Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 336 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 31, 2017 at 19:43 #426085

      Dagens rosthål
      Får nog starta en ny tråd – “Dagens rosthål”. Jag såg att golvet bucklade upp lite på främre högersidan, trodde det var någon som satt domkraften på ett olämpligt ställe. Lite riktning så var det bra igen. Men oj vad jag bedrog mej, när jag skulle köra bort ljudämparmassan på golvet med hackspetten så gick den rakt genom golvet. Det var alltså rosten som tryck upp golvet så det var bara att börja laga. rosten var i bakänden av balken som går fram till motorrummet.

      20170131_115112

      Det var inte så stora bitar som behövdes men naturligtvis så var det inte plana plåtar utan golvet har en del förstyvningspressningar.

      20170131_134759

      Hålet i balken igensvetsat, lättsvetsat 1,3 mm plåt.

      20170131_142057

      Mellan balken och golvet är det viktigt att rostskydda så jag målade med svetsbar zinkprimer. Detta är nog inte så nyttig färg att svetsa i så när jag svetsar använder jag svetshjälm med friskluft.

      20170131_142359

      Tiden efter sista svetsning idag använde jag till fortsatt rengöring och kontroll av inredningsdetaljer.
      Klädseln till baksätets ryggsatöd har en del hål längst upp orsakade av solen och råttor som ätit underlagringstiden. Min ide är att antingen få tag på ett ryggstöd som jag kan ta en bit tyg från och skarva in i ovankant (eller ett bättre ryggstöd, men jag antar att det är svårt, alla borde vara lika sönderbrända). Någon som har ett ryggstöd?

      20170131_145412

      Dörrklädseln är i bra skick men har riktigt fula rynkor i ovankant. Dessa har funnits på bilen hela tiden, det är nog kvalitetsproblem under förserietillverkningen.

      20170131_161819

      Jag funderade på lösning, insåg att rynkorna nog beror på att klädseln inte sträckts tillräckligt före svetsningen, den är varmsvetsad på framsidan och fäst med häftklammer på baksidan. Jag tog loss klädseln från överkanten och värmde den med värmepistol tills den var ca 60 grader (det är så att man knappt kan ta på ytan) och sträckte klädseln, väntade tills den kallnat och tejpade den på baksidan. Vid sträckningen måste materialet komma någonstans ifrån i det här fallet rynkorna. Resultatet blev riktigt bra. Det som syns är ränder från topparna och dalarna de är lite olika blanka.

      20170131_164422

      Nöjd med resultatet så fick även sidostyckena bak en omgång, klädseln hade släppt i nerkant. Det är inte så mycket som syns men risken är att mer klädsel släpper.

      20170130_161112

      Här strök jag kontaktlim på baksidan av väven och på masonitskivan. Sedan värmde vag klädseln och drog den på plats och trycket fast den i kontaktlimmet, det blev bra.

      20170131_151836

        januari 31, 2017 at 22:29 #426107

        Fint jobb!
        Mycket fint jobb med interiören oxå!
        Ang baksätets rygg. Jag hade en 99a som hamnade i Danmark, den tvättade jag klädseln på som var väldigt fin men dammig. Jag ställde den på tork framför kaminen. När en ovarsam familjemedlem välte den på kaminen blev det en stor brännskada ovanpå ryggstödet. Men efter sveda å verk tog jag mod till mig och lossade tyget så jag kunde flytta det lite uppåt och samtidigt spände jag om det så skadan försvann. Sedan var det bara att häfta om och klippa bort det skadade tyget. Häpp!

          januari 31, 2017 at 23:33 #426111

          Fint jobb! Mycket fint jobb med interiören oxå! Ang baksätets rygg. Jag hade en 99a som hamnade i Danmark, den tvättade jag klädseln på som var väldigt fin men dammig. Jag ställde den på tork framför kaminen. När en ovarsam familjemedlem välte den på kaminen blev det en stor brännskada ovanpå ryggstödet. Men efter sveda å verk tog jag mod till mig och lossade tyget så jag kunde flytta det lite uppåt och samtidigt spände jag om det så skadan försvann. Sedan var det bara att häfta om och klippa bort det skadade tyget. Häpp!

          Tack för tipset, ska kolla om det går, en annan tanke är att sy in en bit svart galon högst upp som en fortsättning på bagagehyllan. Jag har jobbat en del med bilklädslar så jag kan göra jobbet själv, sydde hela klädseln till min Fiat Spider.

          20160618_115822

            februari 1, 2017 at 19:24 #426143

            Vad gör du INTE själv vid renovering?
            Riktigt imponerad av denna tråd och många bra tips & trix dessutom.

              februari 1, 2017 at 21:03 #426145

              Helsnyggt Spiderjobb!!

                februari 2, 2017 at 22:21 #426175

                Inte mycket gjort idag men ekonomin blev bättre, 21 kr i enkronor och småpengar (inte giltiga idag!) Även vardagsbilen behöver service, larmet krånglar, larmar lite när som helst.
                Svetsade igen hålet i golvet.

                20170202_123459

                Fortsatte med inredningen, panelen mellan vänstra sidorutan och bakrutan har böjt sig mycket. Med värme kan man göra mycket med plast, den har någon sorts minne så värmer man tillräckligt så återgår de till sin ursprungliga form. Jag ska försöka räta ut med värme och pressa mellan ett par plywoodskivor.
                Vänster sida.
                20170202_161732
                Höger sida.
                20170202_161742

                Jag tog även bort instrumentbrädan, det finns rinningar av vatten och galonen har släppt framför instrumentbrädan så jag misstänker att vindrutan läcker.
                Man hittar konstigheter i den här bilen, ett borr, undrar var det använts?

                20170202_164950

                Här har det nog läckt, konstiga tätningar, Den gula är nog original, den tätningsmassan finns på många ställen.

                20170202_170723

                • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson.
                • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson.
                • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Ingmar Svensson.
                  februari 3, 2017 at 15:52 #426208

                  Får jag presentera dagens rosthål.

                  När jag rostskyddsmålade lagningarna i golvet såg jag att även vänster sida hade en bula i golvet. Fram med hackspetten, den här gången gick den inte igenom golvet men det var en hel del rosthål i golvplåten ovanför förstärkningsbalken, lite lättare att laga.

                  20170203_141702

                  Passade även på att svetsa fast lagringen för handbromsen. Över bakdelen av handbromsen ska det finnas en kåpa, det sitter bara gångjärnet kvar. Någon som vet var man kan få tag på en sådan eller kan ta en bild så kanske jag kan tillverka en själv.

                  20170203_124823

                  Tog även bort den “mjuka” delen av instrumentbrädan. Den har spruckit rakt av på båda sidor om askkoppen. Om jag minns rätt så fanns det bara små antydningar till sprickor när vi ställde in bilen. Finns det nya eller bättre att få tag i?

                  20170203_123123

                  Lite nytt oxå, passade på att byta hastighetsmätarvajern till en ny från mitt gamla lager. Jag hittade oxå ett antal navkapslar totalt 7 st men upptäckte att de inte var lika, små skillnader i form och logotyp. Jag har letat efter bilder men inte hittat några där jag ser vilka kapslar som är original, någon som vet?

                  20170203_110807

                  20170203_110417

                    februari 3, 2017 at 20:34 #426225

                    Den högra i bild! Den vänstra är 73-75

                      februari 3, 2017 at 22:19 #426235

                      Den högra i bild! Den vänstra är 73-75

                      Tack! Vad bra det är den jag har fyra av!

                        februari 4, 2017 at 08:22 #426237

                        Kul uppdatering!

                          februari 4, 2017 at 08:27 #426238

                          Mitt inlägg blev inaktuellt när ja inte sett dom två senaste pga missad uppdatering….
                          Dessutom är min bild kass
                          Moderator får gärna radera detta irrelevanta inlägg.

                          Attachments:
                            februari 4, 2017 at 08:28 #426241

                            Såg nu att bilden ä för dålig…
                            Återkommer om ingen hinner före.

                              februari 4, 2017 at 19:11 #426284

                              Ledigt idag men lite hemarbete i garaget.
                              Plastlisterna till dörr och fönsterkarnarna fram och bak var spruckna i skruvhålen. Inget nytt, har för länge sedan försökt laga, jag använde då bitar av lexanplastskivor för att förstärka runt sprickorna. Det hade ett gott med sig, jag fick ett kvitto hur bra limmet som jag använde bet på plastmaterialet. Jag använde cyanoakrylatlim (snabblim) och det hade bitit mycket bra, jag var tvungen att slipa bort lexanbitarna som i sin tur spruckit. Jag har med åren jobbat en del med plast i mina tävlingsflygplan och lärt mej lite om vad som fungerar bra så jag beslöt att förstärka lagningarna med kolfiber och snabblim. Snabblim är suveränt till att limma tunn kolfiberväv med, använder det också när jag ska fästa kolfiberväv för laminering med epoxy. En varning när det gäller både kolfiber och snabblim, använd skyddshandskar, andningsskydd och skyddsglasögon, kolfibertrådarna bryts lätt och vad jag hört så har de en tendens att vandra i kroppen om man sticker sig på en tråd som bryts av. Detsamma om man andas in kolfiber.

                              Plastlist med sprickor. Dessa sprickor beror troligen på att de försänkta skruvarna dragits för hårt och presskraften utåt sidorna blir för stora med tiden, så dra inte för hårt, skruven ska låsa i plåten eller klipset bakom. En annan lärdom när det gäller skruv i plast så är det att alltid få skruven att börja i samma gänga som den satt i från början, annars har man inga gängor kvar efter ett par iskruvningar. Ett sätt att alltid hamna i den gamla gängan är att vrida skruven baklänges tills den klickar till när den når gängingången.

                              20170204_131152
                              20170204_131306

                              Jag testade med att först smälta ihop listerna före förstärkningen, svårt att få det att hålla tills jag fått dit förstärkningen så jag fann det bättre att först limma ihop sprickan med snabblim och direkt efteråt förstärka med kolfiber.

                              20170204_133234
                              20170204_162112

                              Lagad spricka, syns inte mycket.

                              20170204_162223

                              Även öronen i framkant av plastlisten var söndersprucken med bitar som lossat helt.

                              20170204_134213

                              Detta krävde lite mer jobb, använde rätt tjock kolfiberväv, det är viktigt att man lägger väven diagonalt så att den kan vika sig i hörnen.

                              20170204_162025

                                februari 4, 2017 at 20:49 #426297

                                Ser ju jättebra ut!
                                Det går ju inte att se skadan! Mycket imponerande!

                                  februari 6, 2017 at 23:29 #426410

                                  Inget nytt rosthål idag!
                                  Tips önskas var jag ska leta efter rosthål. Jag vill laga all rost innan jag börjar med bättringslackering.
                                  Det jag hittade senast jag var i verkstaden svetsades igen idag så nu verkar golvet inne i bilen helt.

                                  20170206_133803

                                  Tog bort galonen framför instrumentbrädan, den hade släppt i svetsningen nästan hela vägen runt om. Skumplasten under var bara pulver!

                                  20170206_141640

                                  Galonen var svetsad till karosseripapp, den sitter åtminstone ordentligt fast. Frågan är nu hur jag fixar detta? Jag antar att det inte går att få tag på en bättre ersättning så jag får klura på det ett tag på lösning.

                                  20170206_141603

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 336 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.