Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 350 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 26, 2022 at 21:35 #491726

      Lite uppdatering.
      Fiat Spidern fixad och såld, även Mazda Miatan så nu finns inga öppna sportbilar kvar men i gengäld en husbil.
      Om allt vill sig väl så räknar jag med att fortsätta med SAAB:en om ett par veckor (väntar på tid för att byta linser i ögonen, grå starr är inte kul när man ska köra i mörker).
      Problemet jag tänkte ta tag i är bucklorna i taket. Tänkte pröva att trycka ut det inifrån bilen med Portapowern, jag kan lägga en planka mellan trösklarna bakom framstolarna.
      Eftersom bucklorna är mjuka så tror jag att det inte behövs mycket kraft för att trycka upp dom, det är tre stycken på rad och bearbeta kanterna runt bucklorna med en riktsked. Jag vill inte ta ner takklädseln har jag tryckt upp den mot takplåten och det verkar inte vara något problem om man lägger något skydd mellan portapowern och taktyget. Frågan är bara om det är någon form av matta eller sprutad ljuddämpning som takkläseln kan fastna i om man trycker hårt och länge, någon som vet?

        januari 26, 2022 at 22:06 #491736

        Hej!
        På min 99a -73 blir man skrämd när man ser innertakets stomme. Det ser mest ut som ”lite hoppressad Gullfibe”.. Skojar inte. Kanterna är superspröda. Vissa urtag har väldigt liten sarg.
        Speciellt det vid backspegeln. För Guds skull ta ur innertaket innan du börjar pressa ut bucklor. Annars kommer du att behöva efterlysa en stomme är min bedömning.
        Mvh
        Adam Zdunek

        Mvh Adam Zdunek
        SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
        SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

          januari 26, 2022 at 22:38 #491737

          <strong class=”d4pbbc-bold”>Lite uppdatering. Fiat Spidern fixad och såld, även Mazda Miatan så nu finns inga öppna sportbilar kvar men i gengäld en husbil. Om allt vill sig väl så räknar jag med att fortsätta med SAAB:en om ett par veckor (väntar på tid för att byta linser i ögonen, grå starr är inte kul när man ska köra i mörker). Problemet jag tänkte ta tag i är bucklorna i taket. Tänkte pröva att trycka ut det inifrån bilen med Portapowern, jag kan lägga en planka mellan trösklarna bakom framstolarna. Eftersom bucklorna är mjuka så tror jag att det inte behövs mycket kraft för att trycka upp dom, det är tre stycken på rad och bearbeta kanterna runt bucklorna med en riktsked. Jag vill inte ta ner takklädseln har jag tryckt upp den mot takplåten och det verkar inte vara något problem om man lägger något skydd mellan portapowern och taktyget. Frågan är bara om det är någon form av matta eller sprutad ljuddämpning som takkläseln kan fastna i om man trycker hårt och länge, någon som vet?

          Då detta är en bil före 73 så är det ett klassiskt ”spänntak”.
          Det finns isolering i form av ”asfaltsmatta” typ papp om jag minns rätt. Skulle innertaket mot förmodan fastna går det att värma försiktigt så släpper det nog rätt lätt. Var försiktig där spännbågarna går så dom inte ger märken i plåten. Det går att se vilka av sömmarna i taket som har dessa (tror inte det var i varje söm).

            februari 27, 2022 at 17:08 #492416

            Att använda PortaPowern var enkelt, bara att ställa den på golvet i baksätet och rikta in den mitt i bucklan, det gick åt mycket lite kraft för att trycka upp bucklan.

            20220224_103438

            Problemet var att det fanns en spännbåge precis mellan två av bucklorna så det gick inte att trycka mitt i bucklorna. Detta gjorde att det det var svårt att få tryck så att hela bucklan kröp ut.

            20220224_104745

            Det går att se och känna bucklorna men vet man inte om dom så lägger man nog inte märke till dom. Detta gjorde att jag beslöt att det får vara bra nog. Det är för mycket jobb att ta ner innertaket och skrapa bort asfaltmattan för att komma åt att rikta bucklorna. Naturligtvis så är ju en möjlighet att spackla, det blir max 1 mm tjockt spackel och lacka om taket men det är utanför ambitionen med den här renoveringen.

            20220224_113009

              februari 28, 2022 at 20:19 #492440

              Vad roligt med en uppdatering i denna tråden!

                februari 25, 2023 at 19:21 #500857

                Det var länge sedan jag skrev något här, senast för ett år sedan men det har heller inte hänt något med bilen sedan dess.
                Orsaken är ögonproblem med åtföljande operationer och dessutom Covid trots fem vaccinationssprutor. Utan dessa sprutor så är det ju inte säker att man levt idag, vaccinet skyddar ju mot svår sjukdom och död, speciellt i min ålder.
                Förhoppningsvis så ska jag kunna fortsätt med renoveringen under våren, det är ju inte så mycket kvar och jag är sugen på provstart och provkörning.

                  september 14, 2024 at 00:26 #517687

                  Äntligen har jag fått möjlighet att jobba lite med bilen, åldern 80 år tar ut sin rätt så allt går sakta. Min ambition nu är att få bilen körbar.

                  Åtgärder jag gjort:

                  • har kollat igenom allt el, behövdes en del justeringar
                  • fyllt bromsvätska och luftat bromsarna, tog lång tid trots att jag har vacumsug att få bort all luft innan jag var nöjd med känslan i pedalen.
                  • fyllt bromsvätska i kopplingen och luftat, är ett rent helvete att få bort den sista bubblan i slangen trots att jag använt alla knep som jag hittade här på forumet.
                  • fyllt olja i motor och växellåda. Jag kör motorn med kabeln till tändspolen bortkopplad tills oljetryckslampan slocknar, då vet jag att det finns oljetryck och smörjning nått lagren i motorn.
                  • grovjusterat brytarspetsar och tändning enligt SAAB:s anvisning, kommer att finjustera med stroboskoplampa och kamvinkelmätare när motorn går.
                  • fyllt på ny bensin.
                  • provstartat utan resultat, motorn går med hjälp av startgas, alltså fungerar tändning.
                  • kopplat bort bränsleslangen från förgasaren och testat att köra motorn, ingen bensin.
                  • kopplat bort bränsleslangen från bränslepumpen och sugit i slangen med vacumsugen, det kommer bara luft.
                  • letat efter läckor, hittade rostigt bränslerör med hål, det lät när man sög med vacumsugen. Hålet var precis där röret går in i coupén framför bakaxeln. Jag var tvungen att kapa röret inne i coupén och skarva i en bit rör, se bild, valde kopparrör så det inte rostar igen (och för att det fanns i lager).

                    20240913_104046

                  • fortfarande inget bränsle, tog isär bränslepumpen, membranet helt stelt, ventilerna läcker när jag fyller på bensin i pumpen. det kan gå att få membranet mjukt om det får ligga i bensin några dagar och köra resten av pumpen i ultraljudstvätten så får jag se om det går att få en fungerande pump.

                  För att komma vidare har jag bestämt mej för att köpa en ny pump så jag har kollat i klubbens reservdelsförsäljning och letat på nätet men inte hittat någon. Jag är tacksam för tips om var jag kan få tag på en pump.

                    september 14, 2024 at 10:27 #517690

                    Hej!

                    Jag köpte bränsle pump till SAAB 99L -73 av SSK.  Vet ej om det var andra pumpar på Triumph motorn.

                    Känner igen dina tjuvsug.

                    Mina problem med pumpen var att packningen runt ”klockan” på vilken inloppsröret sitter läckte. Den fixerade även en sil i plast kommer jag ihåg.

                    Det räckte inte med att den gummi packningen var torr och inte gick att använda längre. Det fanns också en liten gummibricka under skruven som spände fast den där ”klockan”. Där läckte det också.  Det skulle nog ha gått att få tag på en liten gummibricka och att byta packningen mot en o-ring.

                    Ring SSK så hjälper dom dig med att se om deras ersättningspump (av italienskt fabrikat) går till din årsmodell. Matthias Rosvall på SSK är mycket kunnig. Dessutom har inte SSK pump så har Matthias ett företag med begagnade bildelar så han är väldigt hjälpsam.

