Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
november 26, 2016 at 09:36 #420469
Jag måste tillverka nya bromsrör till bromsoken. Vilka gängor använder SAAB vid pilarna på bilden nedan?
Attachments:
november 26, 2016 at 23:40 #420475Tror det är 3/8″ X 24 unf på bromsrörsnipplarna. Hittar inga uppgifter på luftskruven. Mycket seriös och intressant projekttråd.
november 29, 2016 at 18:59 #420528Dags att tillverka de korta bromsrören som sitter på oken. Jag har prövat enklare verktyg för att pressa konan på röret med ingen vidare resultat så när jag skulle tillverka alla bromsrör till FIAT:en så köpte jag detta verktyg, kostade en tusenlapp men det var det värt.
Verktyget är enkelt att använda och ger perfekta konor.
Det blå bockverktyget (billigt, några tior) fungerar bra men kräver plats, är det trångt är det låttare att komma åt med bocktången.
Slitytorna för bromsklossarna i bromsoket var slitna så att jag är rädd att klossarna inte flyttar sig som de ska när de blir slitna. För att råda bot på detta så satte jag upp okhalvorna i fräsen och planade ytorna, det behövdes ca 3 tiondelar. Detta gör att bromsklossarna glappar lite mer men så länge so de inte rider på styrpinnarna så tror jag inte det är något problem
Nästa aktivitet var demontering och rengöring av kopplingscylindern, Jag hittade ett litet rosthål i toppen bredvid påfyllningshålet. Det förklarade varför det fanns två oringar trädda på burkens lockgängor och som locket tätade mot, jag trodde att det var för att locket var otätt men det var för att täta rosthålet. Efter rengöring gick det enkelt att löda igen hålet.
Nästa negativa överraskning, slavcylindern var helt ihoprostad, Jag var tvungen att blästra cylinderborrningen för att kunna trycka ut kolven med tryckluft. Vid koll av ytan i cylindern så var det bara att kasta den i skrotet och beställa en ny, 300 kr. Det är mer upprostade delar än jag räknat med, min stackars budget är snart slut!
Attachments:
december 3, 2016 at 22:12 #420618Innan jag lyfter in motorn så kände jag att en genomgång av det elektriska på motorn var enklast att göra först.
Började med generatorn, den lät som en mindre stenkross så byte av lager är nödvändigt. Det blev stopp redan från början, jag fick inte loss muttern till remhjulet, den satt stenhårt. Det är ju svårt att få grepp om hjulet, jag försökte med det vanliga knepet, en kilrem runt remskivan och fastspänning av remmen i skruvstycket men det bara slirade, så in på nätet för att få idéer. Någon skrev att håll i remskivan med handen och använd mutterdragaren, provade, muttern släppte direkt!När jag plockar isär delar så lägger jag upp dom i ordning, alltid utifrån, från höger och fotograferar, så vet jag hur det ska sitta vid montering, gammal man är glömsk?
Kollade även släpringarna, rejält slitna så svarvning och polering behövs, Vid svarvning krävs uppriktning av axeln, jag vill ha mindre än 0,02 mm kast vid mätning på axelns lagerläge.
Efter svarvning och polering.
Dags för vindrutetorkarmotorn. Kontakterna som sköter parkeringen såg bra ut men motorns kollektor behövde lite polering.
Lagringarna till torkararmarna gick mycket trögt men efter att blött upp dem en stund med WD40 så snurrade de lätt igen. Hur får man in smörjmedel i lagringen, det finns ju ingen nippel eller smörjhål eller går det att dra bort axlarna?
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av
Ingmar Svensson.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av
Ingmar Svensson.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av
Ingmar Svensson.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av
Ingmar Svensson.
Attachments:
december 14, 2016 at 17:23 #420876Ibland går det fort, ibland sakta, just nu blir det inte mycket gjort, min sambo bröt handleden så nu är jag köksmästare, chaufför, mm.
Var och hämtade färg till bilen igår, Målabutiken i Kalmar är fantastiskt hjälpsam, deras färgleverantör hade inte receptet kvar för min färgkod B6 men de ringde runt och fick tag på Herberts färg med rätt kod. De kan även fylla sprayflaskor så jag fick en del av färgen som spray som jag kommer att lacka motorrummet med. Jag kommer att lacka nedre delen och dimma in övre delen så att det inte ser för nytt ut
En liten stund i verkstaden blev det igår. Det är mycket rengöring och kontroll av delar men börjar närma mej montering.
Fläktmotorn var gårdagens problem, den gick trögt och skrek som en stucken gris. Kollektorn var också sliten så demontering av motorn var nödvändig. Knepig konstruktion att ta isär. trådar till lindningen av tvungna att lödas loss för att kunna ta bort rotorn.Efter slipning och polering av kollektorn så rensade jag kollektorspåren. En del brytbladsknivar har ett hak i bakkanten som är perfekt att rensa spåren med.
Motorn var smörjtorr, kan det det på 25 års stillestånd? Glidlagren var smorda med en filtremsa indränkt i olja så jag tog bort lager och filtremsa och dränkte dom i en burk, de får ligga där några dagar. Jag använde en tunn hydraulolja, viktigt är att oljan inte ”dunstar” bort, jag har upptäckt i andra sammanhang att vanlig sk. symaskinsolja från mataffären är värdelös som långtidssmörjning i småmotorer.
december 18, 2016 at 16:31 #420974Nu börjar det roliga, montering av rengjorda och kontrollerade delar.
Efter montering av elmotorer så testar jag dom med ett likspänningsaggregat för att få en uppfattning om motorns funktion. Aggregatet ger max 14 volt och 20 ampere och är kortslutningssäkert.
Genom belastning kan jag testa att det ungefär stämmer med de värden som anges i verkstadshandboken. En fördel med aggregatet gentemot ett bilbatteri är att jag kan öka spänningen från ca 2 volt och uppåt. Det är bra att börja med lågt varvtal och lyssna på motorn när den varvar upp. Jag brukar även låta motorn gå en timme med belastning för att se att den inte blir för varm.
Första motorn till test var ventilationsfläkten, inte bra, lät mycket, drog för lite ström, borde dra upp åt 8 A belastad, drog 2,5 A. Fjädern till kolborstarna var nog också för svag, det blev en del gnistor vid kollektorn och varvtalet ökade när jag tryckte lite på kolborstarna. Dessutom en del vibrationer men det kan bero på att de små djävlarna (mössen) har ätit av fläktbladen, får se om jag kan balansera fläkten.Nästa motor till test var vindrutetorkaren, Helt OK resultat.
Kylfläktmotorn var heller inga problem, det syns dock att det har varit vatten i höljet så det behövs kanske någon form av tätning av husets skarvar.
Test med last var OK.
december 18, 2016 at 16:50 #420988Jösses vad seriöst! Själv ansluter jag 12V och är nöjd om motorn går och man inte blir döv av ljudet.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”december 18, 2016 at 22:59 #421016Har jobbat med flygunderhåll en gång i tiden och är väl lite miljöskadad. Dessutom har jag redan utrustningen, används vid test av utrustning och laddning av batterier till elmotordrivna modellflygplan.
Elmotor ca 4 hk, drivs med 42 volt, 2 meter spännvidd och 5 kg vikt.
Attachments:
december 21, 2016 at 19:58 #421060Oj, här kan man lära sig mycket!
Härlig ambitionsnivå när du faktiskt renoverar och använder det mesta av orginaldelarna.
Det kräver ju förvisso även din kunskap och utrustning.
Nu känner man sig mer som en delbytare. 🙂Ser fram emot fortsätt arbete och även att få se bilen i verkligheten när den klar!
Mvh Magnus Dufva
december 21, 2016 at 21:16 #421061Fortsatt montering, kylaren monterad i frontbalken. Kylaren lackades tunt med svart färg, svart leder ju värme bra och ger ett visst korrosionsskydd.
Jag har byggt en enkel lackbox för att lacka smådelar. den består av en trälåda på ben. Framför bakre väggen sitter en perforerad masonitskiva med ca 5 mm hål. Som filter bakom skivan har jag glasullsisolering 45 mm tjock. Ett hål i bakre väggen med en fläkt suger ut luften i lådan och blåser ut den utomhus via en ventilationsslang. Jag har kollat glasfibern. det är mycket färg i den så den fångar upp mycket färgdimma. Lackboxen byggdes som ett provisorium men har fungerat bra så den har fått vara kvar. Det enda jag skulle önska är en större fläkt, den räcker inte riktigt till när jag målar med sprutpistol men är tillräcklig vid sprayburksmålning.
Plockade även isär axlarna och gjorde rent, smorde med SKF knutfett. Jag behöll gummidamaskerna då de var felfria och mjuka och fina, däremot var slangklämmorna upprostade så det fick bli nya från Biltema.
När jag pressade ut navet ur styrspindelhuset så upptäckte jag att att två av hjulbultarna hade strippade gängor. Någon som vet var får jag tag på nya bultar, hittar inga i shoppen.
Plockade ur framhjulslagren när jag ändå hade navet borta för att byta fett och tätningar.
Lagren var förvånansvärt bra, det syntes inget slitage alls på ytterbanorna och alla rullar var helt oskadade. Svårigheten med koniska rullager är ju att man inte kan kontrollera innerringens lagerbana men min erfarenhet är att om rullarna är oskadade så är också innerringen oskadad.
Fettet i lagren var helt stelt!Typiskt, skruven som håller fjädern till handbromsens manöverarm gick av. Eftersom jag inte har helicoil i tumstorlek så fick det bli mm skruv. Jag gillar egentligen inte att ändra skruvdimension men jag var lat så det fick bli så. Dokumenterar dock alla förändringar jag gör så att en ev. framtida ägare får veta vad som ändrats. Gör det med en kommentar direkt i en kopia av reservdelskatalogen.
Attachments:
Fantastiskt seriös och informativ tråd. Jag har själv en husarblå 99a. Chassinummer 3729 så den är inte alls lika tidig som din.
Hjulbultar hittar du här:
http://webshop.saabparts.com/klassiker/bult-hjulnav941
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 1972december 22, 2016 at 20:06 #421208Hjulupphängning och bromsar
När man demonterar, tvättar och monterar koniska lager så gäller det att hålla reda på vilka innerbanor med rullar och ytterbanor som hör ihop, speciellt om de inte är nya, de sliter in sig till varandra, Jag har gjort misstaget så plastpåse med text är enkel metod.Nya kulleder monterade.
Hann också med lite hydraulik idag, det går åt många delar till ett bromsok. Jag delade ju oken, något som SAAB avråder ifrån i verkstadshandboken så jag blev förvånad när packningssatsen även innehöll de små ringarna som tätar mellan okhalvorna.
För att vrida kolven i rätt läge enligt instruktionsboken ska man använda en specialtång men jag kom på att det går lika bra med en kraftig låsringstång.
Första oket klart, bara ett till.
Huvudcylindern gick snabbt bara att skruva fast på nylackad bromsservo.
Dags för kopplingshydrauliken, hittade en packningssats i min gamla SAAB-låda, blev lite konfunderad, det var för många packningar i satsen men förstod när jag läste, den passar till många modeller så man får slänga dom som inte behövs!
Kopplingen monterad, inga problem, ny slavcylinder. Däremot undrar jag om slangen är original, har inte sett någon liknande i vare sig reservdelskatalog eller verkstadshandbok. Slangen är väldigt styv och det satt inga slangklämmor så det kompletterade jag med. Undrar om den håller efter 25 år i ladan men jag försöker, det är ju väldigt enkelt att byta om den läcker.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av
Ingmar Svensson.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av
Ingmar Svensson.
-
Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av
Ingmar Svensson.
Attachments:
december 23, 2016 at 09:50 #421251Blir ju så snyggt!
Hur gjorde du med dekalen på servot?
Många värdefulla tipps när jag ska börja med min… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.