Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 346 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 24, 2018 at 18:38 #449554

      Som Janne skriver, kontakten har nog klibbat ihop efter att inte vara använd. Min ser ut så här, förutom att jag hade ett avbrott på en tråd var kontakten totalt ihopklibbad, lite mek och slipande med reläfil så fungerar den.

      Attachments:
        september 24, 2018 at 18:39 #449556

        Finputs

        Under tiden lacken sätter sig så blir det en del putsjobb på delar till karossen. Stötfångarna har jag redan polerat så de monterades, jag drar inga bultar förrän de sitter på plats på bilen.

        20180923_094907

        Mittgrillen ser inget vidare ut pga. att vi körde på den då vi lastade bilen på släpkärran för hemtransport så SAAB-märket sprack.

        20180920_151024

        Det var dock rätt dåligt innan så jag köpte ett nytt märke på reservdelsförsäljningen.
        Det nya märket verkar vara gjort för att limmas på det gamla, inte så snyggt tycker jag så jag petade ut det gamla genom att trycka på det genom hålen på baksidan.
        Det nya märket passar perfekt men eftersom det är mycket tunnare så ligger det löst i hållaren. För att få fast märket så klistrade jag ett par bitar fönstertätning i hållaren som trycker fram märket mot kanten.

        20180923_100128

        Efter tejpning runt kanten så hällde jag tunnflytande epoxi genom hålen på baksidan.

        20180923_212937-1
        20180923_214345

        Resultatet blev ett supersnyggt märke.

        20180924_174909

        Glömde, när jag tog bort tapen hade lite epoxi trängt ut på märket men eftersom jag varit förutseende (skryt!) så hade jag vaxat märket på ytterytan så det var inga problem att ta bort rinningarna.

        När det gäller mittgrillen så söker jag en bättre begagnad, den befintliga är mycket småbucklig, någon som har?

        20180924_113426

          september 25, 2018 at 11:41 #449601

          Snyggt lackjobb!!!

          Ang. signalhornen så finns det en “stämskruv” på baksidan. Skruva på den lite fram å till baka med spänning på så brukar det hjälpa till….

            september 25, 2018 at 17:07 #449605

            Som Janne skriver, kontakten har nog klibbat ihop efter att inte vara använd. Min ser ut så här, förutom att jag hade ett avbrott på en tråd var kontakten totalt ihopklibbad, lite mek och slipande med reläfil så fungerar den.

            Tack, nu har jag lärt mej hur ett signalhorn fungerar, visste inte att det fanns kontakter.

            20180925_105717

            Jag tog loss kontaktbryggan och delade den, kontakterna var mycket oxiderade,

            20180925_112843

            Några tag med magnetfilen och lite putsning sedan montering och de fungerade perfekt.

              september 25, 2018 at 20:21 #449614

              Jag får kanske göra så med mina oxå, än så länge har det räckt med stämning…
              Mina låter som en förkyld gås nu…., ?

                september 26, 2018 at 23:15 #449640

                Stämning? Kör du digitalt eller med stämgaffel??

                96 V4 1975 ”Bollen”

                  oktober 4, 2018 at 21:36 #450025

                  Tidsödande jobb med små framsteg.

                  Det är en massa pulande med småsaker för att få delarna i skick så att de går att montera på bilen. massor med tvättning och polering av smådelar.
                  Dagen började med blinkljusen fram. Höger råkade ut för en liten olycka när vi flyttade bilen så glaset (kan man säga det om plast?) sprack men som tur var så fanns ett begagnat på klubbens reservdelsförsörjning.
                  Andra glaset hade en liten flisa borta i ena kanten. Hittade inget begagnat så beslöt att försöka laga. Epoxi ville inte fästa så jag försökte med tjockflytande snabblim, maskade av kanten och byggde upp med lim. Efter härdning så filade och polerade jag skadan. Det blev lite porer i limmet med det blev hårt och genom polering blankt.

                  20181004_130504_LI

                  Något av blinkljusen har blivit utbytt, de var av olika utförande. När jag tvättade dom så lossnade änden av lamphållarna på den ena. Limningen hade släppt från hållaren. Det blev tjockflytande snabblim även i detta fall.

                  Blinkljus

                  Gummiringarna som håller skruvarna och antar jag, också tätar runt skruven så det inte läcker in vatten i blinkljuset, var stenhårda eller saknades så nya tillverkades av 1 mm gummi med hjälp av huggpipa och håltång. Det är sådana här småsaker som tar tid, man kan ju utesluta dom men det blir ju inte bra i längden.

                  20181004_140253-1

                  Nästa till rakning var strålkastarinsatserna. Både reflektorerna och glasen var bra men utsidorna var rostiga.

                  20181004_122947

                  Det blev målning med alu-zink-färg som går att måla direkt på en rostig yta.

                  20181004_124948

                  Både blinkljusen och strålkastarna fick nya lampor, H4 från OK för 35,50 från ett gammalt lager. Jag byter alla lampor i bilen, kollar även att de fungerar i sina lamphållare, inga av blink och parkeringslamporna fungerade så det krävdes rengöring av lamphållarna. Det är så retfullt att behöva plocka ner delarna när man gör sluttesten av bilen men inkopplat batteri.

                  20181004_142132

                  Efter en massa rengöring, putsning och polering så är det mesta klart för montering i fronten av bilen.

                  20181004_152801

                    oktober 4, 2018 at 21:49 #450038

                    Snyggt jobbat! En sådan OK-lampa i kartong har jag nog fortfarande i Bollen.?

                    96 V4 1975 ”Bollen”

                      oktober 5, 2018 at 20:59 #450086

                      Tänkte på din tråd när jag såg denna på Tradera: https://www.tradera.com/item/324360428

                      99 1969
                      9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
                      Tidigare: 900 T16 LUX 1984

                        oktober 9, 2018 at 09:47 #450237

                        Jag såg också mittgrillen och denna:
                        https://www.tradera.com/item/301910/323998648/saab-lyktor-
                        OK, du har ju redan fixat, men ändå! 🙂
                        //Harald

                          december 5, 2018 at 12:58 #452342

                          Har de´ hänt nåt.

                          Både ja och nej, jag har fått en hel del andra jobb “på halsen” t.ex. renovering av ett par dieselmotorer (https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=109&t=310827)samt att vi lagt ny dränering kring verkstaden för att hindra att det rinner in vatten vid kraftiga regn. men lite jobb på SAABen har det blivit men jag har varit dålig på att uppdatera projekttråden så här kommer lite redovisning men inte alltid i kronologisk ordning, jag kommer inte ihåg exakt när jag gjorde vad.

                          Tänkte på din tråd när jag såg denna på Tradera: https://www.tradera.com/item/324360428

                          Ja, jag köpte denna till dyra pengar, helt utanför budget. Den blev lite tillbucklad vid en flyttning så det var ingenting den hade när vi ställde undan bilen. Däremot har jag sparat den gamla, det finns en massa små bucklor som berodde på att det satt ett värmeelement i garage så att om man körde in lite för långt så tog grillen i. Garaget var i en 50-talsvilla så det var precis att bilen gick in på längden. På bilden är också det renoverade SAAB-märket monterat.

                          20181018_103840
                          20181018_130629

                          Från början hade jag inte tänkt installera fjärrljusen, men på något sätt så tillhör de ju bilen även om de inte var monterade när bilen ställdes undan.

                          20181008_112430
                          20181016_155553

                          Motorn har kompletterats med nytt avgassystem, nya packningar till ventilkåpan och ny slang till insugsljuddämparen.

                          20181006_133831

                          Även förgasaren har kommit på plats, läckagen fixades med nya O-ringar till munstyckshållaren.

                          20181023_153608

                          Frontbalk med kylare monterad. Även stålkastare och övrig el ansluten.

                          20181008_141717

                          Det jobb som pågår på lediga stunder är karossen utvändigt, stenskottslagning, polering, montering av den blanka rutlisten kring vindrutan.
                          Kunde inte låta bli att montera den blnka skärmkantlisten när jag var färdig med vänster hjulhus. Man blir nästan bländad!

                          20181018_135615

                          Ett par små problem, när jag skulle montera växelspaken såg jag att vågbrickan under hållaren till växelspakskulan var av, jag har sökt men inte hittat någon ersättning, någon som har till salu?

                          20180816_155356

                          Det andra problemet vet jag inte om det verkligen är ett problem, växelförarstången är krökt, se bild, ska det vara så?

                          20180729_103507

                            december 12, 2018 at 14:46 #452587

                            Tråkigt att grilldelen blev så dyr, men tjusigt blev det!

                            Det är inte så noga med kronologin. Det är kul att få uppdateringar och se hur bilen växer fram igen snarare än att det är exakt i rätt ordning. Jag följer och imponeras!

                            99 1969
                            9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
                            Tidigare: 900 T16 LUX 1984

                              juli 17, 2019 at 14:25 #461265

                              Hur går det här?

                              Har sträckläst din tråd från början till slut, ca 1.5 timme. Enormt lärorik tråd, stort tack för alla tips och för att du delar med dig av dina kluriga lösningar och din hantverksskicklighet.

                                juli 17, 2019 at 21:53 #461297

                                Hej,

                                Snubblade över denna tråd ikväll. Har inte varit med på forumet så länge, så har missat tråden tills nu, men kommer att följa den framöver.
                                Jättetrevlig och intressant läsning. Verkstad med både svarv och symaskin – det är ta mig tusan en riktig verkstad 🙂 Ett stort tack för att du delar med dig.
                                Frihjulet har alltid intresserat mig, så om du har mer bilder på det får du gärna ladda upp.

                                Två tummar upp!

                                  juli 18, 2019 at 17:23 #461303

                                  Hej,
                                  Snubblade över denna tråd ikväll. Har inte varit med på forumet så länge, så har missat tråden tills nu, men kommer att följa den framöver. Jättetrevlig och intressant läsning. Verkstad med både svarv och symaskin – det är ta mig tusan en riktig verkstad ? Ett stort tack för att du delar med dig. Frihjulet har alltid intresserat mig, så om du har mer bilder på det får du gärna ladda upp.
                                  Två tummar upp!

                                  Tack för intresset!
                                  För tillfället står detta projekt helt stilla, jag fick uppdraget av min bror att helrenovera en Perkins båtmotor som ska sitta i en en Pettersson-båt byggd 1938. Jag räknar med att vara klar till hösten. Projektet finns att följa här https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=109&t=310827&lv=0&hilit=penta
                                  Jag ser jobbet som hyresbetalning för att jag får vara i verkstaden.

                                Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 346 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.