Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne har 349 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast 2024-11-24 21:23 av Ingmar Svensson.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 31, 2016 at 23:42 #419815
Ja, jag är också nervös för brand och försöker greja med annat än slip och svets mot slutet av passet, har funkat så här långt.
Tycker att man får använda det mesta i skärverktygsväg, det är sällan de skadade ställena har den goda smaken att låta sig komma åt bara med vinkelslipen. 😛
Något jag inte brukar använda är tigersåg, tycker bara de slingrar sig, slår och är oprecisa i bilplåt. Nibbler funkar kalas, men det gäller ju att komma åt, då.96 V4 1975 ”Bollen”
november 1, 2016 at 20:04 #419824Fortsättning rostlagning
Idag fortsatte rostlagningen men det blev inte så mycket gjort, på slutet blev svetsarna konstiga, gasen var slut! Jag tycker inte att en 5-llters tub räcker speciellt länge så jag ska försöka byta upp mej till en 11 liters.
Skärmkanterna svetsade jag med MIG eftersom jag valt att lägga svetsen i vecket mellan skärm och skärmkant. Normalt MIG-svetsar jag där det är möjligt men utvändig plåt där svetsen syns TIG-svetsar jag, plåten slår sig mindre och blir mjukare så den är lättare att rikta (jag har inte speciellt mycket erfarenhet av svetsning i bilplåt, håller på att lära mej, men konstigt nog sitter lärdomar i sedan jag gick på ASEA industriskola i början på 60-talet).Efter svetsningen blev det lite annat jobb, bl.a. tog jag ut kuggstången, det krävde att hela rattstången lossades. Hoppsan, det finns en smörjnippel på kuggstången, den har nog aldrig blivit smord när vi hade bilen i drift, men bälgarna var bra, 25 år gammalt gummi. Jag tycker att inre kullederna går väldigt lätt, är det vanligt med glapp, går de att justera?
När jag drog ut de gamla handbromsvajrarna så upptäckte jag att fäströret till handbromsspaken lossnat i svetsarna. För att kunna svetsa där så måste mattorna ut, för att få ut mattorna även stolarna.
Och nu åkte även panelerna med ljudisolering bort, det var i dessa som möss och råttor haft sina bon, det låg även en död, förtorkad mus i isoleringen så det var nog inte så nyttigt att äta glasull? Det som förvånade mej var att torpedplåten bakom var klädd med samma typ av matta som golvet, har panelerna med isolering kommit till efteråt för att bilen var högljudd?
Lite kuriosa i slutet på dagen, jag börjar få betalt för jobbet, 1 kr 10 öre i mynt, hoppas jag hittar mer när jag tar bort baksätet.
Det skramlade också till när jag dammsög i bilen så jag var tvungen att kolla vad det var i dammsugaren. En nyckelbricka med ett registreringsnummer P47225, kan det ha varit det nr bilen hade när den fanns hos SAAB. P är ju gamla Älvsborgs län.Hittade även skattkvitto frå 1973.
Nu är det ledigt några dagar men jag behöver nog jobba på om bilen ska vara klar till våren, min känsla är att detta projekt har växt rejäl t sedan jag hämtade hem bilen
men ambitionen har inte ändrats men jobbet är större än jag trodde.Attachments:
november 2, 2016 at 07:09 #419848Heja på!
Intressant tråd detta. Angående ljudisoleringen så va väl 99an en ganska tyst bil (välisolerad) om jag jämför med tex Ford Cortina 68 å Volvo 142 72 där det låter som att motorn sitter vid golvet på passagerarsidan. (Eller har jag haft otur med ”fel” test exemplar?)
99an hade å andra sidan bekymmer med vibrationer i golvet vid högt motorvarv som blev bullrigt.
Från 1970 års modell fick 99an andra motorfästen, skillnaden i buller mellan dessa vet jag inte för jag har aldrig testat en 69a.november 2, 2016 at 10:11 #419851Skulle också vilja köra TIG! Har du en separat svets eller så’n där konverterare för MIG:en?
96 V4 1975 ”Bollen”
november 2, 2016 at 10:41 #419852Jag har separat TIG utrustning. Att svetsa med TIG är mycket likt gassvetsning. Jag har inte svetsat så mycket bilplåt ännu med TIG men en del annat i tunnplåt.
Fördelar med TIG-svetsning är mjukare svetsar och mindre sliparbete efteråt. Nackdelen är att det går långsamt och därmed förbrukar mer gas.Tycker att jag har en rätt bra svetsutrustning, det är bra kvalitet på maskinerna men jag behöver träning för att använda dom.
MIG-maskin 3-fas 380 V som klarar 190 A Helvi Easymig 208 (italiensk maskin). Den har punktsvetsautomatik som fungerar mycket bra.
TIG-maskin 1-fas 220v klarar både TIG och MMA upp till 200 A med mycket automatik, fransk, kommer inte ihåg namnet.
Gassvets med skärbrännare och AGA nr 11 svetshandtag
Plasmaskärare Helvi PC 33 Inverter, klarar 10 mm tjock plåt.
Gasol för värmning, lödning- Det här svaret redigerades för 8 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson.
november 6, 2016 at 23:13 #419938Blev lite gjort idag också när jag ändå var i verkstaden och bytte till vinterdäck på vardagsbilen.
Monterade bort värmeelementet och renspolade det. Mycket skit och rost. Spolade även genom lamellerna och blåste rent på utsidan. Innan jag monterar det igen vill jag göra en provtryckning för att kontrollera att det inte läcker. Vilket tryck behövs? Jag har tänkt provtrycka med luft med elementet nersänkt i vatten.Eftersom jag fått hem svetsgasen passade jag också på att göra lite svetsprov innan jag börjar den stora lagningen i hjulhuset.
Jag skriver upp de inställningar som jag tycker fungerar i olika svetslägen, mitt minne är inte bra nog för att hålla reda på dessa värden.Första provet var överlappsfog, se bild nedan, jag tycker att maskinen var rätt känslig på inställningarna innan det blev bra. (Jag gjorde många flera prov utöver de på bilden).
MIG-svetsen har även punksvetsautomtik (egentligen bara en timer som bestämmer hur länge svetsen ska vara igång sedan man tryckt på startknappen). Jag tycker den fungerar mycket bra när man bara hittat rätt inställning beroende på hålstorlek och plåttjocklek.
Med rätt inställning går det inte att dra isär plåtarna – men det krävs prov för inställning, även den första punktsvetsen, den till höger ser bra ut men gick lätt att dra isär.Attachments:
november 9, 2016 at 10:38 #419992Fortsatte med lite jobb idag, plockade bort allt i motorrummet.
Även vindrutetorkarmekanismen åkte ut eftersom jag fick ett tips om att torkarspindlarna kan kärva. De gick relativt lätt men jag smörjer upp dem innan jag monterar tillbaka. Ska även ta isär torkarmotorn och kolla kol och parkeringskontakter.
Och så de förbaskade små djuren (man får väl inte svära på detta forum?), de har gnagt av isolering och en kabel helt och hållet i kabelhärvan som går från motorrummet in i bilen.
Fortsatte med lite polering, det blir riktigt bra med bara handpolering men ska testa med maskin så tror jag den blir högblank. Eftersom det finns en mängd småskador som jag måste bättra så är det dags att köpa lite färg, problemet är att skylten med färgnummer är så ärgad att det inte går att läsa färgkoden, är det någon som kan avgöra detta med hjälp av bilderna nedan?
Attachments:
november 9, 2016 at 12:29 #420004Tänk om man hade varit så klok att man skrev upp allt!
96 V4 1975 ”Bollen”
november 9, 2016 at 12:35 #420006Kan denna länk vara till hjälp?
http://temp.saabklubben.nu/farger/farglista99_69-73.shtml
november 9, 2016 at 14:44 #420011Kan denna länk vara till hjälp?
http://temp.saabklubben.nu/farger/farglista99_69-73.shtmlTack för listan, jag har försökt få fram den men inte lyckats. Den färg som ligger närmast är Husarblå men problemet är att det finns lagningar på bilen som lackats med Husarblå en gång i tiden och den är markant mörkare än bilens originalfärg. Jag har även en liten skvätt av Husarblå kvar. Det är nog inte heller blekning, då borde båda färgerna blekts lika eftersom lagningen skedde på 70-talet. Kan det vara en provfärg på en provbil? Det blir nog att montera av bagagerumsluckan och åka till min lackleverantör.
- Detta svar redigerades för 8 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson. Anledning: Rättat stavning
november 10, 2016 at 23:22 #420033Svetsjobb
När jag svetsar ser jag till att ha rent runt omkring och brandsläckare lätt åtkomlig, denna vagn fick jag från ett byggföretag som lades ner, två släckare och en släckningsfilt i ena tuben, i den andra finns stora brand och värmeisolerande handskar!
Först svetsning av innerskärmen, inte så vackra svetsar, jag behöver träna mer, dessutom är det ett problem att det rinner ner smält rostskydd som jag inte kom åt att tvätta bort.
Jag hittade också små rostskador vid infästningen av nedre bärarmen på höger sida.
Insåg snart att det var knepigt att laga men att det påverkade infästningens hållfasthet så det var bara att sätta igång. Det tog 4 timmar så denna typ av skador blir nog kostsamma att fixa om man inte kan göra det själv.
Började med att kapa bort tills jag kom till frisk plåt.
Tillverkade två nya plåtar och passade in.
Svetsningen var ett litet helvete, trångt och svårt att komma åt och dessutom under bilen.
Nästa steg är rengöring, rostskydds- och bättringsmålning av motorrummet så nu blir det nog tyst i den här tråden ett tag.
Attachments:
november 11, 2016 at 20:06 #420060Ändrade planer
Fick ett ryck idag och åkte till verkstaden, tvättade rent hela motorrummet, tog inte så lång tid men det beror nog på att det gjordes en ordentlig rengöring vid motorbytet.
Nu en fråga till alla SAAB-experter här på forumet, hur gör jag med motorrummet?
– Enklast är ju att maska av och ta fram sprutan och lacka om hela motorrummet men då kommer det ju att se nytt ut och skilja sig från resten av bilen, min idé är ju inte att det ska bli en helrenovering.
– Enbart måla över rostiga ytor med rostskyddsfärg. SAAB måste haft dåligt med färg, den är mycket tunn på hela bilen och speciellt i motorrummet. Vissa lite dolda ytor har ingen färg alls. Tecken på förseriebil, kanske inte tänkt att säljas?
– Delmåla ytor som inte syns så väl när motor och alla komponenter monterats, se bild nedanDagen slutade med reparation av kablarna som råttdjävlarna gnagt av.
Jag har jobbat som pensionär med elsystem i husbilar och husvagnar och hittat mycket knasigt som gjort att det inte funkat så bra så ett par tips.
– Skaffa riktiga verktyg för pressning av kabelskor, de är inte speciellt dyra idag,
– Använd rätt sorts kabelskor storlek och typ. Det vanligaste felet jag hittat är dåligt klämda kabelskor.
– Skaffa en kabelskalningstång,
– Använd riktig godkänd eltejp vid lindning av kabelstammar, svart plasttejp bryts ner på några år i bilmiljö.
– Sträck inte tejpen sista varven, den kryper och lossnar, ser fult och oprofessionellt ut.
– Om det är trångt att linda på tejpen så linda den på en rundstav med klistret utåt så rullar man på tejpen på kabelhärvan.- Det här svaret redigerades för 8 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson.
- Detta svar redigerades för 8 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson. Anledning: Glömde bilderna i texten
Attachments:
november 12, 2016 at 08:35 #420071Det där med delrenoverimg är svårt. Man vill ju som du säger att helhetsintrycket ska ”lira”.
Man kan tänka såhär. Om du tex målar innanför innre hjuluskanterna hela vägen så har du ett lättskött motorrum. Om man inte vill måla så mycket får man väl bättrings lacka å ryka ihop färgen, då blir det inte så glansigt heller utan ser mer ”sletet” ut. Så tänker iaf jag. Hoppas någon mer har synpunkter.
Risken är väl om man lackar hela utrymmet så slutar det med hellack.
Jag står inför samma dilemma på min 70ia…
Tack för fina eltejpstips, speciellt det med pennan!!- Det här svaret redigerades för 8 år, 1 månad sedan av Andreas Hermansson.
november 14, 2016 at 22:01 #420132Ny fas i renoveringen!
Demontering, rengöring och kontroll av delar till hjulupphängningen fram. Jag jobbar med en sida åt gången så lär jag mej så går den andra sidan oftast mycket snabbare.
Bärarmarnas gummibussningar var lite besvärliga att få bort. Det var knepigt att få loss gummibussningens innerrör, den satt stenhårt och var svår att få tag i, skar bort gummit och drog loss den med en rörtång, något bättre knep? (Jag har 6 till som ska bort.)Eftersom jag inte har några stora rengöringsresurser så gör jag enligt följande:
– Grovrengöring av hela bilen med högtryckstvätt utomhus, jag har inga tvättmöjligheter inomhus.
– Efter demontering av delar grovrengöring med skrapa, stålborste etc. Om det finns underredsmassa eller rostskyddsmedel på delarna så skrapar jag bort det mekaniskt, jag tycker det är enklast med en halvvass Morakniv. Jag har funnit att blästra bort underredsmassa i min lilla bläster tar lång tid, blästermedlet bara studsar mot underredsmassan, plus att det skitar ner blästermedlet snabbt.
– Tvättning med industritvättmedel
– Blästring om delarna går in i min bläster. Jag blästrar inte speciellt hårt, bara till rost är borta, färg som sitter hårt så att den inte går bort när man kör över den med blästern den lossar inte sedan heller. Det enda tillfälle då jag blästrar riktigt rent är när delarna ska pulverlackeras.Bärarmarnas kulleder behövde verkligen bytas, en var helt hoprostad. Inte svåra att få bort men det krävdes min FIAT specialavdragare för att komma år den ena, se nedersta bilden.
Så till dagens frågor, hur byter man yttre knutens bälg, enligt verkstadshandboken krävs ett specialverktyg för att dela knut och axel men jag förstår inte hur det fungerar, knuten hålls ju på plats med en låsring. Hur fungerar delbara bälgar, håller dom, någon som har erfarenhet. Jag har också letat efter ny bälg men inte hittat någon, passar bälg från senare årsmodell?
Attachments:
Om du har loss drivaxeln kan du lossa inre tripoden, trä av den, inre damasken sen kommer du åt att dra av den yttre damasken och sätta på en ny. helt utan att lossa drivknuten från axeln.
inre tripoden sitter med en låsring och splines, tappa inte (nållager)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.