Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Detta ämne innehåller 315 svar, har 46 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-18 20:25.

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 316 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #426418

    M.Broberg
    Deltagare

    En kompis renoverade en 99a, han tog sån skumplast man sätter under klickgolv och ersatte skummet med samt limmade vinyl på det. resultatet blev ritkigt bar.

    #426423

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    En kompis renoverade en 99a, han tog sån skumplast man sätter under klickgolv och ersatte skummet med samt limmade vinyl på det. resultatet blev ritkigt bar.

    Tack för tipset, sådan plast ligger här sedan ombyggnaden av huset.

    #426482

    kg70
    Deltagare

    Tips om att leta rosthål? Tja du, innan du lämnar golvet bör du kolla i bakkant ovanför domkraftsfästen. Vidare noggrant i bakre hjulhusen och bagagerumsgolv om du inte redan varit där. Under tätningslisten till bagageluckan kan vara värt att titta.

    Har du bara tänkt att bättringsmåla antar jag att rutorna ska sitta kvar. Lyft i så fall på bakre sidorutornas gummilist i underkant och kika lite. Det händer att plåtkanten rostar där. För övrigt lär det vara svårt att återställa vinylklädseln framför instrumentbrädan med vindrutan kvar.

    Efter detta måttligt positiva måste jag stämma in i hyllningskören och säga att du gör ett mycket fint jobb och jag är säker på att din tråd är en inspiration till andra på forumet. Det är den för mig i alla fall!

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #426484

    kg70
    Deltagare

    Kom på en sak till. Nu har du ju grejat i främre hjulhus men jag kan berätta vad jag råkade ut för när jag besiktade min -69a. Jag tyckte att den var hyfsat frisk i karossen och stod och slappnade av lite när det var dags för att skaka i framvagnen för att kolla bussningar och leder. Besiktningssnubben ser plötsligt bekymrad ut och pekar på höger länkarmsinfästning. Det visar sig att en hel rad med punktsvetsar har tappat greppet och det hela ger ett väldigt slappt intryck. Det blev spanskflagg och reträtt med svansen mellan benen. Det troligaste är väl att detta är unikt för mitt exemplar och att punktsvetsaren haft otur men det skulle kunna vara en svaghet hos tidiga exemplar och kan vara värt att kolla.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    Bilagor:
    #426513

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Har kollat efter rost i framänden men ska ta ytterligare en koll!

    #426575

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Bara lite jobb med inredningen.

    Det var en del skador på inredningens olika delar. Jag testar metoder att reparera sådant som kommer att försämras, annars tycker jag att skavanker kan få vara kvar med den filosofi jag har om den här bilen.
    Dörrsidorna har en del sprickor och revor. Jag limmar med svart flexibelt lim, jag har prövat olika fabrikat och typer av lim men fastnat för TEC 7 som jag tycker fungerar bra, den bildar skinn snabbt, ca 10 min.

    20170209_122941

    Dörrsidan hade en liten reva framför armstödet, jag tryckte in TEC 7 under klädseln, drog ihop galonklädseln och tvättade av överfödigt lim.
    Före.
    20170209_123001

    Efter.
    20170209_125514

    Även klädseln till dörrfickan hade släppt, lite besvärligare eftersom det inte finns någon hård skiva bakom, bara insidans galonklädsel, Chansade på att det fungerar med att limma ihop ut och insidans klädsel. Klippte bort lite av skumplasten som separerar ut och insida och klämde in TEC 7. Får se om det håller när det torkat.
    Före.
    20170209_123020

    Efter
    20170209_125531

    Bakre sidoklädseln var bruten uppe vid ryggstödet. sidoklädseln bak är ju tillverkad av formpressad masonit så den har med åren blivit rätt skör.
    Jag förstärkte ytan med tunn glasfiberväv. Som lim använder jag epoxy, här är jag lite på mammas gata, har jobbat med gjutningar till mina tävlingsflygplan. Biltemas båtepoxy fungerar alldeles utmärkt till sådana här lagningar. Passade även på att förstärka hålen där fästklipsen ska sitta.

    Före.
    20170209_160157

    Efter.
    20170209_161747
    20170209_161815

    Bilagor:
    #426684

    Denna tråden är bäst just nu på forumet. Inspirerande och med många bra tips. Jag är imponerad av både dina kunskaper och arbetstempo. Fortsätt så här!

    #426974

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Tips om att leta rosthål? Tja du, innan du lämnar golvet bör du kolla i bakkant ovanför domkraftsfästen. Vidare noggrant i bakre hjulhusen och bagagerumsgolv om du inte redan varit där. Under tätningslisten till bagageluckan kan vara värt att titta.
    Har du bara tänkt att bättringsmåla antar jag att rutorna ska sitta kvar. Lyft i så fall på bakre sidorutornas gummilist i underkant och kika lite. Det händer att plåtkanten rostar där. För övrigt lär det vara svårt att återställa vinylklädseln framför instrumentbrädan med vindrutan kvar.
    Efter detta måttligt positiva måste jag stämma in i hyllningskören och säga att du gör ett mycket fint jobb och jag är säker på att din tråd är en inspiration till andra på forumet. Det är den för mig i alla fall!
    K-G

    Tack för infon. Under tätningslisten till bagagerummet såg det ju inte så bra ut. Hoppas det bara är ytrost?

