Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 349 totalt)
  • Författare

Innan jag återmonterar allt i motorrummet så kommer jag att bättringslackera och rostskydda allt i framdelen för att inte sprida färgdimma överallt. Jag började med motorhuven, rengjorde den med lackrengöring, den var betydligt bättre än den såg ut innan rengöring förutom framkanten där det var massor av stenskott samt spackling och omlackering av en liten buckla. Omlackeringen har dessutom gjorts med fel kulör, alldeles för mörk, troligen mellanblå. Samma sak med frontplåten så det blir bättringslackering av huv och frontplåt.

Halva huven rengjord, jag provade också att polera, det blev superblankt.
      20170116_120249

En gång i tiden så fastnade förardörren vid backning i en grindstolpe och bucklade till skärmen och dörren lite grand. Efter det har det varit lite svårt att öppna dörren så jag beslöt att fixa detta. Skadan lagades en gång i tiden genom spackling och målning. Spacklet har med åren sjunkit och även här var det fel kulör (det är nog därför jag hittade en burk bättringslack som det står mellanblå på) så jag slipade rent och lade på nytt spackel.

20170116_131056

Vid kontroll av dörren så såg jag att en svetsning av gångjärnsfästet släppt så det var bara att ta bort dörren för att komma åt att svetsa. Det var även små bucklor i dörrens framkant så jag måste ta bort gångjärnen för att knacka ut bucklorna.

20170116_163356

Det ena ger det andra, när jag kollade dörren så hittade jag lite rostskador i botten på dörren så det var bara att klä av dörren i sin helhet för att komma åt att laga. Köpte för ett tag sedan enkla plastverktyg för demontering av plastdetaljer i bilinredningar när jag skulle byta strömbrytare i Miatan. De kostar bara några kronor men är värda guld då man inte förstör omgivande plastdetaljer som alltid är risken när man använder skruvmejslar mm.

20170116_164717

Rostskadorna ser inte så farliga ut men måste fixas innan jag monterar dörren igen. Kollade också andra dörren men den verkade OK.

20170116_165946

januari 19, 2017 at 21:01 #425620

Fortsatte med dörren idag, Trodde det skulle vara en timmes jobb men det tog hela dagen (dvs mina pensionärsdagar som börjar vid 10-tiden). Det visad sig att när jag tagit bort gångjärnen att hela frontplåten i dörren var tryckt bakåt så att den släppt i omvikningen i framkant. ock lagt sej utanpå omvikningen.

20170119_112036

Det var inte helt enkelt att få tillbaka dörrens frontplåt i rätt läge, jag var tvungen att vika upp dörrspegelns omvikning för att få plåten i rätt läge. När den hamnat rätt så visade det sig att frontplåten var böjd bakåt, men med hjälp av portapowern och en träkloss inne i dörren gick det att trycka fram plåten.
        20170119_133010

För att den skulle stanna kvar i läge så häftsvetsade jag omvikningen.

20170119_143659

Efter bortslipning av färgen och finriktning så ser dörrens framkant riktigt bra ut, spackling och slutslipninggör jag när dörren sitter på plats.

20170119_161606

För plåtarbeten har jag skaffat både en uppsättning billiga hammare som jag använder till lite allt möjligt och som jag inte behöver vara rädd om och en uppsättning finare som bara används till yttre karosseriplåtar.

20170119_160432

Så var det dags för nästa problem, dörrens kant för tätningslisten, den var böjd ca 10 mm på mitten och lite nerviken.

20170119_112234

Med ett rejält fyrkantjärn och tvingar gick det att tvinga kanten i någorlunda läge, ca 1 mm båge kvar så det får vara bra nog.

20170119_141658
        20170119_151216

Så till dagens fråga, var kan jag få tag på backspeglar, det ser ut som det suttit lika de som på V4:an. De jag tog bort när jag fick hem bilen var av plast och helt sönderspruckna så glaset hade ramlat ur.

20170119_161514

januari 20, 2017 at 00:35 #425637

Det ska väl vara kromade på fot som sitter på dörrbladet, inte uppe vid fönstret som på V4:an? Om nu inte denna är så tidig att de inte hade hunnit få fram egna speglar utan körde på V4:ans.

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 20, 2017 at 09:48 #425638

Det ska väl vara kromade på fot som sitter på dörrbladet, inte uppe vid fönstret som på V4:an? Om nu inte denna är så tidig att de inte hade hunnit få fram egna speglar utan körde på V4:ans.

Ja, det stämmer men den såg ut som V4:ans spegel, jag hittade en bild där den ser ut som jag minns den. Speglarna har bytts några gånger under bilens livslängd, därav flera olika hål för montering.

SAAB-spegel

Attachments:
              januari 20, 2017 at 10:07 #425641

Där ser man! Den jag tänker på är kantigare, så den är väl nyare, då.

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 20, 2017 at 19:27 #425660

Där ser man! Den jag tänker på är kantigare, så den är väl nyare, då.

Jag antar att det är denna som du tänker på. Den ger ju bättre sikt och verkar ha samma fästhålsmått så den kan jag tänka mej. Eftersom det suttit flera olika modeller på bilen så stör det inte mej att byta utseende. Denna finns i högerutförande som reservdel hos klubben men var får jag fatt i en vänsterspegel?.

spegel

Attachments:
                  januari 21, 2017 at 13:00 #425690

Det är den, ja. Men funkar det inte med V4:a-spegel rakt av? De är ju inte så svåra att få fatt i.

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 21, 2017 at 14:24 #425692

Jo, 95/96 är samma…

januari 21, 2017 at 21:11 #425703

Det är den, ja. Men funkar det inte med V4:a-spegel rakt av? De är ju inte så svåra att få fatt i.

Ja, men var hittar jag sådana?

januari 21, 2017 at 21:26 #425704

Vet att klubbshoppen haft, annars dyker det tex upp på tradera ibland.
                        Jag kan se om jag har beg annars….

januari 21, 2017 at 21:59 #425705

Svetsövning!

Fortsatte med dörren idag, nerkanten är ju en aning angripen. När jag klippte bort den rostiga ytterplåten så såg jag att innerplåten hade rosthål och var lagad på flera ställen.

20170121_113238

Jag beslöt att svetsa i en ny ytterplåt och behålla innerplåten för att ha en bra referens tills det var dags att byte innerplåten.
                          Någonstans hörde eller läste jag att det enklaste sätter att ta bort den gamla hårda typen underredsmassa var med lufthammare. Jag prövade metoden, suveränt enkelt!
                          Bara luta lufthammaren så att den inte hugger i plåten och köra.

20170119_154913

Eftersom jag vill pröva olika svetsmetoder så blev det kant i kant med MIG-svets här eftersom det är en yta som inte syns så väl om den blir lite vågig pga. värmespänningar.
                          Plåt tillklippt och inpassad. Rengöring både på fram och baksida är viktigt för att få bra svetsar.

20170121_113153

Tanken var att punkta fast plåten och sedan svetsa korta strängar mellan punkterna. Innan svetsning gjorde jag prov med punktning tills jag hittade en bra inställning med lagom genombränning.

Svetsprov

Plåten punktades med ca 1,5 – 2 cm mellanrum och planslipades varefter mellanrummen strängsvetsades. Med lite lätt riktning blev resultatet riktigt bra.

20170121_141303

Även plåten till innersidan tillverkades, För att få en styvare plåt falsade jag kanten. Jag klippte även hålen till tätningslistens fästklips med håltång, det är mycket lättare än att stå och borra hålen efteråt.

20170121_171832

januari 23, 2017 at 19:59 #425775

Fortsatta svetsövningar

Klippte bort gammal rostig plåt i dörrens insida och svetsade in min egentillverkade reparationsplåt. Det var lätt att svetsa i den falsade kanten och plåten slog sig minimalt. Med slipning och en liten klick spackel så var det klart för grundlack

20170123_155320

Inner och ytterplåtarna punktades ihop. Jag hade förberett punktsvetsningen genom att klippa hål i ytterplåtens kant innan jag svetsade in den. För att vara säker på att kanten skulle bli rak så klämde jag fast ett fyrkantjärn efter kanten. Jag lade järnet på diagonalen för att inte riskera att det fastnade i punkterna pga. genombränningen vid svetsningen.

20170123_134126

Punktsvetsning, jag slipar inte dessa punkter, de kommer ändå att döljas av underredsmassa.

20170123_135331

Genombränning, ser bra ut, det ska bli en liten upphöjning så att man ser att det smält igenom. Nu saknas bara hålen för popnitarna till den nedre gummilisten.

20170123_135354

Började också med gångjärnen, innan jag monterade av dörren så kollade jag glappet i gångjärnen, det kändes en hel del i bakkant på dörren. Det bekräftades också när jag slagit ur gångjärnssprintarna, de var slitna 2-3 tiondels mm. den övre mer än den undre. Ibland dyker konstiga minnen upp, när jag renoverade FIAT Spidern så hittade jag en gångjärnssprint som inte passade i dörrgångjärnen men nu vet jag var den passar så någon gång har jag haft tanken att byta på SAAB:en (för mer än 25 år sedan).
                            Problemet är ju att även hålet i själva gångjärnet slits så byte av sprinten är ju inte lösning på hela problemet. Jag kollade med den nya sprinten i nedre gångjärnet och där tycker jag att det blir tillräckligt glappfritt men till det över kommer jag att brotscha hålen till överdimension och tillverka en ny sprint med passande diameter.

20170123_152128

• Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Ingmar Svensson.
                            • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Ingmar Svensson.
                              januari 26, 2017 at 20:03 #425895

Usch, usch och åter usch!
                              Jag hittade mer rost, skulle bara göra golvet lite rent kring pedalerna. Körde bort dämpmassa med hackspetten (mejselhammare), den gick genom golvet! Även tröskeln vid sidan om var angripen av rostmasken.

20170126_113015

Kollade även utsidan av tröskeln bakom hjulhuset, samma ställe som det var rost på andra sidan. Även där gick hackspetten igenom. Dessutom hittade jag små hål längre fram i hjulhuset. Jag som trodde att jag skulle slippa laga i detta hjulhus, det var ju redan gjort.

20170126_114944
                              20170126_115047

Det var bara att sätt igång med rostlagning. Började med att rensa rent kring den gamla rostlagningen.

20170126_122303

Sedan framåt mot de små rosthålen, jag föredrar att ta lite större bitar för att vara säker att all rost försvinner och tycker också det är enklare att passa in lite större bitar. Dessutom blir det i detta fall mycket lättare att komma åt golvet och tröskelns insida för lagning. Innan jag skar bort plåten så gjorde jag en pappmall så att jag får rätt form på hjulhusets nerkant.

20170126_141438

Yttre plåten tillverkad, sedan var det slut på dagens slip och svetstid.

20170126_132434

Jag stannar alltid i verkstaden två timmar efter slipning och svetsning så det blev fixning av dörrgångjärnen.
                              Min tanke var att brotscha upp hålet i gångjärnet och tillverka en ny sprint. Sprintarna är ju rätt komplexa med spiraldrivna smörjspår och rillor under huvudet för att låsa sprinten mot rotation så det blev en annan lösning. Sprinten som satt i det nedre gångjärnet var inte så sliten så den slipade jag så den var strax under 8 mm. hålet i gångjärnet borrade jag upp till 9 mm och svarvade en mässingsbussning som jag pressade in i hålet.

20170126_151012

Bussningens hål var 7,9 mm så jag brotschade det med en handbrotsch som var exakt 8.0 mm. Sprinten passade perfekt, den gick lätt men utan kännbart glapp.

20170126_151651
                              20170126_151847

Gångjärnen klara för montering.

20170126_154112

januari 26, 2017 at 21:01 #425907

Ja, att det är lagat sedan tidigare är ingen garanti. Ofta är det just för snålt bortkapat och/eller dåligt rostskyddad skarv å så börjar rosten ta fart igen. Efter ett tag hänger repplåten bara kvar av gammal vana…

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 30, 2017 at 21:53 #426047

Fortsatt svetsövning

Klippte och skar bort plåt tills jag hade frisk plåt att svetsa i. Det var inte speciellt stora bitar men lite besvärliga former. Mätte plåttjockleken i tröskeln, tjockt, 1,3 mm.

20170127_112035

Golvbiten med fläns var böjd men genom att knacka ytterkanten med en penhammare var det rätt enkelt att forma till plåten.

20170127_151549

Jag har skaffat Bengt Blads böcker, Plåtslageri och karosseriarbeten, där finns mycket tips hur man formar plåt.

20170127_135533

Färdiga plåtar.

20170127_151516

Insvetsning av golvplåten, det blev nästan för bra genombränning, ska slipa ner.

20170130_105544
                                  20170130_104355

Näst i tur, innertröskeln, tjock plåt, lätt att svetsa.

20170130_121433

Ytter tröskeln och innerskärmen. Klart för rostskyddsmålning och spruta rostskydd inuti tröskeln.

20170130_140610

Så tjänade jag lite pengar till bilen 10 öre och hittade en råttas matförråd när jag tog bort vänster sidopanel för att kolla lagningen av tröskeln vid bakre hjulhus.

20170130_150234

Lagningen såg bra ut, bara lite ytrost runt omkring så det behövs lite rengöring och rostskydd.

20170130_150302

Jag plockade också bort övriga dörr och sidopaneler. Kunde inte låta bli att rengöra lite för att se hur det blev när all smuts och mögel försvann. Jag började med vatten, diskmedel och diskborste och efter torkning tvättning med OK galonrengöring som jag hittade i bilen, pris 15,50 kr. Jag undrar vilket årtal den var köpt?
                                  Före rengöring.

20170130_163244

Delar efter rengöring, ser riktigt bra ut.

20170130_161058

Även masoniten på baksidan såg bra ut, den brukar vara bucklig och fuktskadad.

20170130_161302

Däremot var det en del skador i dörrhandtagens plast. Det fanns nog sprickor redan när bilen sattes in i ladan men det har förvärrats under åren. Jag antar att det inte går att skaffa nya dörrsidor (dessutom utanför min budget) så jag kommer att försöka laga skadorna, någon som har en metod?

20170130_163301

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 349 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.