Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 672 totalt)
  • Författare

Vet inte om det passar i denna tråd, eller om jag stökar till det, men jag fick pappren om min bil från Riksarkivet idag, det gav lite klarhet i ägarförhållandena på bilen, då detta var lite rörigt innan. En mycket bra källa till tidig information om våra fordon, och snabbt gick det med, beställde i torsdags, fick det i lådan idag. Det visade sig att bilen gått från handlare, till kund med egen firma och tillbaka till handlaren efter ett år… Leasing kanske? förmodligen! Nåväl, sedan såldes bilen till en privatperson, som i dagsläget är dryga 70 år, han behöll bilen från 1991 till 2003, då den hamnade i min släkt 🙂

november 23, 2009 kl. 17:00 #148440

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9000_Talladega_24812572.htm?ca=2&w=3

+ 2 st ”oäktingar” på blocket till.

2x 92B -53 (Svart)
        95 -61 (Pärlgrå)
        99 -69 Custom (Vit)
        900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
        9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
        9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
        9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

november 23, 2009 kl. 17:16 #148442

Har någon farit med osanning?
          Hela denna historia genomsyras väl av okunskap, osäkerhet, dålig dokumentation och tidens ”minnesförfall”.
          Sakta, men säkert, får vi kanske de rätta uppgifterna med tid och diverse påminnelser…..?

Hälsn. Tommy

november 23, 2009 kl. 18:33 #148451

hur är det med färger till talladega läser man broschyren ovan så ska det vara svart.??
            är det någon som har bättre bilder på bakspoiler sett ett par olika spoilers vilka årsmodeller satt dom på (bara talladega)
            bertil

november 23, 2009 kl. 18:47 #148454
              Tommy BanANA wrote:
              Hela denna historia genomsyras väl av okunskap, osäkerhet, dålig dokumentation och tidens ”minnesförfall”.
              Sakta, men säkert, får vi kanske de rätta uppgifterna med tid och diverse påminnelser…..?

Hälsn. Tommy

Nej, inga anklagelser från min sida – jag tackar för att jag fått motivationen att göra egna efterforskningar och tror/hoppas att vi alla kan dra nytta av, eller få glädje av att få reda på mer om hur dessa bilar kom att bli till. Ingen tråkig stämning i denna tråd tack, den som blivit ”en av forumets bästa” trådar!! Jag hoppas vi snart kan se fram emot listorna du lovat publicera Tommy, de bör ju ge intressant läsning 🙂

november 23, 2009 kl. 19:03 #148458
                campo wrote:
                hur är det med färger till talladega läser man broschyren ovan så ska det vara svart.??
                är det någon som har bättre bilder på bakspoiler sett ett par olika spoilers vilka årsmodeller satt dom på (bara talladega)
                bertil

Talladegan gick väl att få i både svart, rött, vitt osv, men den vanligaste kombinationen är svart, med röda stripes på sidorna. På 88:orna var den bakre spoilern bara en liten ”läpp”, 89 är jag lite osäker på, men 90:orna har den stora ”bridge” spoilern (syns i min avatar, eller om du kollar på bilderna på min på garaget.org tex)

november 23, 2009 kl. 19:22 #148461
                  Tommy BanANA wrote:

Hälsn. Tommy

Så vitt jag vet så är det ingen som farit med osanning, och jag hoppas inte att någon ansett att jag anklagat någon för att ha farit med osanning.
                  Detta är ett disskusionsforum och tråden i sig är skapad för att försöka få fram så mycket information som möjligt. I detta ingår att i störtsta möjligaste mån granska och logiskt utvärdera det som sägs och skrivs.
                  Än så länge är du Tommy den enda (så vitt jag kan komma ihåg) som faktiskt jobbat med bilarna när de byggdes, och det i sig har varit en stor vinst för oss alla att du kom in i denna disskusion.

Så visst är det så att hela tråden genomsyras av okunskap, men det är därför tråden finns, för att förska komma till rätta med okunskapen 😉

november 23, 2009 kl. 19:29 #148462
                    campo wrote:
                    bertil

Rekomenderar att du läser hela tråden för att få veta hur det står till.. i den mån vi vet idag.

Rent generallt kan sägas att Talladega endast fanns i svart, och det finns även ett dokument som säger att Talladega endast ska vara svarta. MEN det finns 2st vita (en skrotad) samt två ambassadblå Talladegor byggda i Nyköping.
                    Hur det kommer sig att det finns en uppsjö röda Talladegor, trots att de inte ska finnas har vi idag inget svar på. Den enda röda som egentligen godkänns om man ska vara överpetig är den bil Tommy BanANAs ägt som var den första, låt kalla det, Talladegaprototypen.
                    De bilar som inte är svarta ska ha levererats med kromad grill och utan stripes, men det kan vara så att de vita fick talladegastripes…..

Vad gäller kjolpaket så vet vi inte exakt brytpunkt, med det finns skillnader mellan åren. Läs tråden så slipper jag skriva allt igen.

Välkommen till Talladegaträsket// D

november 23, 2009 kl. 19:33 #148463
                      Lustgasen wrote:

Vet du att denna är oäkta?
                      Har du regnummer/chassinummer på den?

november 23, 2009 kl. 19:41 #148464

Inte denna jag menade de andra 2 st på blocket. Denna kan nog vara äkta synd bara att fronten e bytt

2x 92B -53 (Svart)
                        95 -61 (Pärlgrå)
                        99 -69 Custom (Vit)

november 23, 2009 kl. 20:14 #148466
                          Lustgasen wrote:
                          Inte denna jag menade de andra 2 st på blocket. Denna kan nog vara äkta synd bara att fronten e bytt

Det är inte så mycket jobb att återställa i originalskick. Köp en svart donator och skruva några timmar så är den återställd.
                          Tallafronten är ju inte jättesvår att hitta – t.om. jag har en liggande 🙂
                          Är CS skärmarna rostfria lär dom kunna inbringa en liten slant på begmarknaden

november 25, 2009 kl. 23:02 #148600

Vit Talladega på blocket.

december 3, 2009 kl. 22:14 #149028

En te’

2x 92B -53 (Svart)
                              95 -61 (Pärlgrå)
                              99 -69 Custom (Vit)

december 4, 2009 kl. 14:29 #149047
                                Lustgasen wrote:

…inte trubbnos? så ska väl inte en 90:a se ut?

december 4, 2009 kl. 15:22 #149049
                                  Per-Erik wrote:
                                  Lustgasen wrote:

…inte trubbnos? så ska väl inte en 90:a se ut?

Som vanligt sitter jag på fel dator sedan flickvännen skaffa laptop.
                                  Men om jag inte minns fel så ska det finnas en -TA i Motala, så det skulle mycket väl kunna vara denna.
                                  Att bilen fått fronten bytt till den sluttande är egentligen ingenting konstigt, men det är lite ”fult” av säljaren att kapa bilden så att man inte ser hur rapplig passformen mot kjolpaketet blir.
                                  Det man kan fundera på är varför denna -90:a inte har moccainlägg OM det handlar om en äkta Talladega

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.