Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 336 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 4, 2018 at 23:25 #447017

      Stiltje?

      Jag måste säga att jag blev rejält stött och ledsen över föregående påhopp så jag funderade på att lägga ner och radera min tråd men har beslutat fortsätta, jag har ju fått flera bra tips och hjälp på detta forum.

      Stiltje i verkstaden, ja men lite har det blivit gjort när det varit för varmt ute för andra sommaraktiviteter. I verkstaden har det varit 22 till 25 grader när det ute vari 30 till 32. Beror troligen på att den är till hälften nergrävd i en sandås.
      Börjar med ett litet problem, hittade en lösa svetsfog i dörrens insida som jag trodde tillhörde infästningen av nedre gångjärnet men den sitter för högt upp, se röd ring i bild.

      20180723_140854_1

      Svetsen som släppt ser ut så här. Jag har försökt se inne i dörren men inte kunnat avgöra vad den håller, fäste till sidorutan mekanism?

      20180723_122727

      I övrigt så har jag monterat tillbaka gångjärnen och tätningslisterna. Gummiklistret som jag fick tips om fungerade alldeles utmärkt för att limma samman ändarna av tätningslisten.

      20180723_135927

      Börjar bli sent så jag fortsätter i morgon med överigt som gjorts under senaste tiden.

        augusti 5, 2018 at 08:13 #447025

        Ja, många har påpekat att garaget har varit svalaste platsen i värmeböljan.?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        • Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av Janne Hagnell.
          augusti 5, 2018 at 08:14 #447026

          Trevligt att du är tillbaka i tråden!!
          Svetsen du pratar om är väl för att fästa styrskenan för rutan har jag för mig…

            augusti 5, 2018 at 12:37 #447035

            Det var ju för väl att denna eminenta tråd inte raderades. Jag följer dina vedermödor med stort intresse. Jag har själv en husarblå -69a som behöver ungefär samma omgång som din. Just nu har jag inte tid (små barn) men när dagen kommer ser jag gärna att din projekttråd finns kvar. Kämpa på!

            Saab 99 1969, 1970
            Saab 90 1985
            Saab 9000 Aero 1996
            Opel Manta A 1972

              augusti 5, 2018 at 19:38 #447050

              Följer den här tråden med stort intresse, du renoverar på riktigt när du lagar och putsar upp allt, att byta ut till nya delar är väll ingen större konst, konsten är att hitta nya delar till gamla bilar. Renovera till mekaniskt tipp topp, men synbart bruksskick tilltalar mig. Mats

                augusti 5, 2018 at 21:13 #447055

                Semesterjobb

                Tankmontering
                Montering av tank, trångt men inga större problem, för säkerhets skull nya slangar, de gamla var ju 50 år, och nya slangklämmor. De nytillverkade spännbanden passade fint.

                20180704_135726

                Och ny bränsleslang från takgivaren, med slangklämma, jag fattar fortfarande att SAAB bara stack på slangen utan slangklämma..

                20180704_123234

                Bakaxel
                Även bakaxeln åkte på plats (bokstavligt åkte, på garagedomkraften, jag har en Bacho höglyftande) och med hjälp av en liten garagedomkraft under fjädern på en sida i taget så var det enkelt att montera stötdämpare och fäste i karossen. Även nya bromsslangar monterades, de gamla såg i och för sig fina ut, de var bytta bara något år innan bilen ställdes undan men jag tar inga risker med bromsarna. Alla bultar drar jag när hela bilen står på hjulen och med inredningen monterad så att gummibussningarna hamnar i rätt läge.

                20180705_134152

                Baklysen
                Kromet i sargarna till baklysena var inte i bästa skick. Det sitter ju på insidan av sargarna så jag bättrade på med silverfärg så det inte ska fortsätta att flagna. Det får vara bra nog.

                20180619_154634

                Alla lamporna byttes, annars kan ge sej f..n på att någon går när man åker in till bilprovningen. Många lampor var svarta så de har nog suttit där sedan bilen var ny.

                20180712_121103

                20180712_121047

                Glas och reflektorer rengjordes och polerades med vanligt lackpoleringsmedel.

                20180712_121458

                Slut för idag, mer kommer.

                  augusti 11, 2018 at 00:06 #447613

                  Tack förr att du delar dina erfarenheter med oss. Följer din tråd med stort interese! Har själv en X7:a 73′, blir utrolig insprerad av ditt fantastiska arbete med den här bilen. Ser fram till fortsättningnen!!

                    augusti 11, 2018 at 11:19 #447620

                    Fortsättning semesterjobb

                    Jag redovisar lite av det jag gjort under senaste månaden men inte alltid i kronologisk ordning.

                    Sprickor dörr
                    Svetsen som släppt i dörren fixades, svårt att svetsa mycket rostskyddsmedel på insidan som brann.

                    20180806_123318

                    Svetsat och slipat, behövs lite färg.

                    20180806_124821

                    Misstag
                    Egentligen borde jag inte redovisa mina misstag men det här kanske någon annan slipper att göra.
                    Man ska läsa verkstadshandboken i förväg, inte efteråt, allra helst som minnet år kort! Handbromsvajrarna ska gå i kors! Det är ett skitjobb att dra om dom, när motorn var ute så var det en baggis.

                    20180727_115749

                    Montering av värme och ventilation
                    Till och med kåpan över värmekranen gick att montera trots att den var bucklig och stel i plasten.

                    20180720_151426

                    Det måste ha varit ett litet helsike att vara montör på SAAB under 60-talet, hela värmesystemet består av ett otal plastdelar som måste monteras en och en, inte några paket som i dagens bilar.

                    P3170114

                    Monterat!

                    20180730_131723

                    El och instrument
                    När jag letade efter delar i mitt förråd så hittade jag fjärrljusen med fästen som en gång i tiden satt på bilen men som togs bort efter en lättare påkörning av en lastbrygga som krossade glaset till ett av fjärrljusen och gav en buckla i motorhuven. Meningen var nog att de skulle monteras tillbaka för det fanns en helt ny insats till fjärrljusen.
                    En lätt putsning så blev fjärrljusen som nya så beslutet att montera dom var inte så svårt.

                    20161114_132609

                    Kablaget till fjärrljusen tog jag bort när jag reparerade kabelstammen som går in i bilen eftersom råttorna ätit av kabelisoleringen så jag drog nya ledningar. På denna tidiga 99-a finns en strömbrytare monterad för extrautrustning men svagheten är att matningskabeln bara är 1 kvadrat mm som jag tycker är för klent för att mata 2 fjärrljus så jag sätter in ett relä även om det inte var så från början. Nu behöver jag bara hitta ett lämpligt relä med plåthölje, dagens relä i plast kommer att se lite malplacerat ut.

                    20180802_124431

                    Radion testades, den fungerar! Det är en Philips-radio av enklaste sort, bara AM och FM och inte ens stereo. Men högtalaren var kass så där får jag hitta något annat.

                    20180807_142042

                    Radion monterad, jag undrar om det var något som var monterat från början i bilen, det står i instruktionsboken att det fanns radiosatser från Philips och Blaupunkt?

                    20180810_100418

                    Problem med blinkreläet, original var bytt till ett modernare elektroniskt relä. Kontakthållaren till originalreläet är för tre kablar men det nya kräver även jordkabel. Som tur så hittade jag en kontakthållare för blinkrelä med fyra stift (nu har det hamnat en Fiat-del i SAAB-en). Problemet är nu att jag inte vet var reläet ska sitta fast, det hängde löst under instrumentbrädan.

                    20180807_154330

                    Fortsättning följer.

                      augusti 11, 2018 at 16:21 #447635

                      ”Äh, orka plocka fram vhb, det här är ju enkelt”. Jo, den känner man igen…?

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        augusti 11, 2018 at 22:15 #447636

                        Fortsättning semesterjobb

                        Jag redovisar lite av det jag gjort under senaste månaden men inte alltid i kronologisk ordning.

                        Återmontering inredning
                        Rengöring, rengöring….
                        Mycket av inredningen luktade råttpiss så allt i inredningen tvättas med Cillt BangBang och vatten. Jag började i bakänden och arbetar mej framåt för att få struktur i arbetet.
                        Bagagerummet är klart sedan tidigare men hatthylla rutor tak tvättades.

                        20180716_143927

                        Gamla synder visar sej också, knopparna till ventilationsreglagen såg ut som till vänster på bilden, det är troligen fett från fingrarna som möglat och sedan torkat fast, det var rätt besvärligt att få rent men polering med Cromglans gjorde susen.

                        20180807_140328

                        Make-up spegeln är nog säkrast att behålla!! Den har dessutom gjort sådana intryck i solskyddet så det kommer att se konstigt ut utan den.

                        20180720_113710

                        Jag prövade att montera sidostyckena bak. Det är konstigt att det inte finns några fästklammer i bakkant utan den ska hållas in mot karossen med sittdynan och ryggstödet till baksätet. Eftersom sidostycket böjt sig så beslöt jag att sätta en skruv i nerkant där den inte syns med baksätet på plats. Här lärde jag mig något hårdhänt en gång i tiden när jag skulle fästa dörrklädseln på min V4 – borra aldrig i paneler klädda med galon och med fibermaterial bakom som utfyllnad, fibermaterialet lindar upp sig på borren och slår upp ett stort hål i galonen. Jag gör hålet med en huggpipa som jag slår rakt genom hela panelen, alltså även masoniten på baksidan. Efter det är det riskfritt att borra i plåten bakom.

                        20180810_115236

                        För monteringen använder jag försänkt skruv med bricka (åter FIAT material) inte skruv med plan skalle, det ger fula veckningar i galonen när man dra åt skruven.

                        20180810_115658

                        Monterat och klart.

                        20180810_115836

                        Fortsättning följer.

                        • Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av Ingmar Svensson.
                        • Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av Ingmar Svensson.
                          augusti 12, 2018 at 07:25 #447652

                          Dette blir veldig bra! Fint å se at alt arbeidet du legger ned i denne 99

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                          Today I have:
                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2009 9-3 SC tid

                            augusti 14, 2018 at 21:43 #447711

                            Fortsättning semesterjobb

                            Jag redovisar lite av det jag gjort under senaste månaden men inte alltid i kronologisk ordning.

                            När jag skulle installera instrumentbrädan och värmekanalerna var det svårt att få ljudisoleringen att stanna kvar i läge. Den består av en karosseripappskiva med isolering som ska böjas 90 grader. Enklaste sättet att böja den var i plåtbocken.

                            20180731_122808

                            Bockat och klart, lätt att installera.

                            20180731_122906

                            Sen gäller det ju att inte göra för mycket, återigen detta ska inte bli en superhelrenovering. Plåten som skyddar värmekanalerna bak var riktigt rostig i nerkanterna, glömde ta bild före, så jag slipade bort rosten ock sprejade på rostskyddslack på kanterna. snyggast hade ju varit att skicka i plåten i blästern och sedan hellackat.

                            20180810_122434

                            Plåten monterad, blev bra nog tycker jag.

                            20180810_123858

                            Detta är vad jag gjort i sommar så nu kommer jag att fortsätta med inredningen, mycket jobb, allt ska tvättas det luktar fortfarande råttpiss om en del av inredningen plus lagning av hål i stolstyget som råttorna gnagt.

                              augusti 15, 2018 at 22:35 #447735

                              Stortvätt

                              Som jag skrev tidigare så luktade mycket av inredningen råttpiss. Jag tvättade mattor, baksäte och stolar med en kombinerad dammsugare och mattvätt. Den sprutar ut tvättvätska och suger upp det samtidigt. Först spejade jag på möbeltvätt och därefter tvättning med mattvätten, först med vatten och såpa sedan rent vatten och därefter enbart sugning utan vatten, då blir ytan som tvättas nästan torr. Ut med delarna i solen så var de torra på en halvtimme.

                              Tvättning av mattor, det är otroligt vad mycket skit det var i tvättmedlet efter första omgången.
                              20180812_115653

                              Mattorna tvättade, nu luktar de inte illa längre!

                              20180812_153111

                              Tvättning av baksätets dyna och ryggstöd. Det fanns lite fläckar som inte gick bort med extra gnuggning så de får vara kvar.

                              20180812_115703

                              Stolarna tvättade, här syns hålen som råttorna gnagt och som jag måste göra något åt.

                              20180812_115709

                              Baksätets dyna på plats, inga problem, det ser snyggt ut.

                              20180812_170146

                              Baksätets ryggstöd. Övre delens tyg var som fnöske, det gick knapp att ta i det utan datt det föll sönder. Det är bara att konstatera att denna bit måste bytas ut. Nu måste jag bli tapetserare och försöka sy in en ny bit tyg, jag har sytt en del tidigare till min Fiat och tycker det är kul att försöka få till något vettigt men här är jag en ren amatör så vi får se hur det går. Först måste jag hitta en tygbit som någorlunda stämmer i färg. Eftersom detta är en lagning så tycker jag inte att det gör något att det syns så om både struktur och färg avviker gör inget. Någon sa att om du kan byta en dragkedja i ett par jeans så klarar du det mesta, jag har prövat och det gick bra.

                              20180813_111115

                              Jag blev lite förvånad när jag tog bort tyget, stommen till ryggstödet var inte skumgummi utan riktig spiralfjäderdyna, lite lyxigt.Här är det viktigt att fotografera hur de olika delarna i klädseln är fästa för att kunna få tillbaka den på samma sätt som innan.

                              20180813_113339

                              När jag bestämt hur mycket av tyget som jag måste byta ut så tejpade jag kanten eftersom tyget är mycket flexibelt. Om man inte gör detta så drar sig tyget när man syr så att det blir för långt till slut.

                              20180813_184604

                              Det var ett pillejobb att skära loss alla sömmar som måste bort for att klippa bort tyget. Samtidigt måste man hålla koll på hur SAAB sytt tyget.

                              20180814_093634

                              När man skurit upp alla sömmar så måste man ta bort alla trådbitar annars trasslar de in sig i symaskinen.

                              20180814_100446

                              Tyget som SAAB använde är lite speciellt, det har en baksida av tunt skumgummi. Det vet jag sedan mina tidigare försök att det går inte att sy i. SAAB har löst det med en smal tygremsa så jag måste göra likadant.

                              20180814_100923

                              Ryggstödets tyg renklippt och klart för att sy i nytt tyg. Ska bara hitta tyg först.

                              20180814_101151

                                augusti 16, 2018 at 12:10 #447757

                                Imponerande jobb och mycket inspirerande tråd att följa! Jag har en likadan klädseltvättmaskin (av märket Lavor?) och den gör verkligen underverk:) Hoppas du får ihop baksätet med passande tyg.

                                  augusti 16, 2018 at 12:33 #447760

                                  Minsann, händig med både svets och symaskin! Det är rätta takter!??

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 336 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.