OG 900 Mcy "Miss English"

Forum Övrigt Projekt / Min bil OG 900 Mcy "Miss English"

Detta ämne innehåller 412 svar, har 23 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-03-18 15:59.

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 413 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #453561

    Regin
    Deltagare

    Håller med, inget ”montera i omvänd ordning” här inte!👍🏻

    Hej!
    Superbra!
    Mvh
    Mathias

    🙂 Tackar 🙂

    #453567

    Madsen
    Deltagare

    Rigtig cool at se med motoren!
    – Ja utroligt som de forskellige motor er blevet passet! Min har helt sikkert haft en hårdt liv, ingen tvivl om dette når man ser billederne!

    En ting jeg har undret mig meget over, er den lange bolt til generatoren.. At man skal ” løfte” hele motoren op og ”ud” for at få denne bolte ud… Hvis du kigger i EPC så viser tegningen at bolten skal vendes 180 grader Dvs at den kommer i fra oliefilter siden… Mon det kunne være en ide ??
    Tænker på service frem over og evt generator bytte i fremtiden?

    Rigtig godt at se, at du er så godt på vej med den! Bliver utrolig spændende at følge!
    Trods sine år, så ser vandrør etc etc rat så pæne ud !

    OG900 EP T16 Serie. 013455
    OG9-3 Serie No. 041520
    OG9-3 Serie No. 075820
    Tidigare:
    NG9-3ss Serie No. 007678
    9-5 Aero TS MY02
    NG900

    #453568

    Madsen
    Deltagare

    husk at tjekke frost propperne. Jeg måtte bytte mine og vaske hele motoren indvendigt

    IMG_4802-redigeret

    Puhaa, ikke så godt ;/
    IMG_4805-redigeret

    OG900 EP T16 Serie. 013455
    OG9-3 Serie No. 041520
    OG9-3 Serie No. 075820
    Tidigare:
    NG9-3ss Serie No. 007678
    9-5 Aero TS MY02
    NG900

    Bilagor:
    #453599

    Regin
    Deltagare

    husk at tjekke frost propperne.
    Jeg måtte bytte mine og vaske hele motoren indvendigt

    Sant nok Madsen –
    men nu er din jo også som om det er hentet op fra Titanic 😜

    #453602

    Regin
    Deltagare

    Motor är nästa på G här –
    den skall ha ny färg på sig, kanske skulle man satsa på chrome istället 😋
    Mcy-807

    Alla vet vi, dom flesta av oss –
    att grund jobbet/ytan är det som gör/ger det bästa resultat:
    Mcy-808

    Så därför e rubbet nerslipat till 99% 😀
    Mcy-809

    husk at tjekke frost propperne.

    Just det –
    har även spanat in dom:
    Mcy-810

    Den ena är väl oki som sådan:
    Mcy-811

    Den andra är som sådan –
    där kan jag inte riktigt ”få bort” rosten 🤔
    Mcy-812

    Så, är det rost från ”utsidan” –
    eller är det ett angrepp från insidan 😒

    Finns endast ett sätt att få reda på det:
    Mcy-813

    Med dem båda ute:
    Mcy-814

    Mcy-815

    Ja så ser man rent faktisk, att jag hade en 50/50 här –
    men den var inte helt obefogad 😏
    Mcy-816

    Att ta dem nu, det är enkelt jämfört med när motor sitter på plats –
    priset på dem, ger det inte heller någon orsak att inte ta ”chansen”

    Nya finns på SSK lager till ”kaffepengar” 🙂

    Med ett nerslipat block –
    så är nästa ett skönt lager av ”rostätare/skydd”
    Mcy-817

    Och det jobbar verkligen fort här 😋
    Mcy-818

    Här efter 2’a lager som skall läggas på inom 30 min från det 1’a –
    så, ” see you in 24′ hours 😀
    Mcy-819

    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #453628

    M.Broberg
    Deltagare

    Efter att ha plockat isär ett gäng lådor vet jag själv mycket väl hur illa grejerna kan vara, och ändå funka och inte vara många mil på klockan.

    Förutom då alla lager, viss som kan va knepiga att hitta, är det ju backdrevet om brukar va slitet och där gäller det att ha delar. Det är lite chansning o riva en låda med för man vet aldrig vad man hittar.

    jag ska ge mig på ett pinjonlagerbyte på en låda jag har, när jag orkar . det har jag sagt sen 2013 så det måste ju bli snart :S

    #453629

    Regin
    Deltagare

    Efter att ha plockat isär ett gäng lådor vet jag själv mycket väl hur illa grejerna kan vara, och ändå funka och inte vara många mil på klockan.

    Då e vi ändå lite tillbaka till , ”Byt inte alltid i förebyggande syfte” 😉

    Förutom då alla lager, viss som kan va knepiga att hitta, är det ju backdrevet om brukar va slitet och där gäller det att ha delar. Det är lite chansning o riva en låda med för man vet aldrig vad man hittar.

    Ja vi får se…..
    Jag har ”känt” lite på denna lådan, så gott det nu går –
    känns väldigt ”tight” i alla lägen så ser ingen anledning att inte lägga i den.

    jag ska ge mig på ett pinjonlagerbyte på en låda jag har, när jag orkar . det har jag sagt sen 2013 så det måste ju bli snart :S

    Keep it up 🙂

    #453641

    jonathan p
    Deltagare

    Lite så som Regin skriver tänker även jag som ägare till denna vagn. Tro ett eller ej men det finns faktiskt någon form av ekonomi att förhålla sig till 😊 det som började med en ambition att göra en enklare service och ombyggnad till vänsterstyrt slutade ju nu i något annat.

    Någonstans får man dra gränsen och när vi tittar på saker här så agerar vi utifrån devisen att det som funkar det låter vi vara.

    Även det invändiga i motorn förblir orört då förutom packboxar, packningar, vattenpump, kamtransmission etc som förefaller vara slitet.

    Skulle sedan det visa sig att något behöver bytas i exempelvis låda ja då får man bita i det sura äpplet 😉

    Bilen kommer rulla kanske 200-300mil per år så får hoppas att det vi gör nu trots allt håller några år!

    #453657

    nisset16
    Deltagare

    Lite hysteri är de allt kring lådorna.
    Har avverkat massor av olika 900:or, och kan inte säga att lådorna vållat problem (hoppas jag inte ”jinxar” nu).
    De som bytts har rört kopplingsdetaljer i kraftöverföringen (för mig alltså).
    Det har någon gång bytts kopplingsslangar och fler gånger har huvudcylinder läckt.

    Klyschigt kanske, men jag tror de har med körningen att göra;
    Väntar man några sekunder med att lägga i backspärren innan man parkerar o.sv.

    Erfarenheten från mina nuvarande och tidigare bilar är att bilens skick och underhåll samt ålder på tidigare ägare spelar större roll än miltalen.
    Jag kommer inte heller göra något med lådan i mitt projekt.
    Varför; de fungerar helt utmärkt, utan vare sig skrap eller annat märkbart slitage.
    Jag lever också enligt devis; rör inte de som funkar.

    Ska man däremot bygga en bil med markant mer effekt än original, då bör man säkert även se över lådan.

    Jätteintressant inlägg förövrigt, väntar med spänning på nästa!
    Med lite tur får man kanske se ny färg på blocket? 🙂

    MVH Nils

    #453665

    Regin
    Deltagare

    Lite så som Regin skriver tänker även jag som ägare till denna vagn. Tro ett eller ej men det finns faktiskt någon form av ekonomi att förhålla sig till 😊 det som började med en ambition att göra en enklare service och ombyggnad till vänsterstyrt slutade ju nu i något annat.
    Någonstans får man dra gränsen och när vi tittar på saker här så agerar vi utifrån devisen att det som funkar det låter vi vara.
    Även det invändiga i motorn förblir orört då förutom packboxar, packningar, vattenpump, kamtransmission etc som förefaller vara slitet.
    Skulle sedan det visa sig att något behöver bytas i exempelvis låda ja då får man bita i det sura äpplet 😉
    Bilen kommer rulla kanske 200-300mil per år så får hoppas att det vi gör nu trots allt håller några år!

    Kedjereaktion kallas det där –
    något som drabbar många OG 900 ägare i dag….

    jag skulle jo bara” 😂 😂

    #453666

    Janne Hagnell
    Moderator

    Kedjereaktion – det drabbar väl motorn..?😉

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #453667

    Regin
    Deltagare

    Kedjereaktion – det drabbar väl motorn..?😉

    Hehe –
    eller om du så vill ….
    ”Synonymer” till kedjereaktion –
    kedjeeffekt, lavin, dominoeffekt, långtgående konsekvens, svåröverskådlig konsekvens 😂 😉

    #453681

    Regin
    Deltagare

    Lite hysteri är de allt kring lådorna. Har avverkat massor av olika 900:or, och kan inte säga att lådorna vållat problem (hoppas jag inte ”jinxar” nu). De som bytts har rört kopplingsdetaljer i kraftöverföringen (för mig alltså). Det har någon gång bytts kopplingsslangar och fler gånger har huvudcylinder läckt.
    Klyschigt kanske, men jag tror de har med körningen att göra; Väntar man några sekunder med att lägga i backspärren innan man parkerar o.sv.
    Erfarenheten från mina nuvarande och tidigare bilar är att bilens skick och underhåll samt ålder på tidigare ägare spelar större roll än miltalen. Jag kommer inte heller göra något med lådan i mitt projekt. Varför; de fungerar helt utmärkt, utan vare sig skrap eller annat märkbart slitage. Jag lever också enligt devis; rör inte de som funkar.
    Ska man däremot bygga en bil med markant mer effekt än original, då bör man säkert även se över lådan.
    Jätteintressant inlägg förövrigt,]väntar med spänning på nästa! Med lite tur får man kanske se ny färg på blocket? 🙂
    MVH Nils

    Jo där håller jag helt med dig Nisse 🙂

    I alla mina år med OG 900, så har jag aldrig kört sönder en vxl-låda –
    har däremot köpt en 1987 Aero med ”defekt” låda som byttes fort 🙂
    Kör man bara med ”insidan”, d v s inga ”burn out”, inget fullt drag när det svänger –
    så håller dem hur bra som helst 🙂

    Oljan, ja den byttes kanske lite för ofta, men gillar man sin bil –
    ja så gör man 😀

    Färg på blocket ….
    Ja första lager är nyss lagd efter en hel del timmar med ”maskering” –
    sjukt vart det tar tid ……….

    #453686

    Regin
    Deltagare

    Puha – maskering alltså 😝

    Inte bara av motor:
    Mcy-820

    Men även av delar samt ”utrustning” …..
    Jag lånar detta motorstativ här av min ”snälla” granne –
    och vill gärna lämna lånade saker tillbaka i sånt skick, som jag själv vill få lånade saker tillbaka 😋
    Mcy-821

    Som man ser på bilderna, ja så har motor varit av ”stativet” åter igen….
    Detta för att komma åt göra rent på det sista –
    vill inte gärna stå hålla på med sånt när man har ett helt nymålat block.
    Mcy-822

    Så, där sitter motor åter på plats –
    nu allt redo för att få ny färg ”på sig” 😋
    Mcy-823

    Det lilla lustiga här …
    När man har lagt dom lager av ”rostätare”, låtit det få torka sina 24 timmar –
    och sedan ”putsar” till dom lite ojämna ytorna.

    Ja så ser det lite ut som om motor har fått den där ”scania grå/grön” färg alá 1985’a 😂
    Mcy-824

    Andra sidan redo för ”fight” den med 🙂
    Mcy-825

    Ny omgång ”fräsch” maskering ”lagd”
    Mcy-826

    Och då pausar vi lite tills jag hinner med resten av dom lösa komponenterna –
    då blir det även svar på vad det blev för färg på motor 😉

    Bilagor:
    #453706

    Janne Hagnell
    Moderator

    Maskering skiljer de tålmodiga från resten. Gammalt lackerarordspråk.😜
    Har sett otaliga exempel där man riktigt kan höra den som ska lacka: ”Nej, den skiten skulle maskas också! Äh, wtf, kör jag lite försiktigt kommer det nog inte där!”
    🤣

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 413 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.