OG 900 Mcy "Miss English"

Forum Övrigt Projekt / Min bil OG 900 Mcy "Miss English"

Detta ämne innehåller 208 svar, har 17 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-12-11 21:26.

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 209 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #451436

    Regin
    Deltagare

    Du lägger väl tillbaka mynten när du är klar.😉
    Hittade med glassplitter i cabben spec inne i dörren men även under mattor mm när man började riva.
    tråkigt men allt för vanligt.

    Givetvis 😎

    #451437

    Regin
    Deltagare

    Och du la naturligtvis tillbaka glassplittret? 😉
    Alltid lika spännande, tyvärr är det mest upphetsande jag hittat skruv, bits och dubb.😔

    😳 Ups ”råkade” vist sopa ut dem 😏

    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    #451449

    Regin
    Deltagare

    Vidare här, nästa på tur –
    denna plastkåpan här skall demonteras:
    Mcy-474

    Med den av –
    samt kabelhärvan lagt undan:
    Mcy-475

    Ja så skall vi ha bort dessa 3 ”nitarna”:
    Mcy-476

    För dom som inte vet vad som är på gång här …..
    Nästa som skall demonteras –
    är detta UK/GB Gas & Broms länkage 🙂

    För att få ner det –
    ja så skall vi åt dom här muttrarna här ”bakom”
    Mcy-477

    ”Nitarna” borta:
    Mcy-478

    Bakre plastskenan likaså –
    så ser muttrarna åter dagen ljuse igen 🤗
    Mcy-479

    Igen dessa mutter:
    Mcy-480

    Och resten görs inne ifrån –
    precis som det görs på en vänster styrd OG 900:
    Mcy-481

    Och Voilá 😎
    Mcy-482

    Som ”rackartyget” ser ut i helhet:
    Mcy-483

    Born from jet’s
    Mcy-484

    Tycker ändå att det påminner lite om ”styrsystem” från flyget 😋
    Mcy-485

    Endast ett steg till är kvar –
    och så kan vi påbörja själva ”konverteringen” här:
    Mcy-486

    Och vad väger en sådan ”mackapär” då 🤔
    Mcy-487

    Jo, nära nog hela 6Kg:
    Mcy-488

    Bilagor:
    #451482

    Regin
    Deltagare

    Vissa dagar e man på hugget
    andra dagar bara på hugget 😋

    Denna dagen här, den fick börja med något lite mindre –
    men inte alls ”obetydligt” för den del……

    I detta konverterings ”paket” till manuell växellåda –
    så ingick även ett komplett ”länkage”, men detta hade tyvärr endast 1 st nyckel 🙄
    Jovars, bättre än inget tänker vissa av er kanske –
    men själv nöjer inte jag mig med det 😉

    Jag vill gärna ha kvar den org ”serie” av nycklarna –
    så då får man jobba lite, och det tar sig början så här med denna lilla plugg:
    Mcy-489

    Som vi skall ha ut:
    Mcy-490

    Med pluggen borta, så gäller följande….
    Tryck in och vrid nyckel till radioläge:
    Mcy-491

    Dra sedan uppåt
    Och ”Voilá” 😊
    Mcy-492

    Bara att göra om samma sak med det andra ”länkage”:
    Mcy-493

    Så där:
    Mcy-504

    Då kan ägaren fortsätta köra med sina org nycklar 😊
    Mcy-505

    Och inte att glömma 😉
    Mcy-494

    Bilagor:
    #451517

    Regin
    Deltagare

    Ihop med detta vxl-länkage –
    så följde även bälgen som skall sitta i torpedväggen.

    Den senare varianten, som ”flexar” lite bättre 😊
    Mcy-495

    Och där sitter den –
    som vore den tilltänkt där från 1’a början 👍
    Mcy-496

    Har även blivit dags att ”städa upp” –
    i denna ”röra” med el-ledningarna.

    Tar första början med ”handsken” till el-hissarna –
    där man även ser att ”locket” saknas 😒
    Mcy-499

    Locket skulle dock visa sig ligga gömd nere bland all mynten –
    så bara till att börja med ”städningen”.
    Som tur är, så e ledningarna endast ”klippt” rakt över –
    så det skall inte vara något större problem här:
    Mcy-501

    Och där var vi redo för lödkolv:
    Mcy-502

    Och se bara där –
    klappat och klart t o m med ”locket” på 🤗
    Mcy-503

    Och för ett sånt jobb –
    dagen’s ”höst”
    Mcy-500

    Det går på rätt håll här 😊

    • Det här svaret redigerades 4 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 4 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #451560

    Vilket pill det blev med elen!
    Jag har fått frågan om jag kan bygga om från automatlåda till manuellpå en nästan likadan bil. Jag har bara sett ett sådant arbeta tidigare så detta blir värdefull info!

    • Det här svaret redigerades 4 veckor sedan av .
    #451572

    Regin
    Deltagare

    Vilket pill det blev med elen!

    Jo lite lagom lätt pill –
    finns mera kvar att göra ännu, men det kommer gå bra det med.

    Jag har fått frågan om jag kan bygga om från automatlåda till manuell på en nästan likadan bil. Jag har bara sett ett sådant arbeta tidigare så detta blir värdefull info!

    Det är väl det vi e till för –
    hjälpa varann 🙂

    #451575

    berra_bus
    Deltagare

    Mycket uppskattat med den här tråden.

    #451588

    Regin
    Deltagare

    Mycket uppskattat med den här tråden.

    👍

    #451608

    Regin
    Deltagare

    I denna update –
    så ger vi oss på det ”hydrauliska”.

    Då det jo skall konverteras till manuell –
    ja så behövs lite hydraulik till koppling, med bl.a huvudcyl:
    Mcy-516

    När man ser vad som kommer ut ur den, så 🤔
    Mcy-517

    ”naket” innehåll:
    Mcy-518

    Rengöring på det –
    inkl monteringssats:
    Mcy-519

    Blott att montera ihop och hade tänkt visa hur det skulle monteras –
    men nog 17 fick jag fick ”bytt om” på delarna i orange/bilden 😜
    Mcy-520

    Glöm aldrig hydraulfett innan montering 😊
    Mcy-521

    1 st huvudcyl redo för fight:
    Mcy-522

    Och när vi ändå håller på –
    lika bra ta den medföljande slavcyl:
    Mcy-523

    Höll på aldrig få den isär, orsaken därtill –
    Den är en av dessa sk ”eftermarknads” 🙄

    Och lite av problemet med den –
    är O-ringarna i den:
    Mcy-524

    Ett av dom vanligaste ”symptom” med den, är att kopplingen känns ”kantig” –
    när man släpper upp pedal.
    Orsaken därtill –
    denna O-ringen här som ligger och ”rullar” med 🤔
    Mcy-525

    Inget vackert att titta på:
    Mcy-526

    Men klart ”räddningsbart” med 1 st Saab renov. sats 🤗
    Mcy-527

    Mcy-528

    Hydraulfett här med innan montering 😊
    Mcy-529

    1 st slavcyl i nära nog org nyskick 😎
    Mcy-530

    Bilagor:
    #451626

    Regin
    Deltagare

    Jag har sedan några år tillbaka –
    uppmärksammat detta problem med denna slavcyl.

    Det lär inte finnas annat alternativ i dag –
    men man behöver inte avstå den p g a detta.

    Mitt råd, är att i samma veva även beställ en Saab org ”tätningssats” –
    ta isär den och bytt O-ringarna, så blir den det närmsta en Saab org man kan komma 😊

    Jag har gjord detta några gångar och här –
    ser man skillnaden på O-ringarna från helt ny eftermarknads cyl, samt Saab org ”tätningssats
    OG-900-Slav.cyl-diff

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 5 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 3 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #451646

    lsoderlund
    Deltagare

    Det går undan må jag säga, och det blir verkligen finfint. Känns som om att mer eller mindre majoriteten av bilarna från US och UK har rätt röriga kabelhärvor. Någon som har en fundering vad detta kan bero på?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #451659

    Regin
    Deltagare

    Då så, kom dagen för det moment –
    som det hela egentligen handlade om från 1’a början 😊
    Mcy-506

    Konverterings-kit inhandlades som sagt:
    Mcy-507

    Och efter ha gått det igenom –
    samt sorterat från lite av det som inte kommer att behövas:
    Mcy-508

    Blir allt mindre kvar av detta GB/UK
    Mcy-509

    Lite av skillnaden på dem –
    kanske lite mera än man tänker på i 1’a början 🙄
    Mcy-510

    Och där fick vi den ”hinkat” upp på plats:
    Mcy-511

    Och tillsammans med koppling samt bromspedal
    Mcy-512

    Ihop med gaspedal
    ja så har vi nått en ”milstolpe” i projektet 🤗
    Mcy-515

    Återstår att montera tillbaka plastskenan –
    ute på torpedväggen:
    Mcy-513

    Mcy-514

    Och nu vi ändå är på ”G” där ute:
    Mcy-338

    Inte att förglömma ”täppa” igen dom 3 hålen här 😉
    Mcy-456

    Blir allt mindre kvar på tösen –
    som avslöjar henns ”ursprung” 😋

    Någon som kommer ihåg vikten –
    på det GB/UK gas/broms-länkage där satt i …. ❓❓

    Jo, det var nära nog 6 Kg.

    Det ”nya/andra” så som vi oftast känner igen det –
    jo det väger onekligen något mindre 😏
    Vikt

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 3 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #451679

    Regin
    Deltagare

    Det går undan må jag säga, och det blir verkligen finfint.

    Tackar tackar –
    man gör så gott man kan 😊

    Känns som om att mer eller mindre majoriteten av bilarna från US och UK har rätt röriga kabelhärvor.
    Någon som har en fundering vad detta kan bero på?

    Vet inte som just dessa är specifika som sådan –
    bilarna blir allt äldre, med därtill medföljande ”modifieringar”.
    Kanske har man inte bättre ”vetande” –
    eller också så ”bryr” man sig bara inte 🤔

    I tösen’s fall här –
    så tror jag mest det beror evt inbrott eller i värsta fall stöld av bil.

    Sedan har det även varit någon form av ”mobil” inkopplad –
    så man tydligt spår av på mittkonsol …………

    Oavsett vad, så blir det ofta –
    något av en utmaning för senare ägare till bilarna 😏

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 3 dagar sedan av .
    #451680

    Regin
    Deltagare

    Inte ens ledningarna till stereo kunde man låta vara i fred på tösen –
    nej, även här skulle man också passa på att ”sabba” till det 🤬
    Mcy-516-1

    Som tur e för min del, så står det för tiden hela 2 st OG 900 på skroten –
    där den ena av dem, faktisk hade ett ”intakt” ledningsnät 😋
    Mcy-517-1

    Så det återstår bara att göra en ”repris” på saken igen:
    Mcy-518-1

    Lösa ledningar redo för lödning
    Mcy-519-1

    Sådär –
    då skall vi bara ha ut de gamla ”stiften”:
    Mcy-520-1

    Och med rätt verktyg
    så är det inga problem 😊
    Mcy-521-1

    Voilá
    då var det avklarat 😎
    Mcy-522-1

    Återstår gör, lite till tändnings systemet –
    bara att leta i ”lådan
    Mcy-523-1

    Är det något jag har lärt mig genom åren –
    så är det, att aldrig slänga ”överblivna” ledningsrester 😋
    Mcy-524-1

    Och se på den, längst nere i botten –
    där var ”han” 😉
    Mcy-525-1

    Väckt från dom ”utdöda”, kunde i värsta fall ha slutat som ”Korea-produkt” 😱 –
    till att få nytt liv igen, en lång tid framöver där ”han” sitter som nyfödd:
    Mcy-526-1

    Redo – ”fit 4 fight” igen:
    Mcy-527-1

    Känns så j***a skönt när man har ”återställd” ett el-system igen –
    och kan ta en titt på ”resterna” av andra’s ”fuck-up” 🤭
    Mcy-528-1

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 209 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng