Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
januari 31, 2017 at 19:43 #426085
Dagens rosthål
Får nog starta en ny tråd – “Dagens rosthål”. Jag såg att golvet bucklade upp lite på främre högersidan, trodde det var någon som satt domkraften på ett olämpligt ställe. Lite riktning så var det bra igen. Men oj vad jag bedrog mej, när jag skulle köra bort ljudämparmassan på golvet med hackspetten så gick den rakt genom golvet. Det var alltså rosten som tryck upp golvet så det var bara att börja laga. rosten var i bakänden av balken som går fram till motorrummet.Det var inte så stora bitar som behövdes men naturligtvis så var det inte plana plåtar utan golvet har en del förstyvningspressningar.
Hålet i balken igensvetsat, lättsvetsat 1,3 mm plåt.
Mellan balken och golvet är det viktigt att rostskydda så jag målade med svetsbar zinkprimer. Detta är nog inte så nyttig färg att svetsa i så när jag svetsar använder jag svetshjälm med friskluft.
Tiden efter sista svetsning idag använde jag till fortsatt rengöring och kontroll av inredningsdetaljer.
Klädseln till baksätets ryggsatöd har en del hål längst upp orsakade av solen och råttor som ätit underlagringstiden. Min ide är att antingen få tag på ett ryggstöd som jag kan ta en bit tyg från och skarva in i ovankant (eller ett bättre ryggstöd, men jag antar att det är svårt, alla borde vara lika sönderbrända). Någon som har ett ryggstöd?Dörrklädseln är i bra skick men har riktigt fula rynkor i ovankant. Dessa har funnits på bilen hela tiden, det är nog kvalitetsproblem under förserietillverkningen.
Jag funderade på lösning, insåg att rynkorna nog beror på att klädseln inte sträckts tillräckligt före svetsningen, den är varmsvetsad på framsidan och fäst med häftklammer på baksidan. Jag tog loss klädseln från överkanten och värmde den med värmepistol tills den var ca 60 grader (det är så att man knappt kan ta på ytan) och sträckte klädseln, väntade tills den kallnat och tejpade den på baksidan. Vid sträckningen måste materialet komma någonstans ifrån i det här fallet rynkorna. Resultatet blev riktigt bra. Det som syns är ränder från topparna och dalarna de är lite olika blanka.
Nöjd med resultatet så fick även sidostyckena bak en omgång, klädseln hade släppt i nerkant. Det är inte så mycket som syns men risken är att mer klädsel släpper.
Här strök jag kontaktlim på baksidan av väven och på masonitskivan. Sedan värmde vag klädseln och drog den på plats och trycket fast den i kontaktlimmet, det blev bra.
Attachments:
januari 31, 2017 at 22:29 #426107Fint jobb!
Mycket fint jobb med interiören oxå!
Ang baksätets rygg. Jag hade en 99a som hamnade i Danmark, den tvättade jag klädseln på som var väldigt fin men dammig. Jag ställde den på tork framför kaminen. När en ovarsam familjemedlem välte den på kaminen blev det en stor brännskada ovanpå ryggstödet. Men efter sveda å verk tog jag mod till mig och lossade tyget så jag kunde flytta det lite uppåt och samtidigt spände jag om det så skadan försvann. Sedan var det bara att häfta om och klippa bort det skadade tyget. Häpp!- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Andreas Hermansson.
januari 31, 2017 at 23:33 #426111Fint jobb! Mycket fint jobb med interiören oxå! Ang baksätets rygg. Jag hade en 99a som hamnade i Danmark, den tvättade jag klädseln på som var väldigt fin men dammig. Jag ställde den på tork framför kaminen. När en ovarsam familjemedlem välte den på kaminen blev det en stor brännskada ovanpå ryggstödet. Men efter sveda å verk tog jag mod till mig och lossade tyget så jag kunde flytta det lite uppåt och samtidigt spände jag om det så skadan försvann. Sedan var det bara att häfta om och klippa bort det skadade tyget. Häpp!
Tack för tipset, ska kolla om det går, en annan tanke är att sy in en bit svart galon högst upp som en fortsättning på bagagehyllan. Jag har jobbat en del med bilklädslar så jag kan göra jobbet själv, sydde hela klädseln till min Fiat Spider.
Attachments:
februari 1, 2017 at 19:24 #426143Vad gör du INTE själv vid renovering?
Riktigt imponerad av denna tråd och många bra tips & trix dessutom.februari 2, 2017 at 22:21 #426175Inte mycket gjort idag men ekonomin blev bättre, 21 kr i enkronor och småpengar (inte giltiga idag!) Även vardagsbilen behöver service, larmet krånglar, larmar lite när som helst.
Svetsade igen hålet i golvet.Fortsatte med inredningen, panelen mellan vänstra sidorutan och bakrutan har böjt sig mycket. Med värme kan man göra mycket med plast, den har någon sorts minne så värmer man tillräckligt så återgår de till sin ursprungliga form. Jag ska försöka räta ut med värme och pressa mellan ett par plywoodskivor.
Vänster sida.
Höger sida.
Jag tog även bort instrumentbrädan, det finns rinningar av vatten och galonen har släppt framför instrumentbrädan så jag misstänker att vindrutan läcker.
Man hittar konstigheter i den här bilen, ett borr, undrar var det använts?Här har det nog läckt, konstiga tätningar, Den gula är nog original, den tätningsmassan finns på många ställen.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson.
Attachments:
februari 3, 2017 at 15:52 #426208Får jag presentera dagens rosthål.
När jag rostskyddsmålade lagningarna i golvet såg jag att även vänster sida hade en bula i golvet. Fram med hackspetten, den här gången gick den inte igenom golvet men det var en hel del rosthål i golvplåten ovanför förstärkningsbalken, lite lättare att laga.
Passade även på att svetsa fast lagringen för handbromsen. Över bakdelen av handbromsen ska det finnas en kåpa, det sitter bara gångjärnet kvar. Någon som vet var man kan få tag på en sådan eller kan ta en bild så kanske jag kan tillverka en själv.
Tog även bort den “mjuka” delen av instrumentbrädan. Den har spruckit rakt av på båda sidor om askkoppen. Om jag minns rätt så fanns det bara små antydningar till sprickor när vi ställde in bilen. Finns det nya eller bättre att få tag i?
Lite nytt oxå, passade på att byta hastighetsmätarvajern till en ny från mitt gamla lager. Jag hittade oxå ett antal navkapslar totalt 7 st men upptäckte att de inte var lika, små skillnader i form och logotyp. Jag har letat efter bilder men inte hittat några där jag ser vilka kapslar som är original, någon som vet?
Attachments:
februari 3, 2017 at 22:19 #426235Den högra i bild! Den vänstra är 73-75
Tack! Vad bra det är den jag har fyra av!
februari 4, 2017 at 08:27 #426238Mitt inlägg blev inaktuellt när ja inte sett dom två senaste pga missad uppdatering….
Dessutom är min bild kass
Moderator får gärna radera detta irrelevanta inlägg.- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Andreas Hermansson.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Andreas Hermansson.
Attachments:
februari 4, 2017 at 19:11 #426284Ledigt idag men lite hemarbete i garaget.
Plastlisterna till dörr och fönsterkarnarna fram och bak var spruckna i skruvhålen. Inget nytt, har för länge sedan försökt laga, jag använde då bitar av lexanplastskivor för att förstärka runt sprickorna. Det hade ett gott med sig, jag fick ett kvitto hur bra limmet som jag använde bet på plastmaterialet. Jag använde cyanoakrylatlim (snabblim) och det hade bitit mycket bra, jag var tvungen att slipa bort lexanbitarna som i sin tur spruckit. Jag har med åren jobbat en del med plast i mina tävlingsflygplan och lärt mej lite om vad som fungerar bra så jag beslöt att förstärka lagningarna med kolfiber och snabblim. Snabblim är suveränt till att limma tunn kolfiberväv med, använder det också när jag ska fästa kolfiberväv för laminering med epoxy. En varning när det gäller både kolfiber och snabblim, använd skyddshandskar, andningsskydd och skyddsglasögon, kolfibertrådarna bryts lätt och vad jag hört så har de en tendens att vandra i kroppen om man sticker sig på en tråd som bryts av. Detsamma om man andas in kolfiber.Plastlist med sprickor. Dessa sprickor beror troligen på att de försänkta skruvarna dragits för hårt och presskraften utåt sidorna blir för stora med tiden, så dra inte för hårt, skruven ska låsa i plåten eller klipset bakom. En annan lärdom när det gäller skruv i plast så är det att alltid få skruven att börja i samma gänga som den satt i från början, annars har man inga gängor kvar efter ett par iskruvningar. Ett sätt att alltid hamna i den gamla gängan är att vrida skruven baklänges tills den klickar till när den når gängingången.
Jag testade med att först smälta ihop listerna före förstärkningen, svårt att få det att hålla tills jag fått dit förstärkningen så jag fann det bättre att först limma ihop sprickan med snabblim och direkt efteråt förstärka med kolfiber.
Lagad spricka, syns inte mycket.
Även öronen i framkant av plastlisten var söndersprucken med bitar som lossat helt.
Detta krävde lite mer jobb, använde rätt tjock kolfiberväv, det är viktigt att man lägger väven diagonalt så att den kan vika sig i hörnen.
Attachments:
februari 4, 2017 at 20:49 #426297Ser ju jättebra ut!
Det går ju inte att se skadan! Mycket imponerande!februari 6, 2017 at 23:29 #426410Inget nytt rosthål idag!
Tips önskas var jag ska leta efter rosthål. Jag vill laga all rost innan jag börjar med bättringslackering.
Det jag hittade senast jag var i verkstaden svetsades igen idag så nu verkar golvet inne i bilen helt.Tog bort galonen framför instrumentbrädan, den hade släppt i svetsningen nästan hela vägen runt om. Skumplasten under var bara pulver!
Galonen var svetsad till karosseripapp, den sitter åtminstone ordentligt fast. Frågan är nu hur jag fixar detta? Jag antar att det inte går att få tag på en bättre ersättning så jag får klura på det ett tag på lösning.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.