Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
maj 4, 2018 at 11:02 #443506
Hej! Kul å spännande idé! Det finns ett gummilim i handeln som.jag testat till det mesta. Enda nackdelen är att det är flyktigt länge. Så man måste ”maskera/tejpa in” så att det stannar där man vill. Jag har tex lagat div damasker med klämsår m.m med långvarig hållbarhet. Jag har även ”gjort” en damask till ett bromsskivor som läckte vilket skapade ett irriterande väsljud. Det höll många mil och år. Typ 8 år och 10k mil. Det var rosten som dödade den bilen. Limmet heter ”Gummilim” Jag tror på din idé!
Tack för infon! Jag sökte på gummilim och fick massor av svar, du har inte info om tillverkare, säljare, fler beteckning?
maj 4, 2018 at 13:40 #443511Du har alltså lyckats limma ihop spruckna drivknutsdamasker med det där??
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”maj 4, 2018 at 22:55 #443521Du har alltså lyckats limma ihop spruckna drivknutsdamasker med det där??
Ja, alltså om man slinter å gör ett litet jack i tex, men jag har även limmat dammskydden på bromsok som va spruckna trots de var nya (Biltema) funkar än typ 8-10 år senare…
maj 5, 2018 at 13:39 #443532Utgått och ersatts med Rubberfix som bla återfinns på Clas Ohlsson.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”maj 13, 2018 at 21:31 #444012Nya bromsar bak!
Äntligen lite tid för SAAB:en och montering av de lackerade bakbromsarna.
Färdigmonterade – men jag fick problem – det gick inte att få på oket på de nya bromsskivorna.
Misstänkte att jag fått fel skivor men de stämde med SAAB:s specifikation så något annat var fel så när jag tog bort bromsbeläggen för att mäta tjockleken såg jag att det fanns skrikdämparplattor på beläggen. Jag monterade SAAB:s originalplattor som ju dessutom styr kolvarna i oken så de inte roterar. Lite mätning så kunde jag konstatera att det inte gick att ha båda plattorna samtidigt. Jag valde att ta bort de som satt på beläggen och behålla original eftersom de hindrar kolvarna att rotera, vet inte vilket som är bäst men litade på SAAB:s konstruktion.
Sen var det bara att börja med VVS-jobbet igen, dvs. kröka rör. Bara ett likadant till.
Bakaxeln klar, nya slangar nipplar och klammer, allt var väldigt rostigt när jag tog ner bakaxeln, t.ex. klammerna var bara att peta bort de var helt avrostade. Är det något som jag tycker är viktigt är att inte tumma på säkerheten så bromsar och styrning ska vara perfekta.
Attachments:
maj 15, 2018 at 21:07 #444359Fortsättning på den gala idén
Helt plötsligt fick jag gräva fram kunskaper om plåtutbredning, om sanningen ska fram så kom jag inte ihåg så mycket sen skoltiden men det finns ju Karlebo Handbok och internet. Det jag behövde kunskaperna till var tillverkning av ersättning till den upprostade yttre konen till bakre fjädermellanlägget.
Jag funderade på några metoder att tillverka, bl.a svarva hela konen ur ett ämnesrör eller av plåt. Svarvning var mycket jobb, mycket material som skulle bort och svarvspån tillverkar jag ändå i myckenhet.
Lösningen blev att tillverka en ring i 3 mm plåt och en kon i 2 mm plåt, plåten i konen är tunnare än ringen pga. dragningen vid tillverkningen.
För konen gjorde jag en plåtutbredning i papper och klippte ut.Mallen provades mot den felfria konan. Det såg ok ut, på första försöket!
Pappersmallen fördes över till plåten. Jag använder ett relativt tunt, halvstyvt papper när jag gör plåtmallar, tycker det är lättare att forma än styv kartong. För att föra över mallen så ritar jag med en bred spritpenna över kanten på pappret så blir det en skarp innerkontur på plåten.
Utklippt plåtremsa, det är tungt att klippa 2 mm plåt så jag klippte med ett par mm övermått för att kunna justera efteråt.
Plåtremsan bockades för hand runt det oskadade mellanlägget, jag hjälpte även till genom att trä ringen över konen under bearbetningen och med hjälp av svetstänger pressa ner ringen mot ett plant underlag (en gammal utsliten slitsfräs). Skarven blev helt tät så det var inget fel på plåtutbredningen.
Med denna uppsättning så TIG-svetsade jag konens skarv och häftade fast ringen vid konen.
Ringen helsvetsades på översidan med gassvets, jag tycker det är lättare att kontrollera än TIG:en när man bara ska smälte ihop kanter.
I vecket mellan ring och kon var jag lat, det går fortast med MIG och det skulle dessutom vara en kälfog där. Kälfogen rensvarvades och konens längd justerades. Så var konen färdig.
Delarna monterades och jämfördes med det oskadade fjädermellanlägget och även höjden jämfördes, det såg riktigt bra ut. Nu saknas bara limning av delarna men måste köpa lim först, Clas Olsson ligger ju inte om hörnet där jag bor.
Puh, det var en lång beskrivning med många bilder för att pröva om en galen idé kan fungera. Vi får väl se efter några hundra mils provkörning i framtiden.
-
Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av
Ingmar Svensson.
-
Ingmar Svensson.
-
Ingmar Svensson.
Attachments:
maj 15, 2018 at 21:28 #444377Jösses, vilket jobb!
?????96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”maj 15, 2018 at 21:53 #444379Jösses, vilket jobb! ?????
Ja, skulle jag räkna timpenning så blev jag nog inte fet men det viktigaste för mej är att jag lär mej något nytt varje dag (och så måste ju vi pensionärer ha något att göra om dagarna).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.