Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 672 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 23, 2009 kl. 18:06 #145727

      kan inte tro annat att det sitter gas dämpare på alla 9000

        september 23, 2009 kl. 21:11 #145744

        …den ena av mina gamla läcker det olja ur, men det spelar kanske ingen roll? Så, om det är gas, är det något fel på Biltema’s dämpare som gör att de är en fjärdedel av priset som de tar på de andra två ställena jag kollade?

          september 23, 2009 kl. 21:19 #145745

          biltema har ju tom haft sachs dämpare,, som måladrs i deras färger också tryckte man dit ett biltema märke,, men när man plockade isär dom så stod det sachs på dom,, om inte annat så kan du ju byta lite oftare o alltid ha nya o frescha dämpare på tallan,, du måste ju nått att mecka med ibland hahahah

            september 24, 2009 kl. 18:35 #145774

            Även gasdämpare innehåller olja 😉

              september 24, 2009 kl. 19:32 #145779

              jo, precis, olja under gastryck…

              …men, är det någon som testat Biltemas dämpare, som anser att de är så väldigt mycket sämre än de andra?

              …och sitter sänkningen på Talladegan bara i fjädrarna?

                oktober 2, 2009 kl. 14:55 #146109

                En fråga: Jag har fått hem sachs fjäderben, med monterade röda fjädrar på. Fjädrarna är tunnare i godset men i gengäld ett varv ”längre” än orginalfjädrarna. På fjädrarna står markerat ”75852 FRONT”… nå’n som vet vad det är?

                http://geting.se/viewimage.php?image=196378-DSC00596.JPG

                  oktober 2, 2009 kl. 15:38 #146112

                  front betyder fram 🙂 ba att du vågar fråga det inte alla skulle erkänna att dom inte förstår det :):):)

                    oktober 2, 2009 kl. 21:17 #146133

                    ha ha ha, jättekul 🙂 jag bjuder på den eftersom det är fredag…

                      oktober 5, 2009 kl. 19:12 #146240

                      Röda fjädrar brukar på og900 innebära att det är ”Kilen” så man kan väl misstänka att även 9000 fjädrarna därifrån är röda.
                      Det är garanterat sänkfjädrar med allt vad det innebär.
                      Tunnare gods torde även innebära att dom är mjukare än originalfjädrarna.

                        oktober 5, 2009 kl. 19:54 #146244

                        ok, kommer inte använda dessa i vilket fall, men tack för svaret 🙂

                          oktober 5, 2009 kl. 20:50 #146251

                          Jag misstänker att du räknade ut redan från början att front betyder fram.. 😉

                          Koden är inte Saab-reservdelsnummer så att den går att hitta i nån lista då?

                            oktober 6, 2009 kl. 06:42 #146256

                            Numret är snarlikt det som Lesjöforsfjädrar (Kilen) har op og900 fjädrarna.
                            Både nummer och färg verkar stämma med Kilen fjädrar så det är väl sannolikt sådana.

                            Jag föreslår att du monterar fjäderbenen och kollar höjden, kan vara helt ok.

                            Kilen fjädrar till og900 sänker bara ca25mm så det är väl ganska troligt att 9000 fjädrarna sänker ungefär lika mycket?

                              oktober 6, 2009 kl. 20:00 #146303

                              Mycket nice att ni håller tråden vid liv, och fortsätter diskutera chassi samt lämpliga alternativ till strikt original.

                              Jag har mer historia på gång, men kort med tid…. så det kommer fram mot helgen…..

                                oktober 12, 2009 kl. 15:52 #146569

                                http://www.blocket.se/stockholm/Saab_talladega_24069681.htm?ca=2&w=3
                                http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9000_talladega_ovenlig_24069483.htm?ca=2&w=3

                                2x 92B -53 (Svart)
                                95 -61 (Pärlgrå)
                                99 -69 Custom (Vit)
                                900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                                9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                                9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                                9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                                  oktober 19, 2009 kl. 13:07 #146797

                                  Efter mycket om och men så finns det äntligen tid över….

                                  Dagens ämne i Talladegatråden är ”Mystik”
                                  Jag har nämnt detta i förbifarten innan, men nu har jag fått mer vatten på det gamle kvarnhjulet.
                                  Jag kom i kontakt med en kille som påstod att han hade en Talladega, ner i minsta detalj, men att den hos Transportstyrelsen bara hade tillägget -T istället för -TA som jag tidigare propsat på att alla Talladegor ska ha. Jag har blundat för Talladegor utan -TA och avskytt -TA-bilar som inte är svarta.

                                  Efter detta så fick jag efter några böner ett register med regnummer på alla bilar registrerade med -T
                                  Dessa bilar, totalt 19st var fördelade om 17+2 i två olika SA-koder. Av dessa 19 fanns 15st kvar som sökbara hos Transportstyrelsen, även om vissa var avregistrerade.
                                  Bilarna verkar ha rätt hjul/däck-storlek och rätt effekt för att kunna vara Talladegor, men färgerna skiljde sig. Av de 15 så var fördelningen 5 Svarta, 8 röda, 1 Vit samt 1 Mgrå.
                                  Eftersom jag vill förneka missbruket av glada färger, och jag inte heller stött på några andra av dessa -T bilar så lade jag ned vidare undersökning.

                                  MEN, efter några veckor så ringer en herre som lyckats leta sig genom internets allra mörkaste vrår, och någonstans hittat ett telefonnummer som han hoppades skulle leda fram till mig. Eftersom jag knappt kan hitta mig själv ibland, trots att jag sitter fast med kroppen så blev jag mäkta imponerad över hans detektivarbete. Hur som helst så hade denna herre meddelandet att även han hade en av dessa -T bilar. En svart best, exakt som en Talladega.

                                  Så nu kanske det är så att vårt Talladegabestånd helt plötsligt har växt med 10st -T Talladegor (10st finns kvar).

                                  Jag har även kliat mig i huvudet av och an då jag inte kunnat finna någon information om vilka marknader namnet Talladega användes på. Stripen längs bilen skådas på Talladega och på UK-marknadens Carlsson. De har dock inte setts i andra färger än röd på svarta bilar förutom på en finsk bil som var röd med svarta stripes. Tyvärr behärskar jag inte finska och fattade inte mer än vad ögonen såg. Det lär även finnas ögonvittnen i denna tråd på en röd bil med svarta stripes, men det är så långt jakten på Talladegamarknader och stripesfärger har kommit.
                                  MEN helt plötsligt kom jag i kontakt med en herre (inte samma som ovan) som undrade om han inte hade sett röda, svarta och silver alternativt vita stripes på den tiden det begav sig. Notera att det finns en svart Talladega med grå/vita stripes, men dessa är tillverkade av en reklambyrå.
                                  Än så länge har jag inte kommit längre med detta, men lite roligt/spännande är det att det dyker upp nya förbluffande historier.

                                  Det var dagens Talladega-dravel.
                                  //

                                Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.