Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 336 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #443506
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Hej! Kul å spännande idé! Det finns ett gummilim i handeln som.jag testat till det mesta. Enda nackdelen är att det är flyktigt länge. Så man måste ”maskera/tejpa in” så att det stannar där man vill. Jag har tex lagat div damasker med klämsår m.m med långvarig hållbarhet. Jag har även ”gjort” en damask till ett bromsskivor som läckte vilket skapade ett irriterande väsljud. Det höll många mil och år. Typ 8 år och 10k mil. Det var rosten som dödade den bilen. Limmet heter ”Gummilim” Jag tror på din idé!

    Tack för infon! Jag sökte på gummilim och fick massor av svar, du har inte info om tillverkare, säljare, fler beteckning?

    #443507

    Ser att det ju kallas gummispackel…

    Screenshot_20180504-112753

    Bilagor:
    #443510
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Tack!

    #443511
    Janne Hagnell
    Moderator

    Du har alltså lyckats limma ihop spruckna drivknutsdamasker med det där??

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #443512
    kg70
    Deltagare

    Jag fick en tub av en återförsäljare en gång. Det är polyuretanbaserat och användbart till mycket, både limma och bygga upp former. Jag tror att det är värt ett försök.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #443521

    Du har alltså lyckats limma ihop spruckna drivknutsdamasker med det där??

    Ja, alltså om man slinter å gör ett litet jack i tex, men jag har även limmat dammskydden på bromsok som va spruckna trots de var nya (Biltema) funkar än typ 8-10 år senare…

    #443532
    Janne Hagnell
    Moderator

    Utgått och ersatts med Rubberfix som bla återfinns på Clas Ohlsson.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #444012
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Nya bromsar bak!

    Äntligen lite tid för SAAB:en och montering av de lackerade bakbromsarna.

    20170905_161611

    Färdigmonterade – men jag fick problem – det gick inte att få på oket på de nya bromsskivorna.

    20170907_150530

    Misstänkte att jag fått fel skivor men de stämde med SAAB:s specifikation så något annat var fel så när jag tog bort bromsbeläggen för att mäta tjockleken såg jag att det fanns skrikdämparplattor på beläggen. Jag monterade SAAB:s originalplattor som ju dessutom styr kolvarna i oken så de inte roterar. Lite mätning så kunde jag konstatera att det inte gick att ha båda plattorna samtidigt. Jag valde att ta bort de som satt på beläggen och behålla original eftersom de hindrar kolvarna att rotera, vet inte vilket som är bäst men litade på SAAB:s konstruktion.

    20170907_110459

    Sen var det bara att börja med VVS-jobbet igen, dvs. kröka rör. Bara ett likadant till.

    20180507_152140

    Bakaxeln klar, nya slangar nipplar och klammer, allt var väldigt rostigt när jag tog ner bakaxeln, t.ex. klammerna var bara att peta bort de var helt avrostade. Är det något som jag tycker är viktigt är att inte tumma på säkerheten så bromsar och styrning ska vara perfekta.

    20180513_122923

    Bilagor:
    #444312
    Janne Hagnell
    Moderator

    Helt rätt!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #444319
    poden
    Deltagare

    Har läst hela tråden,for ett imponerande arbete!!
    Älskar dom tidiga 99orna.

    #444359
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Fortsättning på den gala idén

    Helt plötsligt fick jag gräva fram kunskaper om plåtutbredning, om sanningen ska fram så kom jag inte ihåg så mycket sen skoltiden men det finns ju Karlebo Handbok och internet. Det jag behövde kunskaperna till var tillverkning av ersättning till den upprostade yttre konen till bakre fjädermellanlägget.

    20180502_145046-1

    Jag funderade på några metoder att tillverka, bl.a svarva hela konen ur ett ämnesrör eller av plåt. Svarvning var mycket jobb, mycket material som skulle bort och svarvspån tillverkar jag ändå i myckenhet.

    20180511_153904

    Lösningen blev att tillverka en ring i 3 mm plåt och en kon i 2 mm plåt, plåten i konen är tunnare än ringen pga. dragningen vid tillverkningen.
    För konen gjorde jag en plåtutbredning i papper och klippte ut.

    20180514_141725

    20180514_141848

    Mallen provades mot den felfria konan. Det såg ok ut, på första försöket!

    20180514_141942

    Pappersmallen fördes över till plåten. Jag använder ett relativt tunt, halvstyvt papper när jag gör plåtmallar, tycker det är lättare att forma än styv kartong. För att föra över mallen så ritar jag med en bred spritpenna över kanten på pappret så blir det en skarp innerkontur på plåten.

    20180514_142144

    20180514_142259

    Utklippt plåtremsa, det är tungt att klippa 2 mm plåt så jag klippte med ett par mm övermått för att kunna justera efteråt.

    20180514_145355

    Plåtremsan bockades för hand runt det oskadade mellanlägget, jag hjälpte även till genom att trä ringen över konen under bearbetningen och med hjälp av svetstänger pressa ner ringen mot ett plant underlag (en gammal utsliten slitsfräs). Skarven blev helt tät så det var inget fel på plåtutbredningen.

    20180514_150932

    Med denna uppsättning så TIG-svetsade jag konens skarv och häftade fast ringen vid konen.

    20180515_132532

    Ringen helsvetsades på översidan med gassvets, jag tycker det är lättare att kontrollera än TIG:en när man bara ska smälte ihop kanter.

    20180515_134943

    I vecket mellan ring och kon var jag lat, det går fortast med MIG och det skulle dessutom vara en kälfog där. Kälfogen rensvarvades och konens längd justerades. Så var konen färdig.

    20180515_152804

    Delarna monterades och jämfördes med det oskadade fjädermellanlägget och även höjden jämfördes, det såg riktigt bra ut. Nu saknas bara limning av delarna men måste köpa lim först, Clas Olsson ligger ju inte om hörnet där jag bor.

    20180515_152829

    20180515_152912

    Puh, det var en lång beskrivning med många bilder för att pröva om en galen idé kan fungera. Vi får väl se efter några hundra mils provkörning i framtiden.

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av .
    Bilagor:
    #444377
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jösses, vilket jobb!
    ?????

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #444379
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Jösses, vilket jobb! ?????

    Ja, skulle jag räkna timpenning så blev jag nog inte fet men det viktigaste för mej är att jag lär mej något nytt varje dag (och så måste ju vi pensionärer ha något att göra om dagarna).

    #444380

    Hatten av!
    Stiligt!

    #444495
    Lilln
    Deltagare

    Mycket snyggt och imponerande!

Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 336 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng