OG 900 Mcy "Miss English"

Forum Övrigt Projekt / Min bil OG 900 Mcy "Miss English"

Detta ämne innehåller 477 svar, har 25 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-15 14:14.

Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 478 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #455268

    Regin
    Deltagare

    Hej!
    👍
    Hittar ingen före bild så här kommer en som stället säker och ting (läs insug) i proportion 🤣.

    😳….Du har så rätt så 😳 …… Jag har ”slarvat 🙄 ……… 🤣..😂

    Det blev endast till en ”före” bild på det hela, insug inkl ”hus”
    Mcy-1006.Replay

    Och inte ens då det hela var klart –
    blev det en ”efter” bild på det 🤔

    Skärpning” 😶

    Dock lite lustig bild på detta insug du skickade:
    Hmm
    Med svart givare, ja så har det suttit på ”Lucas” –
    varför ”saknas” det på en av dessa sk ”blindpluggar” (gult) ❓

    Hej!
    Vad är det för packning/tätning/o-ring mellan spjällhus och insug?
    Mvh
    Mathias?

    Den bilden glömde jag dock inte –
    fick väljas bort p g a ”platsbrist” ………. 😂 Jag lovar 😂

    Men, den O-ringen har artikel nr: 75 21 875 👍

    • Det här svaret redigerades 7 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 7 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 7 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #455274

    Regin
    Deltagare

    Blev väldigt snyggt med röda lyftöglor. Gillar torx-skruven också.
    Detaljer som gör skillnad.

    ¤Thnx¤ 🙂

    #455277

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Insuget kommer från den lokala bildemonteringen och är på lappen märkt 900 turbo 89-93, så Lucas känns rätt men jag vet inte varför pluggarna saknas.
    Innan jag gick på med grovslipen så fotade jag iaf detta nummer:

    Mvh

    Mathias

    Bilagor:
    #455308

    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Insuget kommer från den lokala bildemonteringen och är på lappen märkt 900 turbo 89-93, så Lucas känns rätt men jag vet inte varför pluggarna saknas. Innan jag gick på med grovslipen så fotade jag iaf detta nummer:
    Mvh
    Mathias

    Jo, men även ”märkningen” är fel som sådan –
    Lucas fanns 1990 ->
    Men sånt är jo inget nytt i sig när det gäller märkning på/från skrot 😂

    #455309

    Regin
    Deltagare

    Ingen lugn och ro här –
    det finns fortfarande massor att göra.

    Nästa på gång –
    ja det får bli das ”Törbo” 😜
    Mcy-1090

    Åter igen, ja så ställs man inför –
    att delarna inte ser snygga ut ihop 😒

    Och ……….

    Hej!
    Hittar ingen före bild

    Betrakta denna som ”före” bild 😉

    I bästa stil, ja så är det rost på WG axel……
    Mcy-1091

    Då tösen här här framöver skall gå som FPT
    så finns det stor risk att man måste justera om GLT

    Men, med lite ”finkänslighet” –
    så fick vi ordning på det med 🤗
    Mcy-1092

    Då hoppar vi vi direkt till ”efter” bilden 😉
    Mcy-1093

    Jo det är den samma Turbo:
    Mcy-1094

    Returrör också klart:
    Mcy-1095

    Före montering av Turbo’n –
    så gäller det att inte glömma ”stödstag’et” bara:
    Mcy-1096

    Då så –
    återstår endast att ”dra ihop” det:
    Mcy-1097

    Och nu börjar det att likna något 👍
    Mcy-1098

    Verkligen inte mycket skillnad på dessa 2:
    Mcy-1099

    Så detta resultat är jag helnöjd med 😊
    Mcy-1100

    Mcy-1101

    Sedan en liten ”lustig” sak –
    som jag ”trillade” över på förra skrotrunda…..

    Denna lilla ”filur” –
    sitter monterad på B201 bränslerör ingående i ”pannrummet”
    Mcy-10910

    Även på visa av delarna till ”aut-vxl” på OG 900 –
    lika så på 9000
    Mcy-10920

    Men den gör samma jobb på en B202 –
    så kunde bara inte låta bli 👌
    Mcy-10930

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #455338

    Regin
    Deltagare

    Tar en liten paus från jobbet omkring Turbo……

    Lägger istället lite energi på en annan ”störande” sak –
    nämligen ”Ventilkåpan” 😒

    Inte bara ser den ”ful” ut –
    kåpan över tändstift verkar jo vara dragen med runt 200 Nm 👀
    Mcy-1102

    Detta går inte för sig –
    ja, så kan det helt enkelt bara inte få se ut 😳

    Hur går man då till väga, jo –
    ett sätt är att plocka kåpan från t.ex NG 900 ”sugis”.

    Innan vi gör det –
    så får Mr Muscle lov att jobba med undersidan av ventilkåpan 😊
    Mcy-1103

    Kåpan från NG 900 ”Sugis” var det.
    Lustigt nog, så fanns det gott om dem på skroten nära mig –
    så plockade åt mig en 3 st fina ”raka/jämna” med hem.

    Ganska så fort så inser man, att dom har verkligen inte alls samma längd –
    men att de 4 hål är exakt samma.
    Så lägger man den gamla ovan på den från NG 900 –
    ja så ser det så här ut:
    Mcy-1104

    Bara att testa på:
    Mcy-1105

    Så där ”Voilá” –
    det går alltså att göra:
    Mcy-1106

    Men, detta gick lite för lätt 🤣

    Om man tar en av dom andra kåporna –
    och lägger ”ovanpå” ventilkåpan:
    Mcy-1107

    Så ser man direkt att, baksidan in mot torpedväggen –
    ja den hamnar för högt uppe, men att framdelen då ”sticker ut” lite
    Mcy-1108

    Mcy-1109

    Mcy-1110

    Om man testa att lägga kåpan i sin ”helhet” på ventilkåpan:
    Mcy-1111

    Ja så ser det inte alls så tokigt ut 😊
    Mcy-1112

    Men då ski**r det sig rejält med passformen på skruvhålen –
    så bara att glömma direkt …… 😒

    Dessa kåporna, dom har ”framtill” –
    en liten ”bockning” neråt på typ 10*

    Men vad gör väl det –
    om man då bara anpassar den ”baktill” 😃

    Blott att testa på plåt nr:2
    Mcy-1113

    Och se på denna här –
    med nära nog 100% passform i första försök 👌
    Mcy-1114

    I samråd med ägaren –
    har det blivit bestämd att vi kör på denna lite ”unika” variant 😊
    Mcy-1115

    Och tiden efter detta jobb –
    så har även Mr Muscle verkligen gjord sitt 👀
    Mcy-1116

    Bilagor:
    #455357

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Det här gilla jag… också 😁!

    Är det något särskilt att ta hänsyn till när man gör ren ventilkåpan, ingen vatten i xxx, försiktig med anläggningsyta yyy, spar gummitutan zzz.

    Ååå, du fattar 😊!

    Mvh

    Mathias

    #455361

    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Det här gilla jag… också 😁!
    Är det något särskilt att ta hänsyn till när man gör ren ventilkåpan, ingen vatten i xxx, försiktig med anläggningsyta yyy, spar gummitutan zzz.
    Ååå, du fattar 😊!
    Mvh
    Mathias

    Ja, om du skall använda kåpan inom 24 Tim så –
    man om du låter den ha ”torktid” typ minst 48 Tim på ett värmeelement, så nada problem 👌

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #455397

    Regin
    Deltagare

    Kör vidare i samma ”stil” –
    d v s blir fortsättning på ventilkåpan.

    Där återstår en hel del jobb med den –
    behöver ny färg, samt det skall jobbas med ”våtslip” igen.

    Just färgen, ja den kan vara lite av ett fy #¤%&/( <——– (censur) 😳

    Fördel: Är inte direkt någon panik med tiden på den –
    så tänkte jag skulle testa ”feltema’s” variant på färgborttagning
    Mcy-1117

    Efter en 8 Tim, jo så börjar det hända lite:
    Mcy-1118

    Mcy-1119

    Efter 16 Tim:
    Mcy-1120

    Men inte så det räcker på långa vägar, så på det igen –
    dock fick jag ett tips om att lägga plast över:
    Mcy-1121

    Och det skulle man kanske ha gjord från början –
    för efter ev avsköljning med ”hett” vatten, så var det bra nära 👍

    Nu har man lite att jobba med 😊
    Mcy-1122

    Mcy-1123

    Sedan har jag minsann även haft besök här,helt ända borta från DK/Jylland –
    av min kompis ”Madsen” med EP’n 😃 👍

    Det blev tyvärr endast till en sk ”blixtvisit” på endast små 4 Tim –
    men vi hann med Pizza och den obligatoriska ”skrotrundan” 👌

    Madsen hade även delar här som jag införskaffat till hans projekt –
    men även vice versa:
    Mcy-1124

    Så hade han även delar till projektet här 👍
    Mcy-1125

    Vi snackar om hållaren till extramätarna –
    men den som sitter ett steg längre ner i mittkonsol:
    Mcy-1126

    Detta här är en ”kopia” eller ”Retro” tillverkad i plåt:
    Mcy-1127

    Som man annars hittar den i Saab org katalogen för 1993:
    Mcy-tbh

    PS:
    om någon ligger inne med just den CD spelaren på bild –
    så hör gärna av dig 🙂

    • Det här svaret redigerades 7 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 7 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 7 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #455455

    Regin
    Deltagare

    Tar en paus från smeten i garaget –
    ja det är denna sk ”färgborttagningen” jag syftar på 🤐
    Mcy-1137

    Testade istället att –
    provisorisk montera extramätarna i den nya hållaren:
    Mcy-1138
    Och det ser inte alls så dumt ut 😊

    Sedan har det även genom tiden i projektet –
    hittat hit lite olika trevliga saker.

    Vad sägs om en NOS Talladegaratt 😎
    Mcy-1128

    Mcy-1129

    Mcy-1130

    Jovars, den e till 9K –
    så skall göra en smärre lite ”modify”
    Mcy-1131

    Mcy-1132

    Och ihop med det också för årsmodellen –
    korrekt införskaffade instrumenthus 😊
    Mcy-1133

    Ja så var jag bara tvungen –
    att ta en lite ”förhandstitt” på hur det skulle ta sig ut:
    Mcy-1134

    Och denna ”utsikt” kan man nog gott leva med 👌
    Mcy-1135

    Sedan inte att glömma vxl-spaks knopp samt damask
    ihop med förvaringsfacket:
    Mcy-1136
    Som får vara i till rätt CD-spelare dyker upp.

    Tanken är även –
    att få sytt vxl-damasken med gula ”stygn” som resten av ”konceptet” 😃

    Bilagor:
    #455468

    lsoderlund
    Deltagare

    Snyggt, Beträffande färgborttagningsmedlet, är det ett sådant som penslas på?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #455474

    Regin
    Deltagare

    Snyggt, Beträffande färgborttagningsmedlet, är det ett sådant som penslas på?

    Just precis, rena ”gelé” 😜

    #455609

    Regin
    Deltagare

    Då så, äntligen blev man klar med kåpan över tändstiften:
    Mcy-1137-1

    Ihop med ventilkåpan –
    så är den biten avklarad:
    Mcy-1138-1

    Vissa av dessa jobben här –
    är så sjukt ”krävande” med rost/slipande/grunder/färg samt maskering etc etc 🤢

    Lika så när man nu ändå är igång med våtslip –
    ja så ta en titt på IC röret:
    Mcy-1139

    I bästa samma stil –
    så hittar vi en sk ”gjutnings kant/rest” som med insuget:
    Mcy-1140

    Mcy-1141

    Bestämmer mig för –
    att vi tar en ”chans” i samma stil som med insuget:
    Mcy-1142

    Lite mera efterbehandling på det –
    och så redo för ny färg.

    Lika så har turen kommit till DP:
    Mcy-1143

    Som efter en redig omgång med stålborste –
    faktisk kan se ut så här 😃
    Mcy-1144

    Mcy-1145

    Då vi även i den föregångna veckan –
    har fått paket från DO88
    Mcy-1147

    Nej inte hela slang pkt –
    men dock rubbet av slangklammer
    Mcy-1148

    Ja så var bara att sätta igång i den ena ändan:
    Mcy-1146

    Och efter antal timmar samt dagar
    så blev det dags för ”maskning” av ventilkåpan:
    Mcy-1149

    Lite av ett ”slavgöra” i sig själv:
    Mcy-1150

    Fortsättning följer på detta………..

    Bilagor:
    #455658

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Spännande värre 👍😊!

    Vilka år hade tryckrören text ”Intrecooler”?
    Passar de rakt av på samtliga årsmodeller med IC originalmonterat?
    Mvh

    Mathias

    #455674

    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Spännande värre 👍😊!

    Vilka år hade tryckrören text ”Intrecooler”?
    Passar de rakt av på samtliga årsmodeller med IC originalmonterat? Mvh
    Mathias

    Det hade dom t o m 1988 –
    1988:b kom den nya textlösa ”light” modellen.

    Överlag, ja så passar de –
    blott man har det org ”set up” d v s även slangarna.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 478 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng