Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 336 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 21, 2018 at 20:19 #444652

      Slut på den galna idén

      När jag åkte förbi Claes Olsson så köpte jag en tub Rubberfix. Jag provade limmet på ett par skosulor som spruckit och bitar lossat ur sulan. Helt fantastiskt , jag böjde skon så mycket det gick utan tendenser att limmet släppte eller sprack så nu tror jag på limningen av fjädermellanlägget.
      Jag började med att blästra alla ytor som skulle komma i kontakt med limmet. T.o.m. gummit blästrade jag, det tog bort rester av rost och gav en skrovlig yta.

      20180521_104027

      Så lim på alla ytor, och trycka ihop delarna. Smetade även ut lim där det fanns lite sprickor i gummit.

      20180521_104559

      En stor järnklump användes som vikt för att trycka ner delarna till samma höjd, limmet ville trycka upp innerhylsan. Bara att vänta på torkning (48 timmar) eller vad det kan kallas för detta lim.

      20180521_104740

      Höll på att glömma, tack Andreas Hermansson för tipset om gummilim.

      • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
      • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
      • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av Ingmar Svensson.
        maj 21, 2018 at 20:54 #444662

        Gammalt problem löst!

        De bussningar som jag köpte till parnadstaget var för stora, kollade med reservdelskatalogen, jag hade köpt fel, de var till en senare årsmodell. Problemet var att jag inte hittade nya bussningar.

        20170828_094657_a

        Jag har en RD-katalog till SAAB 90 -85 till -87 och kollade bussningar till tvärstaget eftersom de jag köpt fel tidigare passade till 90 och såg att det var olika storlek i de båda ändarna, såg u som de jag köpt var de stora så jag ringde vår eminenta reservdelsförsäljning för att få måtten kollade på den lilla bussningen. Det verkade stämma med hålet och skruvdimensionen i mitt tvärstag så jag köpte ett par bussningar.
        Det gick som en dans att trycka i bussningarna i tvärstaget, de passade!

        20180521_111419-1

        Detta betyder att bussning med artikel-nr 89 09 228 som gäller för årsmodellerna -68 till -73 kan ersättas med artikel-nr 89 32 014.

          maj 22, 2018 at 05:47 #444692

          Ja, varsågod! Då är det väl bäst för mig att detta håller nu då….
          Men det är jag övertygad om att det gör!

          Det var bra info om bussningarna, sådant sparar detektivarbete!

            juni 2, 2018 at 10:45 #445000

            Värmeproblem i hettan.

            Trots värmen, upp mot 30 grader utanför verkstaden, så har det blivit lite SAAB-jobb.
            Som jag skrev tidigare så var värmekranen bortkopplad och en ny låg lös i bilen.

            20161024_172804

            Problemet med kranen var att den är till en senare modell och krävde modifiering av rören för att passa. Detta inne också att slangdragningen måste ändras. Att dra en slag i så snäva kurvor som krävdes gick inte, det blev veck på slangen. En lösning som användes på vår Fergusontraktor var en fjäder inuti en av vattenslangarna till kylaren för att den inte ska sugas ihop av vattenpumpen. Jag testade att linda en fjäder i svarven och stoppa in i en slang men det gick inte bra, de tvära krökarna gjorde att det blev veck på slangen i alla fall. Lösningen blev en slang från Biltema som kapades upp i lämpliga bitar och skarvades ihop med kopparrörsbitar.

            Biltema-slang

            20180530_092607

            För att slagbitarna inte ska krypa av rörskarvarna så knackade jag ändarna så att det blev en vulst. Det finns ju verktyg för detta men det gick förvånansvärt bra, enbart änden stukades, jag trodde hela röret skulle deformeras.

            20180521_114500

            Slangen på plats, som synes trångt!

            20180530_094317

            Hela ormboet av slangar inkopplat.

            20180530_121536

            Efter inkoppling så fungerade kranen ändå inte, vajerfästet till kranen hade brutits loss vid reglaget under instrumentbrädan, antagligen pga. att den gamla kranen kärvat.

            20180530_103235

            Att få tag på en reglagekonsol misstänker jag är inte lätt så det blev lagning. Först pussla ihop alla småbitar och limma med snabblim. Detta ger inte tillräcklig styrka utan förstärkning krävs. Jag använder kolfiberväv som limmas med snabblim (cyanoacrylatlim), det biter bra på plast om man ruggar upp ytan.

            20180531_134925

            Lagningen klar så nu fungerar värmekranen.

            20180531_145030

              juni 2, 2018 at 12:11 #445023

              Har lyckats få till snäva rörböjar på både kyl- och bränslesystem genom att dra slangarna som spiral. Inte lika snyggt och funkar inte överallt, men i alla fall.
              På vevhusventilationen till förgasarhalsen på V4, som ju är 180 grader, fick det dock bli kopparrör. Använde en kort bit vanligt vattenrör som jag lödde 90-graders skarvar på i var ände.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                juni 13, 2018 at 09:46 #445330

                Utelåst

                När jag tryckte in dörröppnarknappen på höger dörr så fastnade den intryckt och dörren gick inte att öppna från utsidan så det var bara att plocka bort dörren igen för att komma åt insidan. Det är ju ett litet h…e att få bort låsfjäderringen till dörrknappen.
                Hylsan som håller låsknappen är mycket sliten så den behöver bytas.

                20180607_142030_LI

                Behöver även själva dörrhandtaget, den långa lagringen ha gått illa åt förkromningen. Jag har sökt efter ytterhandtag och låsknappen men inte hittat något, någon som har till salu? Kromet på delarna behöver inte vara perfekt, lite pitting gör ingenting bara det är bättre än befintliga där kromet flagar från ytan.

                Handtag

                  juni 17, 2018 at 10:40 #445425

                  Utelåst, fast tvärt om

                  När jag öppnade förardörren helt ut så fastnade den och gick inte att stänga. Felet var lätt att se, pinnen till dörrstoppet hade gått för långt ut och hamnat på kanten till dörrstoppet. Orsaken är säkert att gångjärnen böjt sig vid dörrskadan som jag beskrivit tidigare. Detta är nog förklaringen till att det var svårt att passa in dörren vid monteringen efter reparation och rostlagning. Bara att ta bort dörren igen och demontera gångjärnen för kontroll.

                  20180611_113635_1

                  Och ja, gångjärnen var lite böjda, inte mycket men tillräckligt för att dörrstoppet inte ska fungera.
                  Fram med största hammaren och slå, det behövdes mycket kraft.

                  20180611_122639

                  Kollade att det blev rätt genom att sätta upp båda sidornas gångjärn i skruvstycket och slå tills det gick att trä en rundstång genom båda gångjärnen.

                  20180611_122506

                  Även fästet till dörrstoppet var böjt så det krävdes särtagning, riktning, tillverkning av en ny axel och montering.

                  20180611_130139

                  Monterat och klart, nu kan inte pinnen i dörrstoppet gå för långt och låsa dörren i öppet läge.
                  Varför har jag inte upptäckt problemet tidigare det måste ju funnits när vi använde bilen? Förklaringen är att innan jag riktade skadan på skärmen och dörren så gick inte dörren att öppna tillräckligt mycket, dörrkanten tog mot i skärmen.

                  20180611_162821

                    juni 17, 2018 at 20:47 #445453

                    Uppdatering bagagerum

                    Kan ju tolkas olika, antingen att jag uppdaterar info om vad jag gjort i eller att jag har förbättrat bagageutrymmet. Jag har nog gjort både och.
                    Inte slut på rostlagandet! Naturligtvis så hittade jag ett litet rosthål i golvet vid infästningen till tanken.

                    20180423_124351

                    Klart för svetsning.

                    20180423_133648

                    Svetsat och rostskyddat.

                    20180607_094049

                    Så var det dags för den stora uppsnyggningen. Först tätning av skarvar där jag punktsvetsat. Jag har använt TEC 7 som tätmedel.

                    20180607_094107

                    Där jag rivit bort ljuddämparmassan skarvade jag i ny.

                    20180607_131425

                    SAAB: dämpmassa har en yta av präglad aluminium som är lackad grå. Att få tag på en liknande är nog omöjligt och kräver att all gammal tas bort, ett stort jobb.

                    20180612_123123

                    Lösningen fick bli att lacka allt med en grå maskinlack blandat med mattningsmedel så den inte blev för blank.

                    20180612_132845

                    Efter rengöring av övriga ytor så bättringslackade jag med karossfärg där jag lagat rost. Här var jag tvungen att hejda mej, det är lätt att ta fram sprutan och lacka om hela bagageutrymmet men då tappar jag ju min ide om originalpatina.

                    20180615_133148

                    När jag ändå var igång med lackering så fick även trägolvet i bagageutrymmet en omgång grå färg, oklart vad det ska vara för grå kulör, det fanns inte mycket färg kvar, fukten under förvaringen hade gått hårt åt plywoodskivan så det har blivit mycket sprickor när den torkade.

                    20180615_104227

                    Bagagerumsmattan som luktade pyton när jag tog ut den för något år sedan var nu nästan helt luktfri så med en rejäl tvättning så blev det riktigt bra.

                    20180612_142613

                    Även skyddet över reservhjulet blev bra efter tvättning, var enklast att tvätta uppträtt på reservhjulet.

                    20180612_143749

                      juni 19, 2018 at 20:16 #445599

                      Svartjobb?