    20170213_151603

    Jag hittade också rost inne vid vänster hjulhus, ser bara ut att vara flänsen som rostat, jag vet att bakrutan läckt så kan det vara vatten därifrån som gjort att det rostat? Eller kan jag förvänta mej andra hemskheter om jag kollar underifrån?

    20170213_152118

    Bilagor:
    #426980

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Slutfixning av golvlagningarna.

    Nu är alla hål jag hittat i golvet lagade, det var mer än jag trodde men jag hade egentligen ingen koll när bilen sattes in i ladan och jag tror inte att de uppstått under tiden i ladan.

    20170206_133806

    Slutklämmen på lagningarna är ju rostskyddsmålning och återställning av de bitumenmattor (asfaltsgummimattor) som täcker golvet. Jag gör mallar av ritpapper, det är enkelt att få konturerna av lagningen genom att med en oljig handske dra längs kanterna.

    20170213_112557

    Efter utklippning av mallen, jag klipper den ett par mm mindre än vad som behövs, och ritar av den på baksidan av mattan (sidan med skyddspapper), det gäller bara att lägga den med rätt sida upp!

    20170213_112948

    Mattan klipps ut ungefär som en glasruta, ritsa med en kniv genom pappret och någon mm ner i mattan. Bryt sedan loss kanterna, om det är smalt så går det bra med en polygrip. Med denna metod kan man forma oregelbundna lagningar. (En reservation, plattorna får inte vara för varma,)

    20170213_125755

    Plattorna värms med varmluftspistol, det krävs rätt hög värme, jag körde med 300 grader. Vid kanterna värms både den gamla och nya mattan samtidigt och med en svetshadske kan man ”knåda” kanterna så de gifts ihop.

    20170217_130222

    Bilagor:
    #426993

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Instrumentbrädan

    Som jag skrev tidigare så hade klädseln framför instrumentbrädan släppt från underlagspappen. Galonen hade veckat sig så jag tog bort den från instrumentbrädan. Det var inga problem men att få bort pappen som blev kvar var ett h…e, SAAB hade tydligen riktigt bra kontaktlim på den tiden.

    20170206_141640-1

    Jag testade att släta ut galonen genom att värma och tejpa fast den på en träskiva.

    20170213_143942

    Det blev riktigt slätt så jag bestämde att skära till en ny pappskiva av karosseripapp och limma tillbaka galonen. På pappskivan limmade jag en typ av filt som används som underlag för stolsklädslar (överblivet från min Spiderrenovering). Filten ersätter skumplasten som låg under galonen och gör att det blir lite mjukt och sträcker ut galonen.

    20170213_153113

    Galonen limmades tillbaka till pappen med kontaktlim. Endast kanten där galonen tidigare varit svetsad limmades. Jag tycker resultatet blev bra men inte perfekt.

    20170214_120400

    För att vara säker på att galonen inte ska släpp så sydde jag runt kanten. Jag har en gammal Husqvarna gjutjärnssymaskin som bara kan sy raksöm, jag har modifierat den med fotpedal för varvtalsstyrningen. Nyare maskiner av plast och aluminium som jag prövat klarar inte att sy genom papper, masonit och plywood som jag gjort med denna maskin.

    20170214_122051

    Jag trodde det skulle bli svårt att få bort skydds pappret på baksidan men det var inga problem, tråden rev pappret utan att gå av.

    20170214_135807

    Så dyker då nästa problem upp, galonen har krymt så avståndet mellan hålen för ventilationsutblåsen blivit så litet att utblåsens kant inte riktig täcker hålens kant. Dessutom finns små skador i galonens hålkant (puh, det var jobbigt att beskriva, det är lättare med en bild).

    20170217_114719

    Lösningen blev att jag svarvade en ring av plast med lite större diameter som jag lägger under utblåset. Jag snodde en svart tunn skärbräda av plast i köket (hoppas det tar en tid innan hon upptäcker det) och klippte ut rondeller med plåtsax.

    20170217_104817

    På baksidan av rondellerna satte jag självhäftande sliprondellpapper, satte upp en bit rundjärn i svarven och klämde fast plastrondellen.

    20170217_112601

    Med ett vinklat svarvstål och låg hastighet gick det riktigt bra att svarva i plasten.

    20170217_112905

    Klart för montering, nu är det bara nya utblås som jag vill ha tag på, plasten i de befintliga smular sig i kanterna. Har lagt ut en förfrågan på köpforumet.

    20170217_125417

    Bilagor:
    #427091

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul uppdatering, egentligen otroligt att material i bilar ändå håller så länge o bra som de gör. Det är ju en väldigt jobbig miljö. Hade man gjort en inredning av samma material man har hemma i vardagsrummet hade det blivit skräp rätt fort. //B

    #427125

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Justering av dörr

    Saabens dörrar är tunga! Inte undra på att gångjärnen slits om de smörjs ordentligt. En domkraft underlättar när man ska hänga tillbaka dörren efter rostlagning.

    20170217_152114

    Vid kontroll av dörrens passning så visade det sig att spackellagret på framskärmen var alldeles för tjockt, till och med så tjockt att dörrframkanten tog i och bröt bort en del. Skälet var att dörrframkanten låg utanför dörrstommen och stack ut ca 5 mm och skärmen hade justerats efter dörren med ett tjockt lager spackel.

    20170217_164720_1

    Vad göra? Jag slipade bort allt gammalt spackel för att se hur lagningen såg ut. Det såg inte så illa ut bucklan var borta men det var mycket småbucklor, det är inte lätt att komma åt baksidan pga. gångjärnsinfästningarna.

    20170220_120909

    Efter det kollade jag hur skärmkanten mot dörren stämde överens med motsatt sida. För kollen använde jag en konturmall, smart verktyg! Positivt, skärmkanten stämde riktigt bra.

    20170220_121054

    Däremot var det sämre 10 cm längre fram på skärmen, så nu fick jag användning för mina nya fina karosserihammare.

    20170220_121220

    Jag är ju en fullständig amatör på bilplåtslageri så jag både läste i Bengt Blads bok och tittade på lite youtube-filmer innan jag började detta jobb.
    Efter lite (en timme) försiktigt bankande och mycket mätande tyckte jag att det såg rätt bra ut, det gick att få ner de utstående bucklorna, min bedömning är att det inte behövs mer än max 2-3 mm spackel på något ställe. Som kontroll så sprayade jag svart färg efter riktning och innan slipningarna.

    20170220_131435

    Efter detta kollade jag dörrens framkant mot andra sidan med konturmallen både på längden och tvären, Den var lite nerviken på mitten så det var bara att fortsätta bankandet.

    20170220_125828

    Det var inte så svårt att dra tillbaka kanten. Formen blev riktigt bra.

    20170220_130109

    Nu kunde jag hänga tillbaka dörren och kolla resultatet. Det var rätt svårt att få alla springor exakt lika överallt men jag har en känsla av att kvalitén inte var bättre på den tiden när jag jämförde med den andra dörren. Den riktade kanten på dörren stämde riktigt bra med skärmen så där är jag nöjd, jag vill inte ha ett tjockt spackellager vid dörr- och skärmkanten, är rädd att det spricker. Visserligen har jag sett i amerikanska filmer att de spacklar tjocka lager rakt över dörrspringan och sågar upp den när spacklet härdat.

    20170220_155300

    Jag lade på spackel, det behövdes inte speciellt mycket men jag lägger hellre på tunna lager och mellanslipar än ett tjockt lager och en massa slipning efteråt.
    Kontentan av dagens jobb, jag har prövat att rikta karossplåt, det gick över förväntan men det tar tid, 5 timmar för dagens jobb. En specialist hade gjort det på mycket kortare tid och med ännu bättre resultat men jag tycker det är kul att pröva något nytt.

    20170220_162018

    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 år, 7 månader sedan av .
    Bilagor:
    #427145

    Janne Hagnell
    Moderator

    Övning ger färdighet!👍

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #427286

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Råttpiss

    Nu har jag kommit så långt att jag kan börja återmontera delar av inredningen. Mattor, paneler mm lade jag i plastsäckar när jag plockade ut dem ur bilen pga. att de lucktade för dj… av råttpiss. Råttorna hade ju bott i isoleringen och jag hittade även en död råtta där. Jag började med att skrapa bort all isolering på panelerna, då luktade de inte så mycket men inte luktfria. Panelerna såg ändå inte speciell bra ut, buckliga och slitna så jag beslöt att byta ut dom.

    Paneler

    Kollade med klubben, där fanns en av de stor panelerna att köpa men inte resten som behövdes.
    Panelerna är tillverkade av karosseripapp med ca 30 mm glasullsisolering på baksidan så jag köpte karosspapp från klubben.
    Panelerna ritades av och klipptes ut med plåtsax. Jag testade olika metoder bl.a. att skära med mattkniv och såga med bandsåg men det var enklast med plåtsax. viktigt var bara att använda rätt sax för vänster och högerkurvor.

    20170224_133525

    Utklippta paneler.

    20170224_140325

    Panelen bakom pedalerna är panelen veckad, eftersom det gick bra att klippa pappen som plåt så tänkte jag att det borde gå att vika pappen i bockmaskinen.

    20170224_141900

    Det gick riktigt bra, blev bara lite brott i färgen. Nästa steg är att limma isolering på baksidan.

    20170224_142245

    Bilagor:
    #427331

    kg70
    Deltagare

    Du, det där blev inte dumt alls. Fanns karosseripappen i rätt kulör?

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 316 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng