Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 24 mars, 2018 kl. 09:17 #441994
Andreas Bingdahl
DeltagareMycket fint, vad heter dekalfilmen och vart köpte du den ?
Samt vad heter typsnittet du användeMvh Andreas i Varberg
24 mars, 2018 kl. 10:56 #441996Mr_SunBear
DeltagareDet är sådana detaljer som betyder mkt. Bra jobbat.
Tillägg: Trevlig läsning om renoveringen av Modig! Kul. Den msåte vara värd sin vikt i guld. Det känns även att en sådan maskin har en nästan oändlig hållbarehet. Rejält med gods överallt.
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget- Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av .
24 mars, 2018 kl. 16:19 #442000Ingmar Svensson
DeltagareMycket fint, vad heter dekalfilmen och vart köpte du den ? Samt vad heter typsnittet du använde
Mvh Andreas i VarbergDekalfilmen kommer från ett gammalt lager köpt på 90-talet, används framför allt vid bygge av plastmodeller. Fabrikatet är Testors, vet inte om det finns att köpa idag.
Typsnittet är Arial Heavy (finns inte i MS World jag använder Inkscape) som modifierats i Inkscape genom att ta bort linjerna och enbart behållit fyllningen. Dessutom drog jag lite både i höjden och längden för att få det så bra som möjligt men det stämmer inte till 100%.6 april, 2018 kl. 19:05 #442425Ingmar Svensson
DeltagareSaab 99 – Vilken årsmodell fick handbroms bak?
6 april, 2018 kl. 21:25 #442439M.Broberg
DeltagareSaab 99 – Vilken årsmodell fick handbroms bak?
handbroms bak med 1988 års modell
alltså 4 år efter 99 slutat tillverkas.
7 april, 2018 kl. 08:09 #442445Andreas Hermansson
Deltagare75 kommer en annan typ av bromsar fram på 99 som hände med till 87.
Dessa har inte handbroms i en trumma utan wiren verkar direkt med kolven via en hävdar.
Dessa bromsar har tillsammans med en annan bromscylinder ganska bra klipp om man nöjer sig med orginalplåthjulen drivlina.7 april, 2018 kl. 09:45 #442454Ingmar Svensson
Deltagare75 kommer en annan typ av bromsar fram på 99 som hände med till 87. Dessa har inte handbroms i en trumma utan wiren verkar direkt med kolven via en hävdar. Dessa bromsar har tillsammans med en annan bromscylinder ganska bra klipp om man nöjer sig med orginalplåthjulen drivlina.
Tack, detta var vad jag behöver veta!
7 april, 2018 kl. 10:06 #442456Janne Hagnell
ModeratorBromsarna 75-87 har fått dåligt rykte men det är som allt annat, håller man bara efter det så blir det inga problem.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”7 april, 2018 kl. 20:53 #442482Andreas Hermansson
DeltagareNu ser jag vilket ointressant språk min tele vill använda.
Jag hoppas ni förstår trots konstigt sammanhang….
Måste lära mig att korrekturläsa bättre!10 april, 2018 kl. 09:58 #442600Ingmar Svensson
DeltagareÖversyn och montering av tanken
Banden som håller tanken har rostat av så det var bara att tillverka nya.
Fästena såg ingen vidare ut, mycket rost!
Efter blästring så såg det bättre ut, lite putsning av ytorna så beslöt jag att behålla dom, de håller nog trots lite rostgropar.
Banden hopsvetsade och slipade färdiga för målning.
Kollade också tankgivaren, packningen var stenhård så jag tillverkade en ny av 2 mm gummiduk.
Mätte också resistansen för givaren, den ändrade sig när man rörde flottören. Däremot fick jag inget utslag när jag mätte kontakten för varningslampan för låg bränslenivå, det brukar ju vara så på bränslemätare att den jordar lampan i instrumentet så att lampan lyser. Det går inte att läsa ut funktionen i elschemat i verkstadshandboken, någon som vet hur den ska fungera?10 april, 2018 kl. 21:26 #442656gv8
Deltagare10 april, 2018 kl. 23:45 #442662Ingmar Svensson
DeltagareJa, det är kopplat som jag trodde.
Tack också för bilderna på tankmätaren.
Får fortsätta att leta felet på min mätare.1 maj, 2018 kl. 20:50 #443393Ingmar Svensson
DeltagareDet går trögt!
Det blir inte mycket gjort med SAAB:en, för mycket annat att göra men lite har det blivit.
Fixat till tankgivaren. Tog isär givaren, resistansbanan var rätt sliten men fungerar. Kontakten för reservgivaren var oxiderad och krävde rengöring.En intressant iakttagelse, det går att justera när givaren ska tända bränslereservlampan genom att sticka in en mejsel i hålet och via kuggarna vrida kontakten.
Den fungerade inte perfekt trots rengöring. Problemet var oxid mellan delarna så jag fick ingen riktig jordkontakt , lödning enligt bild nedan fixade det.
Med min budget så gäller det att fixa de gamla delarna så långt det går.Kollade tanken, ingen rost utvändigt, såg också riktigt bra ut invändigt det lilla som gick att se. Har någon provat Inspektionskamera till mobiltelefon?
Trodde först att det var rost men det var en liten buckla.
Nya remsor av karosseripapp klipptes till och limmades fast på tanken och upphängningsbanden så nu är tanken klar för montering.
2 maj, 2018 kl. 23:26 #443444Ingmar Svensson
DeltagareGalen idé?
Först var jag tvungen att nita dit skyltarna. använde aluminiumpopnit för att det inte ska oxidera så mycket som de gamla skyltarna. För att de ska klara sig bättre så kommer jag också att klarlacka dom.
och de gamla skyltarna.
Och så min galna idé, ett av fjäderstöden till bakre fjädrarna var upprostad.
Utan större besvär fick jag loss gummit frän järn hylsorna, både den inre och yttre. Den yttre var bara bitar som gick att bryta bort.
Gummit var riktigt mjukt, jag trodde det skulle vara hårt som ishockeypuck.Efter rengöring och blästring så såg delarna användbara ut.
Min idé är att svarva en ny ytterhylsa och limma fast gummit i den gamla innerhylsan och den nya ytterhylsan med gummilim av något slag, tror det finns något lämpligt från Sikaflex, någon med kunskap om gummilim?
Frågan är nu om det kommer att hålla? Som jag ser det så är det ju inte stora krafter på själva limningen eftersom hylsorna konar.
Om detta fungerar så sparar jag ca 1500 kr för jag tror inte på att bara byta ett av fjäderstöden, troligen kommer bilen att luta lite då.Jag tar gärna emot synpunkter på den här lösningen, tack!
4 maj, 2018 kl. 05:56 #443488Andreas Hermansson
DeltagareHej!
Kul å spännande idé!
Det finns ett gummilim i handeln som.jag testat till det mesta. Enda nackdelen är att det är flyktigt länge. Så man måste ”maskera/tejpa in” så att det stannar där man vill.
Jag har tex lagat div damasker med klämsår m.m med långvarig hållbarhet. Jag har även ”gjort” en damask till ett bromsskivor som läckte vilket skapade ett irriterande väsljud. Det höll många mil och år. Typ 8 år och 10k mil. Det var rosten som dödade den bilen.
Limmet heter ”Gummilim”
Jag tror på din idé! - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.