                    När det gäller tjuvsug i bränsleledningen så finns det en ”slamkrypare”.  Nämligen gummislangen mellan bränsleröret du fixat och själva påsticket på tanken. Den slangen torkar och läcker.  Den utgör dessutom en säkerhetsrisk med sitt läckage! Den kan vara svår att byta med tanken på plats. Den kläms/klistrar fast gärna mellan tanken och bagagerumsgolvet. Jag använde en dragtråd som jag drog igenom och fettade in den nya slangen. Du ser slangen vid påsticket under den lilla manluckan i bagagerumsgolvet. Vill minnas att det var en minislangklämma sån där som man öppnar med en tång.  Om det fortfarande är svårt så kan man lossa lite på tankens hängslen.  Jag bytte (ca 3 år sen) utan att ha bilen på lyft! Kommer inte ihåg om jag fick åla mig in under bilen. Men vill minnas att slangen syns i mellanrummet mellan tanken och det sk Panhardstaget bakom bakaxeln.

                    När det väl är tätt fram till förgasaren kan det vara underlättande att slå på en sup i insugningsröret genom att lyfta på ”svampen” där som förbinder ventilkåpans vevhusventilation. Bilen går nog längre på ”en sup” jämfört med startgas och ger tid att suga upp från tanken.

                    Jag är 72+ och hade besvär av reumatisk artrit så det var svårt att meka förra året. Förstår Dig. Det finns ett polskt ordspråk ”åldring är inte till glädje”. Nu med medicin är det en helt annan sak.  Jag har ett 1000-bitars pussel i garaget eftersom jag rensade hela karossen inför rostlagningen. Det gäller för mig att få ihop det och att hinna få lite glädje av restaureringen. Karossen är inte hemma än men kommer i närtid (innan vintern).

                    Bästa Hälsningar

                    Adam Zdunek

                     

                    Mvh Adam Zdunek
                    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                      september 14, 2024 at 10:52 #517691

                      Hej!

                      Jag köpte bränsle pump till SAAB 99L -73 av SSK.  Vet ej om det var andra pumpar på Triumph motorn.

                      Känner igen dina tjuvsug.

                      Mina problem med pumpen var att packningen runt ”klockan” på vilken inloppsröret sitter läckte. Den fixerade även en sil i plast kommer jag ihåg.

                      Det räckte inte med att den gummi packningen var torr och inte gick att använda längre. Det fanns också en liten gummibricka under skruven som spände fast den där ”klockan”. Där läckte det också.  Det skulle nog ha gått att få tag på en liten gummibricka och att byta packningen mot en o-ring.

                      Ring SSK så hjälper dom dig med att se om deras ersättningspump (av italienskt fabrikat) går till din årsmodell. Matthias Rosvall på SSK är mycket kunnig. Dessutom har inte SSK pump så har Matthias ett företag med begagnade bildelar så han är väldigt hjälpsam.

                      När det gäller tjuvsug i bränsleledningen så finns det en ”slamkrypare”.  Nämligen gummislangen mellan bränsleröret du fixat och själva påsticket på tanken. Den slangen torkar och läcker.  Den utgör dessutom en säkerhetsrisk med sitt läckage! Den kan vara svår att byta med tanken på plats. Den kläms/klistrar fast gärna mellan tanken och bagagerumsgolvet. Jag använde en dragtråd som jag drog igenom och fettade in den nya slangen. Du ser slangen vid påsticket under den lilla manluckan i bagagerumsgolvet. Vill minnas att det var en minislangklämma sån där som man öppnar med en tång.  Om det fortfarande är svårt så kan man lossa lite på tankens hängslen.  Jag bytte (ca 3 år sen) utan att ha bilen på lyft! Kommer inte ihåg om jag fick åla mig in under bilen. Men vill minnas att slangen syns i mellanrummet mellan tanken och det sk Panhardstaget bakom bakaxeln.

                      När det väl är tätt fram till förgasaren kan det vara underlättande att slå på en sup i insugningsröret genom att lyfta på ”svampen” där som förbinder ventilkåpans vevhusventilation. Bilen går nog längre på ”en sup” jämfört med startgas och ger tid att suga upp från tanken.

                      Jag är 72+ och hade besvär av reumatisk artrit så det var svårt att meka förra året. Förstår Dig. Det finns ett polskt ordspråk ”åldring är inte till glädje”. Nu med medicin är det en helt annan sak.  Jag har ett 1000-bitars pussel i garaget eftersom jag rensade hela karossen inför rostlagningen. Det gäller för mig att få ihop det och att hinna få lite glädje av restaureringen. Karossen är inte hemma än men kommer i närtid (innan vintern).

