Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 26 januari, 2022 kl. 21:35 #491726
Ingmar Svensson
DeltagareLite uppdatering.
Fiat Spidern fixad och såld, även Mazda Miatan så nu finns inga öppna sportbilar kvar men i gengäld en husbil.
Om allt vill sig väl så räknar jag med att fortsätta med SAAB:en om ett par veckor (väntar på tid för att byta linser i ögonen, grå starr är inte kul när man ska köra i mörker).
Problemet jag tänkte ta tag i är bucklorna i taket. Tänkte pröva att trycka ut det inifrån bilen med Portapowern, jag kan lägga en planka mellan trösklarna bakom framstolarna.
Eftersom bucklorna är mjuka så tror jag att det inte behövs mycket kraft för att trycka upp dom, det är tre stycken på rad och bearbeta kanterna runt bucklorna med en riktsked. Jag vill inte ta ner takklädseln har jag tryckt upp den mot takplåten och det verkar inte vara något problem om man lägger något skydd mellan portapowern och taktyget. Frågan är bara om det är någon form av matta eller sprutad ljuddämpning som takkläseln kan fastna i om man trycker hårt och länge, någon som vet?26 januari, 2022 kl. 22:06 #491736adamz
DeltagareHej!
På min 99a -73 blir man skrämd när man ser innertakets stomme. Det ser mest ut som ”lite hoppressad Gullfibe”.. Skojar inte. Kanterna är superspröda. Vissa urtag har väldigt liten sarg.
Speciellt det vid backspegeln. För Guds skull ta ur innertaket innan du börjar pressa ut bucklor. Annars kommer du att behöva efterlysa en stomme är min bedömning.
Mvh
Adam Zdunek26 januari, 2022 kl. 22:38 #491737Andreas Hermansson
Deltagare<strong class=”d4pbbc-bold”>Lite uppdatering. Fiat Spidern fixad och såld, även Mazda Miatan så nu finns inga öppna sportbilar kvar men i gengäld en husbil. Om allt vill sig väl så räknar jag med att fortsätta med SAAB:en om ett par veckor (väntar på tid för att byta linser i ögonen, grå starr är inte kul när man ska köra i mörker). Problemet jag tänkte ta tag i är bucklorna i taket. Tänkte pröva att trycka ut det inifrån bilen med Portapowern, jag kan lägga en planka mellan trösklarna bakom framstolarna. Eftersom bucklorna är mjuka så tror jag att det inte behövs mycket kraft för att trycka upp dom, det är tre stycken på rad och bearbeta kanterna runt bucklorna med en riktsked. Jag vill inte ta ner takklädseln har jag tryckt upp den mot takplåten och det verkar inte vara något problem om man lägger något skydd mellan portapowern och taktyget. Frågan är bara om det är någon form av matta eller sprutad ljuddämpning som takkläseln kan fastna i om man trycker hårt och länge, någon som vet?
Då detta är en bil före 73 så är det ett klassiskt ”spänntak”.
Det finns isolering i form av ”asfaltsmatta” typ papp om jag minns rätt. Skulle innertaket mot förmodan fastna går det att värma försiktigt så släpper det nog rätt lätt. Var försiktig där spännbågarna går så dom inte ger märken i plåten. Det går att se vilka av sömmarna i taket som har dessa (tror inte det var i varje söm).27 februari, 2022 kl. 17:08 #492416Ingmar Svensson
DeltagareAtt använda PortaPowern var enkelt, bara att ställa den på golvet i baksätet och rikta in den mitt i bucklan, det gick åt mycket lite kraft för att trycka upp bucklan.
Problemet var att det fanns en spännbåge precis mellan två av bucklorna så det gick inte att trycka mitt i bucklorna. Detta gjorde att det det var svårt att få tryck så att hela bucklan kröp ut.
Det går att se och känna bucklorna men vet man inte om dom så lägger man nog inte märke till dom. Detta gjorde att jag beslöt att det får vara bra nog. Det är för mycket jobb att ta ner innertaket och skrapa bort asfaltmattan för att komma åt att rikta bucklorna. Naturligtvis så är ju en möjlighet att spackla, det blir max 1 mm tjockt spackel och lacka om taket men det är utanför ambitionen med den här renoveringen.
28 februari, 2022 kl. 20:19 #492440Vincent Rosengren
DeltagareVad roligt med en uppdatering i denna tråden!
25 februari, 2023 kl. 19:21 #500857Ingmar Svensson
DeltagareDet var länge sedan jag skrev något här, senast för ett år sedan men det har heller inte hänt något med bilen sedan dess.
Orsaken är ögonproblem med åtföljande operationer och dessutom Covid trots fem vaccinationssprutor. Utan dessa sprutor så är det ju inte säker att man levt idag, vaccinet skyddar ju mot svår sjukdom och död, speciellt i min ålder.
Förhoppningsvis så ska jag kunna fortsätt med renoveringen under våren, det är ju inte så mycket kvar och jag är sugen på provstart och provkörning. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.