Snack om 9000 Talladega

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega

Detta ämne innehåller 668 svar, har 88 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-04-13 22:02.

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 669 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #147557

    Per-Erik
    Deltagare
    melwin wrote:
    5 stycken svarta! Bara att gratulera om du har en äkta!

    …precis, det skulle ju vara trevligt att veta ju 🙂

    #147561

    tommy banana
    Deltagare

    Hej allihop!
    Vet inte just nu hur jag ska hantera detta.
    Funderar….

    Tills vidare kan den som undrar över sin bil fråga här i forumet.
    Jag behöver hela chassinumret.
    Jag kan också svara genom mail: sveticvm@hotmail.com
    Observera stavningen…

    Hälsn. T

    #147566

    kumme
    Deltagare

    Då tänker jag vara först med att fråga om min…

    chassinr.: CD55L4L1009681

    #147568

    mr ems
    Deltagare

    Då tänkte jag att vara tvåa …

    Regnr: OEA262
    Fabrikat: SAAB 9000 T16 CD55L-TA
    Färg: SVART (med rööa stripes)
    Fordonsår: 1989
    Chassinummer: CD55L0K8001342

    Bengt M

    #147570

    tommy banana
    Deltagare

    Ingen av er blev först…jag fick en fråga via mail.

    …L1009681 finns inte med bland de åtta årsmodell 1990. Jag börjar tycka att något
    är skumt med bara åtta bilar. Kollar med initierade imorgon. Håll tummarna att ombyggnationen flyttades eller förändrades på något sätt. Jag återkommer så fort jag har info. Så fler frågor på årsmodell 90 kan vänta något…

    …K8001342 är säkert en Talladega. Den anlände Nyköping 890601 och rapporterades ombyggd och klar för leverans 890626. 890630 levererades den till åf (återförsäljare) i Malmö.
    Vidare öden känner jag inte till.

    Hälsn. Tommy

    #147571

    rodder76
    Deltagare

    Hejsan Tommy.
    Nu är det mycket spännande grejjer på gång, och du har verkligen släppt en bomb genom att säga att det skulle handla om så få bilar.
    Ser fram mot ett samtal, och kankse även en möjlighet på kopior på dina listor. Detta är en riktig clifhanger.

    Jag har inte själv varit i kontakt med Saab (än) angående Talladega och vet inte mycket mer om bilarn aän det som går att läsa i denna tråd.
    Var det så att det skickade färdiga bilar från Trollhättan till Nyköping för Talladegakonvertering i Nyköping? Byggdes inte bilarna på bandet?

    Inte för att jag på något sätt vill kritisera eller misstro den informatioen du sitter med, snarare tvärt om. Men när du kommer med siffror som 8st 1990 så funderar jag på sannolikheten.

    Jag har gått genom ca 200st regnummer (tre årsmodeller) på bilar som har -T eller -TA mot Transportstyrelsens hemsida för att på så sätt få lite information om drygt hälften (som fortfarande är sökbara hos Transportstyrelsen)
    Av dessa ca 100 fordon, alla med -TA eller -T så är det endast en enda bil som har ”tilläggsinformtion” där det står ”Ändrad till Talladegautförande”
    Resterande bilar har rätt kW, rätt hjul och rätt fordonsbeteckning. Det känns föga sannolikt att så många bilar skulle vara fejkade och till 100% rätt ändrade hos Transportstyrelsen utan notering om att ändring är gjord.
    En annan aspekt sm gör dina siffror tveksamma är att 8st 1990 är mindre än 10% av 1991 års försäljning av CC Aero. Om det hade diffat 10-20st eller 10-20% hade varit en sak, men 90%. Nä, för mig känns det inte sannolikt.

    MEN jag ska inte dömma din information och jag är gruvligt nyfiken på vad du har i rockärmen, och kanske finns det ett ess i stjortärmen också.

    Ser verkligen fram mot att få ta del utav mer information.

    //David

    #147573

    tommy banana
    Deltagare

    Bilarna hade en grundspec. när de lämnade bandet i Thn och Finland. Talladega-paketet monterades i Nyköping på en internverkstad som hade hand om Saab Automobiles tjänstebilar (huvudkontoret låg då fortfarande kvar i Nyköping). Samma verkstad byggde även polis-, tull-, militär- och övriga specialbilar. Talladega-paketet var framtaget för den svenska marknaden…annars hade bilarna färdigställts redan på bandet.

    Jag funderar själv på varför jag bara har åtta bilar av årsmodell 1990 på listan.
    De byggdes om i Nyköping i början av april 1990 till slutet av aug 1990 samt en i september. Efter GMs övertagande och ett antal omorganisationer, så finns det väldigt dåligt med dokumentation inom SAAB Sverige resp. SAAB Automobile men jag ska undersöka saken med de som var inblandade. Det skulle kunna vara så att Trollhättan tog över Talladegan fr.o.m. 1990 års modell och att Nyköping bara byggde om några bilar. Men som sagt, det är bara spekulation och jag tror det knappast för i oktober 1990 påbörjades ombyggnaden till 9000 CC AERO årsmodell 1991 i Nyköping. Det gjordes 59 st. sådana fram till början av mars 1991.

    Sedan kan jag nämna att tillverknings- och försäljningssiffror inte alltid går hand i hand. De åtta Talladegorna är just Talladegor och ska inte blandas ihop med de 59 st 9000 CC Aero-bilarna

    Vad det gäller bilregistrets koder så tror jag att det finns variationer. Om jag inte minns fel så var samma fråga aktuell redan på den tiden. Ska undersöka den saken också…

    Hälsn. Tommy

    #147582

    rodder76
    Deltagare

    Vad gäller 1990m års Talladega så kanske det i detta finns ett svar varför bakre stötfångaren ändrades.
    Enligt känd Talldegainformation så ska bilen ha samma form av avgassystem som 89 och utseendemässigt lika som 88. MEN när man studerar bilarna så inser man att det är betydligt vanligare med utag för enkelutblås i stötfångaren, antagligen ett avgassystem som är likt det som kom att sitta på CC Aero.
    Av alla Talladega 1990 jag haft möjlighet att studera bilder på har det bara varit en eller två som haft uttaget för dubbelutblås……

    Detta kan vi diskutera mer senare, och även jämföra chassinummer mm för att verkligen sortera ut frågorna.

    Annars tackar jag för informationen om hur det gick till när det begav sig, men när/var/hur sattes bilarna för andra marknader ihop? I Tyskland hade de någon ”Sport” med Talladega kjolpaket men med låg vinge och i UK hade de Carlsson. Sattes de samman på respektive marknad eller gjordes dessa i nyköping med?

    #147586

    saabaero
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    .
    Av alla Talladega 1990 jag haft möjlighet att studera bilder på har det bara varit en eller två som haft uttaget för dubbelutblås……

    Jag tror det är samma bakkjol med olikt stora urtag.
    Den talladegabak jag har liggande är förberedd för andra storlekar på urtaget än det sonm finns. Det finns t.ex. förberett för dubbelutblås.

    Är det inte så enklelt att man får ta upp hålet större när dubbelpipan monteras?

    Bakkjolen på CC Aero är inte förberedd på samma sätt för annan storlek på utblåset

    #147606

    rodder76
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Rodder76 wrote:
    .
    Av alla Talladega 1990 jag haft möjlighet att studera bilder på har det bara varit en eller två som haft uttaget för dubbelutblås……

    Jag tror det är samma bakkjol med olikt stora urtag.
    Den talladegabak jag har liggande är förberedd för andra storlekar på urtaget än det sonm finns. Det finns t.ex. förberett för dubbelutblås.

    Är det inte så enklelt att man får ta upp hålet större när dubbelpipan monteras?

    Bakkjolen på CC Aero är inte förberedd på samma sätt för annan storlek på utblåset

    Ja, jag ska inte säga bu eller bä angående den saken. Om man tittar på bilar (ej Talladega) som fått kjolpaket monterat i efterhand så är det inte sällan man ser paket utan något urtag alls, utan där man fått göra någon abravink med avslutet så det går nedanför.
    Men det som ju jag anser vara anmäkningsvärt är att Talladega ska ha det dubbla utblåset, och således borde hålet vara större från fabrik, det hade varit en annan sak om man kunde anta att hålet blivit uppkapat för dubbelutblås i efterhand, på en bil som ska ha enkelutblås.
    Tyvärr sitter jag vid fel dator just nu, men minnesbilden säger mig att bilar med uttag för enkelutblås har en gjuten kant innåt och således inte är uppkapad i efterhand, men som sagt, det är en minnesbild.

    #147607

    saabaero
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Tyvärr sitter jag vid fel dator just nu, men minnesbilden säger mig att bilar med uttag för enkelutblås har en gjuten kant innåt och således inte är uppkapad i efterhand, men som sagt, det är en minnesbild.

    Det är just den gjutna kanten som finns i flera ”versioner”.

    Ähh, jag tar en bild och skickar på mailen :thumbup:

    #147612

    saabaero
    Deltagare

    Tallabakdel
    Här syns tydligt att hålet är sågat utan vidare krav på precision..

    Insidan som verkar vara förberedd för lite andra utblås också

    CC Aero som jämförelse

    #147625

    rodder76
    Deltagare

    AHA
    Snyggt inlägg SaabAero. Onödigt vetande deluxe. Sådant som får denna tråd att bli till Saabklubbens bästa 😉

    Så om Per-Erik kilar ut till sin Talladega och fotograferar baksidan på den bakkjolen så får vi veta hur det ser ut på dem som verkar ha ett hål för singelavgassystem.

    #147650

    Per-Erik
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    AHA
    Snyggt inlägg SaabAero. Onödigt vetande deluxe. Sådant som får denna tråd att bli till Saabklubbens bästa 😉

    Så om Per-Erik kilar ut till sin Talladega och fotograferar baksidan på den bakkjolen så får vi veta hur det ser ut på dem som verkar ha ett hål för singelavgassystem.

    :hammer: Japp, japp, men det blir nog inte förrens på måndag…. 🙂

    #147655

    rodder76
    Deltagare

    Har fått bekräftat att i alla fall en bil som bara har -T är godkänd som Talladega enligt de papper Tommy BanANAs har. Därmed så var den frågan ur världen.

    VET att det är fler av er som varit i kontakt med Tommy för en ”dom” ur hans papper, jag skulle gärna få veta från er som varit i kontakt med Tommy ”hur det har gått” för er.
    Självklart ska vi alla hoppas på att dokumentationen Tommy har får godkänt för att släppas offentligt, då kan det kollas av mot det register på fordon jag har.

    Tommy har för övrigt många frågor ute mot andra involverade från den tiden som det begav sig, så förhoppningsvis kommer det massor roliga inlägg med fakta såsmåningom.

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 669 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng