Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Visar 5 inlägg - 346 till 350 (av 350 totalt)
  • Författare

Hej Ingmar!

Tack för återkoppling. Har själv vid något tillfälle pillat med de där ostyriga rektangulära kolen i sina styrningar.

Det finns en skör balans mellan restaurera och inte röra gamla ”contraptions” som fungerar.

[Apropå erkänna sina misstag: Min far hade en 50-talsmoped, en jättefin blå Monark, ett mellanting mellan cykel och moped. Den var en sk en-petare med en kilrem som drivning. Den var min första 15 års-moped. Tingesten var alldeles för skör för att ”meka med”. Stålpinbultar i aluminium (a la Triumph).  Den fick ett kort liv.   Det finns en liknande historia med en 96 cm^3 Sachs motorcykel från säg 1936 som jag och ett par kompisar hittade i ett skräphål i skogen i Ysane typ 1968. Det tog en vecka för att få igång den. Sen ”älskade vi den till döds”.  Idag hade båda objekten sålt dyrt på ”Bilweb auktions” typ.]

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
      SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
      SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

oktober 22, 2024 at 20:03 #518413

Inte undra på att bensinpumpen inte kunde få fram någon bensin!

20241010_113534

Jag var inte nöjd med motorgången, den misstände på tomgång. När jag kopplade på stroboskoplampan för att finjustera tändningen så såg jag att den missade på tändningen så jag beslöt att byta ut alla tänddelar, det är ju inte så stora kostnader. Det var behov att byta fördelarlocket, kontakten i toppen till tändspolen och kontakterna till tändkablarna var brända.

20241009_133444

Det var inte lätt att se att det stod 20 vid strecket på svänghjulet.

20241009_130636

Nu väntar jag på fint väder för provkörning utomhus (vill inte ut och köra på grusvägarna vi har runt verkstaden).

oktober 22, 2024 at 20:22 #518417

Hej Ingmar!

Bra att du servar din unika 99a det håller både Dig och den allert -:)

I somras när jag bytte vevaxeltätning på motorn som ska i min 99a så bytte jag koppling, urtrampningslager och stödlager i svänghjulet samt renoverade slavcylindern.

Pensionären tog tillfället i akt att stålborsta och smärgla det rostiga svänghjulet (motorn hade stått i en container säg 15 år).

Skalan med vinklarna blev som ny -:).  Rekommendars varmt.

I ditt fall om du inte ska ha av svänghjulet så räcker det med att hålla stålborsten mot kanten av svänghjulet på tomgång gissar jag. Om det skulle behövas så kan du bättra på med ett slippapper på ett vinklat skaft. Vips o du kan ställa in tändningen på halva graden när.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
          SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
          SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

oktober 23, 2024 at 16:32 #518475

Det går framåt (men även lite bakåt)!

Idag började jag med kompressionsprov för att utesluta dålig kompression på någon cylinder, motorn hade ju inte varit startad på 33 år. Detta för att utesluta att någon ventil hade fastnat eller fastrostade kannringar, ett inte ovanligt problem med de båtmotorer som jag renoverar.

Jag vet inte vad för kompression en 1,7 liter Triumph-motor ska ha men här var den i stort samma på alla cylindrar, 10,0 till 10,5 bar. Det viktiga för mej är att den är så lika som möjligt på alla cylindrar.

Dax för provkörning efter lite finjustering av tändning, förgasare och tomgång. Nu går motorn riktigt fint så det blev några varv runt verkstaden. Intressant att köra en så gammal bil, tungstyrd, får nog kolla däcktryck igen. Även bromsarna var tunga men det blir nog bättre när de slitits in, allt är ju nytt eller renoverat. Inga problem med bromsverkan, även handbromsen tar bra.

Naturligtvis så bli det lite bakslag också, upptäckte att expantionskärlet läckte i framkanten, så nu behövs lite lödning.

20241023_123219

Nu närmar sig besiktning, lite nervöst och ett antal justeringar som jag noterat på en whiteboardtavla.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
              november 24, 2024 at 21:23 #518936

Expantionskärlet lött och provtryckt 0,5 bar, det var tätt.
              Nu har jag kommit så långt att provkörning varit möjlig. Efter lite justering av förgasaren enligt beskrivningen i verkstadshandboken går den riktigt bra, får se om den klarar CO-halten vid besiktning. När jag satt i bilen och inifrån såg hur mycket små stenskott och repor det finns i vindrutan så tog jag beslutet att byta den. Ny ruta finns ju hos klubben men endast gröntonad som jag inte vill ha så jag kollade runt lite och hamnade hos Veterania i Norrköping. Jag har handlat hos dem tidigare, det var smidigt, de levererade rutan till vår OK-mack, lite dyrare än klubben men ingen fraktkostnad.

—-

Jag har beslutat att skjuta upp besiktningen till våren, jag vill inte besikta innan jag bytt rutan, dessutom har vädret blivit så dåligt.

Visar 5 inlägg - 346 till 350 (av 350 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.