                      Riktigt skitjobb, jag gillar inte rostskyddsjobb men det måste göras. När man sprutar rostskydd så verkar det ha en förmåga att sprida sig i hela verkstaden så jag plastade in hela bakänden för att både komplettera med tunt rostskyddsmedel där det behövdes och med underredsmassa där jag tagit bort den för rostlagning.

                      20180618_120704

                      För att göra jobbet så får man klä sig som en rymdfarare. Vid behov har jag även tillgång till friskluftsmask.

                      20180618_121223

                      Underredsmassan penslar jag hellre än använder gummispackel, tycker att man kommer åt bättre i hörn och får bättre inarbetning av massan vid skarvarna mot gammal massa.

                      20180618_132431

                        juni 21, 2018 at 19:40 #445646

                        Jag brukar ha underredsgucket på värmeplatta, så är det bara att pensla på.?

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          Anonym
                          juni 21, 2018 at 21:39 #445656

                          Säg mig, hur mkt Saab entusiast e du egentligen …. ?

                          Du visar upp allt från din egen tråd (respekt) –
                          men du kommenterar inte en enda (knappt) på detta forum …….. ??

                            juni 21, 2018 at 23:11 #445658

                            Säg mig, hur mkt Saab entusiast e du egentligen …. ?
                            Du visar upp allt från din egen tråd (respekt) – men du kommenterar inte en enda (knappt) på detta forum …….. ??

                            SAAB-entusiast? Vad är det?

                            Jag vet inte om jag är fantast över huvud taget men jag gillar att meka med bilar som pensionärssysselsättning, jag som varit “kontorsråtta” i hela mitt arbetsliv (förutom utbildning till verktygsmakare).
                            Och jo, jag gillar SAAB, min första var en 93 -tror 59 års modell (den hade rättvända dörrar), körde den under tiden jag gick på teknis. Därefter har det varit SAAB ända fram till 2011. Den enda modell jag hoppat över var 900, gick från 99 direkt till 9000 när den kom ut och jag fick tjänstebil, därefter har jag bytt var tredje år. Jag har alltid gillat SAAB för dess egenskaper som legat i framkant, köregenskaper, komfort, mm men inte alltid dess kvalité som det tidvis varit si och så med.
                            Mina erfarenheter av SAAB-bilarna anser jag som god, körde ca 5000 mil/är från mitten 80-talet tills jag slutade jobba 2009.

                            Mina huvudintressen är modellflyg, bilar och gamla maskiner i den ordningen. När det gäller bilar så har jag alltid varit svag för italienska sportbilar, jag har ägt Alfa Romeo och äger fortfarande Fiat 850 SportCoupe -70, Fiat 124 SportCoupe -68, Fiat 124 SportSpider –67, dessutom en Fiat 1100 -58 som inte kan betraktas som sportbil, det var ett slumpköp. Spidern har jag renoverat från botten och har lärt mej mycket om Fiat:s sätt att bygga bilar, speciellt 124 modellen, så här tror jag att jag kan bidra med mycket kunskap. Som vardagssportbil har vi en Mazda MX5 Miata 2001, som vi haft sedan ny. Om man vill se vad saltet gör med våra bilar så ska man öppna motorhuven på denna bil, den är som ny trots att den snart gått 8000 mil men är avställd i varmgarage från slutet september till början maj.

                            När det gäller SAAB så är mitt kunnande mycket litet så jag har inte så mycket att bidra med men jag har lärt mej fantastiskt mycket under tiden jag jobbat med min (egentligen min sambos) SAAB och tagit del av all kunskap som finns på detta forum. De jobb som gjorts tidigare med bilen, byta motor och växellåda mm hade jag en SAAB:are som gjorde åt mej så där fick jag inte mycket kunnande. Detta är nog skälet till att jag inte kommenterar andra inlägg, jag tycker jag har för lite att bidra med.

                            En parentes, det verkar vara mycket klent med delar till dessa gamla 99:or jag har sökt några kanske lite ovanligare delar men det verkar inte finnas. Till mina Fiat-bilar är det inga större problem, speciellt till Spidern verkar det finnas ner till minst skruv att få tag på och inte speciellt höga priser heller.

                            Fiat Spidern framför min tidigare verkstad.

                            Fiat-124-Spider

                              Anonym
                              juni 22, 2018 at 01:06 #445662

                              .

                                juni 22, 2018 at 11:46 #445682

                                Alla får vi bidra så gott vi kan för att göra detta forum trivsamt. Noterar själv, med glädje, att det är betydligt bättre fart här nu än för något år sedan.?

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  Anonym
                                  juni 23, 2018 at 10:31 #445688

                                  Mitt fel….

                                  Jag fick tydligen en rejäl snedtändning på denna midsommar ☹️

                                  Det skall givetvis inte behöva gå ut över andra…… sorry.

                                Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 336 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.