Snack om 9000 Talladega

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega

Detta ämne innehåller 667 svar, har 87 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-04-02 19:31.

Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 668 totalt)
  • Författare

rodder76
    Deltagare

Hej alla Talladegavänner
    Nu börjar tråden bli riktigt spännande, när man ska börja identifiera delar på artikelnummernivå.
    Tyvärr har jag inte så mycket eget att tillföra här (än), men jag hoppas verkligen att ni andra med stort intresse hjälper till att fördjupa detta ämne till idiotnivå. Kanske är meningslöst, men ändå lite roligt och om det faller väl ut så blir det ett ypperligt exempel på vad man kan skapa över internet.

Även jag skulle upp till reservdelsmannen och diskutera olika detaljer, men den killen som älskar reservdelar och sitt jobb hade semester, istället fick jag samtala med en herre som inte verkade tycka att gamla Saabar är något att hålla på med, kunder stör i kaffet och entusiaster stjäl energi. Ingen stor lycka att stå där och försöka få svar, men jag fick bläddra på egen hand i tillbehörspärmen och fann en del konstiga saker man inte förstår.
    Har även förstått att EPC tydligen bör ingå i varje entusiasts dator, så nu får jag försöka få tag på EPC.

Även jag började kolla på vilka bitar i chassit som ska sitta på en Talladega. Inga tydliga svar på artikelnummer från min sida heller, men jag blev även fundersam om det kan vara samma chassi som ska sitta på CC-Aero.
    För övrigt så försökte jag få svar angående avgassystemet på de 90:or som bara har ett utblås. Tänkte att det kunde vara samma som sitter på CC-Aero. Men reservdelsmannen kunde inte hitta detta avgassystem alls… så där fick jag inte heller några svar.

Däremot hittade jag i tillbehöspärmen att det ska finnas en tejp till bridgespoilern som ska förhindra eventuella reflexer i backspegeln. Denna tejp kan jag inte erindra mig om att jag någonsin sett och än mindre hört talas om innan. Någon som vet vad det är? Bilder kanske?

saabaero
    Deltagare

Väghållningssats och Talladega chassie är sannolikt samma prylar men för att få ett säkert svar måste man nog gräva ner sig i gamla reservdelslistor och tillbehörskataloger. Tillbehörskatalogen ger väl inget annat svar än art nr på satsen och ev en hint om färgkoden på fjädrarna.

Själv har jag förskt luska fram vilken färgkod det ska vara på CC Aero´s fjädrar men blir bara mer förvirrad.. Av de bilar jag kollat (inte jättemånga) tror jag inte det är några som haft samma färgkod fram. Det finns ju inte heller jättemånga bilar där man kan garantera att originalprylarna sitter kvar.
    En sak att fundera över är om sänkningen sitter i fjädern eller fjäderbenet?

När det gäller bakfjädrar är det enklare. Turbo, CC Aero och CS Aero verka ha samma färgkod.

En chassieskillnad mellan Talla och CC Aero är främre kränghämmare där CC Aero fick en kralligare (1mm??) kränghämmare.

cabmange
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Själv har jag förskt luska fram vilken färgkod det ska vara på CC Aero´s fjädrar men blir bara mer förvirrad.. Av de bilar jag kollat (inte jättemånga) tror jag inte det är några som haft samma färgkod fram. Det finns ju inte heller jättemånga bilar där man kan garantera att originalprylarna sitter kvar.

Nu blir jag besviken, varför frågar du inte mig, jag kan kolla på min Aero. Jag kan garantera dig att det är orginal.

//MH

cabmange
    Deltagare

Rodder.

Hör ju inte hit direkt men.

Pratden nyss med 1:a ägaren av min Aero. Och min är reggad i mars -91. och den bridgevingen skall vara monterad i Thn ej hos ÅF.

//MH

saabaero
    Deltagare
    cabmange wrote:
    Nu blir jag besviken, varför frågar du inte mig, jag kan kolla på min Aero. Jag kan garantera dig att det är orginal.

//MH

Jag har redan kollat fjädrarnas färgkod på din bil :lecture: [size:6pt](men du får gärna kolla igen eftersom jag glömt färgerna)[/size]
    Främre fjäderbenen heter f.ö. 4004552 på din bil 🙂

Eftersom EPC inte anger några färger på fjädrarna till T16S är det inte helt lätt att kolla. Minnet säger att din bil inte har samma färger som min hade innan bytet och någon annan bil jag kikat på har haft ytterligare någon färg.

cabmange
    Deltagare

Jaha där ser man.

//MH

rodder76
    Deltagare

Det här med chassi är spännande grejjer.
    Själv anser jag att höjden på bilen eller hur bilen ”sitter” är en av de viktigaste sakerna i hur man upplever bilens utseende. Det låter som en hädelse att låta en CC-Aero eller Talladega bil högre än vad de var från början.

Saker som stötdämpare kan man säkert få renoverade, men att renovera en gammal uttjänt fjäder är det svårare med. Står det något om fjäderkonstanter och längder i EPC (har inte EPC själv), eller finns det bara den oviktiga informationen om hur mycket bilen sänker, som många eftermarknadsprodukter använder som försäljningsargument?
    Om man kan få reda på faktan om fjädrarna så är det inte omöjligt att det går att hitta lämpliga ersättare, även om de inte är Saab-original.

saabaero
    Deltagare

Visst är det så att graden av sänkning gör mycket på utseendet så nog bör man försöka hålla det så nära originalet som möjligt. En ändring av höjden fram kan ge andra oönskade effkter som t.ex. virbrationer pga nya vinklar för drivaxlarna om de inre knutarna är slitna. För mycket sänkning är tämligen opraktiskt då man hela tiden riskerar att sabba frontspoilern mot div trottoarkanter.

Tyvärr ger inte EPC information om något annat än artikelnummer och i fallet fjädrar till Talla/CC Aero finns inte ens färgerna angivna. (färgerna finns för de flesta andra fjädrar) Några fjäderkonstanter lär man inte hitta men i verkstadshandboken kan det möjligen framgå tråddiameter och antal varv.

Har man en originalfjäder går det såklart att mäta och på den vägen få fram fjäderdata. Lämpliga fjädar går säkert att hitta om man kan tänka sig att anpassa infästningarna lite.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

måste börja spara ihop till en fin talladega nu

Lustgasen
    Moderator

Kom ut en rättså våldsamt förstörd talladega på blocket idag :nono: :sick:
    http://www.blocket.se/uppsala/Extreme_Saab_9000_Talladega_23704775.htm?ca=2&w=3

Hmm.. nästan så man skulle köpt den bara för att bygga om till original. Skulle vara lite kaxigt 😉

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Den har varit ute på blocket förut

Vem köper en sådan när den är så illa åtgången

Hur är det tillexempel att varma soliga sommardagar sakna de mittre panelmunstyckena.

Bra stereo är viktigare än en fungerande bil eller?

Säkert fräckt, men inte i min smak.

enor
    Deltagare

Om man så gärna vill ha en japanstylad bil, varför inte bara bygga på en japanare? 😉

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

så sant

tror inte han får mer än 15000

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

lutar nog kanske åt en importerad ”turbo sport” 1989 eller 1990 årsmodell.

Jag tror att de är lättare att hitta i bra skick.

1990 hade vi en sådan på semester till Holland. (Far lånade provbilen från hans avdelning på SAAB)

Helt identisk med talladegan förutom stripningen & STORT ovalt ändrör & lackad platt vinge (snarlik den på CS modellen. Givetvis samma 185hk motor. Buffalo special läder. 9000 audiosystem, osv.

Per-Erik
    Deltagare

Ok, fler frågor till er som vet bättre. Oljedämpare eller gasdämpare på Talladegan? Jag tog med mig mina främre till Biltema idag för att kolla mått osv, och de verkar stämma överens till 100% och kostar 549:-/st. Dessa kallas för gasdämpare, de har inga där som heter ”oljedämpare 9000” bara upp till og900. På AD Center och Mekonomen letade de upp de som stod listade för min bil med hjälp av reg. nr. och fick då fram något som kostade 2025:- resp 1935:-/st. Om det var ”olja” eller ”gas” visste de inte… Om biltemas vanliga dämpare håller samma mått som mina ”Talladega orginal”, vari sitter då sänkningen på Talladegan’s chassie? Är det bara fjädrarna som är kortare eller?

Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 668 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng