max motor effekt i 96
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / max motor effekt i 96
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / max motor effekt i 96
- Detta ämne har 60 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2005-02-07 16:59 av
andypeak.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymfebruari 19, 2003 at 12:04 #68161
Resultatet är alltså att bilen inte ska gå för fort, med en för stark motor, eller är jag fortfarande fel på det.
Citat från SBP:s papper:
”…får totalutväxlingen på 4:e växeln inte vara lägre än 4.5:1.”Ska oxå säga att killen som har hand om registreringsbesiktningen på SBP tolkade det som om bilen inte fick gå saktare än 4,5:1, men förstod inte varför….
februari 19, 2003 at 12:49 #68162Det verkar i.o.f. rimligt med tanke på att du då begränsar vridmomentet ut till hjulen och får på så sätt mindre krafter för hjulupphängning att ta hand om.
Fast det är ju också rimligt att man begränsar toppfarten på en V4:a. Fast å andra sidan undrar jag om inte utväxlingen är fel väg att gå för att begränsa den./CJ
Hmm momentet på hjulen kan vi nog glömma för 1an har en utväxling på 17:1 i std V4 låda.
Det skulle då ge 17 gånger momentet i motoren på hjulen, huuuua stor siffror blir detturbo_ola:
Du har helt rätt, bilaset skall gå långsammare än std på samma varvtal på motorn. Eller så har jag och SBP haft fel hitils, men de 2st V4 som jag har reg.-besiktigat, har/haft har 5:1 & 4,5:1, och gått igen.Mårten:
Instämmer med vad du skrev om att använda rätt ord till rätt sak mm. Sånt underlättar kopisöst, särskilt när man gör som vi här i skrift form.
Men kan man ordet/orden utan att veta hur det funkar ordentlig så ser det bara ut som man kan något, allså bara kunskap för att glänsa med.
Där fick ordbajsare sig en känga
Ajjj där gjorde det ont på mitt smalbenetps Mot bättre vetande kan man åka in till SBP och hävda att slutväxen är 8:39(4,875) och det är större än 4,5. Sen att 4an inte är 1:1 behöver man väll inte upplysa om
februari 19, 2003 at 14:27 #68164Ja det är ju sant, det skulle ju vara knepigt att begränsa utväxlingen på högsta växeln om man vill begränsa vridmomentet på hjulen. Fast jag tycker det är lika knepigt att begränsa topphastigheten med hjälp av utväxlingen. Och det är ju bara 10% skillnad i utväxling från orginal vi talar om.
Den här begränsningen kanske är värd att ifrågasätta…/CJ
Det jag hört, men inte kollat det, är att man påstår att V4 blir flygburen över 200km/h.
Då kan det vara befogat att sänka totolutväxlingen kanske, men då orkar bilen varva mer istället så skrället går lika fort i allafall.
Så varför man har satt en minska totalutväxlingsgräns är en gåta för mig.
Detta med totol utväxlingen har varit upp här på forumet ett antal gånger tidigare, och vad jag mins så är det ingen som har kommit med en vättig anleding till minst 4,5:1På morderna bilar så brukar man varvtalsbegränsa, detta ger då en max hastighet. Kan även vara så att konpjuttern i skorven även känner av vilken växel som är i och drar ner varvtalet på högsta växen.
februari 19, 2003 at 17:24 #68166Det stämmer att den blir flugburen när man kommer över 200 km/h under vissa förhållanden. Orsaken är dels den platta bottenplattan och avsaknaden av downforce. En vinge bak och saken är löst. Kolla med McLaren om de har någon överbliven liggandes..
Under vissa förhålladen??? vilka?
Kraftiga uppvindar?Nu kommer det massa siffror och teorier så här skall känsliga läsare inte läsa längre för då kan det sista slutsteget i pallet fara över Styx.
Lyftkraften är en fuktion av hastiheten i kvadrat(hastighet gånger hastighet).
Denna faktor kallas cl. För luftmotstånded brukar benämnas cw eller cd.
Lyftkraften beräknas på samma sätt som luftmotståndet.
Fl=luftmotståndet i sorten N (Newton)
A=bilens fronaria i sotren m2 (kvatrat meter)= ca 1,8 m2
cw(cd) och cl är sortlösa =0,32
rå=densiteten för luft i sorten kg/m3 (kilogram per kubikmeter)= ca 1,2
c=hastighet i m/s (1m/s=3,6km/h)
m=bil vikt i kg (kilogram)Fl=c^2*A*rå*cw
Fu=lyftkraft
Fu=c^2*A*rå*clBilslkrället väger ca 1000kg och 40% av vikten ligger bak, allså 400kg.
cl ligger i krokarna av cw allså ca 0,32
Hur fort måste man köra för att rumpestumen skall lätt?
400*9,81=c^2/2*1,8*1,2*0,32 ger ca 106m/s=383km/h.
Vid 383 blås är trycket på bakaxen ca noll.
Och vid 200 är den (200/3,6)^2/2*1,8*1,2*0,32/9,81 ger ca 109kg, allså ca en 1/4.
Jag har en känsla av att cl kan skilja mellan framaxel och bakaxel. Vi kollar vad som händer om vi dubblar cl, det ger cl=0,64
400*9,81=c^2/2*1,8*1,2*0,64 ger ca c=75m/s=271km/h.Edit: 2003-02-20
c^2 skall vara c^2 /2, än så där liten jäv…. 2 som jag glömde.
februari 20, 2003 at 12:27 #68168I din uträkning tas det inte hänsyn till karrossformen och då undrar jag genast om det inte den har någon betydelse för lyftkraften ? Det kanske är svårare att räkna ut iochförsig…
Mats, det plana undererdet är väll bara en fördel för lyftkraften då luften strömmar mer obehindrat under bilen och därför bygger upp mindre tryck än andra konstruktioner ?
/CJ
februari 20, 2003 at 15:50 #68170Det enda jag reagerade på var att rå är kg/m3 och alla andra kompenserade till Newton men jag räknade inte själv utan litade på att du räknat rätt eller åtminstånne kommer med ett korrigerande inlägg om du upptäcker några fel.
Tolkar jag dig rätt då om jag säger att man generellt sett kan säga att cl alltid ligger nära cw, oavsett karrossform ?/CJ
februari 20, 2003 at 16:02 #68172Tyvärr grabbar men jag kan inte låta bli att skicka ett totalt ovetenskapligt inlägg,
känslan som infann sig för mig var att baken blev ostyrslig.
Alltså ungefär som att kanske markkänningen vart ungefär om ni förstår liksom sämre ungefär.
Jag fick alltså om ni förstår liksom känslan av liksom att häcken va, skulle lyfta liksom även om det kanske var inbillning liksomPer/Haninge
Livet börjar vid 200, eller kanske rentutav slutar liksomHej hopp!
Om man liknar en 96:a kaross vid en flygplansvinge så borde väl karossen generera lyftkraft på samma sätt som en sådan? Luften har längre väg att gå över karossen än under, och alltså blir lufttrycket lägre på ovansidan än undersidan? Och då är ju frågan fortfarande hur det påverkar cl-värdet och vad det värdet är för en 96:a jämfört med hur det är för andra bilar… Skiljer sig en 96:a mycket från andra bilar när det gäller cl-värdet? Den ser ju mer flygplansvingelik ut än de flesta andra bilar…
Sådärja, det tillförde ju inte så värst mycket… :rolleyes://
FredrikC
Jag har korrigerat mitt inlägg med beräkningarna pga en liten hjärnblöding.
Om man gör en sort annalys av formen
hastighet=m/s
rå=kg/m3
A=m2
cw,cl=sortlös
c*2/2*A*rå*cl (cl kan bytas mot cw)
m2/s2*m2*kg/m3 ger kg*m/s2Kraft är F=m*a F=Newton och a är axelration m/s2 och m=massa i kg. Ger kg*m/s2
Allså är det övre påståendet en kraft.Vi kan ju roa oss att testa vad cl borde ligga om vi antar att röven latjar flygplan i 220km/h, trycket på bakhjulen är noll.
400*9,81=(220/3,6)^2/2*1,8*1,2*cl ger cl 0,97.
Spåntant käns det stort, men som Fredrik C skrev så ser 96an ut som en vinge.
Vore kul att få reda på cl för 96an så man kan kolla att man inte är ute och cyklar totalt.
Man kan ju fråga sig om detta att 96 lättar i röven under är en råttan i pizza historia eller ej. Jag har varit i krokarna av 200 och detta lämnde inte några spår i kallingarna. Testat med 96a och och 95a.februari 20, 2003 at 18:55 #68179Hum, Ja en två kan vara nog så viktig, men jag sitter här och funderar på vingar. Vingens yta spelar trots allt en stor roll för lyftkraften, du har använt dig av frontytan på bilen i stället för bilens yta sett uppifrån, kan det vara anledningen till att ditt resultat skiljer sig så kraftigt från uttalandet om 200 km/h ? Eller är jag som vanligt ute och cycklar ?
/CJ
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.