Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 672 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2009 at 08:16 #146833

      Dagens Talladega aka När man talar om trollen:

      Igår hade jag kurs i -T
      Nu alldeles nyss fick jag meddelande, från en som inte läst gårdagens inlägg, att han skådat en Talladega. När jag får bild, rapport och regnummer så visar det sig att det är en -T, exakt byggd som en Talladega.
      Med denna, som alltså är den tredje jag hör talas om, och alla dessa tre är svarta, så har jag fått nys på de tre svarta -T som finns överlevande idag. Alla byggda exakt som Talladegor.

      Innebär detta att de övriga, ickesvarta, hädanefter ska klassas som olikfärgade Talladegor?

        oktober 20, 2009 at 08:57 #146835

        måste bara säga att jag är grymt imponerad av ditt arbete i detta ämne,, intressant läsning,,
        kul när nån går lite djupare i ett ämne,,
        tackar
        mvh dennis

          oktober 20, 2009 at 15:12 #146845

          Hjärtat slår alltid ett litet extra slag, ett glädjeskutt, när man man ser “Snack om 9000 Talladega” i Aktuellt listan 🙂 Sen så när man ser att det är ett långt inlägg signerat “Rodder76” så är ju kvällen räddad – tack för arbetet 😉 Gott om det visar sig att det finns ytterligare 10 Talladega syskon kvar i världen, då finns det ju en lite större chans att möta en frände på landsvägarna till sommaren ju…

            oktober 20, 2009 at 15:57 #146848

            Eftersom Soulmannen och Per-Erik skriver söta meddelanden till mig så kan jag ju i siffror förklara hur det är med “-T”-bilar i registret.

            Totalt 19st -T fördelade i två olika SA-koder. Samtliga 19 av 89-års modell
            17st SA2224 – Alla överlevande ska ha taklucka enligt Transportstyrelsen
            2st SA2225 – Båda svarta, båda avregistrerade

            Av dessa 19st kunde jag hitta 15st hos Transportstyrelsen för någon månad sedan. De försvunna tillhörde SA2224. Endast 2st av de 15 sökbara var i trafik.

            Av de kvarvarande sökbara 15st var:
            5st Svarta – 2st avregistrerade, 1st som har lämnats för skrot men inte blivit avregistrerad.
            8st Röda – 5 vid liv
            1st Vit
            1st Mgrå – Med aut samt 121kW. Chassinummer säger manuell och tilläggsinformation att motor är bytt (ska vara 136kW).

            Sådär. Det är nog total avhandling om “-T” som det ser ut idag.

              oktober 20, 2009 at 16:45 #146851

              En tanke bara.

              Det kan inte vara så, att dessa ” T ” bilar, som liknar TA blar i själva verket är “Turbo SPORT” bilar. De är identiska med våra TA bilar.
              Inte att förväxla med ” Carlsson ” bilar , som du (Rodder)nämnde förstås.

              “Turbo sport” var export bilar som gick till bl.a Tysklans Frankrike osv.
              Fanns från 1988 – 1990.

              Exempel bild:

                oktober 20, 2009 at 16:52 #146852

                Det ser ut som om bilen ovan, har en standard turbo vinge, men icke.
                Den är avdelad med längsgående en “fåra” som läper längs vingen.

                Den är även delvis. lackad i bilens kulör.

                Liknar den som sitter på CSE modellen.

                  oktober 20, 2009 at 20:21 #146867

                  De tre svarta -T som jag nu fått rapport om har enligt de tre olika uppgiftslämnarna varit identiska med Talladega. Svart grill, bridgespoiler och Talladega-stripes.

                  Således inte som den Daniel Eliasson visade här ovan.

                    oktober 21, 2009 at 20:59 #146917

                    Ok, så… bekräftat av Fribrocks SAAB i ängelholm är att min Talladega, 1990:a hade orginalmonterade Sachs fjäderben, art. nr. 115 253 🙂

                      oktober 22, 2009 at 05:45 #146921

                      En länk för den som vill grotta i stötdämparnas underbara värld 🙂
                      http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=4

                        november 3, 2009 at 19:50 #147518

                        Hej alla Talladega-vänner!

                        Jag ser att ni har många funderingar angående SA-koder, färger,äkta eller inte äkta Talladega….
                        Jag har absolut svaret på vilka chassinummer som “konverterades” till Talladega, AERO och CDE för den svenska marknaden.
                        Det finns tyvärr en del “falska” Talladegor vilket förmodligen gör en del besvikna om listorna skulle publiceras.
                        Sitter ikväll och scannar in leveranslistorna (första leverans till åf) som jag själv skrivit och ombesörjt leverans av.

                        En snabb titt i listorna ger detta:
                        1988 års modell gjordes 75 st bilar. Samtliga svarta utom en röd (som var en typbesiktningsbil och som jag själv ägt).
                        1989 års modell började med 20 st bilar för säljstarten och följdes av 49 till. Utav dem är 2 st. Cirrusvita och 2 st. Ambassadblå. En har dessutom automatlåda.
                        1990 års Talladegor blev bara 8 st. varav två Talladegaröda och en Cirrusvit.
                        Det borde göra totalt 152 bilar.

                        Jag har även listor på 1991 års 9000 AERO och även 9000 CDE.

                        Hälsn. Tommy

                          november 3, 2009 at 20:32 #147526

                          Härligt jobbat !! Har du någon koll på hur många som gick till utlandet som nya ?
                          Kul med fakta !

                            november 3, 2009 at 20:42 #147527

                            Vad jag vet så var Talladega-modellen enbart avsedd för Sverige-marknaden. Englande hade ju sin Carlsson.

                              november 4, 2009 at 10:12 #147546

                              Hallå Tommy.
                              Det där är extremt spännade grejjer du kommer med nu.
                              Hoppas att du kan hjälpa till att räta ut frågetecken runt alla dessa fordon.

                              För övrigt så blir man rätt nyfiken på vad som gömmer sig mer i dina arkiv om du sitter med 20år gamla leverantörslistor.

                              Du har PM 😉

                                november 4, 2009 at 14:53 #147555

                                såååå…. kan det vara så att man sitter här med en icke-talladega då, om det nu var så att det endast tillverkades 8st 1990, och dessutom då bara 6st svarta som jag fattar det? Hur får man reda på om man har en “äkta”???

                                  november 4, 2009 at 14:56 #147556

                                  5 stycken svarta! Bara att gratulera om du har en äkta!

                                Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.