OG 900 Mcy "Miss English"

Forum Övrigt Projekt / Min bil OG 900 Mcy "Miss English"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 484 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #453377
    Regin
    Deltagare

    På dagens ”meny” står denna här:
    Mcy-736

    Dom flesta känner säkert igen en B202 T16.
    Denna här ser dock aningen ”taskig” ut –
    inte direkt något man har lust att ”hinka” ner i ett nymålat pannrum.

    Så varför inte passa på att ”packa om” och snygga upp nu när allt ändå lätt att tillgå 😀
    Mcy-737

    Även fast motorn står utan växellåda och med naken vevaxel:
    Mcy-738

    Ja så ”skvallra’s” det ändå om –
    att motor har varit kopplat ihop med automat växellåda
    Mcy-739

    Detta skall vi givetvis ta tag i, men innan dess –
    så börjar vi med att demontera vattenpumpen som sitter här:
    Mcy-740

    Skruvarna på väg ut:
    Mcy-741

    Och där kom den:
    Mcy-742

    Minsann om inte det var en org pump, kanske från ny av –
    men den är slut i lager, så byttas skall den.
    Mcy-743

    Fuelrail har åkt på ”permission”
    Mcy-744

    BTR lika så kort efter:
    Mcy-745

    Insuget nästa på tur att följa:
    Mcy-746

    Vatten/kylrör likaså:
    Mcy-747

    Termostathus inkl termostat:
    Mcy-748

    Man ser dock att gummitätningen i nederkant, har fått ta emot lite ”stryk”
    Mcy-749

    Och så fick jag också förklaringen på varför nålen i mätarhuset –
    inte stod helt korrekt……
    Det är jo en 82* 😛
    Mcy-750

    Bilagor:
    #453394
    Regin
    Deltagare

    Turbo nästa på G att ta permission-
    jag vill dock gärna ha av DP’n innan:
    Mcy-751

    3 mutter’s till den samt 1 till värmeskyddet:
    Mcy-752

    Här skadar det absolut inte att ta det försiktigt, inte alls ovanligt/svårt –
    att dom 2 långa pinnbultarna ”går av”, men här gick det bra 😀
    Mcy-753

    Strömfördelaren, bort den med:
    Mcy-754

    Värmeskyddet till strömfördelaren måste bort:
    Mcy-755

    Detta innan man kan demontera inloppsröret som förser Turbo med smörjning –
    som syns på bild, så ”delar” skyddet på den ena skruven 😛
    Mcy-756

    Med den skruven och skyddet borta –
    så återstår det en skruv till:
    Mcy-757

    Sedan följer vi röret till andra ändan –
    här ser det dock lite för smutsigt ut innan demontering:
    Mcy-758

    Nu så 🙂
    Mcy-759

    Och där kom det loss:
    Mcy-760

    Otroligt viktigt att skydda Turbo mot smuts –
    så på studs ”täpper” vi hålet till:
    Mcy-761

    Lika så i andra ändan –
    tejpa igen hålen och skruva in skruven igen:
    Mcy-762

    Och där fick motor ny/annan status som en sugis 😛
    Mcy-763

    Toppen nästa, men då måste 1 st ventilkåpa bort –
    d v s att 16 st skruvar måste också måste bort:
    Mcy-764

    Och så här ser det ut under den kåpan:
    Mcy-765

    Bilagor:
    #453411
    berra_bus
    Deltagare

    En stor eloge att du orkar ta så många bilder och delar med dig av dem.

    #453419
    Regin
    Deltagare

    En stor eloge att du orkar ta så många bilder och delar med dig av dem.

    När man kan ta det så här pass lugnt med ett projekt –
    så är det blott skoj göra det 🙂

    Kan dessa inlägg sedan inspirerar andra, att kanske ”våga sig på” –
    så är det också ”nice”

    Har ibland haft tankarna på göra en egen ”variant” av haynes –
    en där det finns bilder så det räcker till 😛

    #453420
    Regin
    Deltagare

    Med ventilkåpan av, är det nästa att demontera själva ”kedjan”:
    Mcy-766

    Men innan det går, så måste vi ”släppa” kedjespännaren –
    och den hittar vi här, där vi då lossar på skruven här:
    Mcy-767

    Skruven har även en ”tätning” (O-ring)
    Var lite försiktig då det skruvas av, då det sitter en liten fjäder inne i:
    Mcy-768

    När du har tagit bort fjäder’n, så sitter det ytterligare –
    en liten ”pinne” som vi även vill ha med upp/ur spännaren:
    Mcy-769

    Så här bör det se ut –
    när det är klart för demontering av själva spännaren:
    Mcy-770

    Dags att demontera själva spännaren då, skruva ur den försiktigt –
    så inte ”läget” ändras och man går miste om att ”se” konditionen på kedjan/transmissionen:
    Mcy-771

    Som det syns på denna bilden –
    så får en OG 900 (B202) alltså ha max 11mm i utsträckt läge:
    Mcy-772

    Så, vart hamnar vi då med tösen här –
    jo utsträckt läge är inte mindre än hela 15.5mm 🤪
    Mcy-773

    Kanske lite därför tösen hade ”kedjeskrammel” vid kall motor/uppstart 🙄

    Med det faktum avklarat –
    så är det dags att hinka av kedjan.
    Man lossar på dreven och släpper ner den:
    Mcy-774

    Att dreven sitter kvar på bild, det är för jag har monterat tillbaka dem igen –
    alltså inget man behöver göra…..

    Inte mycket kvar tills toppen kan tas av, runt 10 st sk ”sträckbultar” MEN
    för allt i världen, glöm inte dom 2 skruvarna på undersidan av toppen:
    Mcy-775

    Toppen av och 10 sträckbultar:
    Mcy-776
    Om dem går använda igen, ja det är typ samma diskussion –
    som olja till växellåda etc etc …….

    Själv handlar jag hellre nya –
    då dom inte direkt kostar en förmögenhet.

    Jag väljer att demonterar toppen med grenrör –
    en smaksak, men absolut inget måste.
    Mcy-777

    Här skådar mina ögon dock något som inte är ”normalt” 👀
    Allt detta ”klister” är inget man lämnade från fabrik:
    Mcy-778
    kanske är det redan bytt toppackning på tösen en gång …………….. 🤔

    Bilagor:
    #453435
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul uppdatering, hur långt har bilen rullat? Med tanke på hur mkt sträckaren var ute. Ska bl kul o se fortsättningen.
    Växellådan som du ska montera i, den manuella alltså är den med renoverad/igenomgången?
    God fortsättning.
    //B

    #453437
    Regin
    Deltagare

    Kul uppdatering

    🙂 Thnx 🙂

    hur långt har bilen rullat? Med tanke på hur mkt sträckaren var ute.

    Inte så långt som man kanske skulle tro:
    Mcy-573.2

    Verkar tyvärr som om att, många OG 900 utomlands –
    inte helt får den ”kärlek” dom gillar bäst.
    Lika så med Frank’s bil från Italien, knappt 13K mil –
    även där skramlade kedjan, detta trots spännaren var inom det föreskrivna mått :O
    La-Italia

    Ska bl kul o se fortsättningen.

    Jo tycker jag med –
    är spännande se hur denna tösen sakta, men säkert väcks till liv ”på nytt” 🙂

    Växellådan som du ska montera i –
    den manuella alltså är den med renoverad/igenomgången?

    Växellådan som kommer användas, är från en 92’a med 16K mil på ”baken”

    God fortsättning. //B

    Tack samma :I

    Bilagor:
    #453470
    Regin
    Deltagare

    Med toppen av, så har det blivit dags för nästa omgång ”rysare” –
    d v s att demontera grenröret.

    Det är tyvärr inte alls ovanligt att bultar ”går av” när man skall lossa på det –
    men med lite försiktighet samt omtanke, så kan man komma långt 😀
    Mcy-779

    Av kom det här utan några större ”incidenter” –
    men nu är vi där igen med vad ögonen får (tåla) skåda 🤔
    Mcy-780

    Något är rent åt skogen till här med packningarna:
    Mcy-781

    Verkar mest av allt vara ett under det har varit någorlunda tät 😶
    Mcy-782

    Nå, det är inget att bry sig om –
    blir att göra om, göra på rätt sätt alltså.
    Ett av dom jobben innebär byte av samtliga pinnbultar –
    och då är vi tillbaka i det med ”rysare/bult” som kanske ”går av” …….

    inget vågat, inget vunnet sägs det –
    ett sätt att ”satsa” gå tillväga på är detta:
    Mcy-783

    Och där hade jag bra flyt –
    fick av alla 7 pinnbultar, även här utan större problem 😀

    Thank you for your cooperation” 🤗
    Mcy-784

    Då kan vi lämna toppen så länge och fortsätta på själva motor –
    som jag gärna vill ha upp i ”stativ”

    Innan detta är möjligt, så måste vi ha av denna ”bröstkåpan” –
    men ta det gärna lite försiktigt vid demontering.
    Det är tyvärr inte helt ovanligt, att den ”kärvar” i dom x2 ”styrtapp”
    Mcy-785

    Voilá 😀
    För dom med det tränade öga, så syns det säkert –
    att det ”saknas” en packning här:
    Mcy-786
    Men så skall det faktisk vara från fabrik av.
    1992 Fr o m Motor nr: N312960 började Saab med sk ”flänstätning” 🙂

    Nu återstår det blott hitta rätta läget att hinka på ”klumpen” till stativ:
    Mcy-787

    Och se på den –
    nu kan vi börja med det roliga:
    Mcy-788

    Innan vi gör det –
    så ett lite tillbakablick i hur mycket som har demonterats:
    Mcy-789

    Mcy-790

    Och så en städning på detta innan vi sätter igång –
    här får den stå till’s i morgon:
    Mcy-791

    Bilagor:
    #453494
    Regin
    Deltagare

    Andra halvan tar sin början –
    Fr o m nu, så opererar vi från 1 st motorstativ 🙂

    Ett sånt där det har blivit dags för demontering av 1 st remskivehjul:
    Mcy-792

    Och precis bakom det, ja där hittar vi en oljepump:
    Mcy-793

    Den vill vi också gärna ha av, om inte för annat –
    så för en inspektion 🙂
    Mcy-794

    G ut –
    men lika så här med, så kan den kärva lite i styrtappar x2
    Mcy-795

    Men där kom den iallafall:
    Mcy-796
    Ha gärna lite skydd på golvet, hur mycket man vrider och vänder på en motor –
    ja så ”skvättar” det gärna lite här och vart 😉

    Innan transmissionskåpan åker av, så vill jag gärna ”skala av” den –
    så här åker baksidan till vattenpump:
    Mcy-797

    Med transmissions’kåpan borta, så ser man strax en mycket lång kedja –
    2 ”skenor” samt ett lite ”drev”:
    Mcy-798

    Inget av detta skall sparas, nytt finns på lager –
    men så här ”naket” ser det ut när man har demonterad dessa delarna:
    Mcy-799

    ”Förbrukad” materiell:
    Mcy-800
    Och där blev det minsann till bild nr 800 😇

    Även oljefilter-huset har en packning, den skall byttas den med –
    så av med det också 😀
    Mcy-801

    Här sitter det minsann en O-ring kvar –
    det är den som skall ”täta” till oljereturen från Turbo 🙂
    Mcy-802
    Ny sådan finns på lager den med….

    Detta här lilla huset, till avtappning av kylarväska men även till för montering av motorvärmare
    ja även det har en packning, så …………. 😀
    Mcy-803

    Nu kommer vi till något lite mera viktigt i det här projektet …..

    Tösen här, är som sagt innan född som en sk ”lättryckare”.
    Skillnaden mellan en ”lättryckare” och en ”fulltryckare” –
    det är ett sk APC kit som i grov term finns förklarad här:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatic_Performance_Control

    Men någonstans kan jag ändå bara inte låta bli att länka –
    till denna sjukt underbara ”vintage” filmsnutt från tiden då det hela begav sig 😀

    För att återgå till ämnet, så har jag tidigare i denna tråden påbörjad montering av ett APC kit –
    men en del av komponenterna sitter även på motorblock’et.
    Knacksensor är nästa på gång här –
    den sitter nämligen inte standard på en ”lättryckare”, men själva motorblocket är förberedd till den.
    Oftast när man vill eftermontera APC, ja så är skicket därefter –
    som typ på denna bild:
    Mcy-804

    Det kräver lite jobb och åtanke –
    bl.a så måste gäng fräschas upp samt ”anläggningsytan” dito:
    Mcy-805

    Här är den biten numera avklarad –
    samt ”skyddad/avmaskerat” inför det kommande jobbet på motorblocket:
    Mcy-806

    to be continued………..

    Bilagor:
    #453535
    M.Broberg
    Deltagare

    det e så pedagogiskt att det nästan är fånigt, på ett bra sätt då!

    vet ingen verkstadshandbok eller manual som är Så noggrann!

    hur var skicket på oljepumpen?

    den delen jag tycker är jobbigast när den är sliten eftersom att få tag på en fräsch kan vara knepigt.

    köpte en motor när jag byggde om min gamla till nya blocket. en 900S motor där hade dom bytt till 900i oljefilterhus. Alltså tagit bort oljekylen.. det missade jag.
    Den var sådär lagom supersotig och usel i alla lager mm.

    så blir det mer o mer, att man får chansa.

    #453538
    Janne Hagnell
    Moderator

    Håller med, inget ”montera i omvänd ordning” här inte!👍🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #453540
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Superbra!

    Mvh

    Mathias

    #453554
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Växellådan som du ska montera i – den manuella alltså är den med renoverad/igenomgången?

    Växellådan som kommer användas, är från en 92’a med 16K mil på ”baken”

    Ok, kan väl tycka att det är synd att den inte får en lika grundlig och snygg översyn och ligger lätt åtkomlig nu. Vet hur min låda (B212 92-93) som E.T.T gick igenom såg ut inuti och den låg runt 15-18000 mil vill jag minnas. Det inne bär ju lite jobb om den skulle behöva göras vid framöver. Nåja det är många belsut som behöver tas när så mkt jobb görs. 🙂

    #453557
    Regin
    Deltagare

    Ok, kan väl tycka att det är synd att den inte får en lika grundlig och snygg översyn och ligger lätt åtkomlig nu. Vet hur min låda (B212 92-93) som E.T.T gick igenom såg ut inuti och den låg runt 15-18000 mil vill jag minnas. Det inne bär ju lite jobb om den skulle behöva göras vid framöver. Nåja det är många belsut som behöver tas när så mkt jobb görs. 🙂

    Sant nog, men nu är detta här jo trots allt en vxl-låda från svensk bil 😉

    Sedan gäller det att hitta en som kan dessa vxl-låder (jo vet om Jörgen) –
    men många av delarna är även slut till dem 🙁

    Vxl-lådan i min gamla Kvartz, var helt ”orörd” –
    27K mil och fungerade helt utan problem, så nog finns det hopp om det 🙂

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 2 månader sedan av .
    #453559
    Regin
    Deltagare

    det e så pedagogiskt att det nästan är fånigt, på ett bra sätt då!
    vet ingen verkstadshandbok eller manual som är Så noggrann!

    😀 Tackar, tanken är jo också att den skulle inbjuda till att våga sig på själv 😀

    hur var skicket på oljepumpen?
    den delen jag tycker är jobbigast när den är sliten eftersom att få tag på en fräsch kan vara knepigt.

    Jo den ser ut att ha klarat sig.
    Lagom befriad från ”slitage/spår” i transmissionskåpan –
    som jo oftast är orsaken till det hela ”rasar”

    köpte en motor när jag byggde om min gamla till nya blocket. en 900S motor där hade dom bytt till 900i oljefilterhus. Alltså tagit bort oljekylen.. det missade jag. Den var sådär lagom supersotig och usel i alla lager mm.
    så blir det mer o mer, att man får chansa.

    Aj, ja ibland missar man dom där små ”detaljerna”

Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 484 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng