OG 900 Mcy "Miss English"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"

  • Detta ämne har 487 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-26 15:16 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 488 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 12, 2018 at 20:02 #452603

      Det är verkligen vackert att se vad som händer med “Hullda” och ja, det är jag som är skyldig till att hon befinner sig i Sverige. Jag är verkligen glad att hon hamnat hos någon som ser hennes fulla potential. Bilen hämtades i Hull England därav namnet Hullda. Har en fundering angående renoveringen av fram o bakvagn. Går det att få tag i original bromsrör bakaxel o framnav fortfarande eller det får bli rör på rulle? Bra kämpat och inte allt kvar längre!

        Anonym
        december 17, 2018 at 16:24 #452743

        Det är verkligen vackert att se vad som händer med ”Hullda” och ja –
        det är jag som är skyldig till att hon befinner sig i Sverige.

        Hehe, jo det finns oftast en “syndabok” till det mesta ?

        Jag är verkligen glad att hon hamnat hos någon som ser hennes fulla potential.

        Inte svårt att se “potentialen” i tösen här, spec inte med den inredningen ?
        Även om hon dock är i behov av “kärlek” för att ta sig vidare i OG 900 “historiken…….
        Men den “kärleken” kommer hon få nu ?

        Bilen hämtades i Hull England därav namnet Hullda.

        Håller inte helt med dig där, men nu bor hon i sverige –
        och är då berättigat till nytt namn ?

        Ung, vacker och oemotståndlig
        men nu efter besöket i mitt garage, redo för rena sagan alá “Kim Larsen” sången här:
        https://www.youtube.com/watch?v=AY2hx7J55rw ?

        “Dagen før – var du kun en lille tøs, for lille, og for bange til at gå løs” = född som “lättrycks” –
        nu blir hon “vuxen” som FTT ?

        Har en fundering angående renoveringen av fram o bakvagn. Går det att få tag i original bromsrör bakaxel o framnav fortfarande eller det får bli rör på rulle?

        Jo det går utomlands vad jag vet:
        https://www.scanparts.team/index.php?cPath=110&fbclid=IwAR0X9iLjoqqcKz3R9BdoSd0-x0pa-WO-QrlUFjP2U9knRFsXo2ICYsewLHk

        Men frågan är om det inte blir det lättaste med “rullor” i längden –
        sk “funktion före …”

        Bra kämpat och inte allt kvar längre!

        Tar en dag i taget, när denna tösen åter är redo för asfalt under sina sulor –
        så lär hon helt säkert skriva historia på sitt eget sätt, väcka “lite” uppmärksamhet” ?

          Anonym
          december 17, 2018 at 21:14 #452764

          Då har vi nått den nivå –
          att det blivit dags så smått sätta in “slutstöten” i projektet ?

          Och varför inte börja bakifrån –
          som med typ 1 st bränslefilter:

          Inte världens vackraste, men som tur e –
          så är det insidan som räknas här:

          Lika bra att gå “all-in” här ?

          Vidare där bak, 1 st bromsslang
          och jo, räcker med 1 st då detta är en tös med ABS

          Av någon anledning, så har denna “lite” större “omkrets” ?

          Men skam den som ger sig ?

          Bra på väg, även med det lilla –
          som det tar sig ut då:

          En go kall kväll, öppet garage:

          Som skvallra om vad som är på G ?

          Inte att glömma bort Krängningshämnaren:

          Och ännu mindre dessa “gnissel-gummi:

          To be continued

            Anonym
            december 18, 2018 at 23:03 #452831

            Upp med bakaxel på domkraft, hitta det sk “balansläget” –
            så i med de främre skruvarna och strax efter, “broms stagen” så det blir lite stabilitet här ?

            Då kan man börja hinka dit “krängningshämnaren” – stötdämparna:

            Fjädrarna kan man också klämma in på samma gång –
            då är det dags att lyft upp rubbet på plats:

            Hjullager samt bromsskiva:

            Hållare till bromsok/klossar på plats – inte att glömma bort hållaren till bromsslangen på samma gång ?

            Nu kan man även skruva fast “skölden” med dom 2 skruvarna som hör till.

            Och ja, det börjar arta sig ?

            Då tar vi andra/höger sidan:

            En del kanske minns att hjullager på denna sidan –
            ansökte om pension ……

            Så nytt är införskaffat:

            Skiva/hållare etc etc klart här med ?

            Som det kan se ut på en 25 år gammal “fräsch” OG 900:

            Denna tösen här borde ha många sköna/fina år framför sig:

              december 19, 2018 at 08:57 #452855

              MAN BLIR TÅRÖGD! Sjukt vad snyggt de blir!
              Ser framför mig en bilutställning med denna uppbackat på ramper med fälg/däck av på ena sidan 🙂

                december 19, 2018 at 21:43 #452864

                Hej!
                Fantastiskt!

                Jag tar snart cykeln till Festvalen i sommar så man slipper skämmas ?.

                Du gör ett underbart arbete och dokumenterar på ett föredömligt sätt!

                Kämpa på!

                Ser fram emot kabeldragning i motorrummet.
                De delar som är klara är mycket fina och jag funderar på hur det blir runt spridarbryggan, tycker det är lite rörigt original.

                Mvh

                Mathias

                20180909_171214

                  Anonym
                  december 19, 2018 at 23:43 #452868

                  MAN BLIR TÅRÖGD! Sjukt vad snyggt de blir!
                  Ser framför mig en bilutställning med denna uppbackat på ramper med fälg/däck av på ena sidan ?

                  Hehe, why not och kanske ändå inte.
                  Det må se ut av “mycket” i detta projekt, och jovars –
                  det blev också till “mera” än någon av oss kanske hade räknat med ?

                  Men jag ser på det såhär, Service underhåll samt renovering.
                  Någonstans runt omkring underhåll de-luxe tycker jag denna tråden handlar om –
                  mycket görs, konverteringar görs – men någon helrenovering är det ändå inte…… ?

                    Anonym
                    december 20, 2018 at 00:32 #452870

                    Hej! Fantastiskt!
                    Jag tar snart cykeln till Festvalen i sommar så man slipper skämmas ?

                    Aj då –
                    är det så “illa” ….. ?

                    Själv kommer jag köra upp i Missy och gudarna skall veta –
                    att även hon behöver lite “uppmärksamhet”, dock mest puts …… ?
                    .

                    Du gör ett underbart arbete och dokumenterar på ett föredömligt sätt!
                    Kämpa på!

                    ? Tackar ?

                    Ser fram emot kabeldragning i motorrummet. De delar som är klara är mycket fina och jag funderar på hur det blir runt spridarbryggan, tycker det är lite rörigt original.

                    Jo, motor skall också få lite “uppmärksamhet” –
                    nu den ändå e ute” som vi säger här ?
                    Det blir samma omgång med samma tejp där –
                    har dock en idé som jag skall prova på, så nog kan det gå och bli lite spännande ?

                    Egentligen löste Saab jo detta problem i början av T16 motor’s tid, d v s 1984

                    Det satt en kåpa över fuelrail som monterades av ÅF, men ganska kort tid efter –
                    så kom det ett direktiv om att den skulle tas bort vid nästa service som bilen lämnades in på ?

                    I min gamla Kvartz, så låg denna kåpan i bilen, aldrig monterat –
                    så den hade jag på vid diverse träffs, och nog så det snyggare ut ?

                      december 20, 2018 at 06:09 #452873

                      Hej!

                      Trevlig “tillbehör “.
                      Undrar om det blev varmt under och därför skulle det tas bort?
                      Vad har/hade du för “pluggar ” på skruvarna “Di-kasetten”?

                      Mvh

                      Mathias

                        Anonym
                        december 20, 2018 at 11:18 #452890

                        Hej!
                        Trevlig ”tillbehör ”. Undrar om det blev varmt under och därför skulle det tas bort?

                        Kanske en kombination av ledningar som ligger “trångt” –
                        även värmen ……

                        Vad har/hade du för ”pluggar ” på skruvarna ”Di-kasetten”?
                        Mvh
                        Mathias

                        Dom första årgångarna av T16 hade en liten annan variant på skruvarna till det “locket”
                        sitter helt enkelt endast med 2 skruv 🙂

                        Denna “grejen” på Kvartz kom sig helt från ingenstans –
                        det är helt enkelt 2 “handtag” från en duschkabin ?

                          Anonym
                          december 21, 2018 at 20:31 #452935

                          Vi backar lite i projektet –
                          sådär på riktigt alltså ?

                          Uhfff ?

                          Nej alltså –
                          så kan det jo inte se ut upp mot en nymålad bakaxel ?

                          Verkligen inget vackert:

                          Detta är dom sista “resterna” av denna UK/GB “gravrost” –
                          och vad är det jag skriver om …..

                          Jo det är tankbanden

                          Finns bara en sak att göra här –
                          ner med s***et:

                          För att ersättas av dessa ?

                          Dagens rester X2:

                          Är det något jag verkligen ogillar, så är det “överskott” av gängor –
                          som bara blir till en “rostsamling” med åren ?

                          Men sedan min tid med Kvartz, så har jag testat på lite olika lösningar –
                          där en av dem ganska så enkelt heter “krympslang

                          Bara att klippa till:

                          Och sedan fram med värmen ?

                          Nu ser det mycket mera “nice” ut här:

                          Mera för tösen’s ägaren ligga under och “gnugga” –
                          eller kanske man skulle skriva “kela med” ?

                          Jag kör med varianten av krympslang, som även har “klister” i sig –
                          testade även tiden med Kvartz idén på samma sätt med överbliven gäng på stötdämparna bak:

                          Finns säkert andra sätt/idéer, men detta här fungerar helt klockrent –
                          underlättar vid senare evt demontering:

                            Anonym
                            december 22, 2018 at 16:04 #452981

                            Nya Bromsslangar:

                            Nya bromsar på G

                            Åter igen en sak från tiden med Kvartz –
                            att klarlacka den yttre bromsklossen för bättre “finish” ?

                            På plats, men får faktisk krypa till “korset” och medge att det blev inte helt som jag hade planerat det –
                            var inte alls tilltänkt att “hållaren” till brom’sok/klossar skulle varit i samma svart som “sköld/skiva”

                            Men helt så tokigt blev det inte heller ändå ?

                            “Effekten” här med yttre bromskloss med klarlack –
                            den har jag testa sedan Rödluvan’s” dagar ?

                            Närmare ett avslut:

                            Handbroms återstår med bl.a justering:

                            Fast innan måste jag ha höger sidan på plats:

                              december 22, 2018 at 19:17 #452996

                              Hej!

                              Vackert!
                              Bra jobbat åter igen!

                              Det där med att måla bromsarna och vad som ska målas är lite klurigt.
                              Allt i samma färg är trevligt men kan uppfattas som att man gått lös med penseln/spray hur som helst och det är ju inge vidare.

                              Mvh

                              Mathias

                                december 22, 2018 at 20:50 #452999

                                Rigin!
                                Kan inte bli bättre! Men har jag uppfattat det rätt att du inte äger bilen? Skulle själv ha svårt att lämna bilen med den känslan och allt arbete du lägger ner på bilen! Ska bli kul att se allt färdigt! God jul och gott nytt år! Mvh Jan

                                  Anonym
                                  december 23, 2018 at 01:03 #453002

                                  Hej!
                                  Vackert! Bra jobbat åter igen!

                                  Tackar.

                                  Det där med att måla bromsarna och vad som ska målas är lite klurigt.
                                  Allt i samma färg är trevligt men kan uppfattas som att man gått lös med penseln/spray hur som helst och det är ju inge vidare.
                                  Mvh
                                  Mathias

                                  Nej man har sett exempel på sånt, där allt är målat med allt på plats på bil…..

                                  Då bilarna lämnar fabrik, så ser man ofta att dom har samma färg (yta) på både bromsok och hållare –
                                  och det var egentligen detta som jag brukar “efterlikna”

                                  Skall man sedan vara ärlig –
                                  16″ Aero fälgar ger ändå inte så bra insyn heller ? …. ?

                                Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 488 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.