Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne har 349 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast 2024-11-24 21:23 av Ingmar Svensson.
-
FörfattareInlägg
-
november 15, 2016 at 17:12 #420156
Härligt projekt som kommer att följas ?
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
november 15, 2016 at 17:18 #420158Om du har loss drivaxeln kan du lossa inre tripoden, trä av den, inre damasken sen kommer du åt att dra av den yttre damasken och sätta på en ny. helt utan att lossa drivknuten från axeln.
inre tripoden sitter med en låsring och splines, tappa inte (nållager)På min bil är det inte tre axlar på den inre knuten, det är bara två, går den också att ta bort från axeln?
Den svarta 99:an! Det var goda nyheter. Det måste vara den (dig) jag träffade i Kristianstad tidigt 1990-tal. Jag tog en bild på den i profil och jag har ständigt återkommit i mitt sinne till den där bilden. Jag minns den svarta 99:an som oerhört läcker. Optimal kulör för karossformen, en kombo jag aldrig sett varken förr eller senare.
När jag slog regnumret på den såg jag till min fasa att den blivit en släpkärra eller om det nu var Toyota. Men den lever alltså i Norge. Goda nyheter!
november 17, 2016 at 17:17 #420199När jag slog regnumret på den såg jag till min fasa att den blivit en släpkärra eller om det nu var Toyota.
Är det någon skillnad?
?96 V4 1975 ”Bollen”
november 17, 2016 at 22:02 #4202172 eller 4 hjul väl…?
Jo den svarta minns jag från en annons. Mycket snyggt med svarta 99or.november 17, 2016 at 22:40 #420218Fortsatt rengöring av delar. Färgen på delar i motorrummet är mycket tunn och sitter dåligt så det är inte så konstigt att det rostat under 25 år i ladan. Det är bara att dra blästern över ytan så är färgen borta. I och för sig bra då det blir ren metall att lacka på. Jag blästrar ytan så att färgen får bra fäste. I huvudsak blästrar jag med glaskulor eftersom det inte förstör ytan. Aluminiumoxid använder jag bara på hårt rostade ytor.
Blästrade delar, klara för målning.
Jag hann även med lite rostskyddsmålning i motorrummet.
Dagens fynd var dock detta när jag vid fikat satt och bläddrade i dokumentationen jag hittade i en låda. Dessa noteringar fanns i slutet av en ”Gör det själv” handbok.
Som synes så har service gjorts från 16000 till 19000 mil. Anteckningarna är mina och jag tror att jag gjorde det mesta jobbet själv, minnet är lite dåligt, kan ha haft hjälp med en del. Även utförda reparationer har bokförts, den första 1981,och slutar 1985 då sidan tog slut Var finns resten till ca 1990 med bl.a. motor och växellådsbyte? Får fortsätta leta.
Attachments:
november 18, 2016 at 06:03 #420244Kul med dokumentation! Lite extra kul när man antecknat själ kansk…
Vad blir det för ”färg” på ”hjulupphängningarna?november 18, 2016 at 10:21 #420250Kul med dokumentation! Lite extra kul när man antecknat själ kansk… Vad blir det för ”färg” på ”hjulupphängningarna?
Jag håller på att forska mer om bilens historia, klart är att SAAB haft den inregistrerad som ägare med reg.nr P47225.
Blev lite förvånad då jag såg att bärarmarna var grå och bromssköldar med övriga delar var svarta.
Hittade grå färg i färgförrådet som stämmer väl med bärarmarna, den kommer från min FIAT-renovering.
För chassi-delar använder jag en industrifärg som går att måla direkt på rost och är både grund och topplack samtidigt, Jag blandar i mattningsmedel så att ytan inte blir för blank. Jag fick tips om denna färg när jag renoverade mina verktygsmaskiner, det har fungerat toppen, stark färg som tål oljor och kemikalier.Attachments:
november 18, 2016 at 18:46 #420273Bilens historik
Mer rotande i lådorna gav utdelning, jag hittade en hel del intressanta papper.
Bilen registrerades första gången på 3 maj 1968 med reg.-nr P47225 (detta visste jag tidigare) med SAAB i Trollhättan som ägare,Nästa dokument är registreringsbeviset från den 25 februari 1969 då bilen hamnat hos bilfirman Bytesbilar i Kalmar län och fått nytt reg.-nr H45045.
En intressant fråga är vad SAAB använde bilen till ( 2000 mil är ju en avsevärd körsträcka på knappt 10 månader) eller om det funnits ytterligare någon ägare under tiden den fanns i Trollhättan? Någon på forumet som vet om och hur man kan få tag på gamla registreringsuppgifter så långt tillbaka i tiden.Där stod inte bilen speciellt länge, den 15 mars såldes den till min sambos pappa med mätarställning 1933 mil. Rätt fantastiskt, det var ungefär samtidigt som jag och min sambo träffades!
Jag hittade också kvittot för köpet av utbytesmotorn. Det var tidigare än jag mindes, redan 1985. Priset var 3585 kr för vad de kallade servicemotor vilket innebar att det saknades insug, utblås, förgasare, generator och startmotor. Motorn stod i garaget minst ett år innan en kompis hjälpte mig att byta den så den borde monterats slutet 1986-början 1987. Jag har alla besiktningsinstrument kvar sedan bilbesiktningen började och vid besiktningen 1986-08-08 hade bilen gått 19254 mil så mitt minne att motorn bara gått ca 1000 mil är rätt.
Attachments:
november 18, 2016 at 19:24 #420293Fel i forum
Jag fick ett felmeddelande att allt inte kunde sändas, svarsalternativet var ”Sidan måste sändas igen” eller något sådant. Tryckte på den och efter en stund så var samma inlägg lagt till två gånger. Tacksam om Web-master kan ta bort dubbletterna:Da har jeg rader dublettene.
Fel i forum Jag fick ett felmeddelande att allt inte kunde sändas, svarsalternativet var ”Sidan måste sändas igen” eller något sådant. Tryckte på den och efter en stund så var samma inlägg lagt till två gånger. Tacksam om Web-master kan ta bort dubbletterna:
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidnovember 24, 2016 at 20:09 #420429Målning av delar
Det här med ambitionerna vid renovering är ett problem, de växer med tiden. När jag såg de rengjorda och blästrade delarna så kom genast tanken på pulverlack, firman ligger ju bara knappt en mil hemifrån men som tur var så ändrade jag mej, insåg snabbt att det direkt innebar elförzinkning av skruvar och muttrar mm, så snart är man ingång med helrenovering inklusive ny lack.Det fick bli lackering av delarna, jag började med de grå, där har jag en lack som är nära den grå som SAAB använt men lite ljusare men det får duga.
Jag upptäckte snart att SAAB använt flera gråa kulörer, fläkthuset var mycket mörkare, jag funderade och prövade att hälla i lite svart i en provburk med grå färg men det fungerade inte alls. Jag prövade även mörkare gråblå FIAT motorfärg, den är ljusare men såg bra ut sä jag valde att använda den.Ett problem när man ska lacka delar är ju var man gör av delarna för torkning, Det blir många provisorier, delar hänger lite överallt.
Attachments:
november 25, 2016 at 19:43 #420452Renovering bromsar
Bromsarna var ju helt hoprostade när vi skulle dra ut bilen från ladan så min förhoppning att bromsoken skulle gå att fixa till var liten. Kollade vad nya skulle kosta, knappt en tusenlapp styck. Jag har satt en budget på ca 10000 så bromsoken skulle äta upp lite väl mycket så beslutet blev att försöka fixa de befintliga.
Före rengöring
I verkstadshandboken beskrivs hur packningarna byts genom att med en tving låsa ena kolven blåsa ut andra kolven och byta packningarna på en kolv åt gången. Med detta förfarande kan man inte göra rent alla kanaler i oket och komma åt att rengöra ytorna invändigt. Jag försökte få ut kolvarna, det gick bra att få ut ena kolven, 8 kg tryckluft i anslutningen så small det till när kolven släppte men sedan var det stopp, när jag satte tillbaka kolven som släppt så gick det inte att få bort den när den andra lossat. Lösningen blev att tillverka ett lock med en oringstätning som gick att trycka in med tumkraft i oket och hålla emot med en tving, se bilder. Nu gick det som en dans att trycka ut kolvarna.
Jag delade oken för att komma att rengöra ordentligt, Det var en del korrosion i kanterna på loppen men igen på kolvarna, För att få bort rosten så blästrade jag både ok ock kolvar med glaskulor. De ytor som jag inte ville att de skulle komma i kontakt med blästersanden maskade jag av med maskeringstape, det fungerar med glaskulor, vid hårdare blästring fungerar silvertejp, blästring fungerar dåligt på mjuka ytor. Mitt tillverkade lock var också perfekt för att skydda loppen.
Jag kunde inte låta bli att prova hur färgvalet blev med de nymålade delarna på plats i bilen. Lite ljusare än originalet men helt OK.
Före!
Attachments:
november 25, 2016 at 23:00 #420463Jag tycker att det ser bra ut trots att det inte stämmer 100% med orginal.
Jag får ju samma problem med min 70ia. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.