OG 900 Mcy "Miss English"

Forum Övrigt Projekt / Min bil OG 900 Mcy "Miss English"

Detta ämne innehåller 480 svar, har 25 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-29 20:43.

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 481 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #455088

    Regin
    Deltagare

    Och vidare vi skulle här.

    Nästa på tur är själva insuget, eller ”inloppsrör” som det fint heter också.

    Tycker att kvalitet på själva gjutningen –
    ja den har hallkat efter en del på de sista årsmodellerna 🤔

    I sedvanlig stil så finns dessa ”rester” kvar:
    Mcy-1032

    Snygga e dom inte och bort skall dom:
    Mcy-1033

    Men när man sedan titta på andra sidan –
    så finns det plötsligt djupa ”jack/hål” i ytan också:
    Mcy-1034

    Så kan vi bara inte ha det här, får bli till att köra vidare med ”knofedt” –
    och efter första grovgörat, så ser man den kommande potential 😊
    Mcy-1035

    Efter en längre tid’s jobb med bl.a våtslippapper –
    ja så börjar det äntligen likna något:
    Mcy-1038

    Jag har gjord denna typ av job här på projekt innan, men denna gången fick det utökas –
    till ytterligare en ”nivå” då ”djävulen” kom fram i mig 😂

    Tröttnade på alla dessa ”rester” från gjutningen –
    så fick att bli till och kavla upp ärmarna:
    Mcy-1036

    Och se på den –
    nu börjar det att likna något 😋
    Mcy-1037

    Lika bra testa se vad det kan bli av det hela:
    Mcy-1039

    Mcy-1040

    Efter X-antal färglager:
    Mcy-1041

    Ja så är det bara att konstatera:
    Mcy-1042

    Att det rent faktisk finns hopp om det 🤗
    Mcy-1043

    Mcy-1044

    Det här skall bli ganska spännande –
    att få se hur det kommer sluta/ta sig ut i slutändan 😊
    Mcy-1045

    Bilagor:
    #455104

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Fint som brukligt. Jag hoppas resulatet håller i sig efter allt jobb du lagt ned på finish mm. 🙂

    #455106

    Regin
    Deltagare

    Fint som brukligt. Jag hoppas resulatet håller i sig efter allt jobb du lagt ned på finish mm. 🙂

    2011 gjorde jag Kvartz på samma sätt –
    det håller den dagen i dag 🙂

    #455107

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Kul att se och fint som vanligt!

    Kör du Dremel även här och i så fall vilket tillbehör?
    Jag tänker främst på ”fenorna” närmast ”kammaren”. Jag har svårt åt komma åt med exempelvis en lamellskiva.

    Jag är inne på att glasblästra eller våtblästra isf att lackera, något du eller någon annan testat? OM, finns det bilder ni kan visa?

    Mvh

    Mathias

    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    #455116

    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Kul att se och fint som vanligt!

    *Thnx* 🙂

    Kör du Dremel även här och i så fall vilket tillbehör?
    Jag tänker främst på ”fenorna” närmast ”kammaren”. Jag har svårt åt komma åt med exempelvis en lamellskiva

    Dremel i all ära –
    men här skall det även annat till.
    Slipmaskin till ”toppen” där dom 2 ”uttagen” sitter:
    Slipmaskin

    Vinkelslip med ”flapdisc” till dom yttre delarna.

    Sedan mellan kanalerna –
    där kan man köra med sk ”roterande fil”
    Roterande.fil_

    Dessa klara det mesta av ”grovjobbet”
    Efter detta, så står den på att ”fila” samt senare ”våtslippapper” i olika steg 😊

    Jag är inne på att glasblästra eller våtblästra isf att lackera,
    något du eller någon annan testat?
    Mvh
    Mathias

    Jag har endast gjord detta för att sedan måla över.
    Skulle tro att om man inte ”behandlar” ytan efteråt –
    så blir den ganska ”mottaglig” för evt smuts

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #455120

    M.Broberg
    Deltagare

    Glasblästra är skitfint, ett tag. sen ärjar det.

    så glasblästra + klarlack om du får det att fästa. annars är det smidigt att måla skiten.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #455122

    Regin
    Deltagare

    Hej! Jag är inne på att glasblästra eller våtblästra isf att lackera,
    Mvh
    Mathias

    Jag hade nog satsat på att måla.
    I det långa loppet, så ser det (i min värld) –
    så mycket snyggare ut 🙂

    April 2011 så införskaffades det en 1985’a T16 här ”Kvartz
    (https://saabklubben.se/forum/amne/saab-900-t16-at55l-sr-kvartz-2/)

    Redan då ”lekte” jag med insug, men på Kvartz –
    så insåg jag rätt fort, att jag skulle passa mig med att vara för frisk med färgen 😏

    Här syns det att endast –
    insug/spjällhus/vattenrör under insuget samt startmotor är målat, inte själva toppen:
    9

    26833521

    70969600

    ”Pannrummet” – ventilkåpan, samt intercooler (gjuten variant) –
    ihop med IC-rören och just insuget, det blev målat:
    k1001

    k1002

    k1003

    Blott ett exempel på visa –
    att även lite färg kan ge det store resultat, den stora ”effekten” 😊

    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    Bilagor:
    #455133

    Regin
    Deltagare

    Men……
    idag skriver vi d.1 februari 2019 (ja tiden den går fort när man har skoj) 😋

    Och i dag står det alltså en 1993’a –
    skön cabriolet i MCY utförandet i mitt ”garage” 😊

    Vi skall vidare i detta med just insug’et –
    som här, efter sk ”torktid” och godkänd ”inspektion” ligger redo:
    Mcy-1046

    Lite av dom nya delarna som skall till:
    Mcy-1047

    Vi börjar med dessa 2 ”uttag” –
    som egentligen är ett gammalt ”arv” från tidigare OG 900
    Mcy-1048
    Dessa uttag har varit använd till lite av olika genom åren –
    allt från ”tempgivare/sensorer – till ”kyluttag” för den första vattenkylda Turbo som kom 1988 🙂

    Nästa är ”kallstartsgivare”:
    Mcy-1049

    Och där efter x3 nya gummi –
    som trotts allt är lite av en sk ”färskvara” 😊
    Mcy-1050

    På sin plats:
    Mcy-1051

    Och med tillhörande på plats:
    Mcy-1052
    (Attans, hade skitiga ”nävar” i alla fall ) 🤬

    Gillar denna ”utsikten” allt mer 😊
    Mcy-1053

    Mcy-1054

    Vissa kanske minns den senaste bild för ”pannrummet” –
    man där måste jag ha sovit på lektion 🙄
    Mcy-1055

    Allt bakom ”bröstkåpan” skall jo vara i svart, så det blev att plocka bort/av startmotor –
    för att göra en ”ommer” 😝
    Så här skall det se ut:
    Mcy-1056

    Innan vi monterar insuget –
    så dags för lite av sorten 100% ”bling” Lyftöglan här 🤭
    Mcy-1057

    Mot så här:
    Mcy-1058
    Lite som ett ”arv” från projektet jag hade innan…….

    Då så –
    har vi ”kittet” redo för montering 😎
    Mcy-1059

    Trevlig kommande ”go helg” på folket här 👍

    Bilagor:
    #455183

    Regin
    Deltagare

    Äntligen, så kom dagen då man får se vad som kommer att bli ut av det hela 🙂

    Det är givetvis själv insuget jag skriver om …..

    I samband med monteringen av detta, kommer jag att ”överge” en del av den sk ”standard” –
    och då är det skruvarna jag skriver om….

    Jag är ganska så ”svag” för dessa ”torx” skruvarna som kom till efter OG 900 –
    92 151 832, men jag är inte alls lika svag för priset för dem 🤑
    Enligt Orio 63,93 st + moms = 79,91 och då X16 enbart ventilkåpan = 1.278,56 😱

    Så när man kan hitta en NOS sats så klagar man inte direkt 😊
    Mcy-1062

    .
    .
    .

    Nej nu gör jag det igen 😂 ……… 😳

    Just kidd’n
    jag hade en skrotrunda, och plockade inte mindre än 48 st från diverse bilar 😜

    Så efter en rengöring samt ”skydd”:
    Mcy-1063

    Ja så blev det även över till insuget –
    som här sitter på sin plats:
    Mcy-1064

    Jag har själv lite av dessa på lager:
    Mcy-1065

    Och med just dessa 3 st här –
    ja så skall vi gå ”tillbaka” i OG 900 historiken 😎

    På en MY 1993, ja så skall där egentligen sitta sk ”pinnbultar” till spjällhuset –
    meeeeeen ………..

    På det tidigare bilarna, som typ ”Kvartz” –
    ja där sitter det rent faktisk skruv till det huset 😉

    Här gör vi en ”repris” om än dock med sk ”modern” skruv 😋
    Mcy-1066

    Modern skruv i all ära –
    men någonstans, så tycker jag den ser så ”go och rund ut” 😊
    Mcy-1067

    Döm själv 🙂
    Mcy-1068

    Och givetvis samma under till stödstaget:
    Mcy-1069

    Får medge, att ”bilden” jag har i huvudet –
    ja den ”håller i sig2 fortfarande 👍
    Mcy-1070

    Ett insug i sig, ja det kommer man inte långt med –
    så en ”fuelrail” gör sig den också.
    Dock så ser denna förfärlig ut 👎
    Mcy-1071

    Spridarna tar sig inte mycket bättre ut –
    men se på denna, efter lite lackrengöring …… så är det hopp om det 🤗
    Mcy-1072

    Nya O-ringar beställda från vårt fina ”lager” 😊
    Mcy-1073

    Monterad och redo:
    Mcy-1074

    Vilket ger oss ett nytt ”mini-kitt” –
    redo för ännu en montering 😎
    Mcy-1075

    fortsättning följer på detta.

    Bilagor:
    #455204

    Regin
    Deltagare

    Med BTR på plats:
    Mcy-1076

    Samt ”fuelrail
    Mcy-1077

    Anslutningen mellan just BTR samt Fuelrail
    även den monterad:
    Mcy-1078

    Dom delarna som e spända/redo/kollade –
    dom kör vi på samma sätt som då det begav sig på ”fabriken” 😋
    Mcy-1079

    Och vad blev då ”grejen” till för något:
    Mcy-1080

    Jo detta här skulle man jo ha gjord för många år sedan 🤐
    Mcy-1081

    Här syns lite av den ”effekt” jag sökte –
    allt/det mesta under insug, det går i det ”dunkla
    Mcy-1082

    ”Diggar” den nya bränsleslang från ”Klubben’s lager” 🤗
    Mcy-1083

    So far, hit till:
    Mcy-1084

    Ja så ser i alla fall jag, att det hela går på rätt håll –
    har blivit ett så mycket skönare/rundare/mjukt insug att se på 😛
    Mcy-1085

    Mcy-1086

    Mcy-1087

    Är själv ganska så nöjd med effekten mellan det målade insug –
    och så det som är naturelt alá fuelrail/btr samt spridare 😊
    Mcy-1088

    Mcy-1089

    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    Bilagor:
    #455232

    Det blev en mycket snygg effekt med svart under insuget. Insuget i sig självt blev supersnyggt, mera Saabig design med mjuka former.
    Man är helimpad och inspirerad!

    • Det här svaret redigerades 8 månader sedan av .
    #455248

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    👍

    Hittar ingen före bild så här kommer en som stället säker och ting (läs insug) i proportion 🤣.

    20180706_133328

    Bilagor:
    #455251

    Lustgasen
    Moderator

    Blev väldigt snyggt med röda lyftöglor. Gillar torx-skruven också. Detaljer som gör skillnad.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #455258

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Vad är det för packning/tätning/o-ring mellan spjällhus och insug?

    Mvh

    Mathias?

    #455267

    Regin
    Deltagare

    Det blev en mycket snygg effekt med svart under insuget.

    Jo vist blev det 😊
    Fattas ett par saker till under insug, men då dessa blir i samma stil –
    så tror jag fortfarande att ”konceptet” kommer ”hålla” 🙂

    Insuget i sig självt blev supersnyggt, mera Saabig design med mjuka former.

    Ja, jag är också supernöjd med det 👌
    (Vågar man skriva, att efter allt kom på plats, så fick jag ny inspiration till/på ett annat) 🤫

    Man är helimpad och inspirerad!

    Glad jag fortfarande kan skapa den ”effekten” –
    blott att sätta i gång då 😎

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 481 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng