Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne har 345 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast 2024-10-02 22:35 av adamz.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 24, 2016 at 22:43 #419561
Som jag skrev i en tråd på 99 -forumet så har jag hämtat hem en 99-a som stått i en lada i 25 år. Den är, tror jag, lite unik. Det är -68-års modell med chassinummer 548.
När jag kollade här på hemsidan så börjar chassienumreringen 1969.
Bilen ägs av min sambo som i sin tur fick den av sin pappa 1981 och körde med den till 1990. Hennes pappa är noterad som ägare sedan mars 1969. Det konstiga är att bilen är tillverkad maj 1968 och påställt första gången i Sverige 1968-05-03 men det finns inte någon registrerad ägare i bilregistret förrän maj 1969. Använde SAAB bilen för eget bruk under tiden? Någon som kan SAAB 99 historien så i detalj?
En liten kuriosanotering, Folksam kunde inte försäkra bilen när min sambo tog över den för det fanns inga 99 med årsmodell 68 i deras datorsystem.
Bilen har gått 20500 mil och bilens historia är känd sedan den lämnade SAAB i Trollhättan. Motorn är bytt för ca 1000 mil sedan, renoverad av Malte Månsson i Linköping. Växellådan är också bytt efter motorn till en begagnad som gått ca 6000 mil, ägaren hade aldrig använt frihjulet!Jag har beslutat att göra bilen i ordning så att den blir körbar och “presentabel” men inte på något sätt ett utställningsföremål.
Eftersom bilen stått i en lada 25 år med ett inte alltför bra klimat och med tydligen en massa råttor och möss så var inte skicket precis som jag minns när vi ställde in den i ladan.
Min ambition är att göra följande:
– en ordentlig rengöring både in och utvändigt
– renovering av bromsarna (de var fastrostade när vi drog ut bilen ur ladan)
– kontroll av hjulupphängningar, ev byte bussningar, stötdämpare
– nya däck ( ett exploderade när vi pumpade upp däcken för att dra ut bilen ur ladan)
– byte oljor och filter
– kontroll och renspolning av kylsystem, ev byte av slangar
– byte av tänddelar och justering tändning
– kontroll av elsystem, montera nytt batteri
– kontroll av rostskador
– bättring av lackskador, polering och vaxning av lack och blankdelarHar jag glömt något viktigt som brukar krångla på en 99:a?
Jag har resurser och möjlighet att göra de flesta jobb själv, håller på och helrenoverar italienska sportbilar. Till det har jag tillgång till verkstadslokal med plats för två bilar och en maskinverkstadsdel. Här finns lite info om min verkstad https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=77&t=279783
Jag har kört SAAB sedan mitten -60 till 2011 men det har varit nya bilar så jag har aldrig jobbat med SAAB-ar förutom enklare service och reparationer.
Fortsättning följer när jag börjat rota i bilen.- Detta ämne redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
- Detta ämne redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
- Detta ämne redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
Attachments:
oktober 26, 2016 at 07:23 #419606Det var en väldigt intressant bil och ett spännande projekt, som jag ser fram emot att få följa här! En tanke, om ingen här har extra bra koll på Saab 99, kan ju vara att kontakta Saabmuseet om det. De har både kunskap och arkiv om det mesta i Saabväg, jag har själv fått bra hjälp från dem i olika frågor.
oktober 26, 2016 at 12:13 #419614Nu har jag börjat med närmare koll av av bilen. Min känsla är att 25 år i en lada inte varit speciellt bra för bilens skick, mitt minne är att den var relativt blank i lacken då den ställdes in men den ser för bedrövlig ut. Jag testade att provpolera ett antal ställen, den blev förvånansvärt blank, se bild nedan, men jag upptäckte också att lacken var mycket tunn på en del ställen. Det finns en hel del stenskott som var lackbättrade men den tidens bättringslack måste varit riktigt dålig för det finns inte mycket kvar av färgen, den har vittrat bort.
Även långtidsminnet är kort, nu såg jag skälet till att bilen ställdes av, värmekranen läckte som ett såll och hade kopplats bort. Det förklarar också varför det stod en dunk med 25 år gammalt vatten i bagageutrymmet. Nu behöver jag hitta en ny värmekran.
Invändigt har jag tagit bort överdragsklädseln. Det såg hyggligt ut under överdragsklädseln men ryggstödet bak var lite sönderbränt i ovankant. Går det att få tag på klädseltyg?
- Det här svaret redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
Attachments:
oktober 26, 2016 at 14:20 #419624Kontroll av rostskador
Bilen har rostskyddsbehandlats ett flertal gånger så jag förväntar mej inte några stora rostskador. I bagageutrymmet gjordes ett par lagningar av rostskador av en verkstad på 80-talet. Om jag minns rätt så var det ett fäste till parnadstaget. Jag kommer att ta bort rostskyddet och kontrollera lagningen noggrannare.
I övrigt har jag hittat ett litet hål i främre nederdelen av båda skärmkanterna fram.
Jag hittade även ett rosthål under stänkskyddet fram på höger sida. Vänster sida var bra.
Dessa rostskador är enkla att åtgärda men frågan är om det finns dolda skador som jag bör leta efter?
Attachments:
Hei.
Vedrørende tilvirkningsdato og førstegangsregistrering så har jeg noe liknende med min 1967 96 Monte Carlo 850.
Det er en forseriebil som ble produsert 31. mai 1966. Har fått informasjon om at den gikk på fabrikken det første halvåret.
Den har aldri vært registrert i Sverige, iht. informasjon fra Riksarkivet.
Den er førstegangsregistrert i Norge i januar 1967.Lykke til med prosjektet.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidoktober 26, 2016 at 17:15 #419632Renovering av bromsar och hjulupphängning
Eftersom jag vill ha bilen flyttbar så börjar jag renoveringen av bromsar och hjulupphängningarna fram.
Jag fotograferar och noterar mycket både under demontering och montering även om jag har tillgång till verkstadshandbok och/eller reservdelslistor. Jag blandar inre delar höger/vänster sida utan lägger delarna i plastbackar. Jag skrotar inga delar förrän jag fått tag på ersättning (gissa hur jag lärt mej detta?).Jag är extra noga med var skruvar och muttrar ska sitta, min erfarenhet är att de kan ha olika hållfasthetsklasser och måste hamna på rätt ställe. Det kan även skilja på gängor grov, fin, tum ,mm för samma skruvdimensioner och längder.
Började riva och upptäckte att allt satt som berget så det var direkt att börja med mutterknacken för att få isär delarna.
Jag brukar testa i följande ordning när något sitter fast (min idé vid renovering är att använda originaldelarna så mycket det går så jag är rädd om skruvar, brickor och muttrar, skickar hellre till ytbehandling än köper nytt).
– sexkanthylsa, (inte 12-kant, de drar sönder hörnen på muttrarna) och ett långt skaft
– slå på ändarna av skruv och mutter med mässingklubba, detta bryter rosten i skruvförbandet
– provar med mutterknacken
– värmer med gas
– om inget annat hjälper eller bulten går av så borrar jag ur skruven,
– om skallen blir rund så finns det en massa knep, svetsar för det mesta på en mutter om det går.
– skadade gängor ersätts med gänginsatser, HeliCoil, jag gillar inte att borra upp och använda större skruv, svårt att ersätta delar i framtiden.Mycket rost! Var tvungen att klippa av handbromsvajern.
Bromsoken renoverades en kort tid innan bilen ställdes in så jag hoppas att kolvar och lopp är ok. De ser ju inte för bra ut utvändigt men det gick bra att få bort nipplar och luftskruvar.
Attachments:
Intressant bil och trevlig tråd! Och vilken fin verkstad!
Kul med någon annan som gillar SAAB och FIAT dessutom! Jag har en 96 ’62, en 9000 Aero ’93 och en 124 Sport Spider ’74.
Du verkar ju ha en del tidigare erfarenhet av bilrenovering men jag önskar ändå lycka till!
Hälsn,
Emiloktober 26, 2016 at 23:06 #419689Minnet sviker, precis som du skriver. Jag hade en svart 99 med ch nr 230 som endast gått 9000 mil. Mao en mkt tidig bil som din. Den rullar i Norge sedan 2006.
Vid lanseringen av SAAB 99 fick handlarna själv hämta sina bilar i Nyköping, din bil bör vara en av de som har gått som demo bil.
Jag hade ( har) fotot från detta på min bil. En del av bilarna hade dekaler ( klister märke sa man på den tiden) på dörrarna samt takskylt som sa att det var nya _SAAB 99.Detta är noterat i ana nytt runt hösten -68. Jag får kolla vid tillfälle, tidningen finns.
Även om bilen var “ny” så gjordes det en hel del modifieringar redan till 1970 års model. En hel del prylar passar endast 1969.
Behöver du NOS delar så får du höra av dig, jag har ganska mkt nytt liggandes även till de tidiga bilarna.Bifogar bild på min svarta.
Attachments:
oktober 27, 2016 at 09:10 #419695Oj, vad snyggt med en svart 99:a! Är det originalkulören? Jag har en 69:a i silversand med chassinummer 3615, vilket ju är högt i detta sammanhang.
Kul tråd detta! Den ska följas.
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984oktober 28, 2016 at 23:17 #419742Dagens jobb 2016-10-28
Fortsatte idag med att riva ner bromsar och hjulupphängning fram. Nu är det tomt i hjulhusen. Det blir många lådor med “skrot”. Jag tar massor av foton och gör successivt anteckningar om sådant som jag känner mej osäker på. Det var många justeringsbrickor till övre bärarmarna, väldigt olika på de båda sidorna, tyder det på stora toleranser i karosstillverkningen på den tiden?
Jag har kollat områden kring infästningarna till bärarmarna efter rost. Det finns lite spalt- och ytrost och ett litet hål mindre än en enkrona till frisk plåt. Är det några dolda ställen som jag speciellt bör kolla.
Det stora jobbet var att lyfta ut motorn. Jag tar massor av foton och gör successivt anteckningar om sådant som jag känner mej osäker på.
Det är alltid spännande att göra ett motorlyft, framförallt “vad har jag glömt att lossa den här gången?” – jo hastighetsmätarkabeln! I övrigt gick det smidigt.
Fattar inte varför bilden blir upp och ner?Jag tvättar aldrig motorrummet och motor/växellåda innan jag lyfter ut dom. Det är mycket lättare att se ev. oljeläckage när man fått ut motorn.
Här upptäckte jag ett liten läcka från hastighetsmätardrivningen, vanligt? Finns det någon speciell tätning?
Började också demonteringen av värmesystemet för att byta värmekran. Tur var det, mössen har använt utrymmet i värmefläkten till matlager, massor av ekollon!
Som en liten avslutning letade jag igenom lagret efter SAAB-delar, hittade en kartong som säkert stått i 20 år med lte delar bl.a. värmekranen!!!! Jag hade alltså köpt kranen för montering i bilen men inte bytt ut den. Jag hittade också ett främre avgasrör men det ser inte lika ut som det som sitter på plats, det har en extra ljuddämparburk, se bild nedan. Kan det vara till en annan SAAB-modell, jag har ju haft ett antal men eftersom det varit tjänstebilar så har jag aldrig mekat med dom själv?Jag hittade också en del dokumentation om SAAB:en så nu har jag kvällslektyr, bl.a. hur man byter värmekran, det verkar ha varit ett omfattande jobb för att få bort temperaturgivaren!
Introduktionsboken fick jag, om jag minns rätt, på 90-talet av en arbetskamrat som jobbade på firman som tog fram boken. Den är intressant för där ser man att det gjordes en del ändringar innan bilen serieproducerades.
Attachments:
oktober 31, 2016 at 23:16 #419805Rostlagning
Jag kommer att beskriva rätt detaljerat de jobb jag gör på bilen och vill gärna ha kommentarer och idéer hur man kan göra saker och ting enklare och bättre, jag är en amatör inom området även om jag “pysslat” med bilar som hobby och precis avslutat en helrenovering så vill lära mej mer och jag vet att det finns massor av kunskap både om renovering och gamla SAAB:ar där ute i landets verkstäder och garage.
Dagens jobb började med rostlagning. Jag är nästan paniskt rädd för brand i verkstaden så jag börjar alltid med heta arbeten som ska göras och går inte hem förrän efter 2 timmar efter senaste slipningen eller svetsningen. Slipning är det jag är mest försiktig med så jag har skärmar som jag sätter upp som fångar upp slipgnistorna. Dessutom täcker jag allt glas, så att jag inte får slip och svetsloppor inbrända i glaset. Jag har fått tag på en aluminiumklädd matta från byggbranchen som jag lägger eller tejpar över rutorna.Jag har också en särskild verktygsvagn för plåtbearbetningsjobben.
(Kan någon förklara hur jag kan vända bilderna rätt, de är rättvända i min fotoredigerare.)Vid arbete på bilar använder jag i huvudsak tryckluftsverktyg, jag tycker de är smidiga och ofarliga, det behövs dock en bra kompressor.
Skärmkanter
Jag börjar med renslipning av områden med rost för att få ett grepp om utbredning, för mej är det viktigt att hela tiden ta bort så mycket att jag har frisk plåt att svetsa i, hellre lite för mycket än för lite.Sedan skär jag bort den rostiga plåten med en tunn kapskiva eller om det går med plåtsax. Jag har provat sågar, mejselhammare, nibbler men tycker inte det är bättre, bara klumpigare, vad använder ni?
Innerskärm
I höger innerskärm var det mycket rost under stänkskyddet.Här skar jag bort en rejäl bit upp på innerskärmen, det är ju lätt att komma åt att svetsa. Plåten kändes tjock så jag mätte, 1 mm! Det gäller att ha lite olika plåttjocklekar hemma
Efter renslipning och före svetsning målar jag med svetsbar rostskyddsfärg.
Lite lagning av kanter och ett par små hål så är det dags för svetsning.
Detta var dagens jobb, ca tre timmar, får se om det blir fortsättning i morgon. Jag är ju pensionär och styr tiden själv, men försöker vara i verkstaden 3 dagar i veckan.Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.