Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne har 345 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast 2024-10-02 22:35 av adamz.
-
FörfattareInlägg
-
december 23, 2016 at 10:20 #421253
Blir ju så snyggt! Hur gjorde du med dekalen på servot? Många värdefulla tipps när jag ska börja med min…
Det är originaldekalen, jag lade ett skyddspapper över texten och maskade av dekalen, jag vill ha den lite slitna dekalen.
december 28, 2016 at 21:03 #421382Pressade i ett par nya hjulbultar i ett framnav, det gick åt 7 ton, väldigt mycket tycker jag, hur ska man få dit dom utan verkstadspress?
När jag köpte min press trodde jag inte att man hade så mycket nytta av en press så jag köpte en billig variant. Det ångrar jag idag, som jag skrev i ett annat forum https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=77&t=279783 så blir man vansinnig på att hydrauliken är så långsam både upp och ner, så jag skulle köpt en dyrare.
I dagens jobb så plockade jag även ihop framnaven med bromsar och axlar. Har inte hittat vilket moment axelmuttrarna ska dras med? Jag kommer att pensla skruvskallar, gängor, brickor och andra delar med tunt svart rostskydd så att det inte ser för nytt ut och även blir ett visst rostskydd.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Ingmar Svensson.
- Detta svar redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Ingmar Svensson. Anledning: Lade till en före bild
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Ingmar Svensson.
Attachments:
december 29, 2016 at 05:57 #421396Fy va roligt att återmontera!
Blir väldigt snyggt!
Ska kolla jag hittar ett angivet moment om ingen annan hinner före…januari 2, 2017 at 18:27 #424856Målning av motorrum
Gjorde det enkelt för mej, prövade att måla motorrummet med pensel, det är mycket jobb att skärma av verkstaden med plast för att spruta. Nya maskinfärger går ju bra men det var inte lika enkelt med billack, det var lätt att det började rinna, som tur var gick det att arbeta färgen en stund så man kunde släta ut rinningarna. Får se hur det blir när färgen torkat.
Jobbade också lite med den trilskande ventilationsfläktmotorn. Vibrationer och oljud, upptäckte att mössen ätit på fläktbladen.
Jag tog bort fläkten från motorn och kollade balansen, det gick åt ett par tejpbitar för att få balans. I original så smälts balanseringsvikter fast på hjulet men jag kommer att borra lätthål.
En annan orsak till oljud är att axeln flyttar sig i axialled. Det är en liten skiva som styr så det har jag tänk tillverka en ny och se om det hjälper. Hade det funnits en ny fläktmotor så är det nog inte värt jobbet.
Attachments:
januari 2, 2017 at 23:50 #424874Men visst är det roligare att laga än att köpa nytt?
?96 V4 1975 ”Bollen”
januari 6, 2017 at 21:54 #425016Men visst är det roligare att laga än att köpa nytt?
Ja, definitivt, det enda som jag är försiktig med är säkerhetsdetaljer.
Fortsatte med fläktmotorn hemma i mitt garage/modellflygverkstad där jag har utrustning för balansering, denna utrustning bygger på en axel som hålls av magneter och är i princip friktionslös, klarar 150-200 gr vikter.
Jag använder den i huvudsak till balansering av propellrar, det räcker med en liten tejpbit för att få för stor obalans.
Balansering av fläkthjul krävde en skruv, inte mycket vikt men det var väl vad råttorna gnagt bort.
Jag tillverkade också en ny axialstyrbricka av glasfiberlaminat, axialglappet minskade från 1,5 mm till 0,2 mm.
Bänkborrmaskinen är en liten bra press för att montera fläkten, man får större kraft än man tror. Jag tillverkade även ny fjäder till kolborstarna med lite större fjäderkraft, det ökade varvtalet och tog bort gnistbildningen vid kollektorn. Efter hopmonteringen så drar fläkten ca 7 A på högfartslindningen. Den går också tyst men har lite vibrationer, kan ju bero på obalans i rotorn eller att jag är för petig. Det får duga, jag ska montera fläkten i bilen och kolla vad det lider.
Attachments:
januari 6, 2017 at 23:18 #425026Härligt arbete du gör, blev motorrummet bra när det torkat?
Med vänlig hälsning DanielSå där, jag målade inte alla ytor med grundfärg som skulle målas utan enbart bättrades där det behövdes. Vissa ytor var ju inte topplackade av SAAB men jag trodde SAAB:s grundfärg skulle tåla den nya lacken men det gjorde den inte det blev små resningar. Några små rinningar blev det också, denna lack var inte så lätt att pensla som maskinlacken som jag använder. Eftersom det mesta av det jag målade inte syns så är jag nöjd med resultatet.
januari 6, 2017 at 23:39 #425027Instämmer med föregående, ett fantastiskt bra informativ beskrivning av din renovering. Men var fick du tag i en salvcylinder? Mvh Björn
SAAB-klubben, artikel-nr 871136-1 Slavcylinder, Original 295 kr/st
januari 13, 2017 at 19:25 #425367Man ska läsa verkstadshandboken!
Jobbade idag med länkarmarna. Det var omöjligt att pressa in bussningarna utan verktyg, de bara kantrade i hålet när jag försökte pressa i dom. Kollade i verkstadshandboken hur SAAB tyckte det skulle göras och hur pressverktygen ska se ut. Svarvade till något liknande, då gick det bra att pressa in bussningarna.
Jag smorde bussning och lagringen med bilschampo före pressningen och lade lite tryck på bussningen, efter lite väntan så kröp hela bussningen ner.
Hoppsan, när jag kollade verkstadshandboken hur man pressar in bussningar såg jag att övre länkarmarna inte är symmetriska. Det kunde ha blivit mycket kliande i huvudet när framvagnen ska justeras om man vänt en bakfram.
Klart för dragning av muttrarna, måste bara hitta något att mäta vinkeln mellan arm och lagerbock.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Ingmar Svensson.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Ingmar Svensson.
Attachments:
januari 15, 2017 at 18:03 #425445Kul projekt. Har själv en 69:a i samma färg (mellanblå B7) som jag ska fräscha upp till våren, tyvärr inte lika ambitiöst som du gör.
Kolla färgbeteckningen, på min står det en bokstav bakom färgbeteckningen, min är husarblå, B6L, L står för Beckers och H för Herbets som färgtillverkare, det skiljer lite på kulören. Infon finns i verkstadshandboken. L var det enda jag kunde läsa på min färgskylt, B6 kulören hjälpte mej min färgleverantör med ta få fram.
PS. Kollade din bild, ser ut att vara ljus för att vara B7, har du kollat färgskylten?
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Ingmar Svensson.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.