Esaks garage. Bilder 20/5!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Esaks garage. Bilder 20/5!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Esaks garage. Bilder 20/5!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 180 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 22, 2012 at 20:55 #25749

      Äsch, vafasen, nu har jag funderat länge nog. Jag hänger här varje dag iaf, så varför inte slänga upp en projekttråd?

      Bakgrund: I maj sålde jag turboS:en. Aero eller inte, var det en mycket trevlig bil som bjöd på det bästa en og900-fanatiker kan önska sig. Tre hjärnsläpp senare såldes dock denna till förmån för en nyare, effektstinnare och modernare bil. Lutade länge åt en S4 b5, men valet föll på en Viggen. Long story short, vi hoppar över detaljerna kring brustna slangar till oljekylaren och skeva bromsskivor och kassa hjullager, och konstaterar att det förhållandet bara varade till juli 2011. Sålde denna till en polare, två minuter senare gjorde jag upp affären via telefon på en osedd, avtrubbad 900 S, 91.

      Bilder och info lovade mycket, och det var nästan så bra som jag föreställt mig. NOLL belägg kvar, lite rassel från kamkedjan alt släpan och en turbo som viner lite grann, men ändå funkar erforderligt. Sen dess har det hänt en hel del. Med risk för att glömma hälften, bla detta:

      -Monterat elhissar samt elspeglar.
      -Pystrim samt bränslechip med FTT intercooler.
      -Modifierad wastegate med tryckklocka från en Garretturbo.
      -Bilstein sportdämpare med Kilen sänkfjädrar.
      -Nya US-blinkers med reflex.
      -Reflexramp monterad bak.
      -Innertak omklätt i svart alcantara.
      -Instrumentpanel, handskfackslucka samt intrumenthus från årsm 92-.
      -Elmanövrerade skinnstolar från og9-3 Aero Coupe, med fällning och svankstöd.
      -SAAB original TBH-mätare: Oljetryck, Volt samt Yttertemp.
      -SAAB original Soundrack.
      -Montera jalusi samt dubbla antenner för rätt 80-talsstuk.
      -Nyrenoverade Crosspoke med svarvad kant.

      Godis inför 2012.

      Fler updates kommer, bäst att trycka nu innan allt man skrivit försvinner…

      mvh Isak.

        januari 22, 2012 at 21:00 #189318

        Där var du igen 😀 jo en fin bil du har med helt rätt stuk 😎

        Mvh Nisse

          januari 22, 2012 at 21:24 #189319

          Med den röda smids planer inför 2012. En helt ny TE05-12b har hittat hem. 2,1 insug och topp ska också dit. Just nu är den avställd, bilstein och låg markfrigång (med mera) lirar inte så bra vintertid. Efter inte mindre en tre nobbade vinterbilsanbud fann jag till sist just det jag sökte. Ett snabbt samtal, en tågresa och en provtur senare satt jag så i min nyinköpta svarta 5D T16, 92, på väg hem från Sundsvall. Att en bil som gått 33000 mil kan kännas så tajt är häpnadsväckande. Plötsligt var den värd den extra summan jag betalade för den, och jag lär aldrig släppa den billigare än så (om ens nånsin).

          Så som ovan såg den ut vid inköp, sen har en del hänt:

          -Nya strålkastare fram.
          -Kilen sänkfjädrar.
          -Monre Reflexdämpare.
          -Ny främre motorkudde.
          -Buffalo skinninredning.
          -SS&R-ratt från 80-talet.
          -Stänklappar bak.
          -Reflexramp i absolut nyskick.
          – Ännu en Soundrack som faktiskt satt i vid inköp, bingo!
          -Bytt till Aerons främre sidosköldar som följer karosslinjerna bättre.
          -De obligatoriska utsläppskåporna.
          -Smutsavvisare för vindrutan samt vindavvisare för dörrarna.

          Den här bilen imponerar bara mer för var dag. Den är snuskigt fräsch undertill faktiskt med tanke på milen. Den klart friskaste og900:an jag haft hittills. Dörrarna är utbytta av tidigare ägare mot helt rostfria diton från en lågmilad Jämtlandsbil. En bättre bruksbil har jag svårt att tänka mig. AC:n funkar och är genomgången med nya slangar, uppdaterat köldmedium.

          Finns mycket planer för denna bil.


          Allt för nu.

            januari 23, 2012 at 07:01 #189508

            Kul att även du lagt upp projekttråd, jag tvekade också ett bra tag, inte mycket för att visa upp vad man har men det är kul för många andra och ger lite bra respons tillbaka!

            Båda dina bilar är riktigt bra ex. och båda har man också sett på blocket och hajat till på 🙂 Trubb är så otroligt vackert och lite aggresivt. Var har du förresten fått tag på us blinkers, hade varit trevligt även på min turbo sedan…

              januari 23, 2012 at 08:25 #189322

              Snygga pärlor…

              Roligt att fler börjar “styla” med stänkskydd-) Blir en annan helhet…

              Lycka till med projekten!

              Hälsn Jan

                januari 23, 2012 at 12:14 #189325

                SDCC sålde ut US-blinkers på Oktoberfest, när det stängde var det drygt en helpall kvar av varje sida så dom borde ha en eller två kvar.

                  januari 23, 2012 at 12:37 #189326

                  @M.broberg wrote:

                  SDCC sålde ut US-blinkers på Oktoberfest, när det stängde var det drygt en helpall kvar av varje sida så dom borde ha en eller två kvar.

                  Är de helvita? Vill gärna ha lite orange i mina 😛

                    januari 23, 2012 at 12:52 #189327

                    @Pershav wrote:

                    @M.broberg wrote:

                    SDCC sålde ut US-blinkers på Oktoberfest, när det stängde var det drygt en helpall kvar av varje sida så dom borde ha en eller två kvar.

                    Är de helvita? Vill gärna ha lite orange i mina 😛

                    Detta ör og900 trubb US-blinkers och inte saab 99

                    Dom övre 2 paren är US-blinkers.

                      januari 23, 2012 at 15:33 #189328

                      Riktigt fina bilar 🙂
                      Grymt cool del avtrubbade är 😀 Vita us-blinkers finns på tradera om inte någon vänlig själ har till dig

                      http://www.tradera.com/vita-us-blinkers-till-saab-900-79-86-auktion_301910_147678216″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                      MVH
                      Christian

                        januari 23, 2012 at 16:03 #189330

                        Kul att det gillas grabbar. Blinkersen köpte jag via annons i somras, klart dyrare än utförsäljningen i oktober men det känns värt det ändå. Det handlar alltså om såna som Mattias länkade till här ovan, orange med reflex i bakkant.

                        Kylan har kommit till Nyköping. 1 dm snö mötte mig i morse, härligt! Har lite problem med motorvärmaren, den vill inte gå vilket är synd nu när det faktiskt kryper ner under nollan. Inte heller kupévärmaren går så jag misstänker att min kabel är dålig. Upptäckte ett litet brott på den, så jag ska försöka få tag i en ny, vilket tyvärr inte är det lättaste längre… Får chansa på att skroten har nåt.

                          januari 24, 2012 at 02:41 #189339

                          Riktigt härliga maskiner detta. 😀 Planerar själv att trubba av min svarta. Har lite kontakt på ett amerikanskt forum med en kille som håller på att leta fram en uppsättning hyggliga USA-strålkastare. 😉 (allt utom själva insatserna då) Ska bli riktigt intressant att se hur allt kommer se ut när jag är klar.

                          Blir det att skaffa ett APC system till essen, eller kör du vidare med pys?

                            januari 25, 2012 at 19:22 #188299

                            I framtiden blir det antingen trionic eller APC.

                            I helgen hoppas jag montera en liten (stor) vinge på den svarta. Ett skrotfynd som jag nu snyggat till lite grann med lite spackel och ny lack osv. Finns några mindre skador på gummit men det kan jag leva med. Inte helt nöjd med lacken så här långt dock, men hoppas kunna nöta ner lite torrsprut med polermaskinen, blir det inte ok så monterar jag inte nu. Vad tror ni om ett jalusi på den förresten? Har inget liggande men det vore kanske schysst.

                            Kan även avslöja att jag idag inhandlat en hel del trevliga delar. Låter er suga lite på den, men att det är nytt i originalförpackning kan jag meddela. 😉 Vissa saker kommer jag inte att ha själv då jag inte har bruk för allt, bättre det kommer till användning.

                            Lite bilder på inredningen i den svarta. När jag köpte den satt det en ljusgrå lyxplyschinredning i den, dvs den nyare varianten som inte har samma mönster som skinnet, och därmed är avsevärt mindre tilldragande, men samtidigt löper plyschen hela vägen runt stolen. Ingen äcklig galon alltså. Numer sitter det skinn i gott skick i den. Buffalo skinnstolar från 9000 hade jag sen innan. Dessa har svankjustering samt justerbart lårstöd (trots att det inte är el). Baksätet införskaffade jag nu i höst. Helnöjd med resultatet! Man sitter ganska mycket bättre i dessa alltså.


                            På återskrivande!

                              januari 26, 2012 at 20:50 #183637

                              Ny dag, nya äventyr.

                              Idag hämtade jag delarna jag berättade om. Är inte helt överens med bilduppladdningssidorna så kolla istället här: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=101553&album=29200

                              Nya delar, i originalkartong, som ingen har pillat på. En mäktig känsla. Vissa saker kommer att säljas då jag inte har användning för det. Dags att köpa en 2d Turbo känner jag också, så jag kan montera bridgevingen. 🙂

                              /Isak.

                                januari 27, 2012 at 07:09 #180757

                                Den är sjukt läcker den röda! Kul med alla delar också, lite udda grejor där helt klart.

                                Byt inte toppen till 2,1 bara för att. Det är väl kanon för mkt trim, men för “vanlig” körning så kan det kvitta fullständigt. Snarare så att man förlorar lite respons med den måttliga kompsänkning som uppstår. Jag har gjort min sista 2,1 topp-installation, det går att få en T16 att flytta på sig ändå. Beeos kan vittna om hur gött den röda TurboSen går, ingen 2,1 topp där inte. 😛

                                  januari 28, 2012 at 07:33 #188732

                                  @Turbocab wrote:

                                  Den är sjukt läcker den röda! Kul med alla delar också, lite udda grejor där helt klart.

                                  Byt inte toppen till 2,1 bara för att. Det är väl kanon för mkt trim, men för “vanlig” körning så kan det kvitta fullständigt. Snarare så att man förlorar lite respons med den måttliga kompsänkning som uppstår. Jag har gjort min sista 2,1 topp-installation, det går att få en T16 att flytta på sig ändå. Beeos kan vittna om hur gött den röda TurboSen går, ingen 2,1 topp där inte. 😛

                                  Ja visst är den läcker. Men jag börjar gilla den svarta mer och mer! Eller, jag har väl hela tiden insett att det är ett riktigt bra exemplar. Det finns nog inte så många T16 kvar av sen årsmodell. Steget från en S till en FTT var väl i de allra flestas ögon större prismässigt än vad som kändes motiverat. Jag bara spekulerar. Men jag ska nog kolla upp det, hur många svarta 92:or som finns kvar.

                                  Den svarta känna så tight och det märks att de som haft den har vetat om hur man sköter en bil. Vad den röda anbelangar, blir det antingen APC eller trionic, ny turbo, 3″-system, etanol och höjt ladd. Därav topp – och insugsbyte. Det känns befriande Att inte göra för stora modifieringar på en fin originalbil, så jag är nästan glad att inte är en Aero eller FTT.

                                  Igår träffade jag Saabklubbens ordförande och vi gjorde upp en liten deal. Jag får återkomma framöver med mer info om det. Men det kan nog komma fler till gagn om intresset finns. Idag ska vingen monteras om allt förlöper enligt plan.

                                  Adjö!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 180 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.