                      Bästa Hälsningar

                      Adam Zdunek

                       

                      Tack för tips. Jag känner igen allt du skriver, tanken har varit nere för kontroll och rengöring, alla slangar är bytta. Jag handlar slangar av hög kvalitet från en hydraulikfirma, jag har dålig erfarenhet av slangar från BT mfl. pga. att de har kort livslängd, torkar och spricker.

                      Jag ska ta kontakt med SSK och se vad de kan hjälpa till med.

                        september 14, 2024 at 11:39 #517692

                        Hej!

                        Ja jag har hört uttalandet om BT kvalitet på slangar förr, Tack. Här i Spånga (Stockholm) har vi Hydroscand som är proffs på slangar som jag handlar av.

                        Ang byte av bränslepump. Jag har följande erfarenhet från mitt måndagsexemplar av SAAB 99 2.0L -72. Det gällde den fabriksmonterade bränslepumpen. Mitt under en acceleration och omkörning av en långtradare (1972) dog bilen. När jag släppte på gasen och backade ur omkörningen kom motorn igång igen. Det visade sig att hävarmen i bränslepumpen inte satt helt ovanpå kammen på aggregataxeln utan halkade av. Dvs det är viktigt att se till att hävarmen sitter i mitten av kammen. Hålen på pumpen för bultarna kan behöva att ovaliseras för att uppnå rätt läge.

                        Många säger nog ”det var bland det ovanligaste jag hört”. Jag skulle vilja säga att det indikerar att toleranserna där är för snäva. Vet inte hur stort axiellt glapp som är tillåtet på aggregataxeln.

                        Bästa Hälsningar

                        Adam Zdunek

                         

                        Mvh Adam Zdunek
                        SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                        SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                          september 26, 2024 at 17:55 #517945

                          Äntligen!

                          Efter ultraljudstvätt och rengöring av bränslepumpen samt lagt pumpmembranet i bensin ett par dagar så fungerade pumpen. För att få bättre kontroll på bränsleflödet och filtrering så monterade jag ett extra genomskinligt filter.

                          Efter handpumpning, startgas och en del nötande med startmotorn så hoppade den igång! Den gick riktigt skapligt efter en stund då den bränt bort konserveringsoljan i cylindrarna. Tyvärr så regnade det för mycket för att stå utomhus och justera förgasare och tändning så det får bli en annan dag.

                          Naturligtvis så dök ett nytt fel upp, generatorn laddade inte, trodde det berodde på att pluskabeln vid startmotorn inte var inkopplad men inte, fortfarande ingen laddning.

                          Jag har svarvat kollektorn och kollat den i övrigt tidigare så får riva den igen och kolla dioder mm.

                           

                           

                            september 26, 2024 at 19:36 #517946

                            Intressant bil och tråd. Skulle vara spännande detaljstudera ett sådant tidigt exemplar någon gång, inte för att jag vet vad jag ska titta efter men i alla fall 🙂

                            De tidiga 99orna är verkligen en drömbil för mig. Så jag är väldigt avundsjuk!

                            2x 92B -53 (Svart)
                            95 -61 (Pärlgrå)
                            99 -69 Custom (Vit)
                            900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                            9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                            9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                            9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                              september 26, 2024 at 20:30 #517951

                              Hej!

                              Vad är det för generator i din tidiga 99a?  En 55A Bosch?  Om det inte är viktigt att det är originalet som sitter där så tror jag SSK har bl a 55 A från Bosch och ett annat märke också.  Min 99 -73 har 55A Bosch.

                              Lycka till. Trevligt att följa Din tråd.

                              Mvh

                              Adam Zdunek

                              Mvh Adam Zdunek
                              SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                              SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd

                                september 26, 2024 at 22:40 #517963

                                Glappkontakt? Generatorn på min 99 -69 slutade ladda. Där räckte det med att motionera kontaktstycket i laddningsregulatorn och motsvarande på generatorn. Verkstadshandboken har några enkla förslag på felsökning. Men allt detta har du kanske redan provat.

                                  oktober 2, 2024 at 18:35 #518057

                                  Man ska ju inte erkänna sina misstag men det var mitt fel att generatorn inte laddade. Fjädern för ena kolet hade hängt sig vid monteringen så kolet hade inget tryck mot kollektorn. Det är lite dum konstruktion så det är svårt att se om fjädern är i rätt läge för det inre kolet.

                                  Nu fungerar laddningen!

                                   

                                Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 350 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.