Projekt Trubbnos-Aero # En studie i Saabrost #

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt Trubbnos-Aero # En studie i Saabrost #

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt Trubbnos-Aero # En studie i Saabrost #

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 250 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 8, 2012 at 22:12 #188908

      Hade inte “pearl” peter en liknande lösning då han höll på med sin pearl –
      2st motorstativ ihopsvetsade på något sätt ❓

        januari 8, 2012 at 23:41 #188912

        @plankan wrote:

        Hade inte “pearl” peter en liknande lösning då han höll på med sin pearl –
        2st motorstativ ihopsvetsade på något sätt ❓

        Jovisst hade han det, men i mina ögon ser det hemmabyggt ut

          januari 9, 2012 at 10:02 #188916

          Haha! Den bilden visa ju väldigt bra hur vaggan ser ut 🙂 Jo han hade nog typ samma lösning. Visst det är nog inga större problem att bygga en men vore nice att få bild på nått som använts. samt lite mått kanske,så man spar lite tid.
          Igentligen bara mått från golv upp till centrum på axeln den snurras med som behövs. Hittade fina bilder på hans hemsida.

          Två motorstativ vore nice ja.

          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

            januari 9, 2012 at 15:03 #188920

            Trevligt att d går framåt Henrik, bra jobbat,du e snart ikapp mig igen 😆

            Här e iaf en bild på vaggan, utgångsobjekt 2st motorstavi från biltema. Det svåra är å hitta centrum på vikten så att säga, ju närmre mitten(viktmässigt) man hamnar ju lättare snurrar man den sen.

              januari 9, 2012 at 18:04 #188923

              @saab putte wrote:

              Haha! Den bilden visa ju väldigt bra hur vaggan ser ut 🙂 Jo han hade nog typ samma lösning. Visst det är nog inga större problem att bygga en men vore nice att få bild på nått som använts. samt lite mått kanske,så man spar lite tid.
              Igentligen bara mått från golv upp till centrum på axeln den snurras med som behövs. Hittade fina bilder på hans hemsida.

              Två motorstativ vore nice ja.

              Här kan du se lite bilder på hur vi gjorde, men poängen är ju samma som Peter: http://trubbnos.doda.se/teardown_en.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

              Förstärkta och upprätade motorstativ (dom lutar ju framåt normalt)

              Mvh
              Henrik

                januari 9, 2012 at 18:05 #188925

                @Peter wrote:

                Trevligt att d går framåt Henrik, bra jobbat,du e snart ikapp mig igen 😆

                Ett tag kvar, men det känns bra när det rör på sig 🙂 Kommer gå ganska fort sen när vi sätter dit sidostyckena (och allt är inpassat), då svetsar vi i stort sett ihop hela sidan på bilen på en gång 🙂

                Mvh
                Henrik

                  januari 9, 2012 at 22:44 #188930

                  Tack! Peter och Henrik för bilderna. Skulle nån av er nån gång när ni har möjlighet att ta måttet upp till centrum på axeln som snurras? gärna mätt från nedre längsgående balk. Så man vet att karossen går fritt mot den 🙂

                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                    januari 30, 2012 at 18:26 #188697

                    @saab putte wrote:

                    Tack! Peter och Henrik för bilderna. Skulle nån av er nån gång när ni har möjlighet att ta måttet upp till centrum på axeln som snurras? gärna mätt från nedre längsgående balk. Så man vet att karossen går fritt mot den 🙂

                    Lite dåligt samvete 😳 Har inte kollat upp detta, ska försöka få det gjort nästa gång!

                    Igår var vi i garaget och förberedde för montering av z-balkarna (som förövrigt är färdigblästrade och zinkade hos firman som gör jobbet, hoppas ha en bild på dessa nästa gång).

                    Gårdagen till ära gick åt att fixa hålen ovanför z-balkarna, som det rostar så fantastiskt på hos 900:orna. Helt klart ett standardrostställe tillsammans med undre länkarmar och hjulhusen bak. Så här såg det ut en gång i tiden (2006):

                    Så här såg det ut efter att vi plockat bort z-balkarna, ganska fula hål:

                    Plåt kapades ur, ersattes, slipades ner och slutligen målades!

                    Har lite mer underredsmassa att skrapa bort nästa gång. Funderade lite på hur många som byter en plåt så seriöst som vi gör när den snart är gömd bakom z-balken och inte syns, men men.. Bra blir det iallafall 🙂

                    Mvh
                    Henrik

                      januari 30, 2012 at 19:57 #188700

                      Bra jobbat, kommer bli fint det där Henrik! Skönt veta att bilen är 100% rostfri, men du kommer då ha 2x aero som du inte vill köra annat än i solsken. 😛
                      Jag konstaterade i alla fall att Zbalkarna på nya T8an var skitfina, skönt! Slipper gärna det jobbet ni gör ärligt talat.

                      Kom förbi när lappmöglet släppt så får du köra Besiktigade och påställda T8an igen, behöver ett utlåtande på den från en som vet hur dom känns.

                        januari 31, 2012 at 18:36 #186266

                        @Turbocab wrote:

                        Bra jobbat, kommer bli fint det där Henrik! Skönt veta att bilen är 100% rostfri, men du kommer då ha 2x aero som du inte vill köra annat än i solsken. 😛
                        Jag konstaterade i alla fall att Zbalkarna på nya T8an var skitfina, skönt! Slipper gärna det jobbet ni gör ärligt talat.

                        Kom förbi när lappmöglet släppt så får du köra Besiktigade och påställda T8an igen, behöver ett utlåtande på den från en som vet hur dom känns.

                        Tack 🙂 Och vi får definitivt träffas snart igen! Ser fram emot att testa T8:an 🙂

                        Mvh
                        Henrik

                          januari 31, 2012 at 18:56 #186179

                          Kul att det går framåt! Förstår att det känns skönt att ha en makalös Aero till att stilla begäret med, det kanske även ger lite extra inspiration för denna renovering?

                          Jobba på. mvh Isak

                            februari 4, 2012 at 15:30 #187114

                            @Esak wrote:

                            Kul att det går framåt! Förstår att det känns skönt att ha en makalös Aero till att stilla begäret med, det kanske även ger lite extra inspiration för denna renovering?

                            Jobba på. mvh Isak

                            Det är faktiskt ganska skönt att veta att man har en fin bil redan, det sänker stressen att bli klar med denna, och man kan göra allting rätt utan att känna tidspress 🙂

                            Äntligen är Z-balkarna klara för montering! Det var på tiden. Det blev så att den högra z-balken återanvändes och den vänstra togs ifrån den röda bilen som vi skrotade ner till småflis. Vi börjar med lite historia (man kan väl kalla det så, var ju flera år sedan!)

                            Den vänstra z-balken var inte jättefräsch på min bil, samt den hade blivit fulsvetsad av tidigare ägare. Det hade gått att rädda den, men det var mycket rost emellan de bägge plåtarna som den är gjord av så vi tog den ifrån donatorbilen.

                            En gammal fin 900i -85:a skänktes till oss i Mars 2009 (som även gav mig balken ovanför tanken, skarven mellan plåtarna i bagagen samt en bra bakaxel)

                            Balkarna gjordes iordning redan i slutet av 2010, men blivit nerprioriterade:

                            Och nu äntligen är bilen tillräckligt redo för dom! Balkarna är blästrade och zinkade:

                            Parallellt har även en vindrutetorkarmekanism gjorts iordning (for future use!):

                            Samt har köpt på mig delar för att göra iordning en riktigt fin instrumentplatta (har alla delar nu):

                            Det var väl allt för den här gången! 🙂

                            Mvh
                            Henrik

                              februari 4, 2012 at 18:01 #187841

                              Jag har funderat på stereo till Aero-85:an, och tänkt att det vore himla nice med Saaboriginal bandare ifrån tiden det begav sig.

                              Någon som sitter på en Clarion S-662 HP (föredras) eller en Clarion S-950 ? Viktigt att det står “Made for SAAB” på fronten..

                              Se bild:

                              Mvh
                              Henrik

                                februari 4, 2012 at 18:02 #187952

                                Är det inte bara till att åka till Saab och köpa? :wacko 😀 :beef

                                  februari 4, 2012 at 23:44 #188310

                                  Jag har en Saab radio som legat hemma på hyllan i många många år.
                                  Tagit ur en lågmilad 9000 CC USA importerad som importerades till Sverige, för att sedan direkt skrotas.
                                  Logik?

                                  Du får säga till om det skulle vara intressant.

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 250 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.