Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne har 345 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast 2024-10-02 22:35 av adamz.
-
FörfattareInlägg
-
september 24, 2018 at 18:39 #449556
Finputs
Under tiden lacken sätter sig så blir det en del putsjobb på delar till karossen. Stötfångarna har jag redan polerat så de monterades, jag drar inga bultar förrän de sitter på plats på bilen.
Mittgrillen ser inget vidare ut pga. att vi körde på den då vi lastade bilen på släpkärran för hemtransport så SAAB-märket sprack.
Det var dock rätt dåligt innan så jag köpte ett nytt märke på reservdelsförsäljningen.
Det nya märket verkar vara gjort för att limmas på det gamla, inte så snyggt tycker jag så jag petade ut det gamla genom att trycka på det genom hålen på baksidan.
Det nya märket passar perfekt men eftersom det är mycket tunnare så ligger det löst i hållaren. För att få fast märket så klistrade jag ett par bitar fönstertätning i hållaren som trycker fram märket mot kanten.Efter tejpning runt kanten så hällde jag tunnflytande epoxi genom hålen på baksidan.
Resultatet blev ett supersnyggt märke.
Glömde, när jag tog bort tapen hade lite epoxi trängt ut på märket men eftersom jag varit förutseende (skryt!) så hade jag vaxat märket på ytterytan så det var inga problem att ta bort rinningarna.
När det gäller mittgrillen så söker jag en bättre begagnad, den befintliga är mycket småbucklig, någon som har?
Attachments:
september 25, 2018 at 11:41 #449601Snyggt lackjobb!!!
Ang. signalhornen så finns det en “stämskruv” på baksidan. Skruva på den lite fram å till baka med spänning på så brukar det hjälpa till….
september 25, 2018 at 17:07 #449605Som Janne skriver, kontakten har nog klibbat ihop efter att inte vara använd. Min ser ut så här, förutom att jag hade ett avbrott på en tråd var kontakten totalt ihopklibbad, lite mek och slipande med reläfil så fungerar den.
Tack, nu har jag lärt mej hur ett signalhorn fungerar, visste inte att det fanns kontakter.
Jag tog loss kontaktbryggan och delade den, kontakterna var mycket oxiderade,
Några tag med magnetfilen och lite putsning sedan montering och de fungerade perfekt.
Attachments:
september 25, 2018 at 20:21 #449614Jag får kanske göra så med mina oxå, än så länge har det räckt med stämning…
Mina låter som en förkyld gås nu…., ?september 26, 2018 at 23:15 #449640Stämning? Kör du digitalt eller med stämgaffel??
96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 4, 2018 at 21:36 #450025Tidsödande jobb med små framsteg.
Det är en massa pulande med småsaker för att få delarna i skick så att de går att montera på bilen. massor med tvättning och polering av smådelar.
Dagen började med blinkljusen fram. Höger råkade ut för en liten olycka när vi flyttade bilen så glaset (kan man säga det om plast?) sprack men som tur var så fanns ett begagnat på klubbens reservdelsförsörjning.
Andra glaset hade en liten flisa borta i ena kanten. Hittade inget begagnat så beslöt att försöka laga. Epoxi ville inte fästa så jag försökte med tjockflytande snabblim, maskade av kanten och byggde upp med lim. Efter härdning så filade och polerade jag skadan. Det blev lite porer i limmet med det blev hårt och genom polering blankt.Något av blinkljusen har blivit utbytt, de var av olika utförande. När jag tvättade dom så lossnade änden av lamphållarna på den ena. Limningen hade släppt från hållaren. Det blev tjockflytande snabblim även i detta fall.
Gummiringarna som håller skruvarna och antar jag, också tätar runt skruven så det inte läcker in vatten i blinkljuset, var stenhårda eller saknades så nya tillverkades av 1 mm gummi med hjälp av huggpipa och håltång. Det är sådana här småsaker som tar tid, man kan ju utesluta dom men det blir ju inte bra i längden.
Nästa till rakning var strålkastarinsatserna. Både reflektorerna och glasen var bra men utsidorna var rostiga.
Det blev målning med alu-zink-färg som går att måla direkt på en rostig yta.
Både blinkljusen och strålkastarna fick nya lampor, H4 från OK för 35,50 från ett gammalt lager. Jag byter alla lampor i bilen, kollar även att de fungerar i sina lamphållare, inga av blink och parkeringslamporna fungerade så det krävdes rengöring av lamphållarna. Det är så retfullt att behöva plocka ner delarna när man gör sluttesten av bilen men inkopplat batteri.
Efter en massa rengöring, putsning och polering så är det mesta klart för montering i fronten av bilen.
Attachments:
oktober 4, 2018 at 21:49 #450038Snyggt jobbat! En sådan OK-lampa i kartong har jag nog fortfarande i Bollen.?
96 V4 1975 ”Bollen”
oktober 5, 2018 at 20:59 #450086Tänkte på din tråd när jag såg denna på Tradera: https://www.tradera.com/item/324360428
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984oktober 9, 2018 at 09:47 #450237Jag såg också mittgrillen och denna:
https://www.tradera.com/item/301910/323998648/saab-lyktor-
OK, du har ju redan fixat, men ändå! 🙂
//Haralddecember 5, 2018 at 12:58 #452342Har de´ hänt nåt.
Både ja och nej, jag har fått en hel del andra jobb “på halsen” t.ex. renovering av ett par dieselmotorer (https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=109&t=310827)samt att vi lagt ny dränering kring verkstaden för att hindra att det rinner in vatten vid kraftiga regn. men lite jobb på SAABen har det blivit men jag har varit dålig på att uppdatera projekttråden så här kommer lite redovisning men inte alltid i kronologisk ordning, jag kommer inte ihåg exakt när jag gjorde vad.
Tänkte på din tråd när jag såg denna på Tradera: https://www.tradera.com/item/324360428
Ja, jag köpte denna till dyra pengar, helt utanför budget. Den blev lite tillbucklad vid en flyttning så det var ingenting den hade när vi ställde undan bilen. Däremot har jag sparat den gamla, det finns en massa små bucklor som berodde på att det satt ett värmeelement i garage så att om man körde in lite för långt så tog grillen i. Garaget var i en 50-talsvilla så det var precis att bilen gick in på längden. På bilden är också det renoverade SAAB-märket monterat.
Från början hade jag inte tänkt installera fjärrljusen, men på något sätt så tillhör de ju bilen även om de inte var monterade när bilen ställdes undan.
Motorn har kompletterats med nytt avgassystem, nya packningar till ventilkåpan och ny slang till insugsljuddämparen.
Även förgasaren har kommit på plats, läckagen fixades med nya O-ringar till munstyckshållaren.
Frontbalk med kylare monterad. Även stålkastare och övrig el ansluten.
Det jobb som pågår på lediga stunder är karossen utvändigt, stenskottslagning, polering, montering av den blanka rutlisten kring vindrutan.
Kunde inte låta bli att montera den blnka skärmkantlisten när jag var färdig med vänster hjulhus. Man blir nästan bländad!Ett par små problem, när jag skulle montera växelspaken såg jag att vågbrickan under hållaren till växelspakskulan var av, jag har sökt men inte hittat någon ersättning, någon som har till salu?
Det andra problemet vet jag inte om det verkligen är ett problem, växelförarstången är krökt, se bild, ska det vara så?
Attachments:
december 12, 2018 at 14:46 #452587Tråkigt att grilldelen blev så dyr, men tjusigt blev det!
Det är inte så noga med kronologin. Det är kul att få uppdateringar och se hur bilen växer fram igen snarare än att det är exakt i rätt ordning. Jag följer och imponeras!
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984Hej,
Snubblade över denna tråd ikväll. Har inte varit med på forumet så länge, så har missat tråden tills nu, men kommer att följa den framöver.
Jättetrevlig och intressant läsning. Verkstad med både svarv och symaskin – det är ta mig tusan en riktig verkstad 🙂 Ett stort tack för att du delar med dig.
Frihjulet har alltid intresserat mig, så om du har mer bilder på det får du gärna ladda upp.Två tummar upp!
juli 18, 2019 at 17:23 #461303Hej,
Snubblade över denna tråd ikväll. Har inte varit med på forumet så länge, så har missat tråden tills nu, men kommer att följa den framöver. Jättetrevlig och intressant läsning. Verkstad med både svarv och symaskin – det är ta mig tusan en riktig verkstad ? Ett stort tack för att du delar med dig. Frihjulet har alltid intresserat mig, så om du har mer bilder på det får du gärna ladda upp.
Två tummar upp!Tack för intresset!
För tillfället står detta projekt helt stilla, jag fick uppdraget av min bror att helrenovera en Perkins båtmotor som ska sitta i en en Pettersson-båt byggd 1938. Jag räknar med att vara klar till hösten. Projektet finns att följa här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=109&t=310827&lv=0&hilit=penta
Jag ser jobbet som hyresbetalning för att jag får vara i verkstaden. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.