Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne har 352 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast 2025-02-19 08:39 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
juli 18, 2019 kl. 20:25 #461307
Fröjd o se hur bilen får tillbaka sin forna glans. 🙂
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetfebruari 4, 2020 kl. 19:49 #467050Fortfarande stiltje i detta projekt men räknar med att fortsätta under våren, återkommer när det har hänt något.
juli 23, 2020 kl. 10:13 #472641SAAB-projektet fortsätter……
Nu är jag klar med båtprojektet, motorn är färdigrenoverad.
och sitter i båten och fungerar som den ska. För intresserade finns beskrivning på hela båtprojektet här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=109&t=310827
Attachments:
juli 24, 2020 kl. 22:02 #472673Problem?
Jag håller på med polering, när jag rengjorde taket så såg jag att det var bucklor, intryckningar på ena sidan precis över dörren. Är säker på att de inte fanns där när bilen ställdes in i ladan så jag kollade med ägaren till ladan, då fick jag förklaringen, hans barnbarn, ca 5-6 år hade hoppat på taket från en lite högre avsats.
Bucklorna är mjuka ca 5 mm djupa och 10x10cm, ingen skada i färgen. Finns det några bra förslag på hur jag ska få ut dessa, helst utan att behöva ta ner innetaket och rikta med hammare.juli 25, 2020 kl. 09:44 #472675Tråkigt ang taket, det är just det jag inte gillar när bilen står på annat ställe där andra har tillgång till utrymmet. Har en kompis som har två fina 9-5 och står i ett gemensamt garage med andra hyresgäster. Ja att det inte hänt mer än vad det har är ett under om jag uttrycker mig som så.
Har läst tråden gällande båten/motorn och följt den sedan länge, väldigt kul att se och allt arbete som är gjort. Full pott där! 🙂
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetTrist med slike unødvendige skader.
I Norge har vi firmaer som driver med ”Smart repair”
Dvs småskader,bulker m.m. Regner med at dere har tilsvarende i Sverige
Kanskje de kan klare slike bulker fra utsiden?Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tid-
Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av
Morten S..
juli 26, 2020 kl. 11:41 #472691Tror att en sådan här kan fungera:
https://verktygsboden.se/platriktningsverktyg/repareringskit-foer-sma-bucklor?vat=1&gclid=CjwKCAjw0_T4BRBlEiwAwoEiARgxjvgPr41BNzA80CnqFPUW0w7st7kQnQSpuJgcKS94RQPDok07GRoCBM8QAvD_BwEBör funka utan att skada lackeringen.
oktober 24, 2020 kl. 19:36 #477404Dags för ett lite h-vetesjobb, att få dit den kromade plastlisten runt framrutan. Jag har sedan gammalt ett verktyg som ska vika upp kanterna på gummilisten och samtidigt trycka ner plastlisten. Fungerar inget vidare det är enklare att trycka i plastlistens ena fläns i gummilisten och sedan med en plastspackel lyfta gummilistens andra sida och trycka ner plastlisten. Lite tidsödande men på så sätt fick jag dit den nedre listen. Den långa listen gick bra till den böjen vid vindrutans över hörn, när jag försökte böja den så brast den direkt, misstänker att det var för kallt i verkstaden, ca 15 grader. Som tur är så räcker listen jag köpte utan biten som gick av så jag använde den till lite tester för böjning av plastlisten. Jag provade med att värma listen med en temperaturreglerad varmluftspistol. Bäst resultat blev det när jag värmde till ca 130 grader men jag fick små sprickor i kromet. Att det är knepigt att få till böjen förstår jag eftersom SAAB på senare modeller delat listen på samma sätt som nedre hörnet. Någon som har en idé hur jag ska få så bra resultat som möjligt?
Attachments:
oktober 27, 2020 kl. 10:12 #477545Nu är den på plats, cromlisten runt vindrutan. Det visade sej att värmning med 100 grader gav bäst resultat. Smörjning av gummilisten med glycerin underlättade.
Nästa jobb är tätning av rutan, vilket tätningsmedel är bäst? Förslag?Attachments:
mars 14, 2021 kl. 13:06 #482626Är nyfiken på denna, hur går det? Har följt hela tråden och vore kul att se slutresultatet.
mars 14, 2021 kl. 15:46 #482628Står stilla, både bilen och jobbet med den, har inte gjort något på hela vintern. När jag skulle flytta min Fiat Spider så var det en frambroms som låg an så att bilen drog snett vid körning, så nu måste jag fixa detta. Tog ner det bromsoket, kolven gick mycket trögt, berodde på att fettet som jag smörjer tätningarna med hade torkat så att tätningen inte drog tillbaka kolven när man släppte bromsen.
Erfarenheten av detta är att bilar inte ska stå stilla för länge utan motioneras regelbundet, Spidern har i princip inte körts på de 20 åren sedan renoveringen av bromsarna, bara ett par korta provkörningar och flyttningar mellan verkstäder. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.