93 GT750

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 318 totalt)
  • Författare

Göran! Vet du vad Bruce Turk hade för maskin vid detta tillfälle? Jag har en bild framför mig på hans GT-motor. En 750GT-motor som är ”Stage III”-trimmad. En ex. Chris Custer. Har för mig att Bruce uppgav att den skulle ge 90Hk enl tidigare ägare. Och det är en en-förgasarmotor med oplanad GT-topp på. Urrk.

oktober 12, 2002 kl. 22:11 #65688

Så är denna tråd inne på hästkrafter , den också…

Att Bruce Turk åker 0-60 miles på 13,9 sek med en motor preparerad av sådan ikon som Custer är inte så imponerande, då var det isåfall inte en av hans mest lyckade 750-verk, och definitivt inte en maskin som lämnar de hästkrafter som omnämns då skulle det i teorin gå betydligt snabbare.

Förresten : 90 hp med 750 cc skulle vara en trimmningsgrad som motsvarar nätta 113 hp vid tex 940 cc….!!?? Denna är att beteckna som en alldeles särskilt lyckad motorbygge… grattis till den som kan visa ett sådant bromspapper.

Nog är det troligt att man kan nå 13,9 med en ”inredningslättad” standard GT, men för säkerhets skull skall jag klocka min i vår hemma i Dalsland.

Skall dessutom kolla med mr Turk vilken motor han hade egentligen

Fuling , 93:an vägde ca 710 kg när vi åkte på 11,55 .

Hälsn Göran

oktober 12, 2002 kl. 23:26 #65689

Lite data ur instruktionsboken för 58-GT:

Tomvikt 795 kg utan bränsle och vatten
          Tomvikt 830 inkl bränsle vatten reshjul verktyg

Videra finns det ett noggrannt påpekande om hur man hanterar gasen:

1. Do not depress the accelerator entirely when the tachometer indicates an engine speed lower than 2800-3000 rpm.

2. Never let the engine speed exceed 5500 rpm exept for short intervals. When accelerating in 1 st gear or 2nd gear, however, 6500 rpm is allowed

Instruktionsboken tillåter officiellt alltså ägaren att varva till 6500 vid växling från 1-2 och 2-3.
          Alla som varvat en tvåtaktare till 6500 vet att hur det ylar då..

Hälsn Göran

oktober 13, 2002 kl. 01:49 #65690

Backar lite på denna tråd. Kommer tillbaka till det
            här med ovanligaste modellen genom Saabs första decennier. Jag tror ingen slår Monte Carlo årsmodell 1968: Enligt de uppgifter jag har tillverkades endast
            5 st. Troligen blandat TT och V4: Någon som vet?

Känner till en, Jan Wirens helrenoverade polarvita V4 (Janne kommer från Björneborg, men det är inte han som är den store pappersmannen från orten). Minns jag inte helt upp och ner så vann bilen V4-klassen i TH 2001 Finns fler överlevare bland Monte-68:orna?

Trevlig lördagnatt alla bröder och systrar GT-freaks/Matte Shejk

oktober 14, 2002 kl. 02:57 #65691

Hej alla kalenderbitare…

Visst kan jag reda ut MonteCarlo V4 historien.
              Det byggdes ca 15-18 st MonteCarlo -68, varav ca 3
              st av 850cc versionen.(2 TT är EJ bevisat) Min vita är en av 3 nästan identiska bilar som är vita. De övrigas färgkomb.är okänt. Det finns 1 bil plus min som är helt dokumenterad. Jag har brevväxlat med ägaren som bodde i Holland men nu flyttat till Australien.
              Mitt Ch# är 490924 och den andra bilen är 490966.
              Bägge bilarna byggdes i Feb/Mars -68.
              Den nu Aus. bilen såldes i Switersland 5/5 -68
              Import. till Holland -94. Min blev kvar hos Saab
              till Nov-68 sedan såld i Västerås, har även pratat
              med första ägaren. För den som är intresserad finns det massor att berätta om denna vagn. Alla orginalhandlingar finns kvar.
              Renoveringen tog lång tid, men resultatet blev vad jag önskade. Ett 1 pris i Trollhättan var kul. Ovanlig eller ej,,,,, ja det finns 2st Ni får avgöra!!!!!!!

oktober 15, 2002 kl. 22:59 #65692

Jan , ja monte -68 är en mycket ovanlig bilmodell helt klart.

Tillbaka till 93-GT och växelberäkningar

jag har kollat utväxlingar och varvtal med tvåans växel på en treväxlad låda:

GT 7:34 slutväxel 6 380 rpm vid 60 miles/hour
                6 670 rpm vid 100 km/h

Således an ganska passande slutväxel för bra acctider från 0-60 miles eller 0-100 km/h. Enligt teorier borde motoreffekten sjunka drastiskt efter 6500 rpm.

Och för en orginal 93:a

Org 7:38 slutväxel 7 160 rpm vid 96 km/h
                7 460 rpm vid 100 km/h

96 km/h innebar att vi hade knappt 7200 varv på sabbdraget, på bana varvar vi till 7000 och varvtalet sjunker då till 4300 när man lägger i trean.(motor : 750 trimmad til grupp II +)

Enligt instruktionsboken kunde man alltså varva standrd GTn till 6500 och fick då treans växel på c,a 4000 varv. Detta säger lite om att körbarheten för GT-motorn ligger i intervallet låt säga c,a 3500-6500 varv.

Hälsningar Göran

oktober 17, 2002 kl. 11:02 #65693

Hej… Nu har jag pratat med han i Blekinge, det verkar som jag har hittat nått som gått Mats J:s näsa förbi.. Läs under citeringen…

Citat::

Det fungerade ju så när de kom från andra län på den tiden. Jag har talat med två stycken av gotlandsbilens dess ägare och båda bekräftar att det var en 93GT och att tillförlitligheten var noll. När jag skrev P54444 i ett tidigare inlägg så menade jag självfallet P51002. Gick i Midnattsolsrallyt 1958 och ägdes på slutet av en gammal lärarinna i Blekinge eller sydöstra Småland om jag minns rätt.

Den tidigaste officiella 93B GT750 som jag känner till har chassinummer 41294 och första regnumret var P51002. Förmodligen var bilen röd. Den bilen användes av Saab i Midnatssolsrallyt 1958. 1960 registrerades den på den inte helt okände Kjell Knutsson och under de nästföljande två åren cirkulerade den bland några personer med anknytning till Saabs tävlingsavdelning. 1962 såldes den till lärarinnan Myrna Bengtsson i Karlshamn. Sista uppgift om försäkring är daterad 25/1 1968 och den 31/8 1971 är den avförd ur reservregisret i samband med skyltreformen. Myrna Bengtsson lyckades inte jag få tag på men jag har däremot lyckats spåra anhöriga och den bilen finns helt enkelt inte kvar enligt den information som jag har fått fram.

Det är denna bilen han har, bilen var gul från början, den avfördes från registret men finns kvar fortfarande, karossen är dock dålig…..
                  Mvh Roger

oktober 18, 2002 kl. 22:51 #65694

Oavsett skick och hur han har fått tag på bilen eller resterna av densamma så är han att gratulera. Svensksåld och med tävlingshistorik. Det är väl vad alla önskar sig?

oktober 19, 2002 kl. 01:31 #65695

Jisses Mats!! Nu blev jag besviken på dig, inga argument, inga invändningar? Bara ett konstaterande att du missat att hitta bilen? Inga invändningar mot något?? Jag trodde vi skulle få lite debatt..

Mvh Roger

oktober 19, 2002 kl. 19:13 #65696

Nja Roger vad vill du att jag ska säga? Jag har varit i kontakt personligen med en person som säger sig ha fått i uppdrag att skrota den. Och som säger sig verkligen ha skrotat den. Hasse Eklund har också jagat den här bilen. Troligen för mer än 20 år sedan. Och om jag minns rätt så fick han samma svar. Och han var där och frågade före mig. =Det krävs en hel del för att övertyga mig att originalkarossen skulle finnas kvar och att detta inte handlar om en sk. ”Frostelidare”. Men har han reghandlingar på originalbilen så blir jag avundsjuk oavsett hur han fick fatt på dem. Självklart hade även jag kanske kunnat regat in bilen på mig i början på 80-talet men jag har aldrig varit så intresserad av pappershandel. Även om det har förekommit. Men tanken på att skaffa sig papper på den mest kända 93GT:n av alla utan att ha själva bilen föll mig aldrig in. Därmed inte sagt att den som nu säger sig ha bilen inte verkligen har rätt bil. Större underverk har ju inträffat. Det sprang ju runt folk på månen redan 1969. Innan bilen var skrotad.

Personen i fråga i Blekinge har ju redan byggt en en beige/gul bil. Replika på P54444. Karossen till denna kom krockad från Öland, en känd persons hustru hade krockat den för drygt 20 år sedan, och den var ursprungligen inte vare sig gul eller beige.

Men du förresten, vilken bil pratar vi om? 58:an eller 59:an? 58:an har ju skrotats i grannskapet nere i Blekinge. 59:an gick på Gotland. Hur jag än läser och tyder ditt inlägg får jag intrycket av att du menar 58:an. Men personen i fråga har väl en 59:a??

oktober 20, 2002 kl. 09:05 #65697

Hej Mats..
                          Sedärja, det var väl det jag trodde, lite skeptisk var du allt…

58:ans ägare har inte renoverat nån sådan innan, ingen saab alls tror jag faktiskt, så du tänker på någon person som inte är inblandad.

Nu ska jag göra som du brukar göra, vara lite kritisk till dina källor,

Först… Skrotad? Bilen har aldrig blivit skrotad, alla papper finns kvar, och ja, jag menar bilen på sidan 68 i boken Saab de första 50 åren eller vad den heter…

Citat::

Myrna Bengtsson lyckades inte jag få tag på men jag har däremot lyckats spåra anhöriga och den bilen finns helt enkelt inte kvar enligt den information som jag har fått fram.

Anhöriga?? Varför inte prata med henne direkt, det fungerar fortfarande än idag utan att ha några spirituella förmågor..

Kjell Knutsson som du nämnde, han köpte bilen 9/7-60, men jag vet inte riktigt vad du menar med att båda de andra två ägarna skulle ha anknytning till Saabs tävl avd? Dom innan Myrna köpte den alltså..

oktober 20, 2002 kl. 13:37 #65698

Hmm. Bilen, P51002 registrerades på Saab den 22/5 1958. Den 9/7 1960 gick den över till Kjell K:s ägo. Den 24/4 1961 hamnade den hos en Hr Hansson i Trollhättan. Redan den 16/10 samma år bytte den ägare och övertogs av en motormekaniker R Olsson som hade den över vintern. Den 14/2 1962 övertogs den av Myrna Bengtsson i Karlshamn. Den 31/12 1967 anmäldes den till reservregistret och den 31/8 1971 avfördes den ur bilregistret som skrotad.

Det är beklagligt om bilen nu skulle ha funnits kvar med tanke på den tid jag har lagt ner i sökandet även om detta skedde för 20 år sedan. Dock så engagerade jag mig inte så mycket i den här bilen då det finns en person före mig som redan hade gjort detta.

Sedan lär det vara så att P51002 enligt en annan skribent på sidan ska ha varit ljusblå om jag minns rätt.

Den röda bil som idag finns nere i Ronneby har ju som bekant funnits i ett tidningsreportage för inte allt för länge sedan och om jag minns rätt så uppgavs den vara en 59:a och vore det nu så, så faller ju hela diskussionen vad beträffar just den bilen.

Om den nu har chassinr 41294 så skulle jag vilja se chassinummerplåten innan jag tror på denna story. Även om jag känner till att ägaren till här röda bilen och hans bror har hållit på mycket länge med 2T och mycket väl kan ha sprungit på resterna av den här GT:n redan på 70-talet så måste man ha viss skepsis till all GT-info som kommer i dager. Det har ju funnits så få GT-bilar i landet så det finns verkligen skäl till att vara skeptisk till all information som dyker upp innan man har fått den bekräftad.

Låt oss hoppas att det verkligen är denna bil och att originalprylarna i möjligaste mån finns bevarade.

oktober 20, 2002 kl. 19:51 #65699

Lite mer info om Melldes GT på Kanonloppet –58. Jag refererar till ”en som var med” min Fars gode vän i Dals Långed Per Bolin. Vid närmare kontroll verkar det som jag har missuppfattat hans beskrivning av bilarnas färger på Karlskoga. Melldes 93 GT var just ”beigegul” och Carl Magnus bil var ”ljusblå”.

Dessa bilar, framför allt Carl Magnus bil, sågs relativt ofta i traken kring mitt föräldarhem i Dalsland. Eftersom min far var med och körde rally samt arrangerade en del OT så höll han koll på när Trollhättans tävlingsavdelning provkörde bilarna på vägarna runt om i Dalsland. De stannade vid flera tillfällen till hemma i Södra Fjäll som mitt förädrarhem heter. Jag kan säga att det klack till lite extra när jag hörde att en av dessa bilar finns i livet.

Per Bolin berättade livfullt om när en av rally 93:orna gav fullt uppför den sk ”björkebacken” hemmavid med PII och förmodligen sidopipa.

Den backen är 1,2 km och inget att leka med, jag har själv använt den som testbacke under den tiden jag tränade som tävlingscyklist

Så till ämnet igen:

Då skulle färguppgifterna ovan styrka Rogers uppgifter om att det rör sig om orginalbilen.

Som en extra kontroll har jag varit i kontakt med Carl Magnus som bekräftar att hans tävlings- 93:a vid den tiden var blå.

Hälsn Göran

oktober 20, 2002 kl. 20:17 #65700

Menar du Göran att CM också hade en GT? Av fotografier att döma så kan är färgen på P51002 snarare gul än blå.

Det är tur att man inte är så intresserad längre (!) annars hade detta varit frustrerande.. Har en ny hobby. Mopeder. Har precis köpt en Monark Monarscoot -68 med HVA-motor och blev nyligen Prospect i Los Mopedos Katrineholmsavdelning. Ni får ursäkta men jag ska gå ut i garaget och sota kröken och se om jag kan få ur pluggen utan spräcka cylindern..

oktober 20, 2002 kl. 21:31 #65701

Hepp..
                                  K-E som sålde den till Ragnar vet jag inget om, men den sistnämde har väl ingen koppling till Saabs tävl. avd? Däremot så var han på något sätt bekant med Myrna, tyvärr är den enda bilden Myrna hade på bilen i Svart-vitt, annars hade ju diskutionen om bilen färg kunnat stanna här för gott, däremot så ser man ”sportlisterna” på bilden. I bilens handlingar står färgkoden Y1, heter tydligen ”Gyllenbeige” på svenska.

Däremot så blev Myrna ägare till bilen den 14/6-62 och inte 14/2-62 som du skrev Mats.

Den anmäldes till reservregistret eftersom det slarvats med glykol på hösten -67. Den 25/1-68 så avanmäldes den på försäkringsbolaget..

Den skrotades aldrig, den hamnade i reservregistret iom. skyltreformen, men samtliga handlingar finns dock kvar, utom ”P” skyltarna, däremot så finns dom sista ”K” skyltarna kvar..

Kuriosa.. Bilen kördes från trollhättan T/R stockholm där den visades på en mässa, med i bilen fanns en herre vars son är kompis med nuvarande ägaren, denne herre jobbade på tävl.avd. och har i sin ägo en servicebok där samtliga bilar finns med från den tiden… Och i den boken är samtliga bilar från täv. avd bokförda vad och när olika saker gjorts.

Nuvarande ägare har väl lyckat få ihop samtliga delar utom reflexerna bak, dock med en passus för inrednngen som tydligen var urplockad ur bilen när den gick på bana..

Att detta inte är varken den bilen du menar eller dom människor du menar är jag helt säker på, för jag har inte en susning om vilka bröder du talar om.

Några frågor Mats..
                                  Har du koll på den GT som General Jacobsson hade? Eller den som Von Essen hade? Vart tog den GT:n med saxomatkoppling vägen?

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 318 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.