900i 8 ’86 (skulle blivit) ”vinterbil”

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900i 8 ’86 (skulle blivit) ”vinterbil”

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 83 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #475624
    Janne Hagnell
    Moderator

    👉🏻…och glöm inte att skicka mektips till Bakrutan också.👈🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #475627
    M.Broberg
    Deltagare

    Ett sånt filter rymmer närmare en liter bensin.

    Svåra skador opå bilar brukar klippa fronten och inte underredet nära bakaxeln. Dessutom sitter bilens varmaste del i motorummet, grenröret.

    spricker filtret och bensinen flödar en liter extra för att sen börja ånga så kan det vara ganska totalt livsfarligt.

    dom hade Lite säkerhetstänk förr iaf.

    #475628

    Nästa lås.
    Det här ser ju tråkigt ut.

    IMG_20200918_144515

    För att ta loss låset får klädseln bort. En engel sak.
    Men själva låset är knivigare. Låspinnen likar man loss med en mindre mejsel. Var försiktig gammal plast blir mindre hållbar.
    I verkstadshandboknen står det att man ska dra loss klipset som håller låset neråt. Detta tycker jag är krångligt och risken att man slinter är stor. Därför gör jag det i två steg. Trä in en stor mejsel emellan låset och klipset, vrid åt båda håll så lirkar sig klipset neråt men när mejseln ”roterar” trär man in tex en större stjärnmejsel som mellanlägg att bända emot och vips så är låset löst.
    Här är bild på mejsel ett. (på en annan bil)

    IMG_20200919_075946

    Med låset löst kan man peta in denna lilla plast ring som låser låskolven i ”kistan”.
    Mejseln pekar på den. Sorry för dålig skärpa.

    IMG_20200918_145234

    När man petat in den kan man lirka loss bakdelen på låset. Titta noga hur allt sitter innan demontering.
    Sedan drog jag ut låskolven och flyttade stiften till en bättre.
    Här på bild med en ny plasteing som ska sitta mellan dörren och låset.

    IMG_20200918_154542
    Montering i omvänd ordning. Ha tåla mod med låsklipset. Använd lämpligt verktyg för att trycka fast det igen. Nerifrån och uppåt.
    Klart!

    IMG_20200918_164754

    Passade även på att montera denna lilla pryl i någon slags mjukplast.

    IMG_20200918_214444

    Då går dörren mjukare.

    Bilagor:
    #475645
    Janne Hagnell
    Moderator

    När vi monterade de här låsen på fabriken användes ett kofotsliknande verktyg. Man hakade fast clipset, la verktyget emot det och mot dörrens plåt och bände till. Givetvis blev det repor hur man än gjorde. Med stressade och uttråkade 20-åringar vid verktygen blev det även bucklor ibland. Med tanke på det rostar det förvånansvärt lite runt 900-låsen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 1 dag sedan av .
    #475651

    Hade ur mattorna för tvätt. Skura, sedan högtryckstvätt och avslutning med riklig sköljning.
    Får vara nöjd, lite missfärgning efter gummimattorna är det…

    IMG_20200918_170226

    Passade även på att göra iordning ”sparkskydden eller tröskelkåporna.

    IMG_20200918_170239

    Fixade ordning på en mittkonsol utan div hål.
    Monterade även dit en grön ring runt tändningslåset för den var givetvis borta.

    IMG_20200918_170249

    Nu väntar stolarna på att bli fixade.

    Bilagor:
    #475657
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Snyggt!

    Orkar du beskriva vad som behöver lossas och hur kring mittpanelen för att plocka ur mattan?

    Mvh

    Mathias

    #475668

    Hej!
    Snyggt!
    Orkar du beskriva vad som behöver lossas och hur kring mittpanelen för att plocka ur mattan?
    Mvh
    Mathias

    Återkommer, ska fixa några bilder.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #475678
    Regin
    Deltagare

    I8’a hade man senast med ”Lady in red

    Plankans 25'a "Lady in red"

    Har sin charm på sitt sätt ….. 😏

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #475685

    Hej!
    Snyggt!
    Orkar du beskriva vad som behöver lossas och hur kring mittpanelen för att plocka ur mattan?
    Mvh
    Mathias

    Jo, för att lossa mattan får alla tröskelskydd loss.
    Samt även dessa som håller mattan i framkant (3 skruvar).

    IMG_20200919_141744

    Man måste även ta ur sitsen för baksätet.
    Den sitter fast här.

    IMG_20200919_140758

    Med dessa två sprintar, en på varje sida.

    IMG_20200919_221250

    Bilagor:
    #475690

    Då går vi vidare med mittkonsolen.
    Först lyfter man av locket vid spaken (automatlåda) annars är det gummidamasken som viks upp och lossas.
    Där under sitter dessa två skruvar.

    IMG_20200919_140839

    Därefter lyfter man upp toppen på konsolen, kopplar ur strömbrytaren, likar ut locket genom toppen eller då damasken. Man får justera handbromsspaken efter behov.
    Under locket finns sedan tre skruv.

    Dessa på var sin sida.
    IMG_20200919_141030

    Samt denna i mitten.

    IMG_20200919_141146

    Håll reda på den gröna ringen.
    I bakkant lossas askkoppen genom att den trycks ner.

    IMG_20200919_140113

    Sedan viker man den bakåt.

    IMG_20200919_140116

    Där under sitter två skruv.

    IMG_20200919_140733

    Sedan får amn lyfta den uppåt och lirka ur den ur bältesjacken samt handbromsspaken och växelspaken.

    Montering i omvänd ordning men dra skruvarna successivt och se till att inga kablar kommer i kläm.

    Passa in konsolen mot mattan och hålen i karossen.

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #475707

    Kom på att jag inte har någon konsol under instrumentpanelen. Har man det så sitter det en gummiflens emellan den och mittkonsolen. Det måste plockas bort. Under den finns två skruvar som håller den tillsammans med dom fyra (två på varje sida) på sidorna och en tio mm skruvskalle innanför askkoppen. Lättast är om man tar mittkonsolen före den under panelen.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #475716
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Superstor tack! 🙏

    Har främre mittkonsoll med laddtrycksmätare, kylvätsketempmätare och voltmeter där är jag osäker på kabel- och slanglängd.

    Mvh

    Mathias

    #475719

    Hej!
    Superstor tack! 🙏
    Har främre mittkonsoll med laddtrycksmätare, kylvätsketempmätare och voltmeter där är jag osäker på kabel- och slanglängd.
    Mvh
    Mathias

    Det går säkert att vika undan tillräckligt för att få isär.

    #475729

    Som jag tidigare skrev så hade någon fimpat kabeln till lampan för växellägesindikeringen.
    Det är helt enkelt bara att löda dit kablarna på lamphållaren igen. Jag behövde bara byta den svart kabeln som blivit för kort.

    Funktionstest.
    IMG_20200920_144445

    På plats.

    IMG_20200920_144548

    Fixade även lampbyte för askkoppsbelysningen.
    Lite pilligt men det gick härifrån.

    IMG_20200920_144525

    Taadaa!

    IMG_20200918_090928

    Jo, den gröna pricken lyser.

    Bilagor:
    #475735

    Som jag tidigare skrev så hade någon fimpat kabeln till lampan för växellägesindikeringen.
    Det är helt enkelt bara att löda dit kablarna på lamphållaren igen. Jag behövde bara byta den svart kabeln som blivit för kort.

    Funktionstest.
    IMG_20200920_144445-1

    På plats.

    IMG_20200920_144548-1

    Fixade även lampbyte för askkoppsbelysningen.
    Lite pilligt men det gick härifrån.

    IMG_20200920_144525-1

    Taadaa!

    IMG_20200918_090928-1

    Jo, den gröna pricken lyser.

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 83 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng