Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 336 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #441994

    Mycket fint, vad heter dekalfilmen och vart köpte du den ?
    Samt vad heter typsnittet du använde

    Mvh Andreas i Varberg

    #441996
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Det är sådana detaljer som betyder mkt. Bra jobbat.

    Tillägg: Trevlig läsning om renoveringen av Modig! Kul. Den msåte vara värd sin vikt i guld. Det känns även att en sådan maskin har en nästan oändlig hållbarehet. Rejält med gods överallt.

    • Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av .
    #442000
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Mycket fint, vad heter dekalfilmen och vart köpte du den ? Samt vad heter typsnittet du använde
    Mvh Andreas i Varberg

    Dekalfilmen kommer från ett gammalt lager köpt på 90-talet, används framför allt vid bygge av plastmodeller. Fabrikatet är Testors, vet inte om det finns att köpa idag.
    Typsnittet är Arial Heavy (finns inte i MS World jag använder Inkscape) som modifierats i Inkscape genom att ta bort linjerna och enbart behållit fyllningen. Dessutom drog jag lite både i höjden och längden för att få det så bra som möjligt men det stämmer inte till 100%.

    #442425
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Saab 99 – Vilken årsmodell fick handbroms bak?

    #442439
    M.Broberg
    Deltagare

    Saab 99 – Vilken årsmodell fick handbroms bak?

    handbroms bak med 1988 års modell

    alltså 4 år efter 99 slutat tillverkas.

    #442445

    75 kommer en annan typ av bromsar fram på 99 som hände med till 87.
    Dessa har inte handbroms i en trumma utan wiren verkar direkt med kolven via en hävdar.
    Dessa bromsar har tillsammans med en annan bromscylinder ganska bra klipp om man nöjer sig med orginalplåthjulen drivlina.

    #442454
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    75 kommer en annan typ av bromsar fram på 99 som hände med till 87. Dessa har inte handbroms i en trumma utan wiren verkar direkt med kolven via en hävdar. Dessa bromsar har tillsammans med en annan bromscylinder ganska bra klipp om man nöjer sig med orginalplåthjulen drivlina.

    Tack, detta var vad jag behöver veta!

    #442456
    Janne Hagnell
    Moderator

    Bromsarna 75-87 har fått dåligt rykte men det är som allt annat, håller man bara efter det så blir det inga problem.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #442482

    Nu ser jag vilket ointressant språk min tele vill använda.
    Jag hoppas ni förstår trots konstigt sammanhang….
    Måste lära mig att korrekturläsa bättre!

    #442600
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Översyn och montering av tanken

    Banden som håller tanken har rostat av så det var bara att tillverka nya.

    20180409_135249

    Fästena såg ingen vidare ut, mycket rost!

    20180409_135255

    Efter blästring så såg det bättre ut, lite putsning av ytorna så beslöt jag att behålla dom, de håller nog trots lite rostgropar.

    20180409_145322

    Banden hopsvetsade och slipade färdiga för målning.

    20180409_151003

    Kollade också tankgivaren, packningen var stenhård så jag tillverkade en ny av 2 mm gummiduk.
    Mätte också resistansen för givaren, den ändrade sig när man rörde flottören. Däremot fick jag inget utslag när jag mätte kontakten för varningslampan för låg bränslenivå, det brukar ju vara så på bränslemätare att den jordar lampan i instrumentet så att lampan lyser. Det går inte att läsa ut funktionen i elschemat i verkstadshandboken, någon som vet hur den ska fungera?

    20180409_161932

    Bilagor:
    #442656
    gv8
    Deltagare

    Hej

    Jag har gjort en renovering på min tankgivare på turbo-99’an i min tråd:

    Renovering av min gamla Turbo 99’a

    Har kollat lite på schemor för några 96’or och 99’or av olika årsmodeller och funnit att det verkar vara samma grundfunktion oavsett årsmodell ungefär som skissen nedan.
    20180410_211528

    Bilagor:
    #442662
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Ja, det är kopplat som jag trodde.
    Tack också för bilderna på tankmätaren.
    Får fortsätta att leta felet på min mätare.

    #443393
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Det går trögt!
    Det blir inte mycket gjort med SAAB:en, för mycket annat att göra men lite har det blivit.
    Fixat till tankgivaren. Tog isär givaren, resistansbanan var rätt sliten men fungerar. Kontakten för reservgivaren var oxiderad och krävde rengöring.

    20180410_123926.

    En intressant iakttagelse, det går att justera när givaren ska tända bränslereservlampan genom att sticka in en mejsel i hålet och via kuggarna vrida kontakten.

    20180410_125118_LI

    Den fungerade inte perfekt trots rengöring. Problemet var oxid mellan delarna så jag fick ingen riktig jordkontakt , lödning enligt bild nedan fixade det.
    Med min budget så gäller det att fixa de gamla delarna så långt det går.

    20180423_142344_LI

    Kollade tanken, ingen rost utvändigt, såg också riktigt bra ut invändigt det lilla som gick att se. Har någon provat Inspektionskamera till mobiltelefon?

    20180423_100111

    Trodde först att det var rost men det var en liten buckla.

    20180423_104928

    Nya remsor av karosseripapp klipptes till och limmades fast på tanken och upphängningsbanden så nu är tanken klar för montering.

    20180423_121549

    Bilagor:
    #443444
    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Galen idé?

    Först var jag tvungen att nita dit skyltarna. använde aluminiumpopnit för att det inte ska oxidera så mycket som de gamla skyltarna. För att de ska klara sig bättre så kommer jag också att klarlacka dom.

    20180502_153412

    och de gamla skyltarna.

    Chassie-skyltar

    Och så min galna idé, ett av fjäderstöden till bakre fjädrarna var upprostad.

    20170825_122315
    20170825_122325

    Utan större besvär fick jag loss gummit frän järn hylsorna, både den inre och yttre. Den yttre var bara bitar som gick att bryta bort.
    Gummit var riktigt mjukt, jag trodde det skulle vara hårt som ishockeypuck.

    20180502_145025

    Efter rengöring och blästring så såg delarna användbara ut.

    20180502_145046

    Min idé är att svarva en ny ytterhylsa och limma fast gummit i den gamla innerhylsan och den nya ytterhylsan med gummilim av något slag, tror det finns något lämpligt från Sikaflex, någon med kunskap om gummilim?
    Frågan är nu om det kommer att hålla? Som jag ser det så är det ju inte stora krafter på själva limningen eftersom hylsorna konar.
    Om detta fungerar så sparar jag ca 1500 kr för jag tror inte på att bara byta ett av fjäderstöden, troligen kommer bilen att luta lite då.

    Jag tar gärna emot synpunkter på den här lösningen, tack!

    Bilagor:
    #443488

    Hej!
    Kul å spännande idé!
    Det finns ett gummilim i handeln som.jag testat till det mesta. Enda nackdelen är att det är flyktigt länge. Så man måste ”maskera/tejpa in” så att det stannar där man vill.
    Jag har tex lagat div damasker med klämsår m.m med långvarig hållbarhet. Jag har även ”gjort” en damask till ett bromsskivor som läckte vilket skapade ett irriterande väsljud. Det höll många mil och år. Typ 8 år och 10k mil. Det var rosten som dödade den bilen.
    Limmet heter ”Gummilim”
    Jag tror på din idé!

Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 336 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng