag. Frågan är var ”felet” eller bristen på information är.
                  Vissa tror att det handlar om kopior, vissa hävdar att lågkonjunkturen och Saabs ägarfråga (GM kom in i bilden) störde produktionen/försäljningen och så vidare.

Själv TROR jag att det är något fundamentalt jag/vi missat. Jag visste inte innan Tommy kom in att Talladega sattes samman i Nyköping. De är alltså inte byggda på bandet, utan kjolpaket, stripes mm sattes på i Nyköping.
                  JAG hävdar dock att det är fulkomligt orimligt att så många bilar skulle vara fejk, men vara 100% Talladega.
                  Det är nämligen för mig fullkomligt orimligt att så få 90or såldes nya och så många byggdes till kopior i efterhand, med exakt rätt delar. Exempelvis moccainredningen var Talladegaunik 1990, och är inte så pass vanlig att man kan skruva ihop 30-50 kopior.
                  Därtill är det än mer orimligt att alla dessa kopior skulle reggas om så att alla bilar får rätt informtion hos Vägverket utan att tilläggsinformationen om förändringarna finns. För att ta lite socker till grädden så ligger dessa bilar i samma SA-kod.

Så enligt mig är det fullkomligt orimligt att det skulle handla om så få Talladega 90:or. Frågan är vad som hände med produktionen 1990. Nu verkar det som om Per-Erik kom med lite nytt från hans originaldokument. Kan det vara så att produktionen av Talladega flyttades 1990.
                  OM så vore fallet så kan det kanske förklara varför så få byggdes i Nyköping, men det kanske även kan förklara varför det finns vissa detaljförändringar på 90-års Talladegor.

Tyvärr har jag inte hunnit gå genom Tommy’s lista mot min egna lista, så jag jag kan inte dra några slutsatser från detta (än)

//

november 22, 2009 kl. 10:24 #148353

Vi får inte glömma bort att 90 års modell drabbades av lågkonjunktur.
                    ” – Det gick inte att sälja dyra bilar och Talladegan var en förhållandevis dyr bil.”, var en kommentar jag nyss fått av en handlare.

Hälsn. Tommy

november 22, 2009 kl. 13:45 #148366
                      Tommy BanANA wrote:
                      ” – Det gick inte att sälja dyra bilar och Talladegan var en förhållandevis dyr bil.”, var en kommentar jag nyss fått av en handlare.

Hälsn. Tommy

…men?…om de inte gick att sälja skulle det vär vara än mer orimligt att det skulle byggas ”fusk-talladegor” av handlarna?! De är väl om några måna om att bara ta in sån’t som går att kränga vidare, eller? Eller skulle det varit billigare för dem att göra så, än det vore för SAAB att göra det själva? Det har jag svårt att tro, men jag har haft fel förr 😉 Imorgon ska jag se om det går att få tag på verkmästaren från mitt intyg, om han jobbar kvar, eller någon annan på Wallhamn, så får vi se om någon klarhet kan komma från det!

november 22, 2009 kl. 15:50 #148376
                        Tommy BanANA wrote:

Hälsn. Tommy

Jag VÄGRAR att tro att det skulle vara en anledning att det finns så få exemplar i dina papper. Hur förklarar man då de över 150st CDE 1990? Billig bil…. Knappast!
                        Ingen lågkonjunktur genom tiderna har drabbat oss under ett enskilt år och lågkonjunkturen på 90talet kan vi nog alla minnas som rätt seg och långlivad lågkonjunktur. Den borde snarare drabbat 91orna är 90orna i så fall.

Och precis som Per-Erik skriver. Hur försöker dessa personer förklara alla de rätt registrerade, rätt utrustade bilarna? För inte blev det väl betydligt billigare att sälja en fuskbil producerad i så stor utgåva?
                        Nä… jag tror Per-Eriks papper snarare visar på vad som var förändringen i produktionen. TÄr du Tommy 100% säker på att sammansättningen av Talladega inte flyttades från Nyköping 1990?

november 22, 2009 kl. 16:08 #148378

Var uppe på vinden idag och hämtade ner lite Saab-böcker som jag skall sälja på Tradera. Hittade även ett stort kuvert med div broschyrer i. Goa broschyrer såsom Saab Sport o Rally, Ems/Gle, Saab Turbo 1978, Tillbehörsbroschyrer 900 o 9000 1986 och denna om Talladegan:

Finns ytterligare några bilder här: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=36&cat=44143

november 22, 2009 kl. 16:57 #148381

GHAAAAAA
                            Nu känns det som om det bara är jag i hela denna värld som INTE har en Talladegabroschyr. I NEED ONE.

november 22, 2009 kl. 16:59 #148382

Jag är inte SÄKER på att ombyggnationen flyttats men varken jag eller de jag pratat med har något minne av något sådant.
                              Det borde vi ha kommit ihåg. Om byggnationen flyttats så är det lustigt att Nyköping byggt om Talladegor med senare datum än Per-Eriks bil daterad Wallhamn.
                              Jag lyssnar vidare….
                              Ni hänger upp er på SA-koder som jag nämnt tidigare att vi redan ”på den tiden” reagerade över. Jag upptäckte redan då att det fanns variationer men kommer inte ihåg orsaken.

Hälsn. T

november 23, 2009 kl. 10:57 #148418

Nu så, lite mer kött på benen, så att säga:

Wallhamn gjorde 1990 Talladega monteringarna direkt åt SAAB Sverige, komplett med kit, motor spec. och allt. De gjorde även ett mycket stort antal USA-specade bilar åt SAAB. Jag har talat med den gamle verkmästaren Kjell, som numera inte jobbar på Wallhamn, men har goda kontakter med dem, och han ska se om han inte kan ordna fram en chassienummer lista åt mig under veckan, eller så, men han sa att det var ett större antal bilar, och indikationer från andra på firman var att det kan röra sig om ett tettiotal eller så. Ett stort fotografi av den dåvarande VD:ns Talladega hängde på verkstaden under en lång tid, och han ska se om även detta kanske finns i någon gömma :). Jag är en glad gosse idag….

november 23, 2009 kl. 11:19 #148419

waaeee sanningen kommer att segra haha:)

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.