Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Detta ämne innehåller 269 svar, har 39 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-06-23 10:31.

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 270 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #438792

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Ett hål mindre!

    Nu är det bara? ett litet hål kvar att laga (om jag inte hittar fler när jag rostskyddsbättrar underredet).
    Lagade hålet i golvet vid vänster hjulhus, konstigt att det inte finns minsta tecken på rostskador på högra sidan.

    20171208_130142

    Innan jag rostskyddar måste jag täta skarvarna, vilken tätningsmassa är bäst för karosskarvar och som inte stelnar i tuben kort tid efter att man öppnat den. Jag har använt Biltemas men tycker inte den är speciellt bra.

    Bilagor:
    #438798

    Janne Hagnell
    Moderator

    Använder Mekonomens karosserikitt, som funkar bra. Har dock inte testat det efter lagring än, ska göra det så småningom i vinter.

    #438807

    M.Broberg
    Deltagare

    har fått lära mig

    Rostskydd på ren plåt
    Kitt på det
    grundfärg på kittet
    och sen färg på det
    på det underredsmassa om man ska ha det.

    går även köra body rakt på kittet.

    jag har kört hagmans, i en burk. blir aldrig 100 stelt helt igeom så tar vibratiobner bra. men härdar ji i kontakt med luft på

    #438815

    Janne Hagnell
    Moderator

    har fått lära mig
    Rostskydd på ren plåt Kitt på det grundfärg på kittet och sen färg på det på det underredsmassa om man ska ha det.
    går även köra body rakt på kittet.
    jag har kört hagmans, i en burk. blir aldrig 100 stelt helt igeom så tar vibratiobner bra. men härdar ji i kontakt med luft på

    Den tågordningen har jag också.

    #439270

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Sista rosthålet?

    Lite mellandagsjobb.
    Rostskyddsmålning av fästena till bakaxelns reaktionsstag. Jag skrapar bort all lös underredsmassa och stålborstar, det lossnar lätt där det finns ytrost under. Målar med rostskyddsprimer och därefter ny underredsmassa.

    20171214_155414

    Nu börjar jag bli lite trött på att laga rost men, men, naturligtvis så hittade jag lite rost i nerkant även på högerdörren, inte alls så mycket som vänsterdörren.

    20171218_113027

    Rostig plåt bortskuren, målad med svetsgrundfärg.

    20171218_142841

    Rostskadan lagad.

    20171222_103034

    Dörrens nerkant sprejad med zinkbaserad rostskyddsprimer och skarven är tätad med ett tätningsmedel som heter TEC 7 som jag har fått tips om från båtmänniskor. Verkar rätt trevligt att hantera när man läser produktbeskrivningen. Är det någon här som har erfarenhet av TEC 7, bl.a. övermålning med billackfärger?

    20171222_140520

    Kromet på dörrhandtagen har tydligen fått mycket stryk, speciellt undersidan, under den långa förvaringen. Jag hittar inga nya att köpa, någon som har begagnade?

    Handtag

    Bilagor:
    #439279

    M.Broberg
    Deltagare

    Tec 7 är delvis silikonbaserad

    silikon och billack är big no no

    så jag är inte alltför hoppfull. silikon är ett helvete att få bort när man väl fått det på plåten/bilen

    #439287

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Tec 7 är delvis silikonbaserad
    silikon och billack är big no no
    så jag är inte alltför hoppfull. silikon är ett helvete att få bort när man väl fått det på plåten/bilen

    Intressant, enligt de uppgifter jag fick så är TEC 7 inte silikonbaserad, silikon vill jag inte ha i verkstaden, det har jag haft tillräckligt med problem med.
    Jag har letat efter information om innehåll men inte hittat något, var har du fått informationen från?
    Kollade med båtrenoverare och de har inga problem att få färgen att fästa, nu är det ju helt andra färger som dom använder.

