Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 336 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 23, 2016 at 10:20 #421253

      Blir ju så snyggt! Hur gjorde du med dekalen på servot? Många värdefulla tipps när jag ska börja med min…

      Det är originaldekalen, jag lade ett skyddspapper över texten och maskade av dekalen, jag vill ha den lite slitna dekalen.

        december 23, 2016 at 19:29 #421259

        Proffsigt arbete! Du undrade om den gula stela kopplingsslangen, likadan satt på min v4 -69 som jag köpte -74.
        Den slangen höll för allt, även mycket hårdtrampad rallykoppling.Mats

          december 28, 2016 at 21:03 #421382

          20161227_114045

          Pressade i ett par nya hjulbultar i ett framnav, det gick åt 7 ton, väldigt mycket tycker jag, hur ska man få dit dom utan verkstadspress?

          När jag köpte min press trodde jag inte att man hade så mycket nytta av en press så jag köpte en billig variant. Det ångrar jag idag, som jag skrev i ett annat forum https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=77&t=279783 så blir man vansinnig på att hydrauliken är så långsam både upp och ner, så jag skulle köpt en dyrare.

          I dagens jobb så plockade jag även ihop framnaven med bromsar och axlar. Har inte hittat vilket moment axelmuttrarna ska dras med? Jag kommer att pensla skruvskallar, gängor, brickor och andra delar med tunt svart rostskydd så att det inte ser för nytt ut och även blir ett visst rostskydd.

          20161227_131029
          20161227_154252
          20161227_161301

          Före!
          20161027_155945

          • Det här svaret redigerades för 7 år, 3 månader sedan av Ingmar Svensson.
          • Detta svar redigerades för 7 år, 3 månader sedan av Ingmar Svensson. Anledning: Lade till en före bild
          • Det här svaret redigerades för 7 år, 3 månader sedan av Ingmar Svensson.
            december 29, 2016 at 05:57 #421396

            Fy va roligt att återmontera!
            Blir väldigt snyggt!
            Ska kolla jag hittar ett angivet moment om ingen annan hinner före…

              januari 2, 2017 at 18:27 #424856

              Målning av motorrum

              Gjorde det enkelt för mej, prövade att måla motorrummet med pensel, det är mycket jobb att skärma av verkstaden med plast för att spruta. Nya maskinfärger går ju bra men det var inte lika enkelt med billack, det var lätt att det började rinna, som tur var gick det att arbeta färgen en stund så man kunde släta ut rinningarna. Får se hur det blir när färgen torkat.

              20170102_154843

              Jobbade också lite med den trilskande ventilationsfläktmotorn. Vibrationer och oljud, upptäckte att mössen ätit på fläktbladen.

              20170102_181240_1

              Jag tog bort fläkten från motorn och kollade balansen, det gick åt ett par tejpbitar för att få balans. I original så smälts balanseringsvikter fast på hjulet men jag kommer att borra lätthål.

              20170102_181224_1

              En annan orsak till oljud är att axeln flyttar sig i axialled. Det är en liten skiva som styr så det har jag tänk tillverka en ny och se om det hjälper. Hade det funnits en ny fläktmotor så är det nog inte värt jobbet.

              20161213_111355_1

                januari 2, 2017 at 23:50 #424874

                Men visst är det roligare att laga än att köpa nytt?
                ?

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  januari 4, 2017 at 16:37 #424938

                  Härligt arbete du gör, blev motorrummet bra när det torkat?

                  Med vänlig hälsning Daniel

                    januari 6, 2017 at 19:50 #425008

                    Instämmer med föregående, ett fantastiskt bra informativ beskrivning av din renovering. Men var fick du tag i en salvcylinder?
                    Mvh Björn

                      januari 6, 2017 at 21:54 #425016

                      Men visst är det roligare att laga än att köpa nytt? ?

                      Ja, definitivt, det enda som jag är försiktig med är säkerhetsdetaljer.

                      Fortsatte med fläktmotorn hemma i mitt garage/modellflygverkstad där jag har utrustning för balansering, denna utrustning bygger på en axel som hålls av magneter och är i princip friktionslös, klarar 150-200 gr vikter.

                      20170103_162438

                      Jag använder den i huvudsak till balansering av propellrar, det räcker med en liten tejpbit för att få för stor obalans.

                      Balansera-propeller

                      Balansering av fläkthjul krävde en skruv, inte mycket vikt men det var väl vad råttorna gnagt bort.

                      20170103_161842

                      Jag tillverkade också en ny axialstyrbricka av glasfiberlaminat, axialglappet minskade från 1,5 mm till 0,2 mm.

                      Axialbricka

                      Bänkborrmaskinen är en liten bra press för att montera fläkten, man får större kraft än man tror. Jag tillverkade även ny fjäder till kolborstarna med lite större fjäderkraft, det ökade varvtalet och tog bort gnistbildningen vid kollektorn. Efter hopmonteringen så drar fläkten ca 7 A på högfartslindningen. Den går också tyst men har lite vibrationer, kan ju bero på obalans i rotorn eller att jag är för petig. Det får duga, jag ska montera fläkten i bilen och kolla vad det lider.

                      20170103_162247-1

                        januari 6, 2017 at 23:18 #425026

                        Härligt arbete du gör, blev motorrummet bra när det torkat?
                        Med vänlig hälsning Daniel

                        Så där, jag målade inte alla ytor med grundfärg som skulle målas utan enbart bättrades där det behövdes. Vissa ytor var ju inte topplackade av SAAB men jag trodde SAAB:s grundfärg skulle tåla den nya lacken men det gjorde den inte det blev små resningar. Några små rinningar blev det också, denna lack var inte så lätt att pensla som maskinlacken som jag använder. Eftersom det mesta av det jag målade inte syns så är jag nöjd med resultatet.

                          januari 6, 2017 at 23:39 #425027

                          Instämmer med föregående, ett fantastiskt bra informativ beskrivning av din renovering. Men var fick du tag i en salvcylinder? Mvh Björn

                          SAAB-klubben, artikel-nr 871136-1 Slavcylinder, Original 295 kr/st

                            januari 13, 2017 at 19:25 #425367

                            Man ska läsa verkstadshandboken!

                            Jobbade idag med länkarmarna. Det var omöjligt att pressa in bussningarna utan verktyg, de bara kantrade i hålet när jag försökte pressa i dom. Kollade i verkstadshandboken hur SAAB tyckte det skulle göras och hur pressverktygen ska se ut. Svarvade till något liknande, då gick det bra att pressa in bussningarna.

                            20170113_112923

                            Jag smorde bussning och lagringen med bilschampo före pressningen och lade lite tryck på bussningen, efter lite väntan så kröp hela bussningen ner.

                            20170113_113816

                            Hoppsan, när jag kollade verkstadshandboken hur man pressar in bussningar såg jag att övre länkarmarna inte är symmetriska. Det kunde ha blivit mycket kliande i huvudet när framvagnen ska justeras om man vänt en bakfram.

                            20170113_125526

                            Klart för dragning av muttrarna, måste bara hitta något att mäta vinkeln mellan arm och lagerbock.

                            20170113_141814

                            • Det här svaret redigerades för 7 år, 2 månader sedan av Ingmar Svensson.
                            • Det här svaret redigerades för 7 år, 2 månader sedan av Ingmar Svensson.
                              januari 15, 2017 at 17:36 #425441

                              Kul projekt. Har själv en 69:a i samma färg (mellanblå B7) som jag ska fräscha upp till våren, tyvärr inte lika ambitiöst som du gör.

                              Attachments:
                                januari 15, 2017 at 18:03 #425445

                                Kul projekt. Har själv en 69:a i samma färg (mellanblå B7) som jag ska fräscha upp till våren, tyvärr inte lika ambitiöst som du gör.

                                Kolla färgbeteckningen, på min står det en bokstav bakom färgbeteckningen, min är husarblå, B6L, L står för Beckers och H för Herbets som färgtillverkare, det skiljer lite på kulören. Infon finns i verkstadshandboken. L var det enda jag kunde läsa på min färgskylt, B6 kulören hjälpte mej min färgleverantör med ta få fram.

                                PS. Kollade din bild, ser ut att vara ljus för att vara B7, har du kollat färgskylten?

                                • Det här svaret redigerades för 7 år, 2 månader sedan av Ingmar Svensson.
                                  januari 15, 2017 at 19:19 #425450

                                  Klart för dragning av muttrarna, måste bara hitta något att mäta vinkeln mellan arm och lagerbock.

                                  Ett tips, dra muttrarna när bilen är komplett och står på marken.
                                  Som jag ser det så kan man då ski…. i vinklarna.

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 336 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.