Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Bottenplugg i växellådan?
- Detta ämne har 19 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2005-05-21 14:33 av .
- FörfattareInlägg
- 18 maj, 2005 kl. 10:16 #12638
nislan
DeltagareKan nån berätta vad det är för verktyg man ska använda för att avlägsna botten pluggen till växellådan på en std 4 växlad läda från 1975?? Ser ut att vara en 5-kantig stärna?
18 maj, 2005 kl. 11:28 #86852fuling
DeltagareHmm 5-kantig????
4-kantig i stål och en rund med upphöjing i mitten av typ mässing har jag sätt.18 maj, 2005 kl. 13:23 #86853anonymous
DeltagareDen fyrkantiga funkar att ta kvartstumshylsnyckel, fast utan nyckel. Bara skaftet är på typ 9,8mm eller nåt sånt, och det ska vara 10mm fyrkant…
18 maj, 2005 kl. 15:10 #86854William
Deltagarefår jag kasta in en snabbfråga, har inhandlat ny växellådsolja. men får inte upp påfyllningspluggen!
några tips på hur denna ska angripas? sitter som sten.
18 maj, 2005 kl. 16:15 #86855rasmus blomqvist
DeltagareÄr det inte 5/8 tum fyrkant då? Det är det på min.
18 maj, 2005 kl. 16:17 #86856rasmus blomqvist
DeltagareWiilliam: skaffa en pump och sug ut oljan, finns på div tillbehörsaffärer typ Motorallt. Brorsan gjorde det på sin bil, funkade hur bra som helst.
18 maj, 2005 kl. 16:30 #86857stefan
DeltagareSom en riktig Messerwischer så rättar jag de andra med att 10mm motsvarar 3/8″ fyrkant……….ungefär då alltså……..
18 maj, 2005 kl. 17:13 #86858saab v4-ever
DeltagareHar lyckats öppna med en sån där fyrkantstapp som sitter mellan dörrhandtagen. De flesta är dock klenare så jag tror det var till ytterdörr. Sen använder man en stor rackarns skiftnyckel så lossnar den.
///Harald18 maj, 2005 kl. 17:25 #86859nislan
DeltagareTack för alla svar!
Vid närmare besiktning (ännu mer inkrupen under bilen) är det ett fyrkantig 3/8″ hål…måste bara hitta nått lämpligt att skruva med…
18 maj, 2005 kl. 19:31 #86860Bengt Åkesson
DeltagareSom en riktig Messerwischer så rättar jag de andra med att 10mm motsvarar 3/8″ fyrkant……….ungefär då alltså……..
3*25,4/8=9,525
/B
18 maj, 2005 kl. 20:19 #86861micke l
Deltagare3/8 är ju en standard storlek på 4-kants tapp på hylsnyckelsatser. Ta ett dragskaft med en kort förlängare // Micke
18 maj, 2005 kl. 20:41 #86862saab-jonte
Deltagareaja det finns många sätt att tömma lådan på olja… skälv gjorde jag det ofrivilligt genom renoveringen när jag ställde lådan på högkant i garaget, nästa gång jag kom dit så va det olja överallt… det läckte ut via frihjulsmanöverspakens pryl….
19 maj, 2005 kl. 00:25 #86863rasmus blomqvist
Deltagare3/8 var det alltså, vilket uselt sifferminne man har.
Man kan också tömma oljan genom att ta ur antingen påfyllnadspluggen eller nivåpluggen och lägga bilen på sidan eller taket så rinner det ut…19 maj, 2005 kl. 07:31 #86864petter
DeltagareRasmus, jag tror Williams problem är mitt gamla. Pluggen man häller iii olja i är fast som berget.
På min -74 är bottenpluggen invändig fyrkant förresten, hylsnyckel utan hylsa funkar bra.
William: Åk till Saabverkstaden (den gamla som höll på med V4:or, även om den numera säljer Peugeot eller Hyundai) och fråga om de har ett specialverktyg som ser ut som ett långt T. Med hylsa i ena änden och handtag i vindrutehöjd. Det funkar, inget annat.
Sen får man motionera pluggen ibland och inte dra åt för hårt. Min hade suttit i tio år åtminstone, gissar jag… Nu funkar den fint!
Mvh Petter
19 maj, 2005 kl. 16:36 #86865William
Deltagaredet får bli så, åker till min chevroletförklädda daewoo-handlare
det är en sån plugg med invändig 3/8.. sitter som berget, samt att det är ju ett helsicke att komma åt.. nivåpluggen lossnade dock lätt. tur att jag inte började med bottenpluggen
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.