Esaks garage. Bilder 20/5!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Esaks garage. Bilder 20/5!

• Detta ämne har 179 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-21 06:50 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 180 totalt)
  • Författare
    esak
    Deltagare

@Juvakka wrote:

Ser ju otroligt bra ut din bil 🙂 Bytte du pinnbultarna när du monterade batteriböj, om så, hur får man loss dem och vilka bytte du till?

Ja jag bytte pinnbultar. IOM turbon är ny slapp jag skruva ur de gamla. Det sitter nu vanliga grenrörsbultar där. Polaren bytte på sin, och han behöll ju sin befintliga turbo. Hans släppte direkt. Inga bekymmer alls. Dubbla muttrar och dra på den inre bara. Han monterade en helt ny batböj, och fick då med pinnbultar i paketet.

Visst rockar det med trubb! Lättare kanske att trubba av en nyare bil istället för att byta upphängningar på en äldre (om man nu har såna ambitioner). Kul med glada tillrop. 🙂

turbolamko
    Deltagare

Som fin farsgubbe säger: Du vet vad du gör 😉

Ska du till Knutan med den röde? 🙂

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

esak
    Deltagare

@DanSaab wrote:

Som fin farsgubbe säger: Du vet vad du gör 😉

Ska du till Knutan med den röde? 🙂

Nja tyvärr blir det nog inte så. Lite långt bara för en dag. Men det hade varit kul!

M.Broberg
    Deltagare

@Esak wrote:

Visst rockar det med trubb!

åh ja 😎

@Esak wrote:

Lättare kanske att trubba av en nyare bil istället för att byta upphängningar på en äldre (om man nu har såna ambitioner).

Beror la lite på med, hitta strålkastare i vettigt skick tillsammans med all plast osv så vettefan om det inte är lättare att bara svetsa lite.
    beror ju på hur mkt pengar eller tid man vill lägga samt hur händig man är.

Ser iaf sjukt bra ut, men jag vill se den i verkligheten! :teeth

esak
    Deltagare

Du kan ha rätt Broberg, men det är iaf en väg att gå.

Några pics på lysena jag nämnde igår. Som sagt, lackat svart i själva huset vilket ger en – tycker jag – lite modernare look. Devileyes kan man pressa ur sig, men då får man verkligen visualisera länge och fantasifullt. Hur som, detta är alla gånger bättre än det var innan. Reflektorn har lite fingeravtryck på bilden, men det torkades givetvis bort innan montering.

Monterade även tillbaka Nardiratten idag – mycket bättre känsla. Men ombyte förnöjer, så det är nog inte sista gången Talladegaratten syns i bilen.

För er som inte vet det, stolarna är från 9-3 Aero Coupe 01-02 och man sitter grymt bra! Lite högt kanske, men det beror mest på att stoppningen är fastare. Ska se om jag kan åtgärda detta på nåt sätt, dvs få ner stolen ytterligare. Men det lär sannerligen innebära ingrepp på karossen i större utsträckning än den skena som nu ligger tvärgående i bakkant. I övre facket sitter tre SAAB original tillbehörsmätare, lyser fint i mörkret! 🙂

/I.

henrikg
    Deltagare

Sweet ride 😉

esak
    Deltagare

Jag har inte fått jättemycket gjort i helgen. Tjejen tyckte det var dags att vi ägnade oss åt varann lite grann, men jag förhandlade mig till en litet fälgbyte iaf…

Crosspoken sitter nu på den svarta, och qualifiersen på den röda.

Och den svarta rullas in igen…

INTE optimalt med lerväg ner till förrådet, det syns ju rätt tydligt. Tycker personligen att det blev mycket snyggare med dessa fälgar på den röda, tillsammans med grillen känner jag mig ganska hemma med stuket. Det som återstår, eller iaf ligger närmast i pipeline, är väl att smacka dit de slitsade skivorna fram samt att fräscha upp hjulhusen lite med ny underredsbehandling, just nu ser det inte så kul ut. Samtidigt siktar jag inte på nåt toppskick, det måste kunna användas utan att hjärtat brister. Polering vore ju inte heller dumt, men det är nästan lite kallt än.

/I.

ab35j-jub
    Deltagare

Passar riktigt bra med dom fälgarna på den röde! Inte alls avundsjuk på din bil :ninja

esak
    Deltagare

Jaha, varför spårar det alltid ur?

Kom hem igår kväll med en T8, 86. 2d och rosenkvartz i mycket bra bruksskick. Inredningen ser fasen helt ny ut och man sitter helt underbart bra i lyxplyschen. En ägare sen 87, jag blir den tredje fysiska ägaren. Tyvärr är det nåt knas med APC:n. Så fort laddet kommer, säg vid 0,5 eller däromkring, slår den ifrån brutalt. Känns som det kan vara tryckvakten, men bilen är helt oskruvad och den borde inte slå i förrän klart senare… Hmm.

Idag blir det iaf katmontering på den röde och ev lite polering med. Bilder kommer!

prostreet
    Deltagare

@Esak wrote:

Jaha, varför spårar det alltid ur?

Kom hem igår kväll med en T8, 86. 2d och rosenkvartz i mycket bra bruksskick. Inredningen ser fasen helt ny ut och man sitter helt underbart bra i lyxplyschen. En ägare sen 87, jag blir den tredje fysiska ägaren. Tyvärr är det nåt knas med APC:n. Så fort laddet kommer, säg vid 0,5 eller däromkring, slår den ifrån brutalt. Känns som det kan vara tryckvakten, men bilen är helt oskruvad och den borde inte slå i förrän klart senare… Hmm.

Idag blir det iaf katmontering på den röde och ev lite polering med. Bilder kommer!

Grattulerar Isak!
    Jag tror jag vet vilken bil det är. Låter som den, som låg på blocket för några dagar sedan.
    Var riktigt fin.

turbocab
    Deltagare

Sådärja, nice. Trubbnos Sedan 2-dörr, ett bra val! Så du har tre bilar og900 helt plötsligt? Du har börjat vandra på vägen som leder till Nirvana och ett upphöjt leverne! Jag tror det händer nånstans vid 6 bilar, för din info. 😆 ¨

Ge oss lite pics nu för sjutton.

esak
    Deltagare

Jaha, kanske är dags att utveckla mitt lätt stressade inlägg häromdan.

Farsan ringde i torsdags kväll. ”Hörudu, har du sett sedanen från Stockholm?”
    Fredag kväll, runt kl 19 slår det mig. ”Vafan har jag gjort, en bil till, när ska jag ha tid att använda den?!”.

Det är alltså en T8 från 86 med IC och APC. Det senare är föremål för en del efterforskningar framöver, men det kan vi gå in på sen. Köpte den av en äldre herre i sina bästa år som köpte bilen nästan ny 1987 och har haft den och vårdat den sen dess. Den är i relativt gott skick får jag ändå säga. Lite rost i baljan bak och dörrarna har väl jäst lite grann i nederkant men det är klart bättre än jag hoppats på. En skärmkant har också lite ytrost. Inredningen, bilen främsta egenskap, är Röd lyxplysch med röda gummimattor i strålande skick. Ser fasen nytt ut! När de brukade bilen och inte hade ”tillräckligt fina kläder på sig” la de skynken över sätena. Oklar definition men det verkar helt klart ha funkat. 🙂

Nu verkar bildhosten ha lagt ner verksamheten så ni får nöja er med detta så länge.

I helgen har jag även hunnit med att montera 3″ kat på den röda. Blev inte helt 100 med passformen pga konstigt kapad batböj. Fick göra det bästa av situationen och fibbla ihop det med lite klammor och rör. Men men. Polerad vart den med! Go blänka faktiskt. Kolla http://www.garaget.org/esak för mer bilder på båda bilarna!

/I.

turbocab
    Deltagare

Härlig vagn Esak. Jag har ju i några år nu sneglat på en syster till denna, fast 1987 och nya fronten, men röd plysch och Rosenkvarts också, en bil som gått 1650 mil sen ny och är i absolut topp toppskick, men ägaren pratar typ 6-siffrigt för den… 🙄 Sen är ju trubbnos ballare också, eller hur? 🙂 Kul med en turbo, den förkrossande majoriteten gubbkörda 1ägarsbilar är ju sura insprutare.

M.Broberg
    Deltagare

trubbnos är Ballast! sjukt fräsch kärra isak, man blev inte duktigt sugen när den dök upp. visar ju att mina rädslor att bilen, pga priset, skulle hamna hos nån 18 åring som hört att ”turbon gör lätt o vrida upp” inte överrensstämde med verkligheten.

Tur det!

turbolamko
    Deltagare

Grattis till köpet 😀

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 180 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng