Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne har 348 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast 2024-10-23 16:32 av Ingmar Svensson.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 16, 2018 at 21:53 #447790
Sömmerska?
Efter att ha letat tyg och inte hittat något som jag är nöjd med så funderade jag på en annan lösning, nämligen att ersätta den skadade biten på ryggstödet med svart galon ungefär som jag ritat in på bilden nedan. Här ser ytan under bakrutan grå ut men den är också svart.
Idén är att få samma utseende son sittdynan som har en motsvarande svart framkant. På detta sätt inför jag inga nya färger eller tygstrukturer. Vad tycks?
Så fortsättning på ryggstödets tyg, det var ett par små hål pga. nötning mot ryggstödets stålstomme. Hålen är i och för sig inte synliga när ryggstödet är uppfällt men jag lagar för att skydda tyget mot större hål.
De här hålen lagar jag med tygbitar från tyget som jag klippt bort. Bitarna klistrar jag fast med kontaktlim.
För att förstärka limmar jag en ytterligare tyglapp som slitskydd.
Syns inte mycket av lagningen.
Symaskinen jag använder är en gammal eldriven Husqvarna raksömsmaskin i gjutjärn från slutet av 40-talet, verkligen tung och stabil maskin. Beroende på pressarfot så klarar den 1 cm tjock tyg. Bilmattor är inga problem, jag sydde hela inredningen, även mattorna, till min Fiat Spider på denna maskin. Det är också viktigt att använda riktig tråd för bilarbeten (syntetisk), finns att köpa hos flera företag som sysslar med bilklädslar.
Jag började sömmerskejobbet med att laga ett hål i mattan till framsätet, glömde ta bild före men hålet beror på slitage från stolsskenan. Jag renklippte kanterna så jag fick ett fyrkantigt hål.
För lagning av hålet stal jag en bit matta som syddes fast på en galonbit.
Lappen lades så att mattbiten fyllde hålet och syddes fast, här önskar jag att symaskin hade sicksack-funktion för att kunna sy runt och staga upp kanterna. Som synes så har lagningsbitens ränder inte samma riktning på mattans ränder men det beror på att jag inte hittade någonstans att sno en tillräckligt stor bit som passade i hålet. Det har ingen större betydelse eftersom lagningen inte syns när förarstolen kommer på plats.
Mattan på plats.
Attachments:
augusti 17, 2018 at 05:30 #447804Mycket intressant som vanligt här!
Angående baksätet så fick jag samma bekymmer men en 99a. Men efter tvätt av tyget, (fullt av skummarester från överdragsklädsel) så kunde jag efter att ha lossat det från stommen, sträcka det så att det räckte för att få bort skadan… Men på en annan 99a gjorde jag som du gjort. Men jag snodde en bit av en kass sits och fick på så sätt med dekorsömmarna. Lite pilligt var det….september 8, 2018 at 12:06 #448747Svetsa eller sy samma sak? (foga ihop delar)
På SAAB-marknaden i Norrköping så hittade jag tyg med samma struktur och utförande men mörkt grå. Eftersom priset var lågt så köpte jag ett par meter med tanken att använda till ryggstödet.
Började med att sy fast det nya tyget med min gamla Husqvarna.
Det går inte att mata tyg med skumplast på baksidan så jag använde samma metod som SAAB gjorde ursprungligen, lade ett band av tyg emellan.
Monterade klädseln provisoriskt på baksätesstommen, tyckte det såg bra ut men saknade sömmarna över ryggstödskanten.
Med sömmarna tycker jag det blev snyggare och mer likt originalet.
Monterat i bilen.
och utifrån genom en skitig bakruta.
och en före bild.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av Ingmar Svensson.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av Ingmar Svensson.
Attachments:
september 17, 2018 at 23:31 #449234Svetsa eller sy samma sak? (foga ihop delar) (forts.)
Så blev det lite svetsa. När jag rengjorde och smorde upp stolsskenorna så upptäckte jag att en krok till gummiduken i sitsen var av.
Lösningen blev att svetsa dit en ny krok av 3 mm pianotråd. Med lite plåtbitar som skydd och hjärtat i halsgropen så svetsade jag kroken på plats i stolen. Brandsläckaren stod bredvid men det blev ingen brand i stolen.
Svetsat!
Att sedan få fast kroken krävde två man.
Lite mera rengöring, tvättning av säkerhetsbälten. Tvättning med vatten och såpa (luktar gott) och jösses så skitaga bältena var. I denna tidiga bil så är det inte rullbälten så det blir kanske ett byte i framtiden.Bälten på plats. Även det mesta av övrig inredning.
Attachments:
september 19, 2018 at 18:53 #449289Ny ingång.
Som jag nog nämde tidigare så gick det inte att öppna högerdörren utifrån. Kom fram till att låscylindern inte påverkade låsarmen i låskistan (heter delarna så?) pga av att delar bytts i låscylindern bytts pga. slitage. Detta är ett fel som fanns redan när bilen ställdes av. Tydligen finns det lite olika mått på delarna, jag hittade de gamla utslitna och kunde jämföra.
Lösningen blev att borra och gänga ett hål i låsarmen och med ett antal brickor kompensera för olikheterna i låscylindern, två st 1 mm brickor var lagom så det var inte mycket som fattades för att dörren skulle gå att öppna.
Montering av dörrarna gav inga nya problem. Som vattenskydd i dörrarna använde jag byggplast, enligt min bror som ar byggare så håller den minst 50 år
Mellanlägg till dörrhandtagen finns inte att köpa så jag tillverkade av 1 mm gummiduk.
Med håltång och vass kniv och sax var de snart på plats.
Monterat och klart!
Attachments:
september 20, 2018 at 05:39 #449314Mycket prydlig interiör!
Smart med byggplast men för “bullrets” skull brukar jag använda fomplast, sådant man lägger under golv, ganska likt det som sitter original i slutet av 70-talet. Det är någon knepig veckad papp som sitter på dom äldre bilarna… Dom brukar dra ihop sig till en liten “korv” men det är kanske efter 30 år…. ?Nu är jag såpass inspirerad av ditt projekt att jag börjat städa fram min 70ia!
september 20, 2018 at 22:58 #449366Träningsvärk i armen
Nu ska det bli blankt. Under tiden färgen torkar (mer kommer om lackbättringar) så plockade jag ner stötfångarna i bitar för att kunna rengöra och polera delarna. Flera av skruvarna var mycket rostiga så det var besvärligt att få bort delarna. Började med mutterknacken men det blev bara rundgång så det var bara att ta fram svetsen och värma.
Stötfångarfästen blästrades och lackades. Jag har en grå färg som liknar den som SAAB använder, blandar bara i lite mattningsmedel så att det inte blir för blankt
Lackat och klart, det hänger delar lite överallt i verkstaden.
Konstigt! De fastsvetsade fästena i stötfångarna är inte av rostfritt material.
Som tur är så går en stötfångarhalva i i min bläster.
och lite färg.
Mitt minne (om det nu inte sviker) var att det var lätt att få bra glans på bilens blankdelar. Det stämde verkligen, det krävde inte mycket jobb med Autosol och trasa (jag använder fiberduk) för att få en högblank yta. Jag har i och för sig inga ambitioner att polera bort alla repor och småskador, då blir bilen för fin.
Även mindre bucklor får vara kvar som minne när min sambo körde in i en lastbrygga.
Attachments:
september 23, 2018 at 18:44 #449507Dags för lack.
Lackering är nog det jag drar mej för mest, det är så lätt att något blir fel så man får börja om från början men nu är det dags att ta itu med lackskadorna. Mitt lackeringskunnande är inte stort men jag fick många bra tips när lackade min modellflygplan hos Klockrike lackverkstad och det jag tränat på under Fiat Spider renoveringen. Jag har även kollat lite på Youtube, en del bra men också en hel del konstigheter.
Tidigare har jag riktat och spacklat skadorna på vänster framskärm och dörr, det var svårt att komma åt att rikta framskärmen 100-procentigt så där har jag behöv lägga någon mm spackel för att få någorlunda rätt form.Vid sprutning av dörrskarvar så ryker färg in i springorna. Jag har sett att det finns plastband som man lägger där men vet inte var man kan köpa sådana men hittade fyrkantiga skumplastband i min brors gömmor som används till avgränsningar vid golvspackling med flytande spackel. Mellan huv och skärm petade jag in en tunn plastslang för att hindra färg att ryka i i motorrummet. Får se hur det fungerar när jag har lackat klart.
Inpackad inför lackering. Jag använder en metod med pappret vikt som en ficka för att få en mjuk övergång till gamla lacken. Om man tejpar där man vill att lacken ska sluta så får man skarp kant när lacken lägger sig mot tejpkanten och som sedan måste slipas bort och poleras. Fickan är ca 5 cm djup och slutar där jag vill ha lackkanten.
Efter grundlacken så hittade jag naturligtvis några ställen som jag missat med spacklet och fick komplettera. På dessa ställen lägger jag grundlack lokalt.
Lackat! Jag använde 2K lack på sprejburk, min lackleverantör blandar och fyller på sprejburk, jag gillar dessa proffsburkar för lackreparationer eftersom det blir mindre färgdimma.
Inte speciellt billigt men enkelt, ingen rengöring av sprutan.Även gamla lackskador i fronten fixades samtidigt. Jag är nöjd med resultatet, skadorna var ju inte perfekt fixad tidigare så det är lätt att bli för petig.
Kunde inte låta bli att lätta lite på maskeringen. På bilden har jag ritat en linje till höger om där skarven mellan ny och gammal färg går. det går knappt att känna skarven men den är lit matt som jag kommer att polera när färgen härdat ut i en vecka.
PS. Jag tycker färgmatchningen blev mycket bra.
Attachments:
september 24, 2018 at 13:22 #449532Tut Tut?
Kopplade ström på signalhornen idag, inte ett ljud ur något av dom. Skruvade isär ett men kan inte se något fel, mätte även spolen, inget avbrott om jag minns rätt ca 48 ohm.
Någon som vet hur man får igång dom, finns inte att köpa hos klubben.Attachments:
september 24, 2018 at 14:40 #449551Ibland bekar de bara ihop så man får jucka lite fram och åter.
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.