Bottenplugg i växellådan?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bottenplugg i växellådan?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bottenplugg i växellådan?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 18, 2005 at 10:16 #12638

      Kan nån berätta vad det är för verktyg man ska använda för att avlägsna botten pluggen till växellådan på en std 4 växlad läda från 1975?? Ser ut att vara en 5-kantig stärna?

        maj 18, 2005 at 11:28 #86852

        Hmm 5-kantig????
        4-kantig i stål och en rund med upphöjing i mitten av typ mässing har jag sätt.

          Anonym
          maj 18, 2005 at 13:23 #86853

          Den fyrkantiga funkar att ta kvartstumshylsnyckel, fast utan nyckel. Bara skaftet är på typ 9,8mm eller nåt sånt, och det ska vara 10mm fyrkant…

            maj 18, 2005 at 15:10 #86854

            får jag kasta in en snabbfråga, har inhandlat ny växellådsolja. men får inte upp påfyllningspluggen! några tips på hur denna ska angripas? sitter som sten.

              maj 18, 2005 at 16:15 #86855

              Är det inte 5/8 tum fyrkant då? Det är det på min.

                maj 18, 2005 at 16:17 #86856

                Wiilliam: skaffa en pump och sug ut oljan, finns på div tillbehörsaffärer typ Motorallt. Brorsan gjorde det på sin bil, funkade hur bra som helst.

                  maj 18, 2005 at 16:30 #86857

                  Som en riktig Messerwischer så rättar jag de andra med att 10mm motsvarar 3/8″ fyrkant……….ungefär då alltså……..

                    maj 18, 2005 at 17:13 #86858

                    Har lyckats öppna med en sån där fyrkantstapp som sitter mellan dörrhandtagen. De flesta är dock klenare så jag tror det var till ytterdörr. Sen använder man en stor rackarns skiftnyckel så lossnar den.
                    ///Harald

                      maj 18, 2005 at 17:25 #86859

                      Tack för alla svar!

                      Vid närmare besiktning (ännu mer inkrupen under bilen) är det ett fyrkantig 3/8″ hål…måste bara hitta nått lämpligt att skruva med…

                        maj 18, 2005 at 19:31 #86860

                        Som en riktig Messerwischer så rättar jag de andra med att 10mm motsvarar 3/8″ fyrkant……….ungefär då alltså……..

                        3*25,4/8=9,525

                        /B


                        Bengt Åkesson
                        bengt@akesson-motorsport.se
                        Facebook

                          maj 18, 2005 at 20:19 #86861

                          3/8 är ju en standard storlek på 4-kants tapp på hylsnyckelsatser. Ta ett dragskaft med en kort förlängare // Micke

                            maj 18, 2005 at 20:41 #86862

                            aja det finns många sätt att tömma lådan på olja… skälv gjorde jag det ofrivilligt genom renoveringen när jag ställde lådan på högkant i garaget, nästa gång jag kom dit så va det olja överallt… det läckte ut via frihjulsmanöverspakens pryl….

                              maj 19, 2005 at 00:25 #86863

                              3/8 var det alltså, vilket uselt sifferminne man har.
                              Man kan också tömma oljan genom att ta ur antingen påfyllnadspluggen eller nivåpluggen och lägga bilen på sidan eller taket så rinner det ut…

                                maj 19, 2005 at 07:31 #86864

                                Rasmus, jag tror Williams problem är mitt gamla. Pluggen man häller iii olja i är fast som berget.

                                På min -74 är bottenpluggen invändig fyrkant förresten, hylsnyckel utan hylsa funkar bra.

                                William: Åk till Saabverkstaden (den gamla som höll på med V4:or, även om den numera säljer Peugeot eller Hyundai) och fråga om de har ett specialverktyg som ser ut som ett långt T. Med hylsa i ena änden och handtag i vindrutehöjd. Det funkar, inget annat. Sen får man motionera pluggen ibland och inte dra åt för hårt. Min hade suttit i tio år åtminstone, gissar jag… Nu funkar den fint!

                                Mvh Petter

                                  maj 19, 2005 at 16:36 #86865

                                  det får bli så, åker till min chevroletförklädda daewoo-handlare

                                  det är en sån plugg med invändig 3/8.. sitter som berget, samt att det är ju ett helsicke att komma åt.. nivåpluggen lossnade dock lätt. tur att jag inte började med bottenpluggen

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.