Esaks garage. Bilder 20/5!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Esaks garage. Bilder 20/5!

• Detta ämne har 179 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-21 06:50 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 180 totalt)
  • Författare
    esak
    Deltagare

Tack för tillropen grabbar! Färgen är helt klart säregen. Kan inte påminna mig om jag sett nån motsvarande nån annanstans. Visst finns det lite fix på den, som jag skrev innan, men det mesta är ändå slitagedelar som visserligen sänker intrycket en del men är ganska lätta att åtgärda. Lite svampig gång, lite hängig i bak, dåliga blinkers och strålkastare, hängande innertak.

Den går fint och smäller igång direkt. Lådan löper lätt och inga missljud kan skönjas. Däremot laddar den Max 0,5, sen slår nåt ifrån med besked. Känns precis som när tryckvakten dunkar i. Däremot så ska denna vara helt oskruvad, och tryckvakten ska ju inte slå i förrän klart senare. Märkligt.

joh900
    Deltagare

Grattis till en jävligt udda bil! Som dessutom är i bra skick efter alla år

@Esak wrote:

Den går fint och smäller igång direkt. Lådan löper lätt och inga missljud kan skönjas. Däremot laddar den Max 0,5, sen slår nåt ifrån med besked. Känns precis som när tryckvakten dunkar i. Däremot så ska denna vara helt oskruvad, och tryckvakten ska ju inte slå i förrän klart senare. Märkligt.

Du hör inget pysljud vid laddtryck? Om elektroniken är OK så är spruckna slangar till IC eller kanske en sprucken IC (eller sitter det en helalu?). Min svarta hade luftläck på insugssidan som faaaaaaaaaaaaaaaa…. så när nålen närmade sig 0,1bar så bara small det till och släppte man inte av då så dog den 😛

Kolla slangen som sitter mellan kompressorhus och IC, den har spruckit på en av mina bilar och gav ett turbosus som en gammal Mercadiesel med lastbilsturbo.. typ. :mrgreen: Kolla alla andra slangar också såklart.

MVH

esak
    Deltagare

Hmm, har inte uppfattat nåt pysljud hittills iaf. Men en generell översyn beträffande slangar och anslutningar är självklart i nära förestående.

Bildhosten la av sist, testar igen nu:

Nya blinkers och uppfräschade lamphus.

Fräsch kromgrill faktiskt, men lysen och blinkers måste bytas…

Så ser det ut!

t16s
    Deltagare

mkt fina bilar….fått bra puts på den röde :smile

Beeos
    Deltagare

Du måste tvätta nyförvärvet. Sitter något skit på bakrutan :beef

esak
    Deltagare

@Beeos wrote:

Du måste tvätta nyförvärvet. Sitter något skit på bakrutan :beef

😮 baksidan av att den rullat i Stockholm – Djurgårdsdekal på bakrutan. Jag vet, det är förkastligt! (Ska byta ut den mot en Bajendito snart…) 😎

Bra blänka på den röda ja, Andreas, det är det. Tompa fick härja fritt!

M.Broberg
    Deltagare

😯 Åh…

esak
    Deltagare

@M.Broberg wrote:

😯 Åh…

Chockad över att jag lät Tompa gnida på eller? 😉

jonathan p
    Deltagare

Gött att du också skaffat Turbo 8 Sedan, en riktigt tuff gammalturbo 😛

esak
    Deltagare

@Pershav wrote:

Gött att du också skaffat Turbo 8 Sedan, en riktigt tuff gammalturbo 😛

Brothers in t8:s! Våra bilar borde mötas, det är ju en sak som är säkert. Är sugen på att montera Aerokit, det kliar verkligen i fingrarna! Men men, jag kanske får besinna mig ändå. Det är väl lite halvsynd att montera ett sådant och sabba originalstuket, men samtidigt är det ju Saabbitar som ska dit, och ingen Cossievinge avsedd för en Renault från Biltema där silvertejp ingår i monteringskitet…

Nåja, än har det inte spårat fullständigt iaf. I helgen fick jag bilen polerad med Tompas hjälp och det blev riktigt bra! Visst, vissa repor i huven är för djupa för att nöta ner, men det syns mest i lysrörsljus. Ofta ser det tre resor bättre ut när man rullar ut ur garaget, så även nu. Monterade även US-blinkers, växelspak med stålkula, SS&R-ratt, och ett kassettbandfack. Mycket trevligare styrkänsla nu, ratten gjorde underverk!

Angående laddtrycksproblemet jag tidigare nämnde så kan jag meddela att det är löst. Eller iaf så gott som. Vi noterade att magnetventilen inte slog till vid varje bromsning, som sig bör, och med en ny monterad konstaterade vi att den funktionen var säkrad. Vek mig även dubbel och pressade in min nyligt hamburgerstinna lekamen under brädan för att skruva lite på tryckvakten. Kan denna trycka ut sig själv med tiden? För den stod i princip kant i kant med själva plasten i tryckvakten. Vred in den några hundra meter (kändes det som i den vinkel jag låg) och nog fasen gick bilen som den skulle sen! Gött som fan. Efter en liten justering av wastegaten steg grundladdet från 0,1 till 0,4 typ. Nu går den klart mycket bättre än innan.

Men säg den lycka som varar. Laddningslampan började lysa och en snabb färd mot OKQ8 för att skaffa ny laddningsregulator sattes i akt. Söndag morgon, utvilad efter nattens hemfärd utan lyse lyckas jag med bedriften att ha av kolet i sig så ena fästet sitter kvar i generatorn, tror jag. Nej då, hela den förbannade skruven gick av precis i gängens början, så nu blir det att plocka bort hela generatorn. Hade tänkt att bara byta kolet, men nu byter jag nog hela generatorn då den drar kolen skapligt snett alltså.

Det som förbryllar mig lite är att på den drygt tre mil långa hemresan i lördagsnatt funkade bilen i sig felfritt men ALL belysning dog sakta och var till sist helt obefintlig. Därtill lyste INTE batterilampan under hemfärden när alla symptom upptäcktes, utan bara tidigare under kvällen. 🙄 Vadan detta?

Meken Edman har lyckats igen:

En trevlig förarmiljö:

/Isak.

longjohn61
    Deltagare

Inte ett dugg sotis på rattten 😆 fin bil du fick där måste se den snart 😉

Mvh Nisse

big nyz
    Deltagare

Riktigt snygg avtrubbning på den röda där! Gillar ditt val av grill också, det kan säkert vara värt att prova lite olika tills man hittat rätt.

esak
    Deltagare

Hallå igen!

Nu mår T8:an bättre igen. Kom över en generator som renoverats 2010, så det kändes som att den fick duga. Slängde även i det forna batteriet från den röda (i den krävdes ju ett lägre efter flytten till baljan bak) så nu har den imponerat i nästan en hel vecka. Karaktären är ju väsensskild från en T16 med mitsuagg. Shit pommes frites vad slö den är på botten, och satan i gatan vad den skickar på när turbon kickar in. 😛

Det märks tydligt att APC-systemet är beroende av att strömmen är i sin ordning, för innan genratorbytet vill magnetventilen larma för spikningar i tid och otid med endast grundladd som följd, nu är de symptomen helt borta. Just mellan gult och rött ger den, och de 155 originalpållarna har nog hittat hem igen. Har en APC-box under lite lätt modifiering också, den ska väl i bara jag får tag i en lödkolv och kan brygga r42.

Kan meddela att det med största sannolikhet blir byte av bromssystem på den. Har funderingar på lite roligare fälgar till den och då vill jag gärna kunna alternera mellan bilarna och inte bli för upplåst. Dessutom skulle det inte skada med nya bromsskivor och belägg, montering av krängningshämmare och att få handbromsen på bakhjulen, så det är svårt att motivera att behålla originalsystemet – mer än att det just är original då. Men det är ingen utställningsbil, det kommer det aldrig att bli av den heller. Ett aerokit ligger även nära till hands alltså (säger jag och duckar för kulorna från originalförespråkarna…) 😳

En liten teaser från den röda. 😉

Ännu en träknopp jag fräschar upp med lite handpåläggning. Den hamnar nog i T8:an tillsammans med en skinndamask. Jag vet att den är till 9000, men passar rätt bra ändå.

Köpte även en Kines-IC till min röda på Elmia. Blir tajt i kvadrat att få in bakom fronten, men det ska fasen gå. Tog en lite smalare, 65mm bred istället för 70mm som annars är brukligt. Fingers crossed!

/Isak.

Ps. Söker med ljus och lykta efter jalusi och reflexramp till sedan. Någon?

longjohn61
    Deltagare

Har en jalusi liggandes dock en eftermarknads men hel och med alla fästen

Mvh Nisse

esak
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Har en jalusi liggandes dock en eftermarknads men hel och med alla fästen

Mvh Nisse

PM sent.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 180 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.