    #439291

    M.Broberg
    Deltagare

    Jag läste produktbeskrivningen på tec 7’s hemsida.

    googlade tec 7, tog första träffen och öppnade produktbeskrivningen där stod det att det var delvis silikonbaserat

    Men, klockan är nu 21,26 på det nya året och jag börjar äntligen känna mig mänsklig. jag kan ha läst fel för jag har inte vart speciellt kry idag

    #439295

    gv8
    Deltagare

    Hej

    Ser bra ut med rostlagningen av dörens nederkant. Man kan knappt tro att det är samma dörr.
    Gör du nåt åt rosten mellan plåtarna som du inte kommer åt?
    Använder du kemikalier s.k. rostomvandlare ?
    Jag har tänkt att använda rostomvandlare på oåtkomliga ställen i mitt renoveringsprojekt.
    Det gäller bara att hitta en produkt som fungerar. Jag tror att det är fosforsyra som är den verksamma kemikalien som åstadkommer reaktionen med järnoxiden. Fosforsyra finns på 5 lit dunk att köpa och så finns det färdigblandande rostomvandlare på någon deciliter ute i handeln. Jag har provat Corro Protect’s rostomvandlare på några rostiga plåtar och det verkar som den omvandlar ytrosten till ett svart skyddande skikt.

    /Stig

    #439298

    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag kör fosforsyra ca 10%, blandad med zinksulfat. Inbillar mig att jag kan få en galvanisk reaktion så zinket faller ut på ytan, men det har jag inget belägg för. Låter det verka ett par timmar, sedan torka av med förtunning och på med zinkspray på osynliga svetsskarvar, 2k epoxiprimer på åtkomliga ställen.

    #439307

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    I det här fallet var det ingen rost mellan plåtarna i dörren utan den kom utifrån där gummilisten var popnitad mot dörren (tydligen vanligt problem med SAAB:s dörrar), i övrigt var det enbart ytlig rost.
    Efter slipning och stålborstning brukar jag lägga på ett lager rostomvandlare sedan zinkgrund som rostskydd. Därefter tätningsmassa om det behövs och grund, slipgrund och topplack.

    #439986

    Ivar
    Deltagare

    Otroligt imponerande och lärorikt att läsa detta!

    #441979

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Stillestånd

    Det har inte hänt något på SAAB-fronten på ett tag, jag har haft i uppdrag att renovera en kombinerad borr/fräsmaskin https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=124&t=298017.
    Nu har jag tänkt att det ska hända lite tills snön har smält. Jag började med tillverkning av skyltar för chassie- och färgnummer som sitter i motorrummet. Originalskyltarna var i princip oläsliga pga. att de hade ärgat under lagringen av bilen.

    20161031_155619

    Jag har sökt efter skyltar men inte hittat något så det blev att tillverka egna, att lägga ut tillverkningen för enstaka skyltar är inte att tänka på, dyrt!
    Lösningen blev att klippa och fila till skyltämnen i aluplåt och därefter ”trycka” texten.

    20180322_131429

    Först ritade jag upp skyltens utseende i Inkscape (gratis vektorritprogram) det var knepigt både att få fram den exakta texten och teckensnittet på skylten, jag tycker nog att det blev tillräckligt bra.

    Chassie-fargskylt

    Den ritade skylten skrevs ut på dekalfilm, en mycket tunn film.

    20180323_102556

    Filmen flyttas från pappersbaksidan över till skylten efter att ha blötts i vatten. Efter stansning av chassie-nummer med sifferstansar så kommer jag att skyddslacka skyltarna med klarlack så håller de kanske lite bättre.

    Färdiga skyltar.

    20180323_165801

    Bilagor:
    #441986

    kjellake
    Deltagare

    Mycket fint jobb!

    #441988

    Janne Hagnell
    Moderator

    Mycket fint jobb!

    Verkligen!👍👌🏻👏🏻

Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 270 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng