Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

  • Detta ämne har 315 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast 2019-07-18 20:25 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 316 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #420156
    saab putte
    Deltagare

    Härligt projekt som kommer att följas 😊

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #420158
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Om du har loss drivaxeln kan du lossa inre tripoden, trä av den, inre damasken sen kommer du åt att dra av den yttre damasken och sätta på en ny. helt utan att lossa drivknuten från axeln.
    inre tripoden sitter med en låsring och splines, tappa inte (nållager)

    På min bil är det inte tre axlar på den inre knuten, det är bara två, går den också att ta bort från axeln?

    #420198
    cljo
    Deltagare

    Den svarta 99:an! Det var goda nyheter. Det måste vara den (dig) jag träffade i Kristianstad tidigt 1990-tal. Jag tog en bild på den i profil och jag har ständigt återkommit i mitt sinne till den där bilden. Jag minns den svarta 99:an som oerhört läcker. Optimal kulör för karossformen, en kombo jag aldrig sett varken förr eller senare.

    När jag slog regnumret på den såg jag till min fasa att den blivit en släpkärra eller om det nu var Toyota. Men den lever alltså i Norge. Goda nyheter!

    #420199
    Janne Hagnell
    Moderator

    När jag slog regnumret på den såg jag till min fasa att den blivit en släpkärra eller om det nu var Toyota.

    Är det någon skillnad?
    🙈

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #420217

    2 eller 4 hjul väl…?
    Jo den svarta minns jag från en annons. Mycket snyggt med svarta 99or.

    #420218
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Fortsatt rengöring av delar. Färgen på delar i motorrummet är mycket tunn och sitter dåligt så det är inte så konstigt att det rostat under 25 år i ladan. Det är bara att dra blästern över ytan så är färgen borta. I och för sig bra då det blir ren metall att lacka på. Jag blästrar ytan så att färgen får bra fäste. I huvudsak blästrar jag med glaskulor eftersom det inte förstör ytan. Aluminiumoxid använder jag bara på hårt rostade ytor.

    20161116_133750
    20161116_134907

    Blästrade delar, klara för målning.

    20161116_130632

    Jag hann även med lite rostskyddsmålning i motorrummet.

    20161117_164136

    Dagens fynd var dock detta när jag vid fikat satt och bläddrade i dokumentationen jag hittade i en låda. Dessa noteringar fanns i slutet av en ”Gör det själv” handbok.

    20161116_135728

    Som synes så har service gjorts från 16000 till 19000 mil. Anteckningarna är mina och jag tror att jag gjorde det mesta jobbet själv, minnet är lite dåligt, kan ha haft hjälp med en del. Även utförda reparationer har bokförts, den första 1981,och slutar 1985 då sidan tog slut Var finns resten till ca 1990 med bl.a. motor och växellådsbyte? Får fortsätta leta.

    20161116_135721

    Bilagor:
    #420244

    Kul med dokumentation! Lite extra kul när man antecknat själ kansk…
    Vad blir det för ”färg” på ”hjulupphängningarna?

    #420250
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Kul med dokumentation! Lite extra kul när man antecknat själ kansk… Vad blir det för ”färg” på ”hjulupphängningarna?

    Jag håller på att forska mer om bilens historia, klart är att SAAB haft den inregistrerad som ägare med reg.nr P47225.

    Blev lite förvånad då jag såg att bärarmarna var grå och bromssköldar med övriga delar var svarta.
    Hittade grå färg i färgförrådet som stämmer väl med bärarmarna, den kommer från min FIAT-renovering.
    För chassi-delar använder jag en industrifärg som går att måla direkt på rost och är både grund och topplack samtidigt, Jag blandar i mattningsmedel så att ytan inte blir för blank. Jag fick tips om denna färg när jag renoverade mina verktygsmaskiner, det har fungerat toppen, stark färg som tål oljor och kemikalier.

    PA090127

    Bilagor:
    #420273
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Bilens historik

    Mer rotande i lådorna gav utdelning, jag hittade en hel del intressanta papper.
    Bilen registrerades första gången på 3 maj 1968 med reg.-nr P47225 (detta visste jag tidigare) med SAAB i Trollhättan som ägare,

    Vagnskadegaranti

    Nästa dokument är registreringsbeviset från den 25 februari 1969 då bilen hamnat hos bilfirman Bytesbilar i Kalmar län och fått nytt reg.-nr H45045.
    En intressant fråga är vad SAAB använde bilen till ( 2000 mil är ju en avsevärd körsträcka på knappt 10 månader) eller om det funnits ytterligare någon ägare under tiden den fanns i Trollhättan? Någon på forumet som vet om och hur man kan få tag på gamla registreringsuppgifter så långt tillbaka i tiden.

    Bes-instr-Bytesbilar

    Där stod inte bilen speciellt länge, den 15 mars såldes den till min sambos pappa med mätarställning 1933 mil. Rätt fantastiskt, det var ungefär samtidigt som jag och min sambo träffades!

    Garantibevis

    Jag hittade också kvittot för köpet av utbytesmotorn. Det var tidigare än jag mindes, redan 1985. Priset var 3585 kr för vad de kallade servicemotor vilket innebar att det saknades insug, utblås, förgasare, generator och startmotor. Motorn stod i garaget minst ett år innan en kompis hjälpte mig att byta den så den borde monterats slutet 1986-början 1987. Jag har alla besiktningsinstrument kvar sedan bilbesiktningen började och vid besiktningen 1986-08-08 hade bilen gått 19254 mil så mitt minne att motorn bara gått ca 1000 mil är rätt.

    Bytesmotor

    Bilagor:
    #420285
    Lilln
    Deltagare

    Historiken är väldigt rolig att känna till på gamla bilar. Nästan halva nöjet 👍

    #420293
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Fel i forum
    Jag fick ett felmeddelande att allt inte kunde sändas, svarsalternativet var ”Sidan måste sändas igen” eller något sådant. Tryckte på den och efter en stund så var samma inlägg lagt till två gånger. Tacksam om Web-master kan ta bort dubbletterna:

    #420323
    Morten S.
    Moderator

    Da har jeg rader dublettene.

    Fel i forum Jag fick ett felmeddelande att allt inte kunde sändas, svarsalternativet var ”Sidan måste sändas igen” eller något sådant. Tryckte på den och efter en stund så var samma inlägg lagt till två gånger. Tacksam om Web-master kan ta bort dubbletterna:

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #420429
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Målning av delar
    Det här med ambitionerna vid renovering är ett problem, de växer med tiden. När jag såg de rengjorda och blästrade delarna så kom genast tanken på pulverlack, firman ligger ju bara knappt en mil hemifrån men som tur var så ändrade jag mej, insåg snabbt att det direkt innebar elförzinkning av skruvar och muttrar mm, så snart är man ingång med helrenovering inklusive ny lack.

    Det fick bli lackering av delarna, jag började med de grå, där har jag en lack som är nära den grå som SAAB använt men lite ljusare men det får duga.
    Jag upptäckte snart att SAAB använt flera gråa kulörer, fläkthuset var mycket mörkare, jag funderade och prövade att hälla i lite svart i en provburk med grå färg men det fungerade inte alls. Jag prövade även mörkare gråblå FIAT motorfärg, den är ljusare men såg bra ut sä jag valde att använda den.

    20161124_164224

    Ett problem när man ska lacka delar är ju var man gör av delarna för torkning, Det blir många provisorier, delar hänger lite överallt.

    20161124_164153
    20161124_164243
    20161124_164140

    Bilagor:
    #420452
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Renovering bromsar

    Bromsarna var ju helt hoprostade när vi skulle dra ut bilen från ladan så min förhoppning att bromsoken skulle gå att fixa till var liten. Kollade vad nya skulle kosta, knappt en tusenlapp styck. Jag har satt en budget på ca 10000 så bromsoken skulle äta upp lite väl mycket så beslutet blev att försöka fixa de befintliga.
    Före rengöring
    20161014_142815

    I verkstadshandboken beskrivs hur packningarna byts genom att med en tving låsa ena kolven blåsa ut andra kolven och byta packningarna på en kolv åt gången. Med detta förfarande kan man inte göra rent alla kanaler i oket och komma åt att rengöra ytorna invändigt. Jag försökte få ut kolvarna, det gick bra att få ut ena kolven, 8 kg tryckluft i anslutningen så small det till när kolven släppte men sedan var det stopp, när jag satte tillbaka kolven som släppt så gick det inte att få bort den när den andra lossat. Lösningen blev att tillverka ett lock med en oringstätning som gick att trycka in med tumkraft i oket och hålla emot med en tving, se bilder. Nu gick det som en dans att trycka ut kolvarna.

    20161125_103330
    20161125_103146

    Jag delade oken för att komma att rengöra ordentligt, Det var en del korrosion i kanterna på loppen men igen på kolvarna, För att få bort rosten så blästrade jag både ok ock kolvar med glaskulor. De ytor som jag inte ville att de skulle komma i kontakt med blästersanden maskade jag av med maskeringstape, det fungerar med glaskulor, vid hårdare blästring fungerar silvertejp, blästring fungerar dåligt på mjuka ytor. Mitt tillverkade lock var också perfekt för att skydda loppen.

    20161125_130931

    Jag kunde inte låta bli att prova hur färgvalet blev med de nymålade delarna på plats i bilen. Lite ljusare än originalet men helt OK.
    Före!
    20161021_164402
    20161024_172754

    Efter målning
    20161125_150929

    Bilagor:
    #420463

    Jag tycker att det ser bra ut trots att det inte stämmer 100% med orginal.
    Jag får ju samma problem med min 70ia.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 316 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng