Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 336 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #461307
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Fröjd o se hur bilen får tillbaka sin forna glans. 🙂

    #467050
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Fortfarande stiltje i detta projekt men räknar med att fortsätta under våren, återkommer när det har hänt något.

    6 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #472641
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    SAAB-projektet fortsätter……

    Nu är jag klar med båtprojektet, motorn är färdigrenoverad.

    20200401_160727

    och sitter i båten och fungerar som den ska. För intresserade finns beskrivning på hela båtprojektet här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=109&t=310827%5B/url%5D

    20200709_105735

    Bilagor:
    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #472673
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Problem?
    Jag håller på med polering, när jag rengjorde taket så såg jag att det var bucklor, intryckningar på ena sidan precis över dörren. Är säker på att de inte fanns där när bilen ställdes in i ladan så jag kollade med ägaren till ladan, då fick jag förklaringen, hans barnbarn, ca 5-6 år hade hoppat på taket från en lite högre avsats.
    Bucklorna är mjuka ca 5 mm djupa och 10x10cm, ingen skada i färgen. Finns det några bra förslag på hur jag ska få ut dessa, helst utan att behöva ta ner innetaket och rikta med hammare.

    #472675
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Tråkigt ang taket, det är just det jag inte gillar när bilen står på annat ställe där andra har tillgång till utrymmet. Har en kompis som har två fina 9-5 och står i ett gemensamt garage med andra hyresgäster. Ja att det inte hänt mer än vad det har är ett under om jag uttrycker mig som så.

    Har läst tråden gällande båten/motorn och följt den sedan länge, väldigt kul att se och allt arbete som är gjort. Full pott där! 🙂

    #472686
    Morten S.
    Moderator

    Trist med slike unødvendige skader.
    I Norge har vi firmaer som driver med ”Smart repair”
    Dvs småskader,bulker m.m. Regner med at dere har tilsvarende i Sverige
    Kanskje de kan klare slike bulker fra utsiden?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1975 96 V4
    1989 900i 8V 5 dørs
    1992 900S 5 dørs
    2009 9-3 SC tid

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
    #472691
    #472692
    97sonett
    Deltagare

    man kan limma fast limstavar från en smältlimspistol, med smältlim, då får du en stav att dra ut bucklan med, och lätt att få bort limmet efteråt.

    #472811
    Patric
    Deltagare

    kan funka med en ”vaskrensare/sugpropp”… och lite såpvatten…

    #477404
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Dags för ett lite h-vetesjobb, att få dit den kromade plastlisten runt framrutan. Jag har sedan gammalt ett verktyg som ska vika upp kanterna på gummilisten och samtidigt trycka ner plastlisten. Fungerar inget vidare det är enklare att trycka i plastlistens ena fläns i gummilisten och sedan med en plastspackel lyfta gummilistens andra sida och trycka ner plastlisten. Lite tidsödande men på så sätt fick jag dit den nedre listen. Den långa listen gick bra till den böjen vid vindrutans över hörn, när jag försökte böja den så brast den direkt, misstänker att det var för kallt i verkstaden, ca 15 grader. Som tur är så räcker listen jag köpte utan biten som gick av så jag använde den till lite tester för böjning av plastlisten. Jag provade med att värma listen med en temperaturreglerad varmluftspistol. Bäst resultat blev det när jag värmde till ca 130 grader men jag fick små sprickor i kromet. Att det är knepigt att få till böjen förstår jag eftersom SAAB på senare modeller delat listen på samma sätt som nedre hörnet. Någon som har en idé hur jag ska få så bra resultat som möjligt?

    20201021_173438

    Bilagor:
    #477545
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Nu är den på plats, cromlisten runt vindrutan. Det visade sej att värmning med 100 grader gav bäst resultat. Smörjning av gummilisten med glycerin underlättade.
    Nästa jobb är tätning av rutan, vilket tätningsmedel är bäst? Förslag?

    20201026_110144

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #477549
    97sonett
    Deltagare

    bostik butyl.

    #482626

    Är nyfiken på denna, hur går det? Har följt hela tråden och vore kul att se slutresultatet.

    #482628
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Står stilla, både bilen och jobbet med den, har inte gjort något på hela vintern. När jag skulle flytta min Fiat Spider så var det en frambroms som låg an så att bilen drog snett vid körning, så nu måste jag fixa detta. Tog ner det bromsoket, kolven gick mycket trögt, berodde på att fettet som jag smörjer tätningarna med hade torkat så att tätningen inte drog tillbaka kolven när man släppte bromsen.
    Erfarenheten av detta är att bilar inte ska stå stilla för länge utan motioneras regelbundet, Spidern har i princip inte körts på de 20 åren sedan renoveringen av bromsarna, bara ett par korta provkörningar och flyttningar mellan verkstäder.

    #482636

    Ok, tråkigt. Men då har vi en uppdatering att se fram emot!

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 336 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng