OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
- Detta ämne har 487 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-26 15:16 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymdecember 23, 2018 at 01:19 #453004
Rigin! Kan inte bli bättre!
? Tack
Men har jag uppfattat det rätt att du inte äger bilen?
Jo, det stämmer att tösen här inte är min.
Skulle själv ha svårt att lämna bilen med den känslan och allt arbete du lägger ner på bilen!
Ska bli kul att se allt färdigt!Jag förstår vad du menar, vem vet –
bilen kanske också “försvinner” dagen före den skall återlämnas till ägaren …. ?Nej skämt åsido…
Jag har varit med länge, haft många Saab’s både själv –
men också i mitt garage som varit i behov av lite “pyssel”.
Själv körde jag lite trött i det runt 2015, sålde min gamla OG 900 (Kvartz) –
sadlade om till min första 9-5 (Missy)
Har inte ångrat henne en enda dag, men vist har lusten till OG 900 varit där lite då och då.
Jag anser mig vara lyckligt lottat, som får lov att leka/kela/pyssla med andras OG 900 –
får lov att “vårda” dom och se till dem är kvar ett tag till ute på vägarna ?God jul och gott nytt år! Mvh Jan
Tack samma ?
Anonymdecember 27, 2018 at 18:06 #453113Jul, nyår och dessa förbaskade mellandagar när man står behöver delar ?
Nå, men status är som följande……
Jag har varit bra nära, att lägga ner denna tråden –
detta p g a en “incident” som tyvärr skapade lite för mycket “deja vu” här …..?Men nope –
denna tråden skall göras klar tills dagen kommer då tösen lämnar mitt garage ?Höger sidan fattas sina bromsar:
Tösen har inte ens lämnat garaget ännu –
men jösses så dammigt det redan är ?
Ser kanske inte ut av så mycket ännu, men vi är bra på G här –
numera så finns det faktisk fullt fungerande handbroms ?
Måste försöka klura ut, vad det är för smet under här –
kan inte köra in till besiktning med en massa gula fläckar här under ?
En annan styrväxel har ankommit:
Och varför den ser ut så där ……. ?
Jo ena sidan har tyvärr kanter –
och den andra gängor som jag inte tror går fräscha upp:
Men nytt “kit” är beställd –
borde vara här innan veckan e slut ?december 27, 2018 at 21:19 #453133Kul o se framdriften, resultatet är ju stårlande kul att se. 🙂
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetAnonymdecember 27, 2018 at 22:29 #453135Hej!
Nej, nej, lägg inte ner!Ingen fara, denna tråden kommer gå tills tösen lämnar mitt garage –
bessad och klar ?Tjusiga bronsmedaljer, är allt nytt? Var är delarna inköpta?
?
Mvh
MathiasPuha, bra fråga –
jag bara talar om för ägaren vad jag behöver, så lämnas delarna här ?Men skall se här….
Som jag minns det är det:
Bromsslangarna/skivorna/klossar samt mont. sats och ena bromsok (vänster ok) är nytt ?Anonymdecember 29, 2018 at 02:27 #453201Go’ morgon Nils, har du kaffet klart nu denna lördagsmorgon ?
Vi skall vidare här, skall avsluta “bakändan” så mycket det bara går –
tills det blir dags för slutjustering/åtdragning, samt luftning av bromsarna.
Just sistnämnda skall det läggas en sista hand på –
och varför inte göra lite extra ut av det ?Som det sägs, vill man ha det gjord ordentligt –
så får man göra det själv …….Jag fick ärva denna gamla fina satsen från min gamla “mäster” –
då han gick i pension och lade ner verkstan ?
Jag minns den från tiden då jag som ung (oskyldig) pojk –
började på hans verkstad efter skoltid, sopade golv/gjorde rent och lade tillbaka verktyg.T o m manualen finns kvar efter alla dessa åren:
Men den behövdes inte, nog minns jag detta som var det igår –
“nipplarna” har jag också fått med ?
För nog glömmer man aldrig den första gången som “nipplarna” –
låg kvar på bordet, eller då man kanske råkade få dem fel ?Och där ligger en egen hemmagjord bromssats –
redo för montering:
Återstår att “jämna till” dom lite.En montering som kan se ut så här:
Det “underbara” T kors/förgreningen –
som kommer från DK (Thnx Frank) ?
Och så slutligen överblicksbilden:
Gick det då som på räls, helt utan problem…… ?
Nej inte helt, fick fel längd på rör nr:2 d v s höger sidan:
Men en “ommer” är helt okey, så länge det bara skall “kortas av” lite ?
december 29, 2018 at 09:33 #453222Nu höll jag på att sätta kaffet i halsen. Vilket hantverk ? och så vackert det blev med lite koppar i vackra böjar längs bakaxeln.
Jag har hållit mig ifrån att kommentera men nu är det ändå dags, så otroligt stolt och glad över det du gör med Miss English, en Monte Carlo Gul 900S -93 som under många år levde en tynande tillvaro gömd i ett garage i Skåne. Nu får den en välförtjänt overhaul av dig och ingen kunde tagit hand om henne bättre!
/Ägaren
Anonymdecember 29, 2018 at 11:30 #453239Godmorgon, kaffet rykande hett i koppen och härlig läsning som vanligt!
Körde OG900 koppen idag, och de var ju tur när de skulle till bildbevisJa vissa har det “gött”- den var slut på lager då jag också vill haft en 🙁
? Hoppas du haft en god jul! ?
MVH NilsFira inte den sedan några år tillbaka –
men “överlevde” den ändå 😉Anonymdecember 29, 2018 at 13:40 #453244Nu höll jag på att sätta kaffet i halsen. Vilket hantverk ? och så vackert det blev med lite koppar i vackra böjar längs bakaxeln.
Jag har hållit mig ifrån att kommentera men nu är det ändå dags, så otroligt stolt och glad över det du gör med Miss English, en Monte Carlo Gul 900S -93 som under många år levde en tynande tillvaro gömd i ett garage i Skåne. Nu får den en välförtjänt overhaul av dig och ingen kunde tagit hand om henne bättre!
/ÄgarenJaså där “gömmer” du dig ? ?
Anonymdecember 30, 2018 at 11:48 #453288Det blev leverans av lite delar från bl.a SSK fredagen innan helgen och innan jul –
så då hade man lite att göra 😀Då fanns möjligheten att jobba lite vidare på styr-vxl:
Har vi jobbat på, att få bort “gravrosten” här –
så vill man inte gärna ha det på styr-vxl heller:
Nya fräscha styrleder skall det givetvis också till:
Och så en uppfräschad nedre del av rattstången:
Men som vanligt, så skickar dom flesta med plast-stripes till skyddsbälg –
har aldrig tyckt om det, så nu väntar vi på dessa här så länge 🙂
Rigtig smart detalje med gummi / ledning krympe flex omkring støddæmper toppe etc etc. Det sikre let afmontering ud i fremtiden! Det skal jeg havde gjort på min! super fed ide*!!
Rigtig cool, at se alle opdateringerne. Hold da op hvor du er i gang i garagen! Super godt at se! 😉 😉 Herligt at se delene kan bruges! Skriv hvis der er andet du mangler / søger! 😀
p.s
Fræk detalje med røde bolt hoveder!
– Tror vi er i familie, jeg har selv leget lidt med tanken bare til skriften på bag bro og spinder foran 😉OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900Anonymdecember 30, 2018 at 22:04 #453365Rigtig smart detalje med gummi / ledning krympe flex omkring støddæmper toppe etc etc.
Det sikre let afmontering ud i fremtiden! Det skal jeg havde gjort på min! super fed ide*!!Inden du går løs på det, så prøv lige på nogle løse skruer-
mest så du kan beregne hvor meget det nu “krymper” 🙂cool, at se alle opdateringerne. Hold da op hvor du er i gang i garagen! Super godt at se! ? ? Herligt at se delene kan bruges! Skriv hvis der er andet du mangler / søger! ?
Det kan du tro, jeg har både tele nr samt Mail adr –
til det danske hovedlager 😛 .. 😉p.s Fræk detalje med røde bolt hoveder! –
Tror vi er i familie, jeg har selv leget lidt med tanken bare til skriften på bag bro og spinder foran ?Nja, der var lidt af en anden tanke med det –
må se om jeg kan få til det alligevel …..Anonymdecember 30, 2018 at 23:02 #453368Fint.
? Tackar ?
Frågan vi alla ställer oss. –
Vad är budgeten för det här projektet?? Bra fråga det, vet faktisk inte om jag skall vara ärlig ?
Jag är “blott” killen som byter delar och roar mig ? ……
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.