OG 900 Mcy "Miss English"

Forum Övrigt Projekt / Min bil OG 900 Mcy "Miss English"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 484 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #452603
    440sp
    Deltagare

    Det är verkligen vackert att se vad som händer med ”Hullda” och ja, det är jag som är skyldig till att hon befinner sig i Sverige. Jag är verkligen glad att hon hamnat hos någon som ser hennes fulla potential. Bilen hämtades i Hull England därav namnet Hullda. Har en fundering angående renoveringen av fram o bakvagn. Går det att få tag i original bromsrör bakaxel o framnav fortfarande eller det får bli rör på rulle? Bra kämpat och inte allt kvar längre!

    #452743
    Regin
    Deltagare

    Det är verkligen vackert att se vad som händer med ”Hullda” och ja –
    det är jag som är skyldig till att hon befinner sig i Sverige.

    Hehe, jo det finns oftast en ”syndabok” till det mesta 😉

    Jag är verkligen glad att hon hamnat hos någon som ser hennes fulla potential.

    Inte svårt att se ”potentialen” i tösen här, spec inte med den inredningen 😋
    Även om hon dock är i behov av ”kärlek” för att ta sig vidare i OG 900 ”historiken…….
    Men den ”kärleken” kommer hon få nu 🤗

    Bilen hämtades i Hull England därav namnet Hullda.

    Håller inte helt med dig där, men nu bor hon i sverige –
    och är då berättigat till nytt namn 😉

    Ung, vacker och oemotståndlig
    men nu efter besöket i mitt garage, redo för rena sagan alá ”Kim Larsen” sången här:
    https://www.youtube.com/watch?v=AY2hx7J55rw 😍

    ”Dagen før – var du kun en lille tøs, for lille, og for bange til at gå løs” = född som ”lättrycks” –
    nu blir hon ”vuxen” som FTT 😘

    Har en fundering angående renoveringen av fram o bakvagn. Går det att få tag i original bromsrör bakaxel o framnav fortfarande eller det får bli rör på rulle?

    Jo det går utomlands vad jag vet:
    https://www.scanparts.team/index.php?cPath=110&fbclid=IwAR0X9iLjoqqcKz3R9BdoSd0-x0pa-WO-QrlUFjP2U9knRFsXo2ICYsewLHk

    Men frågan är om det inte blir det lättaste med ”rullor” i längden –
    sk ”funktion före …”

    Bra kämpat och inte allt kvar längre!

    Tar en dag i taget, när denna tösen åter är redo för asfalt under sina sulor –
    så lär hon helt säkert skriva historia på sitt eget sätt, väcka ”lite” uppmärksamhet” 🙂

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    #452764
    Regin
    Deltagare

    Då har vi nått den nivå –
    att det blivit dags så smått sätta in ”slutstöten” i projektet 😊

    Och varför inte börja bakifrån –
    som med typ 1 st bränslefilter:
    Mcy-658

    Inte världens vackraste, men som tur e –
    så är det insidan som räknas här:
    Mcy-659

    Lika bra att gå ”all-in” här 🙂
    Mcy-660

    Vidare där bak, 1 st bromsslang
    och jo, räcker med 1 st då detta är en tös med ABS
    Mcy-662

    Av någon anledning, så har denna ”lite” större ”omkrets” 🤔

    Men skam den som ger sig 😋
    Mcy-663

    Bra på väg, även med det lilla –
    som det tar sig ut då:
    Mcy-664

    En go kall kväll, öppet garage:
    Mcy-665

    Som skvallra om vad som är på G 🤗
    Mcy-666

    Inte att glömma bort Krängningshämnaren:
    Mcy-667

    Och ännu mindre dessa ”gnissel-gummi:
    Mcy-668

    To be continued

    Bilagor:
    #452831
    Regin
    Deltagare

    Upp med bakaxel på domkraft, hitta det sk ”balansläget” –
    så i med de främre skruvarna och strax efter, ”broms stagen” så det blir lite stabilitet här 🙂

    Då kan man börja hinka dit ”krängningshämnaren” – stötdämparna:
    Mcy-669

    Fjädrarna kan man också klämma in på samma gång –
    då är det dags att lyft upp rubbet på plats:
    Mcy-670

    Hjullager samt bromsskiva:
    Mcy-671

    Hållare till bromsok/klossar på plats – inte att glömma bort hållaren till bromsslangen på samma gång 😏
    Mcy-672
    Nu kan man även skruva fast ”skölden” med dom 2 skruvarna som hör till.

    Och ja, det börjar arta sig 😋
    Mcy-673

    Mcy-674

    Då tar vi andra/höger sidan:
    Mcy-675

    En del kanske minns att hjullager på denna sidan –
    ansökte om pension ……

    Så nytt är införskaffat:
    Mcy-676

    Skiva/hållare etc etc klart här med 😊
    Mcy-677

    Som det kan se ut på en 25 år gammal ”fräsch” OG 900:
    Mcy-678

    Mcy-679

    Denna tösen här borde ha många sköna/fina år framför sig:
    Mcy-680

    Mcy-681

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #452855
    nisset16
    Deltagare

    MAN BLIR TÅRÖGD! Sjukt vad snyggt de blir!
    Ser framför mig en bilutställning med denna uppbackat på ramper med fälg/däck av på ena sidan 🙂

    #452864
    Mathias
    Deltagare

    Hej!
    Fantastiskt!

    Jag tar snart cykeln till Festvalen i sommar så man slipper skämmas 😔.

    Du gör ett underbart arbete och dokumenterar på ett föredömligt sätt!

    Kämpa på!

    Ser fram emot kabeldragning i motorrummet.
    De delar som är klara är mycket fina och jag funderar på hur det blir runt spridarbryggan, tycker det är lite rörigt original.

    Mvh

    Mathias

    20180909_171214

    Bilagor:
    #452868
    Regin
    Deltagare

    MAN BLIR TÅRÖGD! Sjukt vad snyggt de blir!
    Ser framför mig en bilutställning med denna uppbackat på ramper med fälg/däck av på ena sidan 🙂

    Hehe, why not och kanske ändå inte.
    Det må se ut av ”mycket” i detta projekt, och jovars –
    det blev också till ”mera” än någon av oss kanske hade räknat med 😂

    Men jag ser på det såhär, Service underhåll samt renovering.
    Någonstans runt omkring underhåll de-luxe tycker jag denna tråden handlar om –
    mycket görs, konverteringar görs – men någon helrenovering är det ändå inte…… 🤓

    #452870
    Regin
    Deltagare

    Hej! Fantastiskt!
    Jag tar snart cykeln till Festvalen i sommar så man slipper skämmas 😔

    Aj då –
    är det så ”illa” ….. 😶

    Själv kommer jag köra upp i Missy och gudarna skall veta –
    att även hon behöver lite ”uppmärksamhet”, dock mest puts …… 🤫
    .

    Du gör ett underbart arbete och dokumenterar på ett föredömligt sätt!
    Kämpa på!

    😊 Tackar 😊

    Ser fram emot kabeldragning i motorrummet. De delar som är klara är mycket fina och jag funderar på hur det blir runt spridarbryggan, tycker det är lite rörigt original.

    Jo, motor skall också få lite ”uppmärksamhet” –
    nu den ändå e ute” som vi säger här 😂
    Det blir samma omgång med samma tejp där –
    har dock en idé som jag skall prova på, så nog kan det gå och bli lite spännande 🧐

    Egentligen löste Saab jo detta problem i början av T16 motor’s tid, d v s 1984

    Det satt en kåpa över fuelrail som monterades av ÅF, men ganska kort tid efter –
    så kom det ett direktiv om att den skulle tas bort vid nästa service som bilen lämnades in på 🤔

    I min gamla Kvartz, så låg denna kåpan i bilen, aldrig monterat –
    så den hade jag på vid diverse träffs, och nog så det snyggare ut 🤗
    Kvartz

    Bilagor:
    #452873
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Trevlig ”tillbehör ”.
    Undrar om det blev varmt under och därför skulle det tas bort?
    Vad har/hade du för ”pluggar ” på skruvarna ”Di-kasetten”?

    Mvh

    Mathias

    #452890
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Trevlig ”tillbehör ”. Undrar om det blev varmt under och därför skulle det tas bort?

    Kanske en kombination av ledningar som ligger ”trångt” –
    även värmen ……

    Vad har/hade du för ”pluggar ” på skruvarna ”Di-kasetten”?
    Mvh
    Mathias

    Dom första årgångarna av T16 hade en liten annan variant på skruvarna till det ”locket”
    sitter helt enkelt endast med 2 skruv 🙂

    Denna ”grejen” på Kvartz kom sig helt från ingenstans –
    det är helt enkelt 2 ”handtag” från en duschkabin 🤭

    #452935
    Regin
    Deltagare

    Vi backar lite i projektet –
    sådär på riktigt alltså 😂

    Uhfff 😒
    Mcy-682

    Nej alltså –
    så kan det jo inte se ut upp mot en nymålad bakaxel 😖
    Mcy-683

    Verkligen inget vackert:
    Mcy-684

    Mcy-685

    Detta är dom sista ”resterna” av denna UK/GB ”gravrost” –
    och vad är det jag skriver om …..

    Jo det är tankbanden
    Mcy-686

    Finns bara en sak att göra här –
    ner med s***et:
    Mcy-687

    För att ersättas av dessa 😎
    Mcy-688

    Dagens rester X2:
    Mcy-689

    Är det något jag verkligen ogillar, så är det ”överskott” av gängor –
    som bara blir till en ”rostsamling” med åren 🤬
    Mcy-690

    Men sedan min tid med Kvartz, så har jag testat på lite olika lösningar –
    där en av dem ganska så enkelt heter ”krympslang

    Bara att klippa till:
    Mcy-691

    Och sedan fram med värmen 😋
    Mcy-692

    Nu ser det mycket mera ”nice” ut här:
    Mcy-693

    Mera för tösen’s ägaren ligga under och ”gnugga” –
    eller kanske man skulle skriva ”kela med” 😊
    Mcy-694

    Jag kör med varianten av krympslang, som även har ”klister” i sig –
    testade även tiden med Kvartz idén på samma sätt med överbliven gäng på stötdämparna bak:
    Mcy-695

    Finns säkert andra sätt/idéer, men detta här fungerar helt klockrent –
    underlättar vid senare evt demontering:
    Mcy-696

    Bilagor:
    #452981
    Regin
    Deltagare

    Nya Bromsslangar:
    Mcy-697

    Nya bromsar på G
    Mcy-699

    Åter igen en sak från tiden med Kvartz –
    att klarlacka den yttre bromsklossen för bättre ”finish” 😋
    Mcy-700

    På plats, men får faktisk krypa till ”korset” och medge att det blev inte helt som jag hade planerat det –
    var inte alls tilltänkt att ”hållaren” till brom’sok/klossar skulle varit i samma svart som ”sköld/skiva”
    Mcy-701

    Men helt så tokigt blev det inte heller ändå 😊
    Mcy-702

    Mcy-703

    Mcy-704

    ”Effekten” här med yttre bromskloss med klarlack –
    den har jag testa sedan Rödluvan’s” dagar 😊
    Mcy-705

    Närmare ett avslut:
    Mcy-706

    Handbroms återstår med bl.a justering:
    Mcy-707

    Fast innan måste jag ha höger sidan på plats:
    Mcy-708

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    #452996
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Vackert!
    Bra jobbat åter igen!

    Det där med att måla bromsarna och vad som ska målas är lite klurigt.
    Allt i samma färg är trevligt men kan uppfattas som att man gått lös med penseln/spray hur som helst och det är ju inge vidare.

    Mvh

    Mathias

    #452999
    Jan Malmetun
    Deltagare

    Rigin!
    Kan inte bli bättre! Men har jag uppfattat det rätt att du inte äger bilen? Skulle själv ha svårt att lämna bilen med den känslan och allt arbete du lägger ner på bilen! Ska bli kul att se allt färdigt! God jul och gott nytt år! Mvh Jan

    #453002
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Vackert! Bra jobbat åter igen!

    Tackar.

    Det där med att måla bromsarna och vad som ska målas är lite klurigt.
    Allt i samma färg är trevligt men kan uppfattas som att man gått lös med penseln/spray hur som helst och det är ju inge vidare.
    Mvh
    Mathias

    Nej man har sett exempel på sånt, där allt är målat med allt på plats på bil…..

    Då bilarna lämnar fabrik, så ser man ofta att dom har samma färg (yta) på både bromsok och hållare –
    och det var egentligen detta som jag brukar ”efterlikna”

    Skall man sedan vara ärlig –
    16″ Aero fälgar ger ändå inte så bra insyn heller 🤔 …. 😅

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 484 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng