93 GT750

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 318 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2002 at 21:33 #65702

      Nej Carl Magnus hade ingen GT som tävlingsbil -58. Färgerna har jag redogjort för: CM Blå , Mellde Gul GT.

      Hälsn Göran

        oktober 20, 2002 at 23:23 #65703

        Intressant Roger. Intressant. Mycket intressant. För att inte säga imponerande.

        Om originalinredningen hade plockats ur när bilen gick på bana, vad hade då Myrna den till?

        Det låter som om vi inte pratar om samma personer. Alldeles riktigt. Det fanns ett brödrapar nere i Blekinge som höll på mycket med Sportar. En av bröderna är tyvärr inte kvar i livet. Den kvarvarande har en röd GT som enligt en tidningsartikel anges vara en 59:a om jag minns rätt och den bilen är röd i nuvarande skick. Och har första bokstaven som A i sitt nuvarande regnummer. Dessutom anges den vara en 59:a.

        Det låter ju roligt om det bara är reflexerna som saknas. Det är trots allt märkligt att nuvarande ägare inte har röjt sin identitet under alla år. Jag har pratat men hundratals Saabrenoverare under de senaste 20 åren så man borde ju i alla fall ha fått någon påringning kan man tycka. Menar du att han är med i klubben och sitter och garvar åt oss nu?

        Din lilla blänkare om sammanställning över tävlingsbilarna från den tiden är ju väldigt kul. Det kan ju inte vara så speciellt många bilar till antalet men det är i sig intressant nog tycker jag.

        Det är ju så här att det var enklare att få bilarna ur registret innan skyltreformen så jag är egentligen inte förvånad ur den synvinkeln. Man har ju sett fler än en avregistrerad Saab Sport genom åren som har stått orörd på någon loge. Det som förvånar mig mer är att jag har, för 20 år sedan, pratat med personer som säger sig ha varit med att skrotat bilen. Desto gladare blir jag om det är sant att den finns kvar. Detta torde då vara den mest kända GT:n av samtliga. Ägaren är att gratulera. Fantaststiskt kul tycker jag. Det är ju ett stycke svensk bilhistoria faktiskt.

        Pelle Rudh kan ha varit den på spåret nu när man sitter med facit i hand. Han påstod sig i mitten av 80-talet ha koll på någon gammal 93GT med tävlingshsitorik och jag plågade honom med frågor under flera år. Och det var inte “Bylunds-GT:n” det handlade om. Kan ju ha varit denna då men han tog med sig informationen när han reste vidare uppåt..

        Hur många 93GT med tävlingshistorik från 50-talet finns det i Sverige egentligen??

        General Jacobsson? Von Essen?? Driver du med mig? Hur många bilar tror du att det fanns egentligen? Den med saxomat ägdes av en Direktör Lindencrona eller något liknande. Hade regnr AA2727 och kom att grävas ner utanför Nyköping. Jag känner han som grävde upp den. Han finns i Trollhättetrakten..

        Göran. OK. Gul GT. Det är den vi pratar om som nu tycks ha återuppstått. Fantastiskt roligt tycker jag.

          oktober 21, 2002 at 09:07 #65704

          Det sägs att min 93FGT gick svenka rallyt 1960 med rolf Melde bakom ratten. Sune som hadde den före mig hadde skrivit ett brev till Melde någon gång på 80 talet för att få det bekräftat. Jag har brevet kvar och han fick till svar att han kommer ihåg att han körde och att det blev en blygsam 3 placering men kommer inte ihåg vilken bil det va han hadde heller inga blider från detta år. Men enligt orginal regpappren så ägde Saab denna bil första året ganska exakt på datumet. Och som sakt driftsäkerheten är inte va den borde vara på dessa bilar men ganska rolig ändå

            oktober 21, 2002 at 10:13 #65705

            Hej..
            jasså, är det så intressant?

            Vad Myrna skulle ha inredningen till? Vad menar du nu???????

            Tydligen så plockades inredningarna ut ur bilarna på täv. avd. när dom skulle tävlas med, och när sedan bilen såldes iväg så är det inte säkert att rätt inredning fanns kvar, detta enligt samma källa som har den här serviceboken från täv.avd där denna GT servades, i dessa papper står det att bilen var Y1 gul och hade en helröd inredning.

            Nej, du har helt rätt, det är inte samma bröder du pratar om som jag menar, jag vet nu namnet på dom du menar, och det är inte samma.

            Refelexera är tydligen det enda som saknas nu, hur mycket som har saknats från början vet jag inte..

            Citat::


            Menar du att han är med i klubben och sitter och garvar åt oss nu?


            Han har fått länken hit av mig, så du har helt rätt faktiskt för en gångs skull, han sitter och skrattar åt inläggen om bilen han har i garaget.

            Citat::


            General Jacobsson? Von Essen?? Driver du med mig? Hur många bilar tror du att det fanns egentligen? Den med saxomat ägdes av en Direktör Lindencrona eller något liknande.


            Jag tror? Jag har inte en susning, men det verkar som att jag får ta en liten tur ner och ta en titt på den om den nu är så märklig. Men är dom två namnen helt okända för dig? Generalen och Von Essen alltså??

            Sen får du ju börja svara på frågorna som jag ställer när jag ifrågasätter vad du har skrivit..

            GT hälsningar från en snötäckt sydsverige…

              oktober 21, 2002 at 12:06 #65706

              Nja jag uppfattade det som att Myrna inte skulle ha haft någon inredning till sin bil. Vad gäller rally så var man väl tvungen att ha inredningen monterad men att dem slapp det vid bankörning. Var det inte så? Bilen gick både rally och bana.

              Nu har jag inte alla mina gamla papper kvar. Detta var innan hemdatorernas epok. Men någon General Jacobsson och någon Von Essen har jag inget direkt minne av i detta sammanhang. Men det kan finnas mycket substans i det. Det finns fler svensksålda GT och de måste ju ha ägts och brukats av någon. Vanligen av någon högre potentat i samhället kan jag tro efter ha studerat ägarna till de övriga. Undrar hur Myrna Bengtsson fick nys om den här bilen?

              Om man bortser från Sonett I:orna så torde denna vara kanske den mest kända och intressanta “fabriksbilen”. 16-ventilarna inräknade för de fanns det ju ett större antal av. Därtill Sonett II nr 029 resp 030 vilka gick franska alprallyt. 29:an finns i Skåne medan 030 anmäldes stulen i GBG 1969. Fattas bara att den dyker upp också. Det var Pats röda tävlingsbil som hon och Elisabeth Nyström hade. Sedan finns det ju en handfull 96:or med tävlingsförflutet kvar men de är ju “dussinbilar” i detta sammanhang även om de självfallet är otroligt intressanta i sig.

              John! Jag har för mig att din bil gick som följebil eller servicebil men jag kan ha förväxlat detta med en annan bil.

              Vad menar du med “för en gångs skull har du rätt?” :confused:

                oktober 21, 2002 at 13:53 #65707

                Hej..

                Citat::


                Vad menar du med “för en gångs skull har du rätt?”


                Var jag provocerande?

                Citat::


                Menar du att han är med i klubben och sitter och garvar åt oss nu?


                Jag menade att du i den översta frågan har helt rätt.. Han sitter och skrattar åt inläggen här på sidan, han tycker det är väldigt kul att läsa. Det var en följdfråga på att du bl.a hade fel datum på när Myrna köpte bilen.

                Jo, jag tror det var så, att inredningen saknades när bilen gick på bana.

                Citat::


                Men någon General Jacobsson och någon Von Essen har jag inget direkt minne av i detta sammanhang. Men det kan finnas mycket substans i det. Det finns fler svensksålda GT och de måste ju ha ägts och brukats av någon. Vanligen av någon högre potentat i samhället kan jag tro efter ha studerat ägarna till de övriga.


                Enligt den tidigare nämnda serviceboken tror jag det ska stå att det sålts bilar till folk med dom namnen..

                Citat::


                Undrar hur Myrna Bengtsson fick nys om den här bilen?


                Som jag skrev tidigare, hon eller hennes familj var på något sätt bekant med Ragnar som hon köpte bilen av… Men han bor ju rätt långt ifrån Trollhättan så jag undrar hur du fick det till att han jobbade på täv. avd??
                Mvh Roger

                  oktober 21, 2002 at 15:19 #65708

                  Hej Roger,

                  Nej det var inte speciellt provocerande.

                  Jag förstår att han tycker detta är roligt. Han sitter ju med facit i hand och kan läsa om alla spekulationer. Jag å min sida tycker att det är fantastiskt roligt att någon har kommit över bilen och ser fram emot att få se den någon gång i framtiden. Vill verkligen passa på att gratulera den lycklige ägaren.

                  Att det blev fel datum beror på slarv. Har kopior på besiktningsinstrumenten sedan 20 år tillbaka och datumen finns tydligt angivna där.

                  Vad gäller Von Essen och General Jacobsson, framgår det att de just har köpt någon GT eller är det fd. tävlingsbilar i allmänhet? Detta innebär ju att i den här boken finns ju regnummer på alla bilar som tävlingsavdelningen har haft under sitt beskydd. Vad sa du att en kopia kostade??

                  Ragnar finns angiven på ett regbevis med bostadsadress Trollhättan år 1961. Yrket anges vara motormekaniker och en person som har ett förflutet på Saabs tävlingsavdelning uppgav för 20 år sedan att även Ragnar hade haft någon koppling dit. Jag har inte brytt mig om att snoka upp honom eftersom det fanns en senare ägare. Rent allmänt så kändes den här bilen kall när andra före mig hade snokat djupare i den. Och vi tycks ha gått bet allihopa. Det här är ju väldigt länge sedan så jag har glömt bort alla turer. Hade man varit riktigt sugen så borde man väl ha gjort som killen som åkte till Landskrona. Åkt till Karlshamn.

                  När fick din bekant tag på den? Och hur väl känner han eller rent av du själv Myrna Bengtsson? Jag får intrycket av att det skulle kunna vara någon gammal faster eller moster?

                    oktober 21, 2002 at 20:02 #65709

                    Gokväll Mats.. Ja, även ni andra om det nu är någon därute som har behållning av detta..

                    Hoppar över dina ursäkter om felen du begick, återkommer när jag har hittat fler fel..

                    Citat::


                    Vad gäller Von Essen och General Jacobsson, framgår det att de just har köpt någon GT eller är det fd. tävlingsbilar i allmänhet? Detta innebär ju att i den här boken finns ju regnummer på alla bilar som tävlingsavdelningen har haft under sitt beskydd.


                    Jag ska kolla upp om det är vanliga eller täv. bilar..

                    Citat::


                    Vad sa du att en kopia kostade??


                    Tror nog inte det finns intresse för att släppa den, men det beror nog på vem som frågar, jag får väl hoppas att jag får titta i den till det du kallar “Mats J” pris..

                    Citat::


                    Ragnar finns angiven på ett regbevis med bostadsadress Trollhättan år 1961. Yrket anges vara motormekaniker och en person som har ett förflutet på Saabs tävlingsavdelning uppgav för 20 år sedan att även Ragnar hade haft någon koppling dit. Jag har inte brytt mig om att snoka upp honom eftersom det fanns en senare ägare. Rent allmänt så kändes den här bilen kall när andra före mig hade snokat djupare i den. Och vi tycks ha gått bet allihopa. Det här är ju väldigt länge sedan så jag har glömt bort alla turer. Hade man varit riktigt sugen så borde man väl ha gjort som killen som åkte till Landskrona. Åkt till Karlshamn.


                    AHA..ok, ja, det är ju inte där han bor nu…

                    Citat::


                    När fick din bekant tag på den? Och hur väl känner han eller rent av du själv Myrna Bengtsson? Jag får intrycket av att det skulle kunna vara någon gammal faster eller moster?


                    Jag känner inte Myrna… Han brukar kalla henne “Mamma”…

                    NEJ… JAG BARA SKOJAR.. HAHAHA… Kunde inte låta bli bara… usch…
                    Jag tror inte han har någon koppling mer än att han har fått ett fotografi på henne där hon står vid bilen…

                      oktober 21, 2002 at 21:10 #65710

                      Jag pratade nyss med en god vän som letade efter den här bilen redan under första hälften av 70-talet. Han hade besökt Myrna Bengtsson och pratat med henne och fått intrycket att det var en bil vilken som helst för henne. Jag frågade om inredning och Myrna hade berättat för honom att bilen hade en inredning som inte fanns i andra Saabar. Det var också Myrna som hade lämnat bilen till en bilskrot för skrotning och min bekant hade även besökt bilskroten ifråga. Där mindes man bilen eftersom den inte sett ut som andra bilar och man hade uppgett att man hade sålt en del delar från den och att karossen var borta. Om den inte stod underst i någon hög. Och det hade den inte gjort. Min bekant hade letat ordentligt. Och detta var som sagt under första halvan av 70-talet. Kanske 7 år innan jag började gräva i dess öde. Ska som sagt bli jättespännande att få höra nuvarande ägares berättelse. Vi är som sagt en tre fyra stycken som är jätte-nyfikna på att få reda på hur vi kunde bli “blåsta på konfekten”

                        oktober 21, 2002 at 21:20 #65711

                        Mats! 3-4St räcker nog inte!!!!!
                        Skulle tro att det är över 100St som följer detta inlägg! Alla är nog lika grymt nyfikna!
                        Alla möjliga som jag känner pratar om detta inlägg & de flesta tycker att detta inlägg är det roligaste som hänt på forumet!

                        /Fredrik

                          oktober 21, 2002 at 21:31 #65712

                          Hej
                          Får man fråga vad denne Von Essen bodde?
                          MVH C:Sköld

                            oktober 21, 2002 at 22:25 #65713

                            Hej igen..

                            Uujujujuj… 😮 Skulle detta intressera 100 personer? jag är skeptisk, men det vore ju trevligt om folk tyckte att detta var lästvärt…

                            Jag måste erkänna att jag inte frågat så långt som om nuvarande innehavaren snackade med Myrna om vad det satt för inredning i den när hon hade den… Men det satt “sport lister” på den, det syns tydligt på bilden jag har i min dator..

                            Bilskrot? Hamm… jag fick för mig att han handlade med bilar? Får kolla vidare…

                            Mats, Var du på “bilskroten” och letade efter den då?? Isåfall, var låg den?

                            Fredrik…
                            Lugn å fin nu..

                            Stenstorparn…
                            Inte en susning, det var ett namn jag fick i tfn tillsammans med en del annan info…

                            Vi ska kanske lägga ner den här disskutionen innan den tar för mycket serverutrymme på hemsidan?

                              oktober 21, 2002 at 22:52 #65714

                              Min gode vän tror sig känna till en koppling mellan en bil och en Von Essen men vill inte gå in närmare på det. Han är inte 100 på att det var just Von Essen men att det var Von någonting. Von Essen är trots allt ett “ganska vanligt” namn. Jag själv inbillar mig att jag har sett namnet Von Rosen någonstans i detta sammanhang men det kan vara på någon 96GT som jag letat efter.

                              En annan person som jag känner har kopior på en del svartvita originalfotografier som han har fått från en privatperson som var med på den tiden det begav sig. Bilder som visar just den här bilen och några av de, troligen få, modifieringar som gjordes innan det blev tävlingsbil av den. Personen som har tillhandahållit de här bilderna, som jag såg hos min bekant i början på 80-talet, har också beskrivit bilderna och min bekant säger att man med hjälp av dessa båda verktyg ganska enkelt kan fastställa om det är äkta vara eller ej om det ges tillfälle till jämförelser.

                              Nej, jag har inte varit på bilskroten. Men min bekant har varit där. Och hos Myrna. Och den informationen han fick fram gjorde att han kunde sova lugnt om nätterna. Fram tills att han åkte från Värmland ner till Längtans Väg i Landskrona mitt i natten för att köpa en bil av en Frythenheiss-Bomwert…

                              Jag lade ner ganska mycket tid på de är GT-bilarna. Snokade i fotoarkiv på Saab-Ana i Nyköping. Tillbringade dagar i Trollhättan hos både Pelle Rudh och hans företrädare, Albert Trommer. Fick fram en hel del GT-bilar men många av dem hade bara interimskyltar på fotona. Och nästan överallt där jag for fram hade två andra personer redan varit.. Frågan är hur många bilar som tävlingsavdelningen förfogade över. Kan inte ha varit så många. Man lär dessutom ha preparerat några vagnar som sedan exporterades för tävlingar utomlands men vi pratar här om något enstaka exemplar. Trösten är att det finns de som har ägnat mångdubbelt med tid till detta och nådastöten för mitt intresse var väl när Bylund “hittade en upp i Norrland under bärplockning” eller vad han nu gjorde. Kändes orättvist på något vis I fallet med den här P51002 så har inte jag så mycket mer att tillföra och sällar mig därför till de nyfiknas skara.

                              Fredrik! Kul att det finns de som tycker att denna kedja är den bästa på forumet. Eftersom det var jag som startade kedjan..

                                oktober 21, 2002 at 23:04 #65715

                                Ville bara tillägga,lägg absolut inte ner detta ämne som är MYCKET LÄSVÄRT och som Fredrik tidigare var inne på det bästa som hänt på forumet.Och tack Mats,Roger,Dahlen och alla ni andra som skrivit inlägg i detta ämne för att ni delar med er av er kunskap.

                                  oktober 22, 2002 at 11:01 #65716

                                  Hej igen
                                  Mats, den Von Essen jag tänkte på direkt har kopplingar till Swedisch Match förr i tiden tror jag.
                                  Isåfall vet jag vilka lador jag skall kolla in i eftermiddag!!!!
                                  Men det stämmer nog ej för han hade Privatchauför sägs det.
                                  Skämt åsido så har nog Åke S. största chansen att finna en(undrar om han har fått tag i nån metalldetektor??).
                                  Nu när en har hört om era fantastiska berättelser
                                  så vete fa.. om jag också skulle gått på samma nit med längtans väg. MVH C:Sköld

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 